Plus wydaje najwięcej na internet, a Orange nadal na telewizję

Newsy
Opinie: 0
Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal za wrzesień 2023.

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego.

Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane we wrześniu 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.

Rynek reklamy internetowej

W wrześniu 2023 Gemius odnotował 74,1 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2621 kontaktów.

Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,60% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,81 sekundy (10,29 sekundy dla kreacji typu display i 7,27 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital we wrześniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 46,28%.

Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 57,32% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 46,74%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (29,2 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online we wrześniu wyniósł 39,3%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,45 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji -  50,22%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (6,2 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,4% oraz Clothing and accessories (5 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,7%).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital we wrześniu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,74 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 77,88% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Na drugim miejscu znalazło się Ceneo.pl z 2,36 mld kontaktów i 74,16% zasięgu.

Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (1,9 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76,43%).

Ranking TOP 10 marek zamyka marka Fortuna, który odnotowała 0,7 mld kontaktów reklamowych.

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Wydatki na reklamę online

Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia - jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,75%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo.pl z 4,61% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,02% udziału).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

Rynek reklamy telewizyjnej

We wrześniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”, która ponownie wyprzedziła branżę „Trade”. Wygenerowała ona ponad 11,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 92,79% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych we wrześniu wyniósł dla tej branży 18,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,75 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (10,7 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 17,4% oraz 93,19% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (9,5 mld kontaktów reklamowych, SoV – 15,4% i zasięg – 92,98).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji we wrześniu była marka Lidl, która w tym miesiącu zdetronizowała markę Kinder. Wygenerowała ona 1,32 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,24% Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Na drugim miejscu znalazł się Kinder (1,08 mld kontaktów reklamowych i 83,81% zasięgu), natomiast na trzecim – Orange (0,99 mld kontaktów i 86,55% zasięgu).

Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka T-Mobile z 0,58 mld kontaktów reklamowych i 79,07% zasięgu w populacji 7-75.

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 2,81% - a na drugim Media Expert, z udziałem na poziomie 2,31%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 2,19%.

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Rynek reklamy radiowej

W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych we wrześniu była branża „Trade” (7,39 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (2,89 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,47 mld kontaktów reklamowych).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu we wrześniu była ponownie marka Media Expert - wygenerowała ona 1,92 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,34% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Euro RTV AGD (1 mld kontaktów reklamowych, 79,15% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,61 mld kontaktów, 76,41% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Intermarche (0,21 mld kontaktów i 66,98% zasięgu).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Wydatki na reklamę radiową

Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała we wrześniu marka Media Expert (11,18%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (5,91%) oraz Lidla (2,74%).

Rynek reklamy w Polsce - wrzesień 2023

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: