T-Mobile opublikował komunikat dotyczący wyników finansowych i operacyjnych uzyskanych w III kw. 2017 r.
W trzecim kwartale 2017 roku liczba abonentów T-Mobile Polska wzrosła o 56 tysięcy. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba abonentów Spółki zwiększyła się o 256 tysięcy. W trzecim kwartale br. T-Mobile uzyskał najlepszy w swojej historii bilans przenoszalności numerów komórkowych.
T-Mobile Polska na koniec września 2017 roku obsługiwał 10,297 miliona klientów. W trzecim kwartale baza klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 56 tysięcy do 6,797 miliona. W porównaniu do trzeciego kwartału 2016 roku baza abonentów wzrosła o 256 tysięcy. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 3,5 miliona i zmniejszyła się o 10 tysięcy numerów w porównaniu z poprzednim kwartałem.
W trzecim kwartale 2017 roku w segmencie rynku prywatnego T-Mobile Polska ustabilizowała bazę klientów usług przedpłaconych oraz zwiększyła średni przychód miesięczny na klienta usług przedpłaconych do 13 złotych z 10 złotych w trzecim kwartale 2016 r.
W przypadku klientów abonamentowych nowa oferta „T-Mobile 1 - BEZ LIMITU” obejmująca nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y a także dostęp do Internetu bez limitu danych cieszy się dużą popularnością. Jej udział w nowych aktywacjach przekracza 50%. Wprowadzona w połowie września nowa oferta Nielimitowanego Internetu Domowego przyciąga do T-Mobile nowych klientów szczególnie z obszarów wiejskich i z małych miast, którzy stanowią 70% wszystkich aktywacji.
W trzecim kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,6 miliarda złotych i były niższe o 1,2% w porównaniu z trzecim kwartałem 2016 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 1,485 miliarda złotych i były niższe o 1,5% w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku. Pozostałe przychody uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 115 milionów złotych i były wyższe o 1,8% w porównaniu z 2016 rokiem.
„W 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite wypracowane przez T-Mobile Polska utrzymują się na niemal stabilnym poziomie. To efekt szeregu czynników, takich jak zwiększona sprzedaż urządzeń, która pozwoliła częściowo zrównoważyć skutki spadku przychodów z usług telekomunikacyjnych. Na wynik skonsolidowany EBITDA w trzecim kwartale największy wpływ miały wyższe koszty rozliczeń międzyoperatorskich wynikające z większej aktywności użytkowników taryf nielimitowanych. Dodatkowo w rezultatach T-Mobile Polska widoczne są efekty dwóch negatywnych trendów związanych z wprowadzeniem regulacji Roam Like At Home: duży wzrost kosztów wynikających z korzystania z usług roamingowych oraz utracone przychody ze sprzedaży pakietów roamingowych” - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.
Istotnymi czynnikami wpływającymi na wynik EBITDA są trendy rynkowe związane z dominacją nielimitowanych usług zarówno w segmencie abonamentowym jak i przedpłaconym, a także silna presja cenowa. Skutkują one obniżeniem przychodów z usług telekomunikacyjnych oraz wyższymi kosztami obsługi połączeń międzyoperatorskich. Wynik skonsolidowany EBITDA Spółki za 9 miesięcy 2017 roku jest równy 1,332 miliarda złotych i jest niższy o 11,3 procent w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku. Po wyłączeniu negatywnego wpływu regulacji roamingowych EBITDA byłaby niższa o 6,7%. Marża EBITDA w tym czasie wyniosła 28,0% i była niższa o 3,5 punktu procentowego w porównaniu do 2016 roku. W okresie od 1 lipca do 30 września 2017 roku EBITDA T Mobile Polska wyniosła 375 milionów złotych. W wyniku EBITDA tego kwartału widoczny jest wpływ regulacji roamingowych w wysokości 58 milionów złotych, bez tego efektu EBITDA obniżyłaby się o 20,3% w porównaniu do trzeciego kwartału 2016 r.
Wyniki finansowe
Note | Q3 2016 millions of € |
Q4 2016 millions of € |
FY 2016 millions of € |
Q1 2017 millions of € |
Q2 2017 millions of € |
Q3 2017 millions of € |
Change % |
Q1 - Q3 2016 millions of € |
Q1 - Q3 2017 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 373 | 394 | 1 488 | 364 | 378 | 376 | 0,8 | 1 094 | 1 117 | 2,1 | ||
PRODUCT VIEW | 373 | 394 | 1 488 | 364 | 378 | 376 | 0,8 | 1 094 | 1 117 | 2,1 | ||
- Fixed network | 25 | 25 | 99 | 25 | 25 | 27 | 8,0 | 74 | 77 | 4,1 | ||
- Mobile communications | 347 | 368 | 1 388 | 339 | 352 | 349 | 0,6 | 1 020 | 1 040 | 2,0 | ||
SEGMENT VIEW | 373 | 394 | 1 488 | 364 | 378 | 376 | 0,8 | 1 094 | 1 117 | 2,1 | ||
- of which Consumer | 201 | 217 | 812 | 206 | 207 | 208 | 3,5 | 595 | 621 | 4,4 | ||
- of which Business | 129 | 138 | 516 | 122 | 129 | 124 | (3,9) | 378 | 375 | (0,8) | ||
EBITDA | 2 | 125 | 136 | 482 | 100 | 125 | 88 | (29,6) | 345 | 313 | (9,3) | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 33,5 | 34,5 | 32,4 | 27,5 | 33,1 | 23,4 | (10,1p) | 31,5 | 28,0 | (3,5p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 493 | 70 | 1 143 | 76 | 34 | 45 | (90,9) | 1 073 | 155 | (85,6) | ||
CASH CONTRIBUTION | (368) | 66 | (661) | 24 | 91 | 43 | n.a. | (728) | 158 | n.a. |
Wyniki operacyjne
Note | Q3 2016 |
Q4 2016 |
FY 2016 |
Q1 2017 |
Q2 2017 |
Q3 2017 |
Change % |
Q1 - Q3 2016 |
Q1 - Q3 2017 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 20 | 20 | 20 | 33 | 31 | 29 | 45,0 | 20 | 29 | 45,0 | |
- IP | ('000) | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | (50,0) | 2 | 1 | (50,0) | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 10 | 10 | 10 | 20 | 18 | 17 | 70,0 | 10 | 17 | 70,0 | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | (100,0) | 5 | 0 | (100,0) | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Service revenue | (€) | 235 | 246 | 945 | 217 | 227 | 224 | (4,7) | 699 | 669 | (4,3) | |
CUSTOMERS | ('000) | 11 221 | 10 634 | 10 634 | 10 229 | 10 251 | 10 297 | (8,2) | 11 221 | 10 297 | (8,2) | |
- contract | ('000) | 6 541 | 6 612 | 6 612 | 6 696 | 6 741 | 6 797 | 3,9 | 6 541 | 6 797 | 3,9 | |
- prepaid | ('000) | 4 680 | 4 022 | 4 022 | 3 533 | 3 510 | 3 500 | (25,2) | 4 680 | 3 500 | (25,2) | |
NET ADDS | ('000) | (414) | (587) | (1 422) | (405) | 21 | 46 | n.a. | (835) | (337) | 59,6 | |
- contract | ('000) | 25 | 70 | 43 | 84 | 45 | 56 | n.a. | (28) | 186 | n.a. | |
- prepaid | ('000) | (440) | (657) | (1 465) | (489) | (24) | (10) | 97,7 | (807) | (523) | 35,2 | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 3,2 | 3,4 | 3,3 | 3,2 | 2,0 | 1,8 | (1,4p) | 3,3 | 2,3 | (1,0p) | |
- contract | (%) | 1,2 | 1,4 | 1,2 | 1,3 | 1,1 | 1,0 | (0,2p) | 1,1 | 1,1 | 0,0p | |
SAC PER GROSS ADD | € | 6 | 10 | 7 | 7 | 2 | 5 | (16,7) | 6 | 5 | (16,7) | |
- contract | € | 16 | 15 | 21 | 12 | 3 | 9 | (43,8) | 24 | 8 | (66,7) | |
- prepaid | € | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | n.a. | 1 | 2 | 100,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | € | (1) | 13 | 4 | (3) | (5) | (6) | n.a. | 0 | (5) | n.a. | |
ARPU | € | 7 | 8 | 7 | 7 | 7 | 7 | 0,0 | 7 | 7 | 0,0 | |
- contract | € | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 9 | (10,0) | 10 | 10 | 0,0 | |
- prepaid | € | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 50,0 | 2 | 3 | 50,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 42 | 42 | 42 | 47 | 48 | 48 | 6p | 42 | 48 | 6p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 215 | 232 | 216 | 246 | 248 | 258 | 20,0 | 211 | 251 | 19,0 | |
- contract | (min) | 327 | 338 | 331 | 340 | 330 | 340 | 4,0 | 329 | 336 | 2,1 |