Nokia ogłosiła swoje wyniki za II kw. bieżącego roku.
Drugi kwartał roku 2003 w porównaniu z drugim kwartałem roku 2002:
Obroty netto wyniosły 7 019 mln euro (6 935 mln euro w 2 kw. 2002) - wzrost o 1%
Zysk operacyjny pro forma wyniósł 858 mln euro (1 260 mln euro), spadek o 32%. Obejmuje to poniesione koszty w wysokości 399 mln euro, związane z restrukturyzacją Nokia Networks. Marża operacyjna pro forma wyniosła 12,2% (18,2%).
Korekty pro forma dla 2 kw. 2003 roku wyniosły 183 mln euro i składały się z amortyzacji wartości firmy w wysokości 40 mln euro.
Zysk netto pro forma wyniósł 664 mln euro (905 mln euro) - spadek o 27%
Zysk pro forma na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,14 euro (0,19 euro).
Zgłoszony zysk operacyjny zmalał o 33%, do 818 mln euro (1 221 mln euro). Wartość ta obejmuje także poniesione koszty w wysokości 399 mln euro.
Zgłoszony zysk netto zmalał o 28%, do 624 mln euro (862 mln euro), a zgłoszony zysk na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) zmalał do 0,13 euro (0,18 euro).
Operacyjne przepływy pieniężne w pierwszym kwartale utrzymywały się na wysokości 1,3 mld euro.
JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR:
W tym kwartale bardzo budujące dla nas były utrzymująca się na doskonałym poziomie rentowność i dalszy korzystny rozwój sytuacji pod względem udziału w rynku telefonów komórkowych. Odnotowaliśmy sukcesy na dwóch strategicznych obszarach: na naszym największym rynku, tj. w Stanach Zjednoczonych oraz na światowym rynku CDMA. Udział Nokia w rynku telefonów komórkowych szacuje się obecnie na 39%, co w drugim kwartale stanowi wzrost zarówno w porównaniu z poprzednim kwartałem, jak i z drugim kwartałem ubiegłego roku. Ogólnie jednak, nasz poziom sprzedaży odzwierciedlał ogólną sytuację gospodarczą i słabą pozycję dolara amerykańskiego.
14-procentowy wzrost liczby sprzedanych telefonów komórkowych w tym kwartale był między innymi wynikiem wprowadzenia na rynek 13 nowych modeli. Kluczem do sukcesu w naszym przypadku była i jest nasza wysoka skuteczność oraz duża konkurencyjność na polu wszystkich ważniejszych technologii i segmentów. W całym roku 2003 zamierzamy wzmocnić naszą pozycję lidera poprzez wprowadzenie na rynek rekordowej liczby nowych modeli - ponad 35.
Obok już dostępnych w sprzedaży wielofunkcyjnych modeli multimedialnych, korzystających z obecnych technologii, na rynek został wprowadzony aparat Nokia 6650, nasz pierwszy telefon 3G WCDMA. Wydarzenie to oznacza, że ta nowa technologia jest teraz w pełnej skali dostępna w standardowych kanałach dystrybucyjnych na różnych rynkach. Moim zdaniem ma to wartość strategiczną nie tylko dla nas, ale dla całej branży. Należy dodać, że nie było to zwykłe wprowadzenie nowego produktu na rynek - był to punkt kulminacyjny największych jak dotąd w naszej branży prób w warunkach rzeczywistych, składających się na długotrwały, wszechstronny projekt, w którym wykorzystano 20.000 telefonów w prawie wszystkich sieciach WCDMA na świecie.
Wraz z rosnącą ofertą naszych produktów wprowadzamy możliwości telefonii komórkowej do nowych dziedzin takich jak grafika, muzyka, gry i aplikacje przeznaczone dla firm, a także poszerzamy zakres możliwości telefonów dostępnych dla użytkowników. Już prawie jedna trzecia telefonów sprzedawanych obecnie przez firmę Nokia ma kolorowe wyświetlacze i dysponuje funkcjami multimedialnymi. Nowy telefon fotograficzny Nokia 6600, wprowadzony na rynek w czerwcu, to świetny przykład inteligentnego aparatu, który łączy w sobie możliwości niezbędne dla firm (np. bezpieczna poczta elektroniczna) z atrakcyjnymi funkcjami multimedialnymi. Obecnie na czołowych rynkach takich jak Wielka Brytania czy Skandynawia obserwujemy coraz silniejsze oznaki przechodzenia klientów ku urządzeniom dysponującym bogatszym zestawem funkcji.
Jeśli chodzi o naszą działalność w sektorze sieci, to podejmowane są decydujące działania restrukturyzacyjne, których wynikiem będzie znalezienie dla nas lepszego miejsca w obecnych trudnych warunkach rynkowych. Z kolei w sektorze sieci WCDMA jesteśmy zadowoleni z postępów poczynionych w tym kwartale. W chwili obecnej uważamy, że nasze wielkie możliwości w zakresie uruchamiania sieci i nasza gotowość komercyjna umiejscawiają nas wśród kilku absolutnie najlepszych firm będących motorami rozwoju tej branży.
Zaoferowanie przedsiębiorstwom pełnych możliwości związanych z telefonią komórkową stanowi przełom w komunikacji handlowej i jest dla nas wielką szansą. Poprzez zintegrowanie swych struktur z technologią łączności komórkowej przedsiębiorstwa mogą uzyskać olbrzymi wzrost wydajności i efektywności. W związku z tym tworzymy nowy oddział o nazwie Nokia Enterprise Solutions, która będzie bezpośrednio mi podlegać. Oddział ten zapewni szeroki asortyment telefonów oraz rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i łączności bezprzewodowej, dopasowanych do konkretnych potrzeb przedsiębiorstw.
ROZWÓJ SYTUACJI GOSPODARCZEJ I PROGNOZY
Sprzedaż w drugim kwartale
Nokia odnotowała w drugim kwartale 2003 sprzedaż na poziomie 7 miliardów euro, co stanowi wzrost o 1% w porównaniu z drugim kwartałem roku 2002.
W porównaniu z rokiem ubiegłym sprzedaż telefonów komórkowych wzrosła o 2%, tj. praktycznie zgodnie z przewidywaniami, osiągając poziom 5,5 miliarda euro. Chociaż liczba sprzedanych telefonów komórkowych wzrosła o 14%, to na wielkość obrotów negatywny wpływ miała słaba pozycja dolara amerykańskiego oraz, w mniejszym stopniu, zwiększony udział sprzedaży tańszych telefonów dla początkujących użytkowników na nowych rynkach takich jak Indie. Wysoki poziom sprzedaży netto w Europie praktycznie zrównoważyły: nieco niższy poziom sprzedaży w Azji i Pacyfiku oraz znacznie niższy poziom sprzedaży w obu Amerykach.
Sprzedaż Nokia Networks utrzymała się na poziomie 1,5 miliarda euro, tj. zgodnie z przewidywaniami, co odzwierciedla ciągły wzrost w obu Amerykach, niezmieniony poziom sprzedaży w Europie i niższą sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku.
Rentowność w drugim kwartale
W drugim kwartale grupa Nokia odnotowała 32-procentowy spadek zysku operacyjnego pro forma - do poziomu 858 milionów euro. Wynik ten obejmuje koszt w wysokości 399 milionów euro, związany z restrukturyzacją Nokia Networks.
W Nokia Mobile Phones rentowność była owocem utrzymującej się konkurencyjności szeregu produktów oraz efektywności operacyjnej - zysk operacyjny pro forma w drugim kwartale wzrósł o 9% w porównaniu z rokiem ubiegłym (tj. do poziomu 1,3 miliarda euro), zaś marża pro forma na telefonach komórkowych utrzymywała się na wysokim poziomie 23,1%. W Nokia Networks odnotowano zysk operacyjny pro forma na poziomie 334 milionów euro. Gdyby pominąć koszty restrukturyzacyjne w wysokości 399 milionów euro, to Nokia Networks odnotowałaby niewielki zysk operacyjny pro forma.
Grupa Nokia odnotowała zysk pro forma na 1 akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) w wysokości 0,14 euro, co mieści się we wcześniej zakładanym zakresie (od 0,13 do 0,16 euro).
Poziom środków pieniężnych utrzymał się na dobrym poziomie - na koniec kwartału odnotowano łączny poziom dostępnych środków pieniężnych równy 9,9 miliarda euro.
Trwają działania restrukturyzacyjne Nokia Networks
W drugim kwartale Nokia poniosła koszt w wysokości 399 milionów euro, związany z zapowiadaną wcześniej restrukturyzacją Nokia Networks. Na kwotę tę składa się obciążenie niegotówkowe w wysokości 304 milionów euro z tytułu kosztów utrudnień i zamykania projektów w zakresie badań i rozwoju, pozostała zaś kwota jest związana z redukcją zatrudnienia. Szacuje się, że do końca roku 2003 Nokia Networks będzie zatrudniać około 15.000 pracowników, w porównaniu z 17.361 na dzień 31 grudnia 2002 r.
Prognozy na trzeci kwartał 2003
W Nokia przewiduje się, że w trzecim kwartale ilość sprzedanych telefonów komórkowych Nokia wzrośnie o znacznie ponad 10%, co będzie oznaczać wzrost szybszy od rozwoju rynku, przy jednoczesnym zachowaniu dużej rentowności. Tym niemniej oczekuje się, że poziom obrotów notowany przez Nokia Mobile Phones w trzecim kwartale nie ulegnie zmianie lub nieco spadnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, przede wszystkim z powodu znacznego spadku wartości dolara amerykańskiego w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
W Nokia Networks warunki prowadzenia działalności nie wykazują oznak poprawy i szacuje się, że liczona w porównaniu z rokiem ubiegłym wielkość sprzedaży spadnie w trzecim kwartale o 15 do 20%. Ze względu na tę prognozę przewiduje się, że Nokia Networks odnotuje w trzecim kwartale niewielką stratę operacyjną pro forma.
Przewidywany zysk pro forma na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) mieści się w przedziale 0,15-0,17 euro, a zgłoszony zysk na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) powinien wynieść od 0,14 do 0,16 euro. W trzecim kwartale 2002 roku zysk pro forma na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,18 euro, a zysk zgłoszony (w przeliczeniu na jedną akcję) 0,13 euro.
Nokia zwiększa do 39% swój udział w rynku telefonów komórkowych
Szacuje się, że udział Nokia w rynku w drugim kwartale wzrósł do 39%, co jest wzrostem zarówno w stosunku do poprzedniego kwartału jak i licząc rok do roku. Jest to przede wszystkim wynikiem zwiększenia udziału w rynku USA.
Ogólna ilość telefonów sprzedanych na rynku w drugim kwartale wzrosła, licząc rok do roku, już piąty rok z rzędu. Przyrost ten wyniósł 11%, do poziomu około 105 milionów sztuk, w przypadku zaś Nokia sprzedaż wzrosła o 14%, do 41 mln sztuk.
W Nokia szacuje się, że w całym roku 2003 globalna ilość sprzedanych telefonów wzrośnie o około 10%, w porównaniu z liczbą 405 mln aparatów sprzedanych w roku 2002. Przewiduje się, że w całym roku 2003 przyrost sprzedaży telefonów Nokia będzie większy niż przyrost całego rynku.
Spółka notuje wzrost udziału w rynku CDMA
Zgodnie z długofalowym celem, jakim jest dla Nokia zdobycie pozycji lidera urządzeń komórkowych standardu CDMA, firma rozpoczęła w drugim kwartale dostawy nowych telefonów CDMA, w tym modelu Nokia 3586i, będącego w ofercie Nokia pierwszym aparatem z kolorowym wyświetlaczem. Spółka rozpoczęła też dostawy telefonów CDMA w Indiach, a w Chinach uzyskała licencję na produkcję sprzętu CDMA, przy czym sama produkcja oraz sprzedaż rozpoczną się w drugiej połowie roku. Pozytywne efekty rozszerzenia oferty produktów oraz bazy klientów pozwoliły Nokia odnotować w drugim kwartale wzrost udziału w rynku CDMA.
Na rynku sieci komórkowych nadal panuje stagnacja
W branży infrastruktury sieciowej warunki panujące na rynku nie wykazują objawów poprawy. Inwestycje operatorów zmalały do wyjątkowo niskiego poziomu i w Nokia nadal przewiduje się, że rynek zmaleje o 15% lub więcej w skali całego roku 2003.
Nowy oddział specjalizujący się w rozwiązaniach dla firm
Nokia uruchamia nowy oddział o nazwie Nokia Enterprise Solutions, którego działalność będzie skupiać się na rynku przedsiębiorstw. Nokia Enterprise Solutions będzie łączyć w jedną całość różne działania realizowane przez Nokia Mobile Phones i Nokia Venture Organizations, aby zaoferować klientom instytucjonalnym (przedsiębiorstwom) konkurencyjne, specjalistyczne urządzenia i platformy komórkowe oraz rozwiązania zapewniające bezpieczną łączność. Nowy oddział pierwsze sprawozdania finansowe przedłoży w pierwszym kwartale 2004 roku.