Zasięg internetu mobilnego to zdaniem mieszkańców jeden z pięciu najważniejszych czynników decydujących o satysfakcji z życia w mieście. Aby porównać działanie sieci w różnych miastach na całym świecie – Ericsson przeprowadził analizę wyników aplikacji speedtest.net
Spośród zbadanych miejsc tylko Oslo i Kopenhaga miały wskaźnik „90% probability” na poziomie 1 Mbps downlink lub więcej. Oznacza to, że tylko 10% wszystkich połączeń z internetem mobilnym w tych miastach miało wynik gorszy niż 1 Mbps.
W przypadku Warszawy – wskaźnik „90% probability” wynosi jedynie 70 kbps. To nie tylko znacznie gorszy wynik, niż w przypadku miast skandynawskich, ale również mniej niż w Zagrzebiu (170 kbps), Bratysławie (140 kbps) i Budapeszcie (80 kbps). Za Warszawą znalazły się takie miasta jak: Moskwa, Kair, Berlin i Sao Paulo.
Najlepiej w domu, najgorzej w metrze
Zdaniem konsumentów przepytanych przez Ericsson ConsumerLab w Polsce, najgorsze miejsca do korzystania z usług mobilnych to metro, autobusy, pociągi i wnętrza budynków. W Polsce kiepska jakość sieci oraz niskiej klasy smartfony wpływają na niewielkie wykorzystywanie aplikacji mobilnych tj. streaming audio czy wideo poza domem.
Polacy są najbardziej zadowoleni z jakości internetu w „stałych” lokalizacjach, czyli właśnie w domu i w pracy. Sytuacja wygląda zgoła inaczej np. w miejscach imprez masowych. Korzystanie z internetu mobilnego na stadionach jest utrudnione a często wręcz niemożliwe.
W przypadku imprez masowych dochodzi do nagromadzenia użytkowników łączych się z określoną stacją bazową, co determinuje kiepskie doświadczenia konsumentów. Wielu abonentów łącząc się z daną stacją, współdzieli zasoby radiowe i transmisyjne między sobą. W związku z tym, mniej zasobów każdy z użytkowników może dostać dla siebie - np. przepływność transferu danych będzie mniejsza.— powiedział Marcin Zych, Architekt Mobilnych Rozwiązań Szerokopasmowych w firmie Ericsson.
Stadion połączony z siecią
Rozwiązaniem tego typu problemów jest tzw. Connected Venue, realizowane przez firmę Ericsson w miejscach masowej obsługi abonentów np. stadionach, halach sportowych, salach koncertowych oraz galeriach handlowych. Ideą tego rozwiązania jest zintegrowanie technologii WiFi, 3G oraz LTE w miejscach, które stale lub okazjonalnie nasycają się dużą liczbą użytkowników. Pozwala to konsumentom korzystać z usług mobilnych na poziomie, do którego przywykli w domu i w pracy. A operatorzy i właściciele obiektów zyskują możliwość dodatkowych przychodów związanych z ulepszoną jakością sieci dla wydarzenia oraz obiektu.
Problem braku dostępu do zasobów sieciowych nie dotyczy wyłącznie miejsc imprez masowych i obszarów o niskim poziomie zurbanizowania, gdzie rozbudowa sieci jest nieopłacalna. Nawet w Warszawie zdarzają się problemy z satysfakcjonującym połączeniem z siecią mobilną. Wynika to z faktu, że około 70% ruchu mobilnego jest generowane z wnętrza budynków, a żadna mainstreamowa technologia nie rozwiązywała problemu pokrycia w budynkach w sposób efektywny kosztowo. Z myślą o tym Ericsson wprowadził innowacyjne rozwiązanie o nazwie Radio Dot System — dodał Marcin Zych, Architekt Mobilnych Rozwiązań Szerokopasmowych w firmie Ericsson.
Środowisko wewnątrz pomieszczeń tworzy dla operatorów mobilnych szczególną grupę wyzwań związanych ze złożonością, skalowalnością i ciągłością usług. Współczesne rozwiązania do wnętrz zostały zbudowane głównie dla zapewnienia zasięgu usługom głosowym, ale nie spełniają rosnących oczekiwań ze strony aplikacji. Pokrycie znacznej części budynków było wyzwaniem ze względu na wysokie koszty i ograniczoną skalowalność.
Internet z kropki
Ericsson Radio Dot System jest rozwiązaniem kompaktowym – formą rozproszonej stacji bazowej. Urządzenie waży 300 gramów — powstało w wyniku dwuletnich badań i prac rozwojowych oraz obejmuje 14 patentów. Wprowadza rewolucyjny element aktywny, zwany „kropką”, który dostarcza użytkownikom mobilny dostęp szerokopasmowy we wnętrzach budynków. Kropki są podłączane i zasilane poprzez standardowe internetowe kable sieci LAN (kategorii 5/6/7) do wewnętrznych jednostek radiowych, które połączone są ze stacjami bazowymi.
W 2020 roku na całym świecie będzie ponad 50 mld urządzeń połączonych z siecią. Według Mobility Report firmy Ericsson, już w 2014 roku całkowita liczba subskrypcji mobilnych przekroczy liczbę osób żyjących na Ziemi. Sieci operatorów nasycą się zarówno nowymi użytkownikami z low-endowymi smartfonami, jak i kolejnymi urządzeniami proaktywnych konsumentów – tabletami i tzw. wearables. W 2020 roku będzie ponad 3 mld subskrybentów, którzy będą posiadać od 5 do 10 urządzeń połączonych z siecią. Ich sprzęty będą się ze sobą komunikować. To oznacza więcej użytkowników i więcej urządzeń – wszędzie. Również na ulicach, stadionach i we wnętrzach budynków – w miejscach, które już dziś nie gwarantują satysfakcjonującego poziomu usług i wymagają innowacyjnych wdrożeń. Connected Venue i Radio Dot System to przykład takich rozwiązań, skrojonych na miarę prawdziwego społeczeństwa sieciowego.