Orange - spadają przychody, rośnie liczba klientów

Newsy
Opinie: 0
Orange podał swoje wyniki za III kw. 2020 r.

Orange podał swoje wyniki za III kw. 2020 r.

Przychody w 3 kw. 2020 roku wyniosły 2 793 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 77 mln zł, tj. 2,7%.

Na trend przychodów wpłynęły głównie cztery czynniki. Po pierwsze, łączne przychody z podstawowych usług telekomunikacyjnych: konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego zwiększyły się w ujęciu rocznym o 2,3%. Przyczynił się do tego głównie dalszy wzrost ARPO z usług konwergentnych (o 2,0% rok-do-roku) oraz odwrócenie trendu ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego internetu (wzrost o 6,3% rok-do-roku), będące efektem strategii „więcej za więcej”. Trend przychodów z usług wyłącznie komórkowych odzwierciedlał dalszą poprawę trendu bazowego (dzięki rosnącej bazie klientów i naszej strategii ukierunkowanej na wartość), ale jednocześnie – podobnie jak w poprzednim kwartale – spadek przychodów z roamingu o około 50% w ujęciu rocznym, spowodowany pandemią.

Po drugie, w usługach IT i integracyjnych, po wielu kwartałach ciągłego wzrostu, nastąpił spadek przychodów o 17% rok-do-roku. Było to wynikiem związanego z pandemią spowolnienia na rynku, a także innego rozłożenia sprzedaży w obu porównywanych latach.

Po trzecie, przychody z hurtowych usług komórkowych zwiększyły się w ujęciu rocznym o 7%, co jest odzwierciedleniem wzrostu ruchu głosowego w wyniku pandemii COVID-19.

Po czwarte, przychody ze sprzedaży sprzętu zmniejszyły się o 9% rok-do-roku, na co wpłynęła wysoka baza porównawcza w ubiegłym roku oraz stopniowy powrót popytu konsumenckiego, który spadł w wyniku pandemii.

Liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 3 kw. 2020 roku o 31 tys., co było najlepszym wynikiem od 4 kw. 2019 roku.

Całkowita baza klientów tych usług wzrosła o 8,3% rok-do-roku, osiągając poziom 1 441 tys. Na koniec września, 64% indywidualnych klientów dostępu szerokopasmowego było abonentami ofert konwergentnych (wobec 61% rok wcześniej). Nadal rośnie wskaźnik ARPO z usług konwergentnych, który zwiększył się do 105,5 zł, tj. o 2,0% rok-do-roku. Było to przede wszystkim wynikiem strategii nastawionej na wartość, rosnącego udziału usług światłowodowych i TV oraz dosprzedaży usług.

Całkowita liczba klientów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wzrosła w 3 kw. 2020 roku o 24 tys., tj. 2,8% rok-do-roku.

To największy przyrost kwartalny od prawie dwóch lat. Do tego wyniku przyczynił się bardzo duży przyrost bazy klientów usług światłowodowych, która w ujęciu rocznym zwiększyła się o 40%, dzięki 54 tys. przyłączeń netto w trzecim kwartale (najlepszy jak dotąd wynik kwartalny w historii). Udział klientów usług światłowodowych w całkowitej bazie klientów internetu stacjonarnego osiągnął 25%. W dalszym ciągu zmniejszała się baza klientów korzystających z miedzianych łączy szerokopasmowych – ich liczba spadła względem poprzedniego kwartału o 41 tys. Nadal rośnie wskaźnik ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, który zwiększył się aż o 6,3% w ujęciu rocznym oraz o 1,2% względem poprzedniego kwartału. Do tak znacznego wzrostu przyczyniły się dwa kluczowe czynniki: ubiegłoroczne podwyżki cen oraz rosnący udział klientów światłowodowych. Klienci usług światłowodowych generują bowiem najwyższy średni przychód na ofertę, głównie ze względu na większy udział usługi telewizyjnej oraz rosnący udział klientów z domków jednorodzinnych (gdzie cena usługi jest wyższa w celu pokrycia wyższego kosztu budowy sieci).

Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 3 kw. 2020 roku o 245 tys., tj. 6,1% rok-do-roku.

W ofertach głosowych, liczba aktywacji netto wyniosła 110 tys., co stanowiło największy przyrost od wielu kwartałów. Było to wynikiem zarówno dobrych wyników sprzedaży dla nowych klientów jak i niższego wskaźnika rezygnacji z usług (w 3 kw. ten wskaźnik dla ofert abonamentowych wyniósł 2,2% wobec 2,1% w 2 kw. i 2,5% w 1 kw.). Wskaźnik ARPO z wyłącznie komórkowych usług głosowych zmniejszył się w ujęciu rocznym o 4,5% wobec spadku o 5,2% w 2 kw. bieżącego roku. Jednak spadek ten wynikał w całości ze znacząco niższych przychodów z roamingu. Z wyłączeniem roamingu, wskaźnik ARPO z tych usług wzrósł o 0,7% rok-do-roku.

Baza raportowanych usług przedpłaconych skurczyła się w trzecim kwartale o 62 tys., tj. o 1,8%, głównie w wyniku niższej liczby aktywacji nowych kart pre-paid.

Było to konsekwencją związanego z pandemią ograniczenia turystyki w miesiącach letnich oraz niższego wolumenu sprzedaży dla obcokrajowców.

W stacjonarnych usługach głosowych utrata łączy netto w trzecim kwartale wyniosła 57 tys. (wobec 36 tys. w 2 kw. 2020 roku i 73 tys. w 3 kw. 2019 roku).

Na wskaźnik rezygnacji z usług nadal korzystnie wpływały obowiązujące obostrzenia.

Zysk netto w 3 kw. 2020 roku wyniósł 53 mln zł wobec osiągniętego w 3 kw. 2019 roku zysku netto w wysokości 222 mln zł. Tak znaczący spadek w ujęciu rocznym wynika z ubiegłorocznych rekordowych zysków ze sprzedaży nieruchomości (w tym 218 mln zł ze sprzedaży kompleksu nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej/Św. Barbary). Natomiast w porównaniu z ubiegłym rokiem, o 24 mln zł zmniejszyły się koszty finansowe netto, do czego przyczyniły się wyższe ujemne różnice kursowe w 3 kw. 2019 roku.

 

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: