Pierwszy kwartał 2003 r. to ważny i przede wszystkim udany okres rozwoju sieci Plus GSM. W pierwszych trzech miesiącach b.r. Polkomtel S.A., systematycznie rozwijał ofertę produktów i usług, podnosił jakość obsługi klientów oraz utrzymał dotychczasową, wysoką dynamikę rozbudowy bazy abonenckiej.
"Uważnie, ale ze spokojem obserwujemy sytuację na rynku polskiej telefonii komórkowej" powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. "Chcemy utrzymać naszą pozycję na rynku, nie koncentrujemy się jednak wyłącznie na liczbie pozyskanych klientów, ale również na przychodach. Dostarczamy najnowocześniejsze rozwiązania telekomunikacyjne po konkurencyjnych cenach dla wszystkich segmentów rynku. Staramy się również wypracować jak najbardziej efektywną zarówno dla naszych klientów i dla nas relację jakość - ilość - cena"
Plus GSM wprowadził w pierwszym kwartale 2003 r. znaczną liczbę nowych produktów i usług oraz atrakcyjnych ofert promocyjnych. Na szczególną uwagę zasługuje usługa "Strefa Plus" nagrodzona "Złotą Anteną w konkursie "Świata Telekomunikacji" . Dzięki niej abonenci sieci mogą wykonywać po preferencyjnych stawkach połączenia lokalne, międzymiastowe, do sieci Plus GSM oraz łączyć się z Internetem z określonego przez siebie obszaru. Plus GSM rozszerzył również sieć elektronicznych punktów zasileń SIMPLUS (bankomaty, terminale POS) o 1500 nowych lokalizacji. Finalizowane są prace nad komercyjnymi rozwiązaniami umożliwiającymi przesyłanie na szeroką skalę danych medycznych poprzez telefon komórkowy.
Polkomtel S.A. zwiększa swą efektywność poprzez liczne działania mające na celu wprowadzenie oszczędności oraz optymalizację procesów zarządzania. Kolejnym krokiem w tym kierunku będzie przygotowywany proces deaktywacji użytkowników Simplusa, którzy nie doładowują kont w regulaminowych terminach. Powyższe rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić środki finansowe związane z utrzymaniem "martwych" numerów i przeznaczyć je na rozwijanie usług i systemów obsługi klientów aktywnie użytkujących sieć.
Już po raz trzeci z rzędu Polkomtel S.A. został uznany za najefektywniejsze przedsiębiorstwo infrastrukturalne w rankingu przygotowanym przez Instytut Nauk Ekonomicznym Polskiej Akademii Nauk przy współudziale Centrum Informacji Społeczno-Gospodarczej Ministerstwa Gospodarki. W połączeniu ze stałym wzrostem liczby klientów, który wyniósł w pierwszym kwartale b.r. 33,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego daje to Spółce silną pozycję na rynku.
Przychody w pierwszym kwartale 2003 r. wyniosły 1.202,5 mln zł, o 9,0 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2002 roku (1.103,5 mln zł). Wzrost przychodów w 2003 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych.
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe wyniosły w pierwszym kwartale 2003 roku 936,4 mln zł, o 17,9 proc. więcej, niż w tym samym okresie w roku 2002 (793,9 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży spowodowany był głównie intensywnym programem pozyskiwania nowych użytkowników, wyższymi całkowitymi kosztami zakupu aparatów telefonicznych i akcesoriów, wzrostem kosztów połączeń z sieciami innych operatorów (interconnect), co było efektem zwiększonego ruchu międzysieciowego i wprowadzeniem rozliczeń z tytułu ruchu międzysieciowego krótkich wiadomości tekstowych (SMS). Wzrost tych pozycji wynika głównie z rosnącej bazy abonenckiej.
Zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2003 roku wyniósł 254,5 mln zł, o 16,2 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2002 (303,7 mln zł). Spadek był spowodowany wzrostem kosztów związanych z pozyskiwaniem i utrzymaniem klientów.
Wskaźnik EBITDA w pierwszym kwartale 2003 roku wyniósł 440,1 mln zł, o 5,3 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (464,9 mln PLN). Marża EBITDA (EBITDA jako % przychodów) wyniosła w tym okresie 36,6%, tj. o 5,5 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Zysk przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale 2003 roku wyniósł 119,9 mln zł, o 49,0 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2002 (234,9 mln zł). Spadek zysku przed opodatkowaniem spowodowany był niższym zyskiem operacyjnym, wyższą amortyzacją spowodowaną rozbudową sieci i wyższymi kosztami finansowymi związanymi z ujemnymi różnicami kursowymi wynikającymi z osłabienia złotego w pierwszym kwartale 2003 roku.
Zysk netto w pierwszym kwartale 2003 roku wyniósł 82,9 mln zł, o 56,0 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2002 (188,4 mln zł). Spadek zysku netto spowodowany był głównie spadkiem zysku przed opodatkowaniem.
W pierwszym kwartale 2003 roku sieć pozyskała 288,9 tys. użytkowników. Na koniec pierwszego kwartału 2003 roku liczba użytkowników wyniosła 4,84 mln, czyli o 33,2 proc. więcej niż na koniec roku poprzedniego (3,63 mln). Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 2,28 mln, a usługi przedpłaconej 2,56 mln (wzrost odpowiednio o 15,3 proc. i 54,6 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego). Dynamiczny wzrost użytkowników usługi przedpłaconej jest zgodny z trendami obserwowanymi na wielu rynkach telefonii komórkowej.
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) zmalał w pierwszym kwartale 2003 roku do 15,5 proc., i wyniósł o 5,1 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (20,6 proc.). Spadek wskaźnika churn był spowodowany głównie zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie Programu Wymiany Aparatów i Programu "5 Plus" oraz elastycznym podejściem do polityki odłączania nieaktywnych użytkowników Simplusa.
Średni Koszt pozyskania klienta (SAC) 1 wyniósł w pierwszym kwartale 2003 roku 319,1 zł, o 2,0 proc. więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (312,8 zł). Spadek średnich kosztów pozyskania klienta wynika ze zmiany struktury pozyskiwanych klientów, gdzie udział pozyskanych klientów SIMPLUSa był niemal czterokrotnie większy niż klientów abonamentowych. Średni Koszt pozyskania klienta (SAC) dla klientów abonamentowych wyniósł w pierwszym kwartale 2003 roku 726,6 zł, o 12,3 proc. więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (647,3 zł). Średni Koszt pozyskania klienta (SAC) dla klientów SIMPLUS wyniósł w pierwszym kwartale 2003 roku 45,1 zł, o 33,9 proc. więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (33,7 zł).
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w pierwszym kwartale 2003 roku wyniosło 82,4 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 było niższe o 18,3 proc. (100,9 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMSów. Wpływ na spadek ARPU miała także zmiana struktury bazy klientów, gdzie udział klientów SIMPLUSa osiągnął 52,8 proc., o 7,3 punktów procentowych więcej w porównaniu do stanu na koniec pierwszego kwartału 2002. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszym kwartale 2003 roku wyniosło 141,6 zł i spadło o 7,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (153,8 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w pierwszym kwartale 2003 roku wyniosło 27,1 zł i spadło o 20,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (34,0 zł).
"Wyniki finansowe osiągane przez naszą firmę są satysfakcjonujące" - powiedział Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - "Jednak intensywne pozyskiwanie nowych klientów ma swoją cenę. Nawiązanie walki o rynek z silną konkurencją pogorszyło marżę EBITDA o 5,4 punktu procentowego. Mimo nieco słabszych wyników niż przed rokiem, wciąż udaje nam się redukować zadłużenie. Na zmniejszenie zysku netto w pierwszym kwartale tego roku znaczny wpływ miało osłabienie złotówki, co zaowocowało wzrostem kosztów finansowych z tytułu różnic kursowych, w większości jednak niezrealizowanych. W przyszłości konkurenci będą bardziej dbali o zwiększanie swoich przychodów, a nie tylko sprzedawanie nowych kart SIM".
Całkowite zadłużenie firmy Polkomtel wyniosło na koniec pierwszego kwartału 2003 roku 1.113,7 mln zł, o 27,2 proc. mniej w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2002 roku (1.530,7 mln zł). Wskaźnik debt/EBITDA2 osiągnął poziom 0,77, i był o 15,4 proc. niższy w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2001 roku (0,91). Redukcja zadłużenia to przede wszystkim rezultat mniej intensywnego programu inwestycyjnego, w porównaniu z programem zakładającym wdrożenie UMTS.
W pierwszym kwartale 2003 roku Polkomtel zainwestował 153,2 mln zł. Poziom inwestycji był o 17,4 proc. niższy niż w pierwszym kwartale roku 2002 (185,5 mln zł). Niższy poziom inwestycji był spowodowany mniej intensywną rozbudową sieci GSM. Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 5,6 mld zł (bez opłat koncesyjnych).
Prognozy na rok 2003: Przewidujemy wzbogacenie oferty produktowo usługowej dla różnych segmentów rynku - od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Obejmie ona także usługi wykorzystujące transmisję danych. Zakładany udział Polkomtel S.A. we wzroście rynku osiągnie co najmniej 33%. W przypadku Polkomtel S.A., pozwoli to na wzrost przychodów, które na koniec 2003 roku powinny przekroczyć poziom 5 miliardów zł. Prognozy są oparte na bieżących przewidywaniach, a rzeczywiste wyniki mogą się różnić.
1 subsydia do aparatów telefonicznych oraz różnica pomiędzy kosztem aktywacji (prowizja dla przedstawicieli handlowych, koszty kart SIM i innych materiałów) a uzyskiwanym z niej przychodem
2 Dług z wyłączeniem pożyczki podporządkowanej od akcjonariuszy, EBITDA w ujęciu rocznym - wyliczenie Polkomtel
Wyniki za I kwartał
Statystyki | ||||
I kwartał 2002 | I kwartał 2003 | Zmiana (%) | ||
Pozyskani użytkownicy (netto) | 188,6 | 288,9 | 53,1 | |
Churn średnioroczny- wskaźnik rezygnacji (%) | 20,6 | 15,5 | ( 5,1 ) | pkt. % |
ARPU (PLN) | 100,9 | 82,4 | ( 18,3 ) | |
Liczba klientów (mln) | 3,63 | 4,84 | 33,2 | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | I kwartał 2002 | I kwartał 2003 | Zmiana (%) | |
Przychody | 1.103,5 | 1.202,5 | 9,0 | |
Koszty sprzedaży i koszty pozostałe | 793,9 | 936,4 | 17,9 | |
EBITDA | 464,9 | 440,1 | ( 5,3 ) | |
EBITDA - marża (%) | 42,1 | 36,6 | ( 5,5 ) | pkt. % |
Zysk operacyjny | 303,7 | 254,5 | ( 16,2 ) | |
Zysk przed opodatkowaniem | 234,9 | 119,9 | ( 49,0 ) | |
Zysk netto | 188,4 | 82,9 | ( 56,0 ) | |
Wyniki finansowe- US GAAP | ||||
PLN mln. | I kwartał 2002 | I kwartał 2003 | Zmiana (%) | |
Przychody | 1.103,5 | 1202,5 | 9,0 | |
Koszty sprzedaży | 414,4 | 487,3 | 17,6 | |
EBITDA | 464,1 | 440,2 | (5,1) | |
EBITDA - marża (%) | 42,1 | 36,6 | (5,5) | pkt. % |
Zysk operacyjny | 301,3 | 251,6 | (16,5) | |
Zysk netto | 169,1 | 83,8 | (50,4) |
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA - I KWARTAŁ 2002
ROZWÓJ SIECI PLUS GSM
W I kwartale 2003 roku sieć Plus objęła swoim zasięgiem 97% terytorium Polski, a jej usługi były dostępne na obszarze zamieszkałym przez 98,9% Polaków.
Na koniec I kwartału 2003 roku uruchomionych było 3665 lokalizacji stacji bazowych. W I kwartale br. uruchomiono 128 lokalizacji stacji bazowych.
Roaming:
Telefonu Plus GSM można używać w 125 krajach na sześciu kontynentach w sieciach 250 operatorów. Plus GSM, jako pierwszy i do końca I kwartału 2003r., jedyny operator GSM w Polsce, udostępnił swoim klientom roaming w Japonii, w sieci J-Phone.
GPRS Roaming; Na koniec I kwartału roaming GPRS dostępny był w 10 krajach w sieciach 11 operatorów. Usługa umożliwia dostęp do Internetu, korzystanie z WAP, transmisji danych, wysyłanie i odbieranie MMS.
MARKETING
W I kwartale 2003 wprowadzono do oferty szereg nowych produktów i usług:
Oferta dla klientów indywidualnych
I. PROMOCJE
Promocje dla użytkowników Simplus:
Wielka obniżka Noworoczna - obniżono ceny zestawów o 20-50 PLN;
Promocja zestawów Mini - od stycznia do marca zestawy Mini były oferowane w cenie 55 PLN netto z wartością na koncie 55 (30 PLN na karcie SIM + 25 PLN bonusu wypłacanego w 35 dniu od momentu aktywacji, jeśli użytkownik jest aktywny);
Promocja "Konwersja X" - użytkownicy SIMPLUS mogli skorzystać z możliwości przejścia na abonament i jednocześnie skorzystać ze specjalnej oferty zakupu telefonu w cenach promocyjnych;
Promocja "Studenckie czasy" - zaoferowano tańsze zestawy dla uczniów i studentów za okazaniem legitymacji: telefony Siemens A35 - 149 PLN netto, Nokia 5510 - 399 PLN netto wraz z zestawem Mini za 35 PLN netto.
Promocja dla Dwojga - benefitem promocji był zestaw z telefonem Sagem MW3020 w cenie 199PLN netto i zestawem Mini za 1PLN oraz zestaw z telefonem Trium 110 w cenie 229PLN i zestawem Mini za 1PLN netto.
Promocje dla Klientów abonamentowych:
Nowi klienci otrzymali możliwość skorzystania z atrakcyjnych promocji, w których otrzymali upust na abonamencie (najniższy abonament 17 PLN) w promocjach "Abonametowa II i III" i "Wiosna z Plusem" lub wyjątkowo atrakcyjne ceny telefonów w promocjach "Obniżka Noworoczna" i "Bądźmy w kontakcie" . W promocjach zaoferowano także przechodzenie pakietów minut (połączenia głosowe) na 6 miesięcy.
Osoby posiadające już telefon komórkowy mogły nabyć aktywację w sieci Plus GSM korzystając ze specjalnej oferty "Zysk na start II";
W ramach promocji cenowej usługi Chat Plus obniżono ceny SMS do 0,10 PLN.
II. NOWE PRODUKTY I USŁUGI
Strefa Plus - pierwsza tego typu usługa na rynku polskim; pozwala kształtować opłaty za połączenia w zależności od położenia osoby dzwoniącej. Umożliwia znaczną obniżkę kosztów połączeń (na telefony stacjonarne i w sieci Plus GSM) z wybranego miejsca, które może być dowolnie zmieniane przez użytkownika. Opłata za połączenia wykonywane z obszaru Strefy Plus wynosi od 24 groszy za minutę połączeń lokalnych. Specjalne stawki oferowane są dla połączeń lokalnych, międzymiastowych, wewnątrz sieci Plus GSM i do Internetu (nr 123) realizowanych ze obszaru Strefy Plus (wystarczy jedynie rozpocząć tam rozmowę). Połączenia wykonywane ze Strefy Plus nie wykorzystują minut zawartych w abonamencie, dzięki czemu korzystanie z telefonu jest jeszcze tańsze.
Zasilenia konta Simplus online w terminalach POS (PolCard) oraz Bankomatach obsługiwanych przez PolCard - usługę zasilenia konta Simplus uruchomiono w sieci ponad 1200 terminali kart płatniczych w całej Polsce. Usługa jest także dostępna w nowej sieci ponad 300 bankomatów.
Usługi rozrywkowe i informacyjne:
o Ośrodek WAP dla PDA; w marcu br. uruchomiony został internetowy ośrodek Plus GSM przystosowany do urządzeń PDA. W ośrodku tym znalazły się wybrane informacje ze stron WWW dostosowane do możliwości oferowanych przez przenośne terminale PDA. Ośrodek posada mechanizmy umożliwiające personalizację w oparciu o model urządzenia jaki go odwiedza.
o w ramach Ośrodka Rozrywka uruchomiono nowe gry JAVA dla telefonów Nokia 7210, 5100, 6610
o Konkurs "Rozśmiesz mnie" na najlepszy dowcip SMS, w którym można było zdobyć atrakcyjne nagrody
serwisy okazjonalne: systematycznie zwiększany jest pakiet usług rozrywkowych - przygotowany został m.in. ośrodek walentynkowy z okazjonalnymi dzwonkami, logo, grafitti oraz pocztówkami MMS.
III. WYDARZENIA
EKG przez telefon w sieci Plus GSM
W dniach 13 - 15 marca 2003 r. w Kościelisku k/Zakopanego odbyła się Międzynarodowa Konferencja Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, w trakcie której zaprezentowano możliwości wykorzystania telefonu komórkowego do natychmiastowej diagnozy dolegliwości kardiologicznych - ataku serca w warunkach ekstremalnych. Projekt tworzony jest przez Instytut Kardiologii w Aninie, przy udziale sieci Plus GSM; mobilne urządzenie kardiologiczne umożliwia, w oparciu o transmisję danych, monitorowanie, wielostronne konsultacje (z uwzględnieniem służb ratowniczych) oraz zdiagnozowanie pacjenta ze schorzeniami serca w sytuacjach ekstremalnych np. w górach.
OBSŁUGA KLIENTA
W I kwartale 2003 roku wprowadzono kolejną usługę dla klientów rynku indywidualnego. W elektronicznym Biurze Obsługi Klienta (e-BOK) umożliwiono automatyczne sprawdzanie bieżącego użycia i informacji o koncie (płatności, saldo, ostatnia faktura) przy jednoczesnym uproszczeniu logowania się do e-BOK'a.
Ponadto we współpracy z międzynarodową firmą doradczą McKinsey & Company zakończono pierwszy etap projektu dotyczącego usprawnień systemu zarządzania relacjami z klientem masowym (CRM).
ZATRUDNIENIE
31 marca 2002 r. w Polkomtel S.A. zatrudniał 2952 etatowych pracowników. Średnia wieku pracowników Spółki to 30 lat.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Marzec 2003 - "Złota Antena" Świata Telekomunikacji w kategorii "Usługa Roku" dla Polkomtel S.A.za usługę "Strefa Plus"
Marzec 2003 - Polkomtel otrzymał Laur Olimpijski jako wyraz uznania dla naszej firmy za aktywne wspieranie sportu i kultury fizycznej w województwie podkarpackim.
Luty 2003 - Tarnowska Fundacja Kultury przyznała Polkomtel S.A. nagrodę "Uskrzydlony" jako firmie przyczyniającej się do rozwoju Małopolski i Podkarpacia.
Styczeń 2003 - Polkomtel został uhonorowany przez Tarnowską Fundację Kultury prestiżowym tytułem "Uskrzydlony". Jest to wyróżnienie dla osób, organizacji i firm przyczyniających się do rozwoju Małopolski i Podkarpacia.
Styczeń 2003 - Plus GSM został laureatem Certyfikatu "Wprost" 2003 za dostęp głosowy do Plusnetu. Magazyn przyznaje to wyróżnienie firmom, które opracowały najbardziej innowacyjne rozwiązania, produkty lub programy.