T-Mobile w swojej nowej kampanii edukacyjnej „Pewni w sieci” chce pokazywać Polkom i Polakom, jak rozsądnie i bezpiecznie korzystać z internetu i jak pewniej poruszać się w nowej cyfrowej rzeczywistości.
W ubiegłym tygodniu media opisywały przypadek dwóch nastolatków korzystającym z gier internetowych, którym hakerzy podesłali kody QR. Po ich zeskanowaniu konto abonentów, w tym przypadku rodziców, zostało obciążone opłatami za zakupione aplikacje, które jednak do użytkowników nie dotarły. Sprawą zajęła się policja w Mławie, które podała, że w obu przypadkach, oszuści kontaktowali się z 10-letnimi chłopcami, którzy korzystali z popularnej aplikacji, służącej m.in. do komunikacji między graczami. Oszuści proponowali różnego rodzaju dodatki do gier. Dzieci się na nie skusiły, a słono za to zapłacili rodzice.
To jedna z wielu tego typu historii, o których można codziennie czytać na portalach społecznościowych. Z danych CERT Polska wynika, że w 2022 roku odnotowano o 178 prc. więcej incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem niż w rok wcześniej.
Dlatego też w sieci trzeba być bardzo ostrożnym, a edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu czy aplikacji mobilnych to dziś „never ending story”, bo oszuści są kreatywni i wciąż wymyślają nowe sposoby na to, żeby wyłudzić nasze dane.
Dlatego też październik obwołany został Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month - ECSM). W okresie tym organizowana jest corocznie ogólnoeuropejska kampania pod auspicjami Europejskiej j Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich państwach Unii Europejskiej organizowane będą wydarzenia, których celem jest podniesienie świadomości o znaczeniu cyberbezpieczeństwa. Mogą się do tego przyłączać firmy i instytucje. Ważne przy tym, że jest podejście kompleksowe, bowiem działania obejmujące cyberbezpieczeństwo użytkowników sieci są procesem, który wymaga zaangażowania – zarówno instytucji, jak i samych odbiorców.
W tym roku w działanie to – nie po raz pierwszy – mocno włączy się T-Mobile, który konsekwentnie w swej strategii stawia na cyfryzację, ale jest też świadomy, jak ważne przy tym jest dbanie o cyberbezpieczeństwo. 4 października operator ten wraz z partnerami instytucjonalnymi – Ministerstwem Cyfryzacji i Państwowym Instytutem Badawczym NASK, startują z drugą edycją ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pewni w sieci”.
Przez 6 kolejnych tygodni użytkownicy i użytkowniczki będą mogli śledzić kolejne odsłony projektu, który pokazuje, na co zwrócić uwagę, by każdego dnia czuć się pewnie w sieci. W tegorocznej kampanii na tapet zostały wzięte zagadnienia takie jak: e-administracja, sharenting, sztuczna inteligencja, higiena cyfrowa, niebezpieczne treści w internecie oraz bezpieczne smartfony.
W zmieniającym się świecie ważne jest, aby móc być w kontakcie z bliskimi, gdziekolwiek tego potrzebujemy. W T-Mobile wierzymy, że możemy połączyć wszystkich i uczynić życie prostszym i jeszcze lepszym. Jednakże zdajemy sobie też sprawę, że nowe technologie mogą stwarzać też pewne wyzwania, których powinniśmy być świadomi. Dlatego w ramach kolejnej edycji kampanii edukacyjnej „Pewni w sieci” chcemy pokazywać Polkom i Polakom, jak rozsądnie korzystać z dobrodziejstw internetu i jak pewnie poruszać się w cyfrowej rzeczywistości – podkreśla Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektorka departamentu komunikacji korporacyjnej i CR w T-Mobile Polska.
Operatorowi zależy przy tym, by w kampanii informacyjno-edukacyjnej podejmowane były tematy bliskie każdemu użytkownikowi internetu.
Dlatego w tej edycji projektu poruszone zostaną takie zagadnienia jak:
Odcinki będą odsłaniane raz w tygodniu, na stronie projektu www.pewniwsieci.pl, jak również na oficjalnym kanale YouTube T-Mobile Polska.
W pierwszym odcinku, którego premiera jest 4 października wraz ze startem projektu, widzowie będą mogli dowiedzieć się, do czego służy aplikacja mObywatel i jakie korzyści daje obywatelom e-administracja. Minister Cyfryzacji, Janusz Cieszyński opowie też tym, jak zabezpieczone są tam nasze dane.
Poza nowymi odcinkami cyberkursu w formie wideo, które dostępne będą na stronie www.pewniwsieci.pl oraz na kanale YouTube T-Mobile Polska, będą one także dostępne w formie audiopodcastów i będzie można ich posłuchać na popularnych platformach, takich jak Spotify, Apple Podcast czy Google Podcast.
Oprócz kursu na stronie internetowej znajdą się też artykuły eksperckie. Kampanii towarzyszą działania w mediach oraz kanałach społecznościowych operatora, a także działania w komunikacji wewnętrznej skierowane do pracowników.
Druga edycja projektu „Pewni w sieci” potrwa do 8 listopada. Wszystkie materiały edukacyjne dotyczące projektu „Pewni w Sieci” można znaleźć na stronie www.pewniwsieci.pl.