Przychody Grupy Cyfrowy Polsat w III kw. 2020 r. przekroczyły 3 mld zł, skorygowana EBITDA wyniosła 1,1 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 345 mln zł. Grupa rozpoczęła również wypłatę rdywidendy w łącznej kwocie 640 mln zł.
W trzecim kwartale zrealizowaliśmy strategiczną inwestycję w Grupę Interia oraz przejęliśmy kontrolę nad kanałami Fokus TV i Nowa TV, ponadto z sukcesem realizowaliśmy naszą strategię multiplay. Liczba klientów naszego flagowego programu smartDOM wzrosła o 100 tys. Był to kolejny kwartał silnego wzrostu liczby świadczonych usług kontraktowych – o blisko 600 tys. rok do roku, dzięki czemu ich łączna liczba przekroczyła 15 milionów. Po raz kolejny obniżyliśmy również wskaźnik odejść klientów – do poziomu 6,1%, co świadczy o wysokim zadowoleniu klientów z jakości naszych usług – komentuje Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
mln PLN |
III kwartał 2020 |
III kwartał 2019 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
3 004 |
2 892 |
+3,8% |
EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)
mln PLN |
III kwartał 2020 |
zmiana r/r |
|
Przychody ze sprzedaży |
2 590 |
75 |
+3% |
EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)
mln PLN |
III kwartał 2020 |
zmiana r/r |
|
Przychody ze sprzedaży |
482 |
41 |
+9% |
EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)
Przychody Grupy Polsat w 3Q’20 wzrosły 3,8% r/r, osiągając poziom 3.004 mln PLN. Na wzrost przychodów wpływ miały w głównej mierze:
Koszty Grupy 3Q’20 wyniosły 2.495 mln PLN i wzrosły r/r o 2,4%. Na ich wysokość miały wpływ w głównej mierze:
Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w 3Q’20 wzrosły r/r o 0,9% do poziomu 252 mln PLN, podczas gdy w tym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej zanotował spadek o 2,2%. W efekcie nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 29,0%.
EBITDA skorygowana Grupy Polsat1 wynosząca 1.082 mln PLN, zanotowała wzrost r/r o 6,0%, przy marży EBITDA na poziomie 36,0%. EBITDA Grupy Polsat uwzględniająca jednorazowe koszty związane z przeciwdziałaniem skutkom COVID osiągnęła poziom 1.079 mln PLN, przy marży EBITDA na poziomie 35,9%.
Zysk operacyjny Grupy Polsat (EBIT) wyniósł 506 mln PLN i wzrósł r/r o 10,2%.
Koszty finansowe, netto spadły r/r o 32,0% do poziomu 67 mln PLN. Spadek ten wynikał przede wszystkim z niższych kosztów obsługi odsetek w następstwie obniżenia przez NBP w trakcie 2020 r. stóp procentowych łącznie o 140 punktów bazowych.
Zysk netto Grupy wzrósł o 45,9% r/r, osiągając poziom 345 mln PLN.
Skorygowany FCF po odsetkach za 3Q’20 wyniósł 299 mln PLN (w okresie 12-miesięcznym 1.366 mln PLN, wykazując wzrost o 2,4% w stosunku do wyniku uzyskanego w 4Q’19). Do uzyskanego wyniku FCF przyczynił się wzrost wyniku EBITDA, obniżenie zapasów sprzętu dla klientów oraz zapłacona rata UMTS.
Główny kowenant – całkowity dług netto/EBITDA LTM w 3Q’20 utrzymał się na poziomie 2,85x pomimo pełnego rozliczenia zakupu Interii.
w mln PLN |
3Q’20 |
Zmiana r/r |
Konsensus rynkowy |
Różnica |
Przychody ze sprzedaży, w tym: |
3.004 |
4% |
2.965 |
1,3% |
- Przychody detaliczne |
1.624 |
0% |
n/d |
n/d |
- Przychody hurtowe |
857 |
8% |
n/d |
n/d |
- Przychody ze sprzedaży sprzętu |
434 |
5% |
n/d |
n/d |
- Pozostałe przychody |
89 |
26% |
n/d |
n/d |
Koszty operacyjne, w tym: |
2.495 |
2% |
n/d |
n/d |
- Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich |
609 |
6% |
n/d |
n/d |
- Amortyzacja, utrata wartości i likwidacja |
573 |
2% |
n/d |
n/d |
- Koszt własny sprzedanego sprzętu |
362 |
6% |
n/d |
n/d |
- Koszty kontentu |
397 |
-6% |
n/d |
n/d |
- Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta |
247 |
-4% |
n/d |
n/d |
- Wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników |
208 |
4% |
n/d |
n/d |
- Koszty windykacji, odpisów aktualizujących wartość należności i koszt spisanych należności |
23 |
15% |
n/d |
n/d |
- Pozostałe koszty |
76 |
23% |
n/d |
n/d |
EBITDA skorygowana3 |
1.082 |
6% |
n/d |
n/d |
Marża EBITDA skorygowana |
36,0% |
0,7pkt% |
n/d |
n/d |
EBITDA |
1.079 |
6% |
1.040 |
3,8% |
Marża EBITDA |
35,9% |
0,6pkt% |
35,1% |
0,8pkt% |
EBIT |
506 |
10% |
475 |
6,5% |
Zysk netto |
345 |
46% |
302 |
14,2% |
|
3Q 2020 |
3Q 2019 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU (na koniec okresu) (kontraktowe+przedpłacone), [tys.] |
17.840 |
17.267 |
3,3% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu [tys.], w tym: |
15.169 |
14.588 |
4,0% |
Płatna telewizja, w tym: |
5.010 |
5.033 |
(0,5%) |
Multiroom |
1.201 |
1.181 |
1,7% |
Telefonia komórkowa |
8.367 |
7.752 |
7,9% |
Internet |
1.792 |
1.802 |
(0,6%) |
Liczba klientów [tys.] |
5.570 |
5.644 |
(1,3%) |
ARPU na klienta [PLN] |
86,9 |
84,8 |
2,5% |
Churn na klienta |
6,1% |
6,8% |
(0,7 p.p.) |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,72 |
2,58 |
5,4% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu [tys.], w tym: |
2.671 |
2.679 |
(0,3%) |
Płatna telewizja |
158 |
143 |
10,6% |
Telefonia komórkowa |
2.449 |
2.443 |
0,2% |
Internet |
64 |
93 |
(31,0%) |
ARPU na RGU [PLN] |
21,5 |
20,8 |
3,4% |
Łączna liczba usług świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym, jak i przedpłaconym, wzrosła o 3,3% w ujęciu r/r, osiągając poziom 17.840 tys.
Na koniec 3Q’20 usługi kontraktowe stanowiły 85,0% łącznej liczby świadczonych usług. Wskaźnik ten wzrósł z 84,5% przed rokiem.
Usługi kontraktowe:
Usługi przedpłacone