Huawei to obecnie chyba najbardziej aktywny i najciekawszy gracz na polskim rynku. Oto zapis naszej krótkiej rozmowy z Wangiem Yanmin, szefem grupy biznesowej Huawei Consumer na kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Skandynawię, o obecnej sytuacji chińskiej firmy i planach na przyszłość.
W ostatnich dniach podaliście swoje wyniki za I połowę 2015 r. Produkcja smartfonów urosła przez rok o 39%, bardzo szybko rośnie segment premium, dobrze sprzedaje się Mate7 i P8. Jak oceniacie te wyniki wewnątrz spółki i kiedy takie wzrosty będziemy obserwować także w Polsce?
Rzeczywiście - wdrożenie nowej strategii produktowej i marketingowej przyniosło Huawei dobre wyniki i dynamiczny wzrost sprzedaży. Klienci bardzo pozytywnie przyjęli nasze ubiegłoroczne smartfony z segmentu premium - Huawei P7 czy Huawei Mate7 - a premiera najnowszego Huawei P8 także spotkała się z niezwykle przychylnymi komentarzami ze strony analityków, recenzjami dziennikarzy oraz samych użytkowników. Także w Polsce widać rosnące zaufanie do marki Huawei – nasze smartfony są dostępne w szerokiej dystrybucji u operatorów oraz na rynku otwartym, budujemy kolejne „strefy marki”, a klienci mogą wybierać z szerokiej oferty naszych urządzeń.
Jeśli chodzi o udziały w polskim rynku – w ciągu następnych dwóch lat chcemy osiągnąć 15% udział. Tegoroczne wzrosty udowadniają, że jest to zdecydowanie wynik w naszym zasięgu. Warto podkreślić, że równolegle z rozszerzeniem dostępności produktów na rynku, intensyfikujemy nasze działania marketingowe, zarówno na poziomie widoczności w punktach sprzedaży, jak również szerokiej obecności w mediach.
W zeszłorocznym Best Global Brands Report 2014 marka Huawei pojawiła się po raz pierwszy i zajęła wysoką 94 pozycję, niedawno pojawiła się informacja o zajęciu 70 miejsca w rankingu BrandZ ‘Top 100 Global Brands’. Czy to efekt wielkich wydatków reklamowych w ostatnim okresie, czy Huawei ma jakieś inne własne sposoby na budowę swojej marki?
Uważam, że bez doskonałych produktów nawet najlepsza komunikacja marketingowa w dłuższej perspektywie czasu nie zapewni firmie stabilnego, dynamicznego wzrostu i rosnącego grona zadowolonych klientów. A Huawei konsekwentnie, od wielu lat umacnia swoją pozycję lidera w sektorze telekomunikacyjnym – właśnie dzięki temu, że nasze rozwiązania technologiczne i urządzenia są innowacyjne, cechują się wysokim komfortem użytkowania, a także są doskonale zaprojektowane pod kątem designu, tak jak Huawei P8. Najlepszym dowodem na to są liczne światowe nagrody i wyróżnienia, które otrzymują nasze smartfony w ostatnich latach, takie jak np. EISA dla smartfona Huawei P6 czy P7, IFA czy Red Dot. Koncentrujemy się na produktach ze średniej i wyższej półki – to jest segment produktów, który będziemy najdynamiczniej rozwijać.
Równolegle z rozwojem produktów wdrażamy naszą nową strategię marketingową i zwiększamy inwestycje w tym obszarze. Huawei koncentruje się na nowoczesnych narzędziach komunikacyjnych oraz strategicznych projektach sponsoringowych, współpracując globalnie np. z najbardziej rozpoznawalnymi drużynami piłkarskimi oraz przedstawicielami ze świata sportu. Dzięki temu dość szybko rośnie świadomość marki Huawei oraz grono klientów, którzy świadomie szukają i decydują się właśnie na nasze urządzenia.
Według nieoficjalnych informacji, po prostu zdominowaliście polski rynek modemów i routerów mobilnych. Czy to nadal jest lukratywny biznes? Czy jest w nim miejsce na rozwój i innowację? Czy produkty typu CarFi to właśnie ten nowy kierunek?
Huawei jest liczącym się na światowym rynku producentem modemów do bezprzewodowej transmisji danych. Nasza firma współpracuje ze wszystkimi największymi spółkami telekomunikacyjnymi w ponad 100 krajach. Urządzenia do bezprzewodowej transmisji danych są dostępne u operatorów oraz w handlu detalicznym. Bez wątpienia jest to rynek, który wymaga wprowadzania ciągłych innowacji, czego odzwierciedleniem może być CarFi. Poręczny router samochodowy można podłączyć do zapalniczki w aucie. Na pewno dobrze sprawdzi się w trakcie wakacyjnych wyjazdów i odciąży baterię w smartfonie. Innym produktem jest mobilny router E5770, który dzięki mocnej baterii może pełnić oprócz modemu także doskonale funkcję awaryjnego źródła energii - power banku - dla smartfona czy tabletu.
Huawei w marcu otworzył w Paryżu specjalne centrum estetyki i designu swoich produktów. Co to oznacza np. dla smartfonów Huawei. Czy jest szansa na jakąś designerską rewolucję tego typu produktów w najbliższych miesiącach?
Wprowadzając na rynek nowy produkt chcemy, aby był on wyposażony w najnowsze technologie i zaawansowane podzespoły, ale także, aby był dopracowany w każdym calu, również od strony estetycznej. Obecnie, aby zdobyć konsumenta nie wystarczy stworzyć urządzenie, które dobrze działa. Klienci przywiązują ogromną wagę do wyglądu. W dzisiejszych czasach smartfon to urządzenie, które nie służy tylko i wyłącznie do komunikacji, a często staje się wręcz elementem stylizacji. Nasz flagowy smartfon P8 został dopracowany w najmniejszych szczegółach, o czym może świadczyć samo opakowanie produktu. Do estetyki przywiązujemy ogromną wagę. Inspiruje nas rynek modowy. W Polsce współpracujemy z projektantami Paprocki&Brzozowski, a także Local Heroes, które tworzą kolekcję ubrań inspirowaną kampanią reklamową smartfona P8.
Dość głośno jest ostatnio o współpracy wiodących producentów smartfonów z producentami samochodów. Huawei ostatnio nawiązał współpracę z Audi i Volkswagenem. Z czego wynika ta tendencja i czego tak naprawdę dotyczą te porozumienia? Dlaczego ten rynek staje się taki ważny?
Wynika to głównie z tego, że samochody są wyposażane w coraz bardziej zaawansowaną technologię. Nasze partnerstwo z Audi i Volkswagenem ma na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy kierowcy i pasażerów, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii Huawei. Obecnie samochody stają się kolejnymi urządzeniami po smartfonach i gadżetach wearables, które oferują płynną bezprzewodową komunikację z infrastrukturą miejską. Jeden z branżowych raportów wykazał, że 90% aut wyprodukowanych do 2020 roku będzie wyposażonych w łączność z Internetem, stanowiąc jeden z głównych elementów Internetu Rzeczy.
Czy wewnątrz Huawei nadal uważacie się za nowego gracza na rynku smartfonów, za dynamicznego challengera, który goni konkurencję?
Obecnie jesteśmy jednym z 3 największych dostawców smartfonów na świecie, a w pierwszej połowie 2015 r. sprzedaliśmy ich już ponad 48 mln., odnotowując 39% wzrost rok do roku. Smartfony Huawei cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów, a parametry i jakość wykonania zdecydowanie stawiają nas w pierwszej lidze największych i najbardziej innowacyjnych producentów. Huawei mierzy w ścisłą czołówkę, a wszystkie nasze wysiłki są skoncentrowane aby ten cel osiągnąć w najbliższej przyszłości. Jestem absolutnie przekonany, że w ciągu nadchodzących lat, „we can make it possible”.