Wyniki Orange w 2008 r.:
wartościowy udział Orange w rynku na poziomie 33,3%, pomimo wzrostu konkurencji ze strony nowych operatorów
Utrzymanie wskaźnika ARPU w skali roku, dzięki wzroście AUPU o 11% oraz ARPU z usług przesyłu danych o 7%
Wzrost udziału segmentu post-paid w ogólnej strukturze klientów o 4,3 punktów procentowych
zrost liczby abonentów mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu o 58% (do 352 tys.)
Zmiana kosztów operacyjnych stosownie do wzrostu przychodów, przy niekorzystnym wpływie zmian kursu wymiany w czwartym kwartale na wycenę zobowiązań z tytułu koncesji UMTS
Spadek marży GOM o 1,5 punktu procentowego, głównie wskutek wahań kursów wymiany
Kluczowe wskaźniki
Telefonia komórkowa | Rok do dnia 31 grudnia 2008 | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 8.635 | +7,1% |
Liczba klientów (w tys.) | 14.182 | +0,2% |
Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu (w tys.) | 352 | +57,8% |
Marża GOM (z wyłączeniem różnic kursowych) | 38,5% | -0,3 pp |
Marża GOM (wykazana) | 37,6% | -1,5 pp |
Opis rynkowej sytuacji przygotowany przez Grupę TP:
W porównaniu ze spowolnieniem obserwowanym w 2007 roku, rok 2008 przyniósł ożywienie na rynku telefonii komórkowej, co było związane głównie ze znacznie słabszym wpływem obniżki stawek MTR. W 2008 roku ponownie zwiększył się wskaźnik penetracji dla kart SIM (o 6,5 punktów procentowych, do 115,4% ludności), choć dynamika wzrostu była niższa niż rok wcześniej, kiedy wyniosła 12,5 punktów procentowych.
Znaczącą część wzrostu rynku komórkowego w Polsce przejął czwarty operator infrastrukturalny oraz operatorzy wirtualni (MVNO). Według szacunków Grupy TP, łącznie przypadło na nich 30% przyrostu rynku pod względem wartości oraz prawie 50% aktywacji netto w 2008 roku.
W warunkach tak silnej konkurencji Orange przejął jedną trzecią rynku komórkowego (pod względem wartościowym), skutecznie utrzymując wiodącą pozycję.
Dzięki skoncentrowaniu się na bardziej wartościowych klientach pos-tpaid, Orange osiągnęła 612 tys. aktywacji netto w tym segmencie rynku. W efekcie, udział segmentu postpaid w ogólnej strukturze klientów wzrósł na koniec 2008 roku do 43,5% (z poziomu 39,2% na koniec 2007 roku).
Wzrost przychodów w skali roku wynikał głównie z wyżej wspomnianego poszerzenia bazy klientów, gdyż średnie przychody na abonenta (ARPU) prawie się nie zmieniły w porównaniu z 2007 rokiem. W zakresie ARPU, spadek cen (przede wszystkim wskutek obniżki stawek MTR o 15%, wprowadzonej w maju 2008 roku) został bowiem w pełni zrównoważony przez wzrost wolumenu połączeń głosowych i przesyłu danych. W efekcie, przychody z usług detalicznych wzrosły o 8,5%, a z usług hurtowych jedynie o 3,2%.
W czwartym kwartale przychody zwiększyły się o 3,8%, co oznacza utrzymanie dynamiki wzrostu z trzeciego kwartału.
Wydatki komercyjne (wzrost o 0,4% w skali roku) rosły znacznie wolniej od przychodów. Równie skutecznej kontroli poddano koszty wynagrodzeń pracowniczych oraz koszty związane z utrzymaniem sieci i usługami informatycznymi. Jednak wzrost liczby klientów w segmencie post-paid w połączeniu ze zwiększonym ruchem przełożył się na wzrost kosztów z tytułu rozliczeń z innymi operatorami o 15,6% (w porównaniu z 2007 rokiem), pomimo obniżki stawek MTR. Ponadto, w związku z wprowadzeniem w 2008 roku nowych produktów nastąpił wyraźny wzrost kosztów usług kontentowych i pozostałych zakupów zewnętrznych.
Znaczny wpływ na rentowność w segmencie usług telefonii komórkowej miał spadek wartości złotego wobec euro (tylko w czwartym kwartale 2008 roku kurs PLN/EUR wzrósł o 22%). W związku ze zmianą wyceny zobowiązań z tytułu koncesji UMTS, ujemne różnice kursowe netto osiągnęły w skali roku poziom 78 mln zł (wobec dodatniego wyniku na różnicach kursowych w wysokości 28 mln zł w 2007 roku).
W wyniku powyższych czynników, marża GOM w całym 2008 roku wzrosła o 90 mln zł, tj. o 2,9%, do poziomu 3.245 mln zł. Z wyłączeniem różnic kursowych, wzrost GOM wyniósł 6,3%.
Udział trzech wiodących operatorów komórkowych w rynku zmniejszył się pod względem liczby klientów na rzecz czwartego z własną infrastrukturą - P4 oraz operatorów wirtualnych. W sumie strata ta wyniosła 2,9 pp udziału w rynku (spadek z 97,8% do 94,9%).
Szacunkowy udział PTK Centertel w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec 2008 roku 32,2% (spadek z poziomu 34,1% na koniec 2007 roku).
Szacunkowy udział PTK Centertel w rynku pod względem wartości sprzedaży w 2008 roku wyniósł 33,3% (spadek w porównaniu z 34,3% w 2007 roku, ale nadal zachowana została pozycja lidera w tym zakresie).