Urząd Regulacji Telekomunikacji poinformował, że  zgodnie z oświadczeniem Telekomunikacji Polskiej problemy w uruchamianiu  usług szerokopasmowego dostępu do Internetu przez operatorów alternatywnych  potrwają do 28 marca 2007 r.
 
 W ostatnich tygodniach Klienci, którzy zdecydowali się na skorzystanie z usług  Net24 i Multimo oferowanych przez firmy Netia S.A. i GTS Energis napotkali na  wiele problemów związanych z uruchomieniem i aktywacją usługi.
 
 1. Zidentyfikowane problemy.
 
 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na bieżąco obserwuje problemy związane  z uruchomieniem usługi Bitstream Access (BSA). Do najczęściej powtarzających się  problemów należy zaliczyć:
 
 Generalny problem z aktywacją usługi Net24 i Multimo - czas przełączania  pomiędzy operatorami miał trwać nie dłużej niż 12 godzin;
 Niską przepustowość łącza szerokopasmowego u alternatywnych operatorów –  prędkość połączenia drastycznie odbiega od zamówionej przez Klientów;
 Opóźnienia w przekazywaniu do Telekomunikacji Polskiej S.A. zleceń na  uruchomienie usług BSA a także wypowiedzeń umowy na świadczenie usługi Neostrada  tp. Aby Klient mógł rozwiązać umowę na świadczenie usługi Neostrada tp bez  ponoszenia negatywnych konsekwencji – wypowiedzenie powinno było wpłynąć do TP  S.A. najpóźniej do 14 lutego 2007 r. (Jeśli wpłynęło po tym terminie, wówczas TP  S.A. kontaktowała się z klientami pytając, czy podtrzymują swoją chęć  rozwiązania umowy i jednocześnie mają świadomość obciążenia karą za przedwczesną  rezygnację z umowy zawartej na czas określony.);
 Brak wywiązywania się przez Telekomunikację Polską S.A. z terminów wynikających  z umów podpisanych z operatorami BSA – tygodniowy termin na aktywację klienta  nierzadko przeciągał się do 3 tygodni, przekraczany jest 48-godzinny termin  udzielenia odpowiedzi na reklamacje zgłaszane przez alternatywnych operatorów.  Reklamacje rozpatrywane są przez Telekomunikację Polską S.A. na zasadzie  „pierwsze przyszło, pierwsze wyszło”, co powoduje, że starsze zgłoszenia  reklamacyjne nie są na bieżąco obsługiwane i zalegają bez odpowiedzi;
 Pozyskiwanie przez Operatorów alternatywnych większej ilości klientów, niż  istniały możliwości techniczne ich obsługi;
 Utrudniony kontakt Klientów z operatorem usługi Net24 – przeciążona infolinia  oraz dział obsługi reklamacji, niemożność uzyskania wiążących informacji  (najczęstsza odpowiedź „przekazaliśmy do TP S.A. – nadal nie mamy odpowiedzi”;
 Błędy techniczne w aktywacji usługi – do nich należy zaliczyć błędy  synchronizacji (sławny kod błędu 721) czy też błędne kody aktywacyjne przesyłane  Klientom;
 Brak niezwłocznego uzupełniania przez Netię wniosków Klientów, odrzucanych z  powodów błędów formalnych (np. brak numeru mieszkania, błędy w nazwisku, etc.);
 Nierównomierne kierowanie ruchu na punkty styku sieci. Telekomunikacja Polska  S.A. podłączała klientów firmy Netia S.A. na jeden punkt styku, najbardziej  obciążony z 3 punktów styku pomiędzy operatorami, podczas gdy 2 inne były zajęte  w 20% lub wcale. Odbijało się to negatywnie na jakości świadczonej usługi;
 Wprowadzanie w błąd przez TP S.A. - zwraca uwagę postawa Telekomunikacji  Polskiej S.A., która tego samego klienta zapewniała, że w ciągu 3 dni jest w  stanie podłączyć mu usługę Neostrada TP a jednocześnie operatorów alternatywnych  informowała, że brak jest możliwości technicznych uruchomienia usługi BSA.
 
 2. Zdesperowani konsumenci i działania UKE.
 
 Klienci, którzy nie mieli uruchomionej usługi aktywnie kontaktowali się z UKE.  Wszystkie otrzymywane e-maile były przesyłane do Operatorów z prośbą o  niezwłoczną aktywację i uruchomienie usługi lub wyjaśnienie sprawy. Również  utworzono gorącą linię z działem rozpatrywania reklamacji Netii, na bieżąco  wyjaśniając najtrudniejsze przypadki. W ostatnich dniach do Prezesa UKE wpływa  od 80-120 nowych skarg dziennie. Również przeciążone jest Centrum Informacji  Konsumenckiej, które stara się zbierać informacje i przekazywać do wyjaśnienia u  Operatorów. Ponadto pracownicy UKE śledzą także wpisy dotyczące problemów z  uruchamianiem BSA na forach internetowych. Jednakże, opisane powyżej problemy  nie podlegają bezpośredniej interwencji Prezesa UKE. W konsekwencji uprawnienia  Prezesa UKE są przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne ograniczone wyłącznie  do wszczynania postępowań wyjaśniających w indywidualnych przypadkach.
 
 Należy zaznaczyć, iż mówimy tu o Klientach, którzy wbrew podpisanym przez siebie  umowom, nie tylko nie zostali przełączeni w ciągu 12 godzin, ale nie mają  dostępu do Internetu już od jednego do półtorej miesiąca problem ten dotyczy  osób korzystających z dostępu do Internetu w celach zarobkowych, edukacyjnych  czy małych firm, które mają problemy, aby przesłać do ZUSu comiesięczne  rozliczenie podatkowe.
 
 28 lutego 2007 r. Prezes UKE wezwał operatorów do wyeliminowania w terminie do 7  marca 2007 r. powstałych trudności, rozpatrzenie wszystkich zaległych skarg i  reklamacji abonentów oraz doprowadzenie do sytuacji, w której okres przerwy w  świadczeniu usług szerokopasmowych na rzecz użytkownika przejmowanego przez  Netię, jeśli umowa nie stanowi inaczej, nie trwał dłużej niż 12 godzin. Do 7  marca 2007 r. operatorzy nie usunęli tejże nieprawidłowości, w zamian  poinformowali o podpisaniu porozumienia, które do 15 marca miało wyeliminować  problemy. Po upływie tego terminu, sytuacja nie uległa poprawie.
 
 Część Klientów, w wyniku intensywnej akcji telemarketingowej zdecydowała się na  powrót do korzystania z usług TP S.A. Telekomunikacja Polska S.A. z jednej  strony nie przekazywała na czas danych technicznych niezbędnych do uruchomienia  usługi, a jednocześnie nakłaniała interweniujących na Błękitnej Linii klientów  do powrotu w ciągu 3 dni do korzystania z usługi Neostrada. Prezes UKE zwrócił  się w tej sprawie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z  wnioskiem o podjęcie postępowania kontrolnego z uwagi na uporczywe naruszanie  przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
 
 Ze względu na długotrwały brak odpowiedzi od TP S.A. - Netia S.A. nie była w  stanie wcześniej przekazywać Klientom informacji o konieczności rozwiązania umów  z powodu braku możliwości technicznych. W konsekwencji działań Telekomunikacji  Polskiej S.A. wiele osób znalazło się w sytuacji, w której po miesiącu czekania  na możliwość skorzystania z tańszej oferty alternatywnego operatora nie tylko  nie ma świadczonej usługi BSA, ale też nie może powrócić do korzystania z usługi  Neostrada tp na użytkowanej linii abonenckiej ze względu na brak wolnych portów  na centralach TP.
 
 3. Kolejne spotkanie z operatorami.
 
 19 marca 2007 r. odbyło się spotkanie z Operatorami, które wykazało, że pomimo  podejmowanych działań przez operatorów alternatywnych - bez podjęcia współpracy  i zdecydowanych działań przez Telekomunikację Polską S.A. - dalsze uruchamianie  usług BSA jest niemożliwe.
 
 W wyniku spotkania ustalono następująco:
 
 a) Do 26 marca 2007 r. Telekomunikacja Polska S.A. zakończy przetwarzanie zleceń  dla GTS Energis.
 
 b) W odniesieniu do Netia S.A.
 
 TP S.A. przeprocesuje do 28 marca 2007r. 3805 otwartych zgłoszeń interwencji,  dokona w ciągu 4 dni od otrzymania wykazu numerów ponownej weryfikacji 6067  zamówień figurujących w systemach Netii S.A. jako „oczekujący na odpowiedź od TP”,  do 23 marca 2007 r. – zweryfikuje bazę parametrów technicznych zleceń Netii i  podejmie działania w celu realizacji usługi dla 6424 zleceń, zawierających  błędny numer ID. 
c) TP S.A. – zapewni bardziej równomierny rozkład ruchu na  punktach styku z firmą Netia S.A.
 
 d) Netia S.A. i TP S.A. podejmą wspólnie działania w celu możliwie szybkiej  finalizacji rozbudowy pojemności traktów pomiędzy sieciami, co wyeliminuje  problemy niskiej przepustowości w sieci Netii S.A. a jednocześnie wpłynie na  prędkość korzystania z usługi Net24.
 
 4. Postępowanie kontrolne UKE.
 
 Niezależnie od podejmowanych powyżej działań, Prezes UKE prowadzi postępowanie  kontrolne u każdego z Operatorów oferujących usługę BSA, a także zamierza po raz  pierwszy nałożyć karę bezpośrednio na Prezesa TP S.A. w związku z problemami w  uruchamianiu usług szerokopasmowego dostępu do Internetu przez operatorów  alternatywnych oraz naruszaniem postanowień oferty ramowej BSA.
 
 Zgodnie z art. 209 ust. 2 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne (Dz.  U. Nr 171 poz. 1800 ze zm.) Prezes UKE może nałożyć na kierującego  przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym karę pieniężną w wysokości do 300% jego  miesięcznego wynagrodzenia, naliczanego jak dla celów ekwiwalentu za urlop  wypoczynkowy.
 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	
 
		
	 
		
	 
		
	
 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
           
           
           
           
           
          