49 centów i 24 centy netto - nowe maksymalne ceny roamingu

Newsy
Żródło: PAP
Opinie: 16

Parlament Europejski ostatecznie przyjął rozporządzenie w sprawie redukcję cen roamingu. Rozporządzenie przewiduje następujące pułapy cen detalicznych zwanych "eurotaryfą": 49 eurocentów za minutę dla połączeń wychodzących i 24 eurocentów za rozmowy odebrane (ceny netto). Komisja Europejska (KE) obliczyła, że "eurotaryfa" oznacza redukcję ceny o około 70 proc. w stosunku do przeciętnych stawek obowiązujących obecnie.

W Unii Europejskiej średnia cena za połączenie z wykorzystaniem roamingu wynosi 1,15 euro. Zdaniem KE jest to co najmniej pięć razy tyle, ile wynosi rzeczywisty koszt takiej usługi. Za połączenia odebrane za granicą, których koszt wynosi faktycznie ok. 10 eurocentów za minutę, operatorzy pobierają nawet 500 % marżę. W efekcie rynek roamingu wart jest w UE 8,5 mld euro rocznie i stanowi 15 proc. zysków operatorów.

W kolejnych latach obowiązywania rozporządzenia stawki "eurotaryfy" mają być stopniowo obniżane: w 2008 roku odpowiednio 46 i 22 eurocenty, a w 2009 roku - 43 i 19 eurocentów.

Jak zapowiedziała Reding, rozporządzenie zostanie jeszcze formalnie przyjęte przez Radę UE 7 czerwca i jeszcze tego samego miesiąca opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Dzień później zacznie obowiązywać.

Od tego momentu operatorzy telekomunikacyjni będą mieli miesiąc na poinformowanie klientów o wejściu "eurotaryf" w życie i ich wysokości. Konsumenci będą mieli dwa miesiące na decyzję, czy chcą z nich skorzystać; jeśli tak, to zostaną przełączeni w ciągu dwóch tygodni. Będą mieli także prawo wybrać inne proponowane przez operatora stawki, jeśli uznają je za lepsze. Im szybciej to zrobią, tym szybciej zaczną korzystać z tanich stawek.

Brak decyzji będzie oznaczał automatyczne przejście po dwóch miesiącach na "eurotaryfę", czyli jak szacuje Reding - najpóźniej we wrześniu. Nie dotyczy to jednak abonentów korzystających ze specjalnych promocyjnych taryf roamingu, którzy - jeśli nie zadecydują inaczej - zachowają je bez zmian.

Obok detalicznych stawek, rozporządzenie reguluje też stawki hurtowe. Maksymalną stawkę w rozliczeniach hurtowych między operatorami ustalono na 30 eurocentów. Ten limit zacznie obowiązywać dwa miesiące po wejściu w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie zakłada też całkowitą przejrzystość opłat: przy przekraczaniu granicy użytkownicy będą dostawać SMS-y z dokładnymi stawkami, a operatorzy mają prowadzić bezpłatne infolinie.

Opinie:

Opinie archiwalne (16):

Komentuj

Komentarze / 16

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    hubcio pisze: 2007-05-23 18:54
    zmiany niewielkie i przy przypuszczam małej ilości wykonywanych rozmów to niewiele się odczuje.
    0
  • Users Avatars Mini
    Baton pisze: 2007-05-23 19:12
    A co z roamingiem w transmisji danych, he? :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    MacGod pisze: 2007-05-23 19:52
    *** hubcio: Oj, odczuje się. Z reguły naliczanie w roamingu jest 1-minutowe; wystarczy z 3 razy zadzwonić po minutce do Polski i zamiast 15 zł zapłacimy - powiedzmy - 6 zł.
    0
  • Users Avatars Mini
    dragonite pisze: 2007-05-23 20:22
    Zgadzam się z MacGod dokładnie tak jest. Ja napewno to odczuje bo często mi się przytrafia, że dzwonie będąc za granicą.
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-05-23 22:12
    Ciekawi mnie tylko jakie będzie taktowanie.
    0
  • Users Avatars Mini
    rivendell pisze: 2007-05-23 23:30
    Uważam że nareszcie wzięli się za to, za co już dawno powinni. Brać telefon za granicę nie było przyjemną sprawą, tym bardziej że (np. w USA, Era) kilka sieci pobiera opłaty nawet za inicjację połączenia, a to już ewidentne wyłudzenie i jakaś okropna zmowa! Cieszy mnie to że może coś sie zmieni. Tańszy roaming w UE, może zmobilizować Europejskich operatorów do pewnych nacisków na krajce spoza Unii, by również coś zrobiły z cenami. Jeśli pójdzie gładko, może kiedyś bedziemy mieć wszędzie tanio:-)
    0
  • Users Avatars Mini
    rivendell pisze: 2007-05-23 23:32
    jojo: też mnie to zastanowiło. Mam nadzieje że PRZYNAJMNIEJ co 30 sek. A co zrobią z sms'ami? logicznie rzecz biorąc, powinni zejść w okolice 50 gr...
    0
  • Users Avatars Mini
    MacGod pisze: 2007-05-24 01:00
    *** rivendell: Z taktowaniem jest bardzo różnie, właściwie trudno nad tym zapanować, np. czasami korzystam w Niemczech i w sieci O2 nalicza co 1 minutę, a w E-plus po 1 minucie co 1 sekundę. W Czechach płaciłem 5,50 zł/minutę z taktowaniem co 1 minutę (T-Mobile). ............. Przy okazji ciekawostka: jakieś 6 lat temu SMS w abo Plusa kosztował mnie ok. 76 gr w PL, a w roamingu w DE około 25 gr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Torgon pisze: 2007-05-24 02:07
    to jakis absurd!! od kiedy urzednicy moga mieszac sie do cen na wolnym rynku??? no chyba, ze w UE to wlasnie taki socjalistyczny "wolny rynek", gdzie panstwa najpiew urzedniczo ograniczyly konkurencje, a potem laskawie uwalniaja nas od czesci konsekwencji swojego durnego postepowania. Socjalizm genialnie radzi sobie z problemami, ktore sam stworzyl (Kieslowski). I ludzie jeszcze ich po rekach beda calowac i chwalic jaka to Unia dobra matuszka. Zalosne.
    0
  • Users Avatars Mini
    Torgon pisze: 2007-05-24 04:02
    to jakis absurd!! od kiedy urzednicy moga mieszac sie do cen na wolnym rynku??? no chyba, ze w UE to wlasnie taki socjalistyczny "wolny rynek", gdzie panstwa najpiew urzedniczo ograniczyly konkurencje, a potem laskawie uwalniaja nas od czesci konsekwencji swojego durnego postepowania. Socjalizm genialnie radzi sobie z problemami, ktore sam stworzyl (Kieslowski). I ludzie jeszcze ich po rekach beda calowac i chwalic jaka to Unia dobra matuszka. Zalosne.
    0
  • Users Avatars Mini
    krs pisze: 2007-05-24 09:55
    70% ucieli, a jak sie wczoraj dowiedzielismy z TV (wiadomosci czy panorama) stawki sa zawyzane 5 krotnie !
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-05-24 10:48
    "MacGod" wydaje mi się, że skoro to ma być jednakowa taryfa dla krajów Uni Europejskiej, to i taktowanie powinno być wszędzie takie samo. Ale zobaczymy.
    0
  • Users Avatars Mini
    MacGod pisze: 2007-05-24 11:58
    *** jojo: Zgadzam się, w swoim porównaniu zaakcentowałem stawki rozmów wychodzących przy dotychczasowych zasadach taktowania. W mediach przy problemie roamingu mówi się tylko o cenach rozmów, wiele osób interesuje tez koszt transmisji danych.
    0
  • Users Avatars Mini
    szczecinianin pisze: 2007-05-24 13:49
    a moze by tak po prostu uwolnic rynek uslug telekomunikacyjnych? zamiast recznie sterowac stawkami operatorow, dac zadzialac konkurencji? Ale to socjalistom z UE nawet do glowy nie przyjdzie. Ile oni musza brac od lobbystow, bo jakos nie wierze, ze sa po prostu tacy glupi. Chociaz... czy ktos kiedys widzial madrego lewaka?
    0
  • Users Avatars Mini
    Hoyt pisze: 2007-05-24 23:16
    Zmiana o niebo, ale to i tak sporo. Coiekawie czy doczekamy sie tkaich stawek, jak teraz wewnatrz sieci <marzy> piekne byloby sie obudzic i dzwonic do UK za 18 groszy :D
    0
  • Users Avatars Mini
    olekskype pisze: 2007-05-27 15:08
    ***Torgon ,chcesz dalej przeplacać?:P chyba nie - to musi być regulowane - jak sami nie chcą obnizyć to tzreba im w tym pomóc - po to są organizację jak np. UKE - gdyby nmie to dlaej placilbym 3 pln netto w tak taku ,zastanów się zanim coś napiszesz!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: