Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała swoje wyniki za III kwartał 2019 r.
Przychody Grupy Polsat w 3Q’19 zanotowały wzrost o 5,4% r/r, osiągając poziom 2.882 mln PLN (przychody uwzględniające wpływ MSSF 16 wyniosły 2.892 mln PLN).
Na dynamikę wzrostu przychodów wpływ miał w głównej mierze:
- Spadek przychodów detalicznych od klientów indywidualnych i biznesowych głównie w wyniku spadku przychodów z usług głosowych, który został częściowo skompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji oraz wyższymi przychodami z tytułu transmisji danych.
- Wzrost przychodów hurtowych przede wszystkim w wyniku włączenia do portfolio oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych, w tym w szczególności pakietów Polsat Sport Premium, co skutkowało wzrostem przychodów od operatorów kablowych i satelitarnych. Grupa odnotowała wyższe przychody z tytułu reklamy i sponsoringu oraz sprzedaży sublicencji programowych dotyczących wydarzeń sportowych. Z kolei niższe niż przed rokiem były przychody z tytułu świadczenia usługi roamingu krajowego na rzecz operatora sieci Play.
- Wyższe przychody ze sprzedaży sprzętu głównie na skutek wyższego r/r wolumenu sprzedanych urządzeń przy rosnącym udziale droższych modeli wśród sprzedanych urządzeń końcowych, co znalazło swoje odzwierciedlenie również w wyższym koszcie własnym sprzedanego sprzętu.
Koszty Grupy 3Q’19 wyniosły 2.433 mln PLN i wzrosły r/r o 3,7% (koszty uwzględniające wpływ MSSF 16 wyniosły 2.437 mln PLN).
Na ich wysokość miał wpływ w głównej mierze:
- Wzrost kosztów kontentu spowodowany głównie ujęciem wyższych kosztów produkcji własnej i zewnętrznej, związanych ze wzbogaceniem jesiennej ramówki kanału głównego oraz wyższych kosztów amortyzacji praw sportowych, w szczególności uruchomionych w sierpniu 2018 r. kanałów Polsat Sport Premium, które transmitują m.in. piłkarskie rozgrywki Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA. Dodatkowo na wyższe koszty kontentu wpłynął wzrost kosztów licencji programowych, m.in. na skutek decyzji o zakupie praw do emisji kanałów Canal+ Sport 3 i Canal+ Sport 4, transmitujących rozgrywki piłkarskie PKO BP Ekstraklasa oraz kosztów amortyzacji licencji filmowych, jak również kumulacja wydarzeń siatkarskich w 3Q’19.
- Niższe koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji m.in. w wyniku zakończenia okresu amortyzacji koncesji dotyczącej pasma 800 MHz oraz wydłużenia okresów amortyzacji wybranych elementów sieci mobilnej.
- Wyższe koszty własne sprzedanego sprzętu na skutek wyższego wolumenu sprzedanych urządzeń i większego udziału droższych modeli wśród sprzedanych urządzeń końcowych.
- Wyższe koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta związane głównie z wyższymi kosztami marketingu oraz wyższymi kosztami prowizji sprzedażowych.
Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w 3Q’19 wzrosły r/r o 3,7% do poziomu 250 mln PLN, podczas gdy w tym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej zanotował wzrost o 1,9%. W efekcie udział Grupy CP w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28,1%.
EBITDA Grupy Polsat na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości, wynosząca 901 mln PLN, zanotowała spadek r/r o 2,0%, przy marży EBITDA na poziomie 31,3%. EBITDA uwzględniająca wpływ MSSF 16 wyniosła 1.021 mln PLN, przy marży EBITDA na poziomie 35,3%.
Zysk operacyjny Grupy Polsat (EBIT) na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości wyniósł 453 mln PLN i wzrósł r/r o 14,2%. EBIT uwzględniający wpływ MSSF 16 wyniósł 459 mln PLN.
Koszty finansowe, netto na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości spadły r/r o 3,6%. Spadek ten wynikał przede wszystkim z niższych kosztów odsetek od kredytów i obligacji, co jest efektem powrotu do harmonogramowych spłat Połączonego SFA w trakcie 2019 roku oraz przeprowadzonego w 2019 r. refinansowania obligacji.
Zysk netto Grupy na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości wzrósł o 8,8% do 247 mln PLN. Zysk netto uwzględniający wpływ MSSF 16 wyniósł 237 mln PLN.
Skorygowany FCF po odsetkach za 3Q’19 wyniósł 244 mln PLN (w okresie 12-miesięcznym 1.368 mln PLN, zgodnie z oczekiwaniami spółki), pozostając pod wpływem wyższych inwestycji oraz wyższych zakupów sprzętu dla klientów.
Całkowity dług netto/EBITDA LTM w 3Q’19, po wypłacie pierwszej transzy dywidendy, osiągnął poziom 2,62x.
Kluczowe wskaźniki operacyjne w 3Q’19 (bez uwzględnienia konsolidacji wyników Grupy Netia):
- Całkowita liczba RGU na poziomie 17,267 mln, z czego 84,5% RGU świadczonych w modelu kontraktowym,
- Baza klientów kontraktowych wyniosła 5,644 mln:
- ARPU kontraktowe wyniosło 84,8 zł w 3Q’19, rosnąc r/r o 1,0% w porównaniu do poziomu 84,0 zł w 3Q’18,
- Wskaźnik nasycenia RGU na klienta – 2,58x i pozostaje w trendzie wzrostowym,
- Wskaźnik churn nadal w trendzie spadkowym, po raz kolejny osiągając rekordowo niski poziom (6,8%).
- Wzrost całkowitej bazy usług kontraktowych r/r o 531 tys. (3,8%):
- Wzrost r/r o 543 tys. (7,5%) RGU telefonii komórkowej to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym 2018 r., wspartych dobrą sprzedażą w segmencie B2B (m2m),
- Stabilna baza usług płatnej telewizji i internetu.
- Kontynuacja strategii multiplay:
- Realizacja strategii multiplay skutkuje stabilnym wzrostem liczby klientów tych usług o 220 tys. r/r,
- Łączna liczba klientów korzystających z ofert pakietowych osiągnęła poziom 1,95 mln,
- Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay osiągnął poziom 34,5%,
- Liczba RGU posiadanych przez klientów usług wiązanych rośnie do 5,89 mln,
- Rekordowo niski poziom churn (6,8%), głównie dzięki strategii multiplay.
- Wysokie ARPU, stabilizacja bazy prepaid:
- Wzrost q/q liczby świadczonych usług prepaid do poziomu 2,7 mln usług głównie dzięki wysokiej sprzedaży pakietów IPLA,
- Wysokie i stabilne ARPU na poziomie 20,8 zł w 3Q’19.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowego Polsatu
w mln PLN
|
3Q’19
|
Konsensus
rynkowy
|
Różnica
|
Przychody ze sprzedaży, w tym: |
2.892 |
2.844 |
1,7% |
- Przychody detaliczne |
1.618 |
n/d |
n/d |
- Przychody hurtowe |
791 |
n/d |
n/d |
- Przychody ze sprzedaży sprzętu |
413 |
n/d |
n/d |
- Pozostałe przychody |
71 |
n/d |
n/d |
Koszty operacyjne, w tym: |
2.437 |
n/d |
n/d |
- Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich |
576 |
n/d |
n/d |
- Amortyzacja, utrata wartości i likwidacja |
562 |
n/d |
n/d |
- Koszt własny sprzedanego sprzętu |
341 |
n/d |
n/d |
- Koszty kontentu |
421 |
n/d |
n/d |
- Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta |
257 |
n/d |
n/d |
- Wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników |
199 |
n/d |
n/d |
- Koszty windykacji, odpisów aktualizujących wartość należności i koszt spisanych należności |
20 |
n/d |
n/d |
- Pozostałe koszty |
62 |
n/d |
n/d |
EBITDA |
1.021 |
1.013 |
0,8% |
Marża EBITDA |
35,3% |
35,6% |
-0,3pkt% |
EBIT |
459 |
455 |
0,9% |
Zysk netto |
237 |
243 |
-2,6% |
Segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym
|
3Q |
2019 |
2018 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU (na koniec okresu) (kontraktowe+przedpłacone) |
17.266.759 |
16.851.153 |
2,5% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
14.587.869 |
14.057.045 |
3,8% |
- Płatna telewizja, w tym: |
5.033.398 |
5.038.210 |
(0,1%) |
- Multiroom |
1.180.891 |
1.141.820 |
3,4% |
- Telefonia komórkowa |
7.752.113 |
7.209.240 |
7,5% |
- Internet |
1.802.358 |
1.809.595 |
(0,4%) |
Liczba klientów |
5.644.291 |
5.712.151 |
(1,2%) |
ARPU na klienta [PLN] |
84,8 |
84,0 |
1,0% |
Churn na klienta |
6,8% |
7,9% |
(1,1 p.p.) |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,58 |
2,46 |
4,9% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2.678.890 |
2.794.108 |
(4,1%) |
- Płatna telewizja |
142.886 |
91.261 |
56,6% |
- Telefonia komórkowa |
2.443.295 |
2.550.355 |
(4,2%) |
I- nternet |
92.709 |
152.492 |
(39,2%) |
ARPU na RGU [PLN] |
20,8 |
20,8 |
0,0% |
Łączna liczba usług świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym, jak i przedpłaconym, wzrosła o 2,5% w ujęciu r/r, osiągając poziom 17,267 mln.
Na koniec 3Q’19 usługi kontraktowe stanowiły 84,5% łącznej liczby świadczonych usług. Wskaźnik ten wzrósł z 83,4% przed rokiem.
Usługi kontraktowe:
- Łączna liczba klientów kontraktowych wyniosła 5,644 mln na koniec 3Q’19 (-1,2% r/r), przede wszystkim na skutek konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 4,9% r/r).
- Liczba usług kontraktowych wzrosła o 531K do 14,588 mln na koniec 3Q’19 (+3,8% r/r).
- Liczba świadczonych w modelu kontraktowym usług płatnej telewizji wyniosła 5,033 na koniec 3Q’19 i pozostała na zbliżonym poziomie w porównaniu do 3Q’18.
- Liczba RGU telefonii komórkowej wzrosła r/r o 543K (+7,5%), osiągając poziom 7,752 mln na koniec 3Q’19, przede wszystkim w efekcie skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz wprowadzenia do sprzedaży w lutym 2018 r. nowych, atrakcyjnych taryf adresowanych do klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych (usługi m2m).
- Liczba RGU dostępu do szerokopasmowego Internetu mobilnego na koniec 3Q’19 wyniosła 1,802 mln i była niższa r/r o 7K, czyli o 0,4%. Spadek ten związany jest m.in. ze stopniowym nasycaniem się rynku usługami dedykowanego mobilnego dostępu do Internetu oraz systematycznie rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej (smartfony), która to usługa konkuruje z usługą dedykowanego dostępu do Internetu mobilnego.
- W 3Q’19 średni miesięczny przychód na klienta wzrósł r/r o 1,0% do 84,8 zł.
- Wskaźnik odpływu klientów (churn) spadł o 1,1 p.p. do poziomu 6,8% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 września 2019 roku w porównaniu do 7,9% w okresie 12 miesięcy zakończonych 30 września 2018 roku.
- Na koniec 3Q’19 z oferty usług łączonych korzystało już 1,947 mln klientów, co stanowi wzrost o 220K klientów, czyli o 12,7% r/r. Oznacza to, że na koniec 3Q’19 nasycenie bazy klientów kontraktowych usługami łączonymi kształtowało się na poziomie 34,5%. Ta grupa klientów posiadała na koniec 3Q’19 łącznie 5,885 mln usług (RGU) – o 716K, czyli 13,8%, więcej niż rok wcześniej.
Usługi przedpłacone
- Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r o 115K, czyli o 4,1% do 2,679 mln na koniec 3Q’19.
- W 3Q’19 średni miesięczny przychód na RGU prepaid (APRU) utrzymał się r/r na niezmienionym poziomie 20,8 zł.