Polkomtel podał swoje wyniki za 2004 r. Plus GSM twierdzi, że pozostaje nadal liderem pod względem pozyskania i utrzymania klientów kontraktowych (w tym mixPlus). Na koniec 2004 r. ich baza wynosiła 3 368 tys., co według szacunków Polkomtelu oznacza 35% udział w tym segmencie rynku. Segment postpaid Plus GSM wyróżnia się jednocześnie najwyższym ARPU, czyli średnimi przychodami na użytkownika, oraz najniższym wskaźnikiem rezygnacji na rynku.
„Polkomtel S.A. zachowuje swoje atuty i będzie je systematycznie wzmacniał. Dynamicznie rozwijana oferta naszej sieci, poszerzona w ubiegłym roku o ponad 50 produktów i usług, pozwala nam utrzymać zaufanie i lojalność klientów, a tym samym poprawić naszą pozycję na rynku – powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. – Nasz klient, zarówno indywidualny, jak i biznesowy, jest w coraz większym stopniu świadomy możliwości oferowanych przez sieć Plus GSM. Właśnie klientom zawdzięczamy wysokie wyniki finansowe, m.in. średnie przychody od jednego abonenta (ARPU), przychody i zysk. Choć mamy mniej klientów niż konkurencja, to właśnie ich jakość i aktywność zapewnia nam – proporcjonalnie – lepsze wyniki, np. proporcjonalnie wyższy zysk. Tak korzystny wynik zawdzięczamy również wysokiemu standardowi świadczonych przez nas usług oraz właściwie ukierunkowanym inwestycjom i efektywnemu gospodarowaniu środkami finansowymi.”
Polkomtel poinformował, że obsługuje ponad 50% klientów korporacyjnych w Polsce. Wśród nowo wprowadzonych usług zainteresowanie wzbudziła telefonia konwergentna, stanowiąca kompleksową i nowatorską ofertę dla tego segmentu rynku. Potwierdzeniem innowacyjności sieci było także komercyjne udostępnienie po raz pierwszy na polskim rynku kompleksowych usług opartych na łącznej implementacji technologii EDGE/UMTS.
Najważniejsze fakty w 2004 roku (w porównaniu z 2003 r.):
pozyskani klienci brutto: 2 902 tys. – wzrost o 45,8%
pozyskani klienci netto: 1 583 tys. – wzrost o 64%
koszt pozyskania nowych abonentów:
abonenci postpaid: 465 zł – spadek o 31,6%
abonenci prepaid: 47 zł - spadek o 23,4%
przychody: 5 774 miliony zł - wzrost o 11%
zwiększenie przychodów z tytułu korzystania z usług pozagłosowych – wzrost o 16%
zysk netto: 924 miliony zł - wzrost o 22%
Powodzenie prowadzonych przez Polkomtel w 2004 r. intensywnych programów pozyskiwania klientów procentowało wzrostem ich liczby, co znalazło odbicie w zwiększeniu przychodów o blisko 570 mln zł (wzrost o 11% do kwoty blisko 5 744 mln zł). Na ich wysokość wpłynęło także wzbogacenie oferty usług pozagłosowych oraz ich coraz intensywniejsze wykorzystywanie przez klientów. Przychody z tego tytułu zwiększyły się o 16%.
Większa liczba klientów oznaczała wyższe koszty: sprzedaży i operacyjne - o 645,2 mln zł (wzrost o 16,2% do kwoty 4 632,0 mln zł). Wydatki częściowo kompensowała redukcja kosztów ogólnych: ubezpieczeniowych i administracyjnych (o 33,8%), utrzymania systemów IT (o 15,4%), windykacji i tzw. „złego długu” (o 13,3%).
Udział Polkomtel S.A. w ostrej rywalizacji o klientów i związane z tym koszty odbiły się na wskaźniku EBITDA, który zmniejszył się o 1,2% (z 2 003,6 mln zł w 2003 r. do 1 979,8 mln zł w 2004 r.). Nie wpłynęło to niekorzystnie na wysokość zysku przed opodatkowaniem, który był wyższy o 23,0% (1 186,3 mln zł). Operator zawdzięcza korzystny wynik, przede wszystkim, redukcji kosztów finansowych, a także niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Na podkreślenie zasługuje również relatywnie wysoki zysk netto (924 mln zł), o 22,1% większy niż w roku ubiegłym.
W 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 925,5 mln zł, o 1,7% więcej niż w 2003 r. (910,5 mln zł). Od początków działalności w 1996 r. spółka wydała na inwestycje 7,3 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).
Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtelu wyniosło na koniec czwartego kwartału 2004 r. 535,1 mln zł, o 52,5% mniej w porównaniu z końcem 2003 r. (1 126,0 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA spadł pod koniec 2004 r. do poziomu 0,27 w porównaniu z końcem 2003 r. (0,56).
Na koniec 2004 r. liczba użytkowników sieci wyniosła 7 026,4 tys., czyli o 28,0% więcej niż na koniec roku poprzedniego (5 488,1 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 3 367,6 tys., a z usługi przedpłaconej 3 658,8 tys. klientów - wzrost odpowiednio o 32,3% i 24,4%.
Użytkownicy usług GSM chętnie korzystali z możliwości, jaką w minionym roku stwarzała zaostrzona rywalizacja operatorów. Intensywnie poszukując dogodniejszych dla siebie warunków, częściej zmieniali operatorów. Polkomtel twierdzi, że odczuł to tylko w nieznacznym stopniu.
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w 2004 r. 22,3%, co oznacza wzrost o 1,1 punktu procentowego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (21,2%).
Spadek cen, liczne oferty promocyjne, a zwłaszcza pakiety bezpłatnych minut i SMS-ów, w sposób naturalny obniżyły wskaźnik przychodu na użytkownika ARPU - do 73,8 zł, czyli o 11,6%. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych było na poziomie 129,9 zł i spadło o 10,5% (145,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów usługi przedpłaconej w 2004 r. wyniosło 24,2 zł i spadło o 14,7% w porównaniu z rokiem 2003 (28,4 zł).
W prognozach na rok 2005 przewiduje się wzrost przychodów, poprawę wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel wzbogaci ofertę produktowo-usługową dla różnych segmentów rynku – od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Zakłada się również wzrost bazy klientów do poziomu 9 mln.
Wyniki w IV kwartale 2004 r. (w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r.)
W tym okresie wyraźnie zaznaczyły się pozytywne tendencje sytuacji rynkowej Polkomtel S.A., które znalazły odbicie w bilansie całego ubiegłego roku.
Niemal 170 mln, czyli 12,7%, wyniósł wzrost przychodów (z 1 333,3 mln zł do 1 502,8 mln zł).
Nastąpił wzrost kosztów sprzedaży i operacyjnych o 128,7 mln zł, czyli o 11.9% (1 213,4 mln zł względem 1 084,7 mln zł).
EBITDA była wyższa o 47,4 mln zł (10,3%), osiągając 509,8 mln zł.
Zysk przed opodatkowaniem był wyższy o prawie 50% - wyniósł 337,8 mln zł. O 21,3% wzrósł zysk netto – do kwoty 258 mln zł.
O 45,3 mln zł, czyli o 21,3%, wzrósł zysk netto (z 212,7 mln zł do 258,0 mln zł).
W czwartym kwartale 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 353,0 mln zł, czyli o 47,4 mln zł mniej niż w czwartym kwartale 2003 r. (400,3 mln zł).
Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel było o ponad 52% mniejsze. Zmniejszyło się z 1 126 mln zł do 535,1 mln zł na koniec czwartego kwartału 2004 r.
Polkomtel pozyskał niemal 1 mln nowych klientów brutto (925,2 tys.), czyli o 52,2% więcej niż w czwartym kwartale 2003 r.
O 44,1% spadł średni koszt pozyskania klienta (SAC), zmniejszając się do 166,9 zł z 298,6 zł w tym samym okresie 2003 r. W czwartym kwartale 2004 r. średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 347,7 zł - o 39,1% mniej niż w tym samym okresie 2003 r. (571,4 zł). Uzyskano 63% obniżki średniego kosztu pozyskania klienta usługi przedpłaconej.
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) wyniosło 69,7 zł. Było niższe o 13% (80,1 zł). Dla klientów abonamentowych spadło o 14% (z 140,5 zł do 120,9 zł). Dla klientów usługi przedpłaconej wyniosło 22,5 zł. Spadło o 19%.
Załącznik 1
Wyniki za IV kwartał 2003 i 2004
Statystyki | ||||
IV kwartał 2003 | IV kwartał 2004 | Zmiana (%) | ||
Pozyskani użytkownicy (brutto) ('000) | 607.9 | 925,2 | 52.2 | |
Pozyskani użytkownicy (netto) ('000) | 397.7 | 518.4 | 30.4 | |
Churn średnioroczny - wskaźnik rezygnacji (%) | 15.9 | 24.3 | 8.4 | pkt. % |
ARPU (PLN) | 80.1 | 69.7 | ( 13.0 ) | |
ARPU klienci abonamentowi (PLN) | 140.5 | 120.9 | ( 13.9 ) | |
ARPU klienci SIMPLS (PLN) | 27.7 | 22.5 | ( 18.9 ) | |
Koszt pozyskania abonenta SAC (PLN) | 298.6 | 166.9 | ( 44.1 ) | |
SAC klienci abonamentowi (PLN) | 571.4 | 347.7 | ( 39.1 ) | |
SAC klienci SIMPLUS (PLN) | 69,4 | 25,6 | ( 63.1 ) | |
Liczba klientów ('000) | 5,488.1 | 7,026.4 | 28.0 | |
Liczba klientów abonamentowych ('000) | 2,546.2 | 3,367.6 | 32.3 | |
Liczba klientów SIMPLUS ('000) | 2,941.9 | 3,658.8 | 24.4 | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln | IV kwartał 2003 | IV kwartał 2004 | Zmiana (%) | |
Przychody | 1,333.3 | 1,502.8 | 12.7 | |
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | 1,084.7 | 1,213.4 | 11.9 | |
EBITDA | 462.4 | 509.8 | 10.3 | |
EBITDA - marża (%) | 34.7 | 33.9 | ( 0.8 ) | pkt. % |
Zysk przed obciążeniami finansowymi | 268.7 | 297.7 | 10.8 | |
Zysk przed opodatkowaniem | 225.4 | 337.8 | 49.9 | |
Zysk netto | 212,7 | 258.0 | 21.3 | |
Wyniki za lata 2003 i 2004 | ||||
Statystyki | ||||
2003 | 2004 | Zmiana (%) | ||
Pozyskani użytkownicy (brutto) ('000) | 1,990.2 | 2,902.2 | 45.8 | |
Pozyskani użytkownicy (netto) ('000) | 937.8 | 1,538.3 | 64.0 | |
Churn średnioroczny - wskaźnik rezygnacji (%) | 21.2 | 22.3 | 1.1 | pkt. % |
ARPU (PLN) | 83.5 | 73.8 | ( 11.6 ) | |
ARPU klienci abonamentowi (PLN) | 145.2 | 129.9 | ( 10.5 ) | |
ARPU klienci SIMPLS (PLN) | 28.4 | 24.2 | ( 14.8 ) | |
Koszt pozyskania abonenta SAC (PLN) | 308.2 | 240.2 | ( 22.1 ) | |
SAC klienci abonamentowi SAC (PLN) | 679.3 | 464.6 | ( 31.6 ) | |
SAC klienci SIMPLUS (PLN) | 61.8 | 47.3 | ( 23.4 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln | 2003 | 2004 | Zmiana (%) | |
Przychody | 5,176.2 | 5,743.9 | 11.0 | |
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | 3,986.8 | 4,632.0 | 16.2 | |
EBITDA | 2,003.6 | 1,979.8 | ( 1.2 ) | |
EBITDA - marża (%) | 38.7 | 34.5 | ( 4.2 ) | pkt. % |
Zysk przed obciążeniami finansowymi | 1,249.9 | 1,151.8 | ( 7.8 ) | |
Zysk przed opodatkowaniem | 964.2 | 1,186.3 | 23.0 | |
Zysk netto | 756.6 | 923.6 | 22.1 | |
Wyniki finansowe- US GAAP | ||||
PLN mln | 2003 | 2004 | Zmiana (%) | |
Przychody | 5,171.1 | 5,744.4 | 11.1 | |
Koszty sprzedaży | 2,085.8 | 2,604.1 | 24.8 | |
EBITDA | 2,003.6 | 1,980.0 | ( 1.2 ) | |
EBITDA - marża (%) | 38.7 | 34.5 | ( 4.3 ) pkt. % | |
Zysk operacyjny | 1,239.1 | 1,142.1 | ( 7.8 ) | |
Zysk netto | 742.6 | 920.3 | 23.9 |
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W IV KWARTALE 2004 ROKU
ROZWÓJ SIECI
Na koniec IV kwartału 2004 r. było uruchomionych 4945 lokalizacji RF, w tym 4647 lokalizacji BTS i 298 repeaterów. Łącznie we wszystkich strefach w ciągu IV kwartału 2004 r. uruchomiono 212 lokalizacji RF, w tym 178 lokalizacji BTS i 34 repeatery.
Roaming
Na koniec IV kwartału 2004 r. telefonu Plus GSM można było używać w 156 krajach na pięciu kontynentach w sieciach 289 operatorów.
Roaming GPRS
Na koniec IV kwartału 2004 r. roaming GPRS był dostępny w 70 krajach w sieciach 122 operatorów. Usługa umożliwia dostęp do Internetu, korzystanie z WAP, transmisji danych, wysyłanie i odbieranie wiadomości multimedialnych MMS.
Roaming 3G
W IV kwartale 2004 r. Plus GSM uruchomił pierwszy roaming trzeciej generacji z siecią Vodafone Włochy. Roaming 3G, oprócz usług dotychczas dostępnych, umożliwia korzystanie z połączeń videotelefonicznych oraz szybszej pakietowej transmisji danych GPRS.
NOWE PRODUKTY I USŁUGI
Produkty i usługi wprowadzone do oferty w IV kwartale 2004 r.
1. Oferta dla klientów indywidualnych
Wprowadzenie promocyjnych planów taryfowych dla rynku masowego NowyPlus. Główne zalety oferty: 5 podstawowych planów taryfowych z płaskimi stawkami, niska stawka podstawowa (60 gr netto minuta połączenia, 0,15 zł netto za SMS), wymienność minut na SMS-y, 1-sekundowa taryfikacja.
Promocja połączeń międzynarodowych: niska stawka (1,20 zł) na połączenia z wszystkimi krajami z UE, USA, Kanadą i Australią (1-6 strefa), dla wszystkich klientów i abonentów (postpaid, mixplus, Simplus), brak dodatkowych opłat.
Rozbudowana oferta "Więcej lub taniej" dla stałych klientów w zamian za przedłużenie kontraktu. Konstrukcja oferty pozwala każdemu abonentowi na wybranie opcji najlepiej odpowiadającej jego indywidualnym potrzebom; abonent może wybrać różne pakiety minut lub SMS-ów, pakiety kwotowe, rabat na abonament lub nowy aparat telefoniczny. Oferta ta cały czas ulega rozszerzeniu o kolejne benefity zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
W ramach programu 5 Plus wprowadzono nową ofertę pakietów usług Plus GSM dostępnych za punkty. Od 1 grudnia 2004 r. oferowane są nowe pakiety minut i SMS-ów za bardzo atrakcyjne wartości punktowe oraz zgodnie z zasadą: "dłużej korzystasz, więcej zyskujeszÓ. Oznacza to, że pakiet rozłożony w czasie jest znacznie tańszy od np. pakietów 1-miesięcznych
Usługi informacyjne i rozrywkowe:
Xyber Mech - Gra SMS wykorzystująca informacje o położeniu geograficznym gracza. Uczestnicy gry wcielają się w role rywalizujących ze sobą robotów.
Moja tapeta - usługa umożliwiająca przygotowanie i pobranie na telefon komórkowy tapety z własnym podpisem. Serwis dostępny w internetowym ośrodku Mobilne Multimedia.
Dedykowana strona z kontentem (dzwonki, tapety, animacje) z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Serwis dostępny w internetowym ośrodku Mobilne Multimedia oraz na stronach wap.plusgsm.pl - Konkurs SMS "Wybieraj i wygrywaj prezenty na Święta" - uczestnicy wysyłając SMS-y pod numer komórkowy mieli możliwość wygrania atrakcyjnych nagród, takich jak samochód Chrysler PT Cruiser, notebooki, zestawy kina domowego.
Sportowy serwis informacyjny WAP, przygotowany we współpracy z "Przeglądem Sportowym". Serwis dostępny jest na stronach wap.plusgsm.pl
Kalendarz w poczcie Plusnet dla Profilu zielonego i srebrnego. Kalendarz umożliwia użytkownikom Plusnetu wpisywanie wszystkich informacji związanych z organizacją dnia. Dzięki funkcji powiadamiania kalendarz przypomina za pomocą e-maili i SMS-ów o zaplanowanych spotkaniach i nadchodzących terminach.
SIMPLUS
Telekarty zdrapki zostały zastąpione Telekartami Elektronicznymi (w formie wydruku z terminala). Dzięki temu w Salonach Firmowych dostępne są zawsze wszystkie nominały.
Zasilenie SMS-em z rejestracją usługi w Internecie. Usługa polegająca na umożliwieniu posiadaczowi karty kredytowej realizacji zasileń konta Simplus przez wysłanie SMS-a. Aktywacja usługi następuje w Internecie przez rejestrację (powiązanie numeru telefonu z kartą kredytową) na specjalnym formularzu na stronie WWW.
Telekarty Elektroniczne Sami Swoi w terminalach POS. Uruchomienie usługi sprzedaży Telekart Elektronicznych Sami Swoi w terminalach POS. Jako pierwszy Telekarty Elektroniczne Sami Swoi do sprzedaży wprowadził Euronet w sieci e-Pay.
2. Oferta dla klientów biznesowych
Promocyjne plany cenowe maxprofit. Wdrożone w dwóch odsłonach, w październiku i listopadzie (zmodyfikowana wersja), plany spotkały się z dobrym odbiorem na rynku. Posłużyły jako baza do wprowadzonej na stałe 03.02.2005 r., dostępnej również dla obecnych klientów, oferty taryfowej. W planach tych udostępniono atrakcyjne usługi dodatkowe, takie jak Kontakt Plus, Strefa tanich połączeń czy Rozmawiaj taniej. Znalazły one miejsce również w ofercie cennikowej funkcjonującej obecnie.
Usługa Prefiks 1069 to oferta skierowana do klientów posiadających telefon stacjonarny, umożliwiająca wykonywanie tańszych połączeń międzymiastowych, międzynarodowych oraz do sieci komórkowych. Prefiks 1069 to unikalne rozwiązanie charakteryzujące się możliwością rozliczania na wspólnym rachunku telefonu stacjonarnego i komórkowego w sieci Plus GSM oraz brakiem dodatkowych opłat abonamentowych oraz opłat za inicjację połączenia. Dodatkowo klienci mogą znacząco obniżyć koszty rozmów w swoich firmach. Jest to możliwe dzięki połączeniu telefonii komórkowej i stacjonarnej w obrębie usługi dodatkowej System Plus. Usługa jest skierowana również do klientów indywidualnych.
Mobilne Biuro - oferta Plus GSM dla klientów kluczowych. Umożliwia ona synchronizację kalendarza, kontaktów oraz poczty elektronicznej. Na wybranych modelach telefonów możliwe jest uruchomienie mechanizmu "push", który na bieżąco aktualizuje skrzynkę pocztową, terminarz oraz listę kontaktów.
3. Promocje
Pre-paid
Promocja Nowa Konwersja Simplus - rozszerzenie formuły konwersji Simplus - postpaid o możliwość przeniesienia numeru Simplus, bez dodatkowych opłat, do usługi abonamentowej w dowolnie wybranej przez użytkownika promocji korporacyjnej Plus GSM (dotyczy również promocji biznesowych).
Promocja Premia Non Stop - uruchomienie promocji dla nowych użytkowników Simplus, w której po 90 dniach od aktywacji otrzymują oni bezpłatne pakiety SMS-ów, minut oraz dodatkowe zasilenia. Pakiety otrzymuje każdy aktywny użytkownik.
Kampania Świąteczna - najtańszy prezent świąteczny na rynku - zestawy z telefonem od 179 zł brutto. Zaoferowanie klientom atrakcyjnych telefonów z kolorowymi wyświetlaczami oraz usługami GPRS i MMS.
"WLAN na 5" (kontynuacja),
"MMS za grosze" (nowa promocja)
Post-paid
"Tanie połączenia" (promocja z telefonem) - w promocji benefitem była promocyjna usługa w cenie od 1 do 8 zł miesięcznie, pozwalająca na rozmowy wewnątrz sieci i na numery stacjonarne po 50 gr.
"Worek Prezentów" (promocja z telefonem) - benefitem były promocyjnie uruchomione nowe taryfy z wliczonymi minutami wymiennymi na SMS-y, połączenia 60 gr/min, SMS w cenie 15 gr.
"Superkarta" (promocja bez telefonu) połączenia do sieci i telefonów stacjonarnych po 50 gr.
"Strzał w Dziesiątkę" (promocja bez telefonu) - pakiet kwotowy 10 zł, brak kontraktu terminowego.
Internet GPRS , odsłony od II-IV
WLAN na 5
Nowa generacja Internet, odsłony I-III
MMS za grosze
mixPlus
Dodanie możliwości 36 doładowań kontraktowych + zmiana stawek w promocji za połączenia do sieci własnej i stacjonarnych na 0,78 zł brutto oraz 1,20 zł do pozostałych operatorów komórkowych.
OBSŁUGA KLIENTA
Od 1 października 2004 r. Polkomtel uruchomił nową edycję usługi, pozwalającą na sprawdzenie bieżącego użycia telefonu. Po wysłaniu SMS-a o treści N lub połączeniu telefonicznym ze swojego telefonu Plus GSM pod numer 2580 klienci otrzymują informację o bieżącym użyciu w rozbiciu na: połączenia krajowe, międzynarodowe, roaming, GPRS, SMS, MMS i usługi dodane oraz informacje na temat wolnych jednostek dostępnych w pakietach kwotowych. Koszt SMS-a, jak również jednorazowy koszt połączenia na numer 2580 wynosi 29 groszy z VAT.
W E-Bok umożliwiono uzyskanie w informacji o pozostałych do wykorzystania jednostkach aktywnych pakietów, a także dokonywanie zmiany taryf oraz włączanie/wyłączanie pakietów usług dodatkowych. Dodatkowo w aplikacji E-Bok uruchomiono usługę Czat.
ZATRUDNIENIE
31 grudnia 2004 r. Polkomtel zatrudniał 3 053 etatowych pracowników. Średnia wieku osób zatrudnionych w spółce wynosi 32,1 lat.