Współdzielenie, rotowanie i brak reklam - wartość rynku streamingu to na razie tylko 2.3 mld złotych rocznie

Newsy
Opinie: 0
Współdzielenie, rotowanie i brak reklam - wartość rynku streamingu to na razie tylko 2.3 mld złotych rocznie

Skumulowana wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniosła 2,3 miliarda złotych w roku 2023 ze stopą wzrostu 28% rok do roku.

Tak przynajmniej wynika z raportu PMR zawierającego dane oraz prognozy dotyczące rynku płatnej telewizji oraz VOD.

Penetracja płatnymi usługami VOD wśród polskich gospodarstw znajduje się w silnym trendzie wzrostowym. W roku 2023 roku osiągnęła pułap 65%, wyprzedzający tym samym usługi płatnej telewizji.

Baza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD w dużej mierze jest budowana na gospodarstwach korzystających z cudzych subskrypcji.

Współdzielenie kont jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, ale zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców, co objawia się w malejących przeciętnych przychodach na użytkownika płatnych usług.

W 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, co przyniosło pozytywne rezultaty dla dostawcy – liczba subskrypcji serwisu wzrosła wyraźnie. Podobne działania zapowiada również Disney.

Penetracja gospodarstw domowych w Polsce usługami płatnej telewizji oraz płatnymi usługami VOD, 2021-2023, 2027 i 2029C

2021 2022 2023 2027p 2029p
Usługi płatnej telewizji (%) 60,6% 58,6% 58,6% 56,4% 54,4%
Płatne usługi VOD (%) 47,0% 57,9% 64,8% 75,8% 79,6%

 

Netflix nie straci w najbliższych latach pozycji dominującej na rynku, jednak jego dominacja będzie słabnąć. Konkurencja ze strony innych platform wywiera coraz mocniejszą presję. W 2023 roku swoją premierę miał serwis SkyShowtime, który relatywnie szybko uzyskał kilkaset tysięcy subskrypcji. Następnie, w 2024 roku doszło do premiery serwisu Max, który zastąpił serwis HBO Max. Warner Bros, właściciel serwisu Max, dąży w swojej strategii do połączenia oferty Maxa z treściami premium z platformy Player.pl. Sam Player.pl z kolei ma zostać przekształcony w serwis działający w modelu AVOD (model z reklamami), co ma na celu przyciągnięcie szerszego grona odbiorców, oferując im darmowy dostęp do treści w zamian za oglądanie reklam.

Część konsumentów wskazuje, że rozdrobnienie i zbyt duża liczba serwisów jest słabą stroną platform SVOD.

Konsolidacja oferty może okazać się atrakcyjnym rozwiązaniem, które pozwoli na dostęp do szerokiej gamy treści w jednym miejscu, co jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów.

Gospodarstwa domowe korzystające z serwisów VOD w modelu subskrypcji w Polsce, w podziale na czas subskrypcji w ciągu roku, 2024

1-3 miesięcy (%) 9,5%
4-6 miesięcy (%) 8,4%
7-11 miesięcy (%) 9,7%
Subskrypcja przez rok (%) 72,4%

 

Rozdrobnienie rynku przyczynia się też do tego, że część użytkowników decyduje się na rotowanie serwisami SVOD. Zjawisko to polega na okresowej zmianie użytkowanego serwisu w zależności od pożądanego kontentu. Użytkownicy subskrybują dany serwis na kilka miesięcy, aby obejrzeć nowe sezony ulubionych seriali lub premiery filmowe, a następnie rezygnują z subskrypcji na rzecz innej platformy, która w danym momencie oferuje bardziej atrakcyjne treści. Taki model konsumpcji treści wideo staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń.

W ostatnim czasie w mediach coraz częściej można było usłyszeć o planach niektórych streamingów (np. Netflixa) dotyczących wprowadzenia tańszych pakietów z reklamami na rynku polskim. Dotychczas jedynym graczem oferującym tego rodzaju pakiet jest Player.pl.

Według najnowszych badań PMR, z połowy 2024 roku, blisko 1/4 Polaków byłaby skłonna do skorzystania z takiego pakietu. Nieco ponad połowa użytkowników VOD nie jest skłonna do oglądania reklam w zamian za obniżkę ceny, chcąc pozostać w typowo płatnym modelu. Wychodzą z założenia, że płatny serwis nie powinien zawierać reklam. Pozostałe 25% widzów nie jest zdecydowanych w tej kwestii i może rozważać każdą z opcji.

Skłonność gospodarstw domowych do skorzystania z oferty serwisu SVOD oferującego pakiety z reklamami w Polsce (%), 2024

Tak Nie Niezdecydowani
23,5% 51,2% 25,3%

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: