W siedzibie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty obradowała Rada Telekomunikacji. W trakcie spotkania przyjęto dwie ważne uchwały.
Pierwsza z nich dotyczyła stanowiska Zespołu do spraw PLC (powołanego przez prezesa URTiP 12 września br.), który w ostatnich tygodniach dokonał wstępnej analizy prawnej i możliwości technicznych użytkowania w Polsce urządzeń i systemów pozwalających na transmisję danych za pomocą sieci energetycznych niskiego napięcia (tzw. system PLC).
W dyskusji nad materiałem przygotowanym przez ten Zespół uczestnicy zebrania podkreślali, że w przypadku wprowadzenia systemu PLC na polski rynek telekomunikacyjny w sytuacji, gdy nie istnieją w tej chwili w Polsce normy określające zasady kompatybilności z istniejącymi systemami radiokomunikacyjnymi, konieczna jest daleko idąca ostrożność. W przypadku powodowania zakłóceń pracy służb radiokomunikacyjnych operatorzy i instalatorzy systemów PLC powinni zapewnić ich skuteczne i szybkie usuwanie. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem zespołu podsumowującym wyniki jego prac członkowie Rady podjęli jednogłośnie uchwałę, iż w chwili obecnej możliwe jest wprowadzenie pilotażowych systemów typu PLC, przy jednoczesnej ich starannej kontroli technicznej.
Członkowie Rady przyjęli również uchwałę przyjmującą projekt zmian Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości stanowiącej podstawę racjonalnej gospodarki widmem częstotliwości radiowych. Celem modyfikacji Tablicy była potrzeba jej uporządkowania, zmniejszenie udziału w niej użytkowników mieszanych (cywilno-rządowych, co pozwala to na unikanie kłopotliwych działań koordynacyjnych) przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb służb rządowych (m.in. z tytułu przynależności Polski do NATO) oraz konieczności uwzględnienia postępu technologicznego. Tablicę opracował zespół powołany przez prezesa URTiP na wniosek Ministra Infrastruktury składający się z przedstawicieli URTiP-u, MI, MON, MSWiA oraz KRRiT.
Rada zapoznała się z informacją Prezesa URTiP w sprawie audytu przeprowadzonego w TP S.A. Uważa on, że wyliczone koszty są w dalszym ciągu zbyt wysokie. Nie uzasadnia to jednak podjęcia decyzji o odrzuceniu audytu, który jest wewnętrzną sprawą tego operatora. Oczekujemy, że TP S.A. zmodyfikuje wyliczenia tak, by obniżyć ceny świadczonychusług telekomunikacyjnych – powiedział prezes W. Graboś. Członkowie Rady podzielili ten pogląd, jak również przekonanie kierownictwa URTiP, iż jednym z najważniejszych celów do osiągnięcia jest jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia w sprawie rachunkowości regulacyjnej i sposobów kalkulacji kosztów.
Uczestnicy spotkania zapoznali się także z informacją o stanie zaawansowania prac nad przygotowaniem ponad 20 rozporządzeń wykonawczych do nowelizowanej ustawy Prawo telekomunikacyjne. Za kluczowe z tych aktów prawnych członkowie Rady uznali projekty rozporządzeń o: opłatach za częstotliwości (przepisy te muszą wejść w życie z dniem 1 stycznia 2003), obowiązkach na rzecz obronności i bezpieczeństwa, przenoszalności numeru i wyboru operatora przy dostępie pośrednim, usługach powszechnych, rachunkowości regulacyjnej (oferta ramowa) oraz łączeniu sieci telekomunikacyjnych (stawki interkonektowe). Wiele dotychczasowych rozporządzeń wydanych pod rządami ustawy o łączności wygasa 31 grudnia br. Członkowie Rady Telekomunikacji zostali poproszeni o włączenie się do prac nad ww. rozporządzeniami poprzez zgłaszanie uwag i wniosków do przygotowanych projektów przed skierowaniem ich do uzgodnień międzyresortowych.
Prezes W. Graboś zapoznał członków Rady o niektórych pracach urzędu od czasu ostatniego posiedzenia RT (tj. 2 października br.). Chodzi o działania i szereg spotkań z operatorami na rzecz obniżki cen za połączenia telefoniczne kierowane z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych oraz połączenia interkonektowe między TP S.A. a innymi operatorami. URTiP jest zwolennikiem zrównania opłat za połączenia generowane w czasie T1 z połączeniami realizowanymi w czasie T2. Innym obszarem starań urzędu jest wprowadzenie rozliczeń ryczałtowych za połączenia z Internetem, zapłata za czas faktyczny (a nie np. za czas łączenia między modemami) oraz o ewentualny podział wpływów z ruchu generowanego przez dostawców treści internetowych z dostawcami dostępu do Internetu. Prezes URTiP przedstawił także trudności, jakie mogą po Nowym Roku dotknąć operatorów publicznej telefonii stacjonarnej jeśli nie wejdzie w życie ustawa o konwersji opłat koncesyjnych.