A jednak wojna? - analiza cennika sieci Play - raport firmy Audytel

Newsy
Żródło: Audytel
Opinie: 44

16 marca 2007 r. oficjalnie zadebiutował na rynku z ofertą P4 – czwarty komórkowy operator infrastrukturalny (MNO) – prezentując nową markę Play. Mimo iż własne zasoby naziemnej infrastruktury radiowej tej sieci nie są duże, operator Play już od pierwszych dni działania zapewnia pokrycie niemal całej Polski usługami 2G (oraz większych miast usługami 3G) dzięki umowie roamingu wewnętrznym z Polkomtelem (operatorem sieci Plus i Sami Swoi).

Zgodnie z oczekiwaniami oferta Play jest skierowana głównie do rynku konsumenckiego, a ściślej mówiąc do bardziej chłonnej na nowinki techniczne i rozrywkę jego części. Świadczyć o tym mają agresywne (żeby nie powiedzieć: szokujące) reklamy, zaawansowane telefony 3G, posługiwanie się w przekazach marketingowych cenami brutto a nie netto oraz brak oferty low endowej: abonamentów poniżej 50 zł i tanich starterów pre-paidowych. Multimedialne nastawienie oferty widoczne jest na przykładzie cen MMSów – Play jako pierwszy na polskim rynku zrównał te ceny z i tak już niskimi cenami za SMSy (15 gr).

To co zaskakuje w ofercie operatora, to niezwykle agresywna polityka dotycząca cen połączeń, która może być wstępem do wojny cenowej. Analiza cennika Play pokazuje, że efektywna cena jednej minuty rozmowy do dowolnej sieci może wynosić w wyższych taryfach niespełna 20 groszy netto, czyli o 60% taniej od najniższych cen z oficjalnych cenników operatorów GSM oraz o 50% taniej od obecnych cen hurtowych (MTR – mobile termination rate) za dostęp do sieci GSM. I to bez uwzględnienia promocji aktywacyjnych oraz efektu „zarabiania” dodatkowych minut za przyjmowanie rozmów przychodzących. Jeżeli założyć, że struktura połączeń głosowych przeciętnego użytkownika składa się w 50% z ruchu do obcych sieci GSM (co jest dobrym przybliżeniem dla większości odbiorców korporacyjnych), to okaże się, że dla użytkowników o tym profilu, wydzwaniających od 150 do 1000 minut miesięcznie (co odpowiada kosztom od 40 zł netto do ponad 250 zł netto miesięcznie) oferta Play jest po prostu bezkonkurencyjna (patrz Rys. 1 i Rys. 2).

Rys 1: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla użytkowników pre-paid dzwoniących 150 minut miesięcznie

Dane do rysunku 1 (założenia: 75 minut do innych sieci komórkowych i 75 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych)

Taryfy pre-paid Play (P4) Go (PTK Centertel) Happy (PTC Era) Sami Swoi (Polkomtel)
Własna sieć i sieci stacjonarne 21,93 zł 16,40 zł 36,27 zł 15,00 zł
Inne sieci komórkowe 21,93 zł 49,50 zł 36,27 zł 40,50 zł
SUMA 43,85 zł 65,90 zł 72,54 zł 55,50 zł

Rys 2: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla abonentów dzwoniących 600 minut miesięcznie

Dane do rysunku 2 (założenia: 300 minut do innych sieci komórkowych i 300 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych)

Taryfy biznesowe Play 150
(P4)
Orange 320
(PTK Centertel)
Pakiet Biznes 230 (PTC Era) Biznesklasa 200 (Polkomtel)
Własna sieć i sieci stacjonarne 61,48 zł 65,00 zł 78,00 zł 77,50 zł
Inne sieci komórkowe 61,48 zł 150,00 zł 168,00 zł 150,00 zł
SUMA 122,95 zł 215,00 zł 246,00 zł 227,50 zł

Jak to możliwe? Większość operatorów GSM podaje co najmniej dwie stawki za połączenia: wewnątrz własnej sieci oraz do obcych sieci GSM, przy czym na ogół ta pierwsza stawka jest wyraźnie niższa (rzędu 20 gr netto za minutę - czasem zastępuje ją opłata ryczałtowa), a druga wyższa (od 50 gr netto do 70 gr netto za minutę). Efektywna, uśredniona cena za minutę rozmów zależy więc w tych taryfach od proporcji, w jakiej użytkownik korzysta z tańszych połączeń. Z badań Audytela wynika, że w strukturze ruchu użytkowników biznesowych około 50% połączeń wychodzących są to połączenia do obcych sieci GSM, w związku z czym efektywne ceny netto za minutę rozmowy osiągają na ogół poziom około 30 – 40 gr. Większe obniżki cen są możliwe w przypadku bardzo dużych klientów (od kilkuset kart SIM w górę) i w przypadku klientów zamykających większość ruchu w ramach własnej grupy biznesowej.

Tymczasem konstrukcja oferty Play jest inna: stawka za minutę rozmowy nie zależy od kierunku a jedynie od wartości abonamentu i wynosi od 40 gr netto (49 gr brutto) w ofercie pre-paid do 20 gr netto w najwyższym abonamencie za 122,95 zł netto (150 zł brutto). Rozmowy poza pakietem abonamentowym taryfikowane są po 40 gr/min netto (49 gr/min. brutto).

Wnioski dla klientów korporacyjnych

Firma Audytel zaleca klientom korporacyjnym przeprowadzenie analizy struktury ruchu komórkowego w firmie ze szczególnym uwzględnieniem ruchu wewnątrz własnej grupy biznesowej. Mniejsze firmy, użytkujące do 50 kart SIM, w których zużycie mieści się w granicach 150 - 1000 minut na kartę SIM miesięcznie, mogą rozważyć usługi sieci Play jako atrakcyjną alternatywę dla dotychczas wykorzystywanych rozwiązań. Powyższa uwaga odnosi się jednak tylko do usług głosowych – w zakresie mobilnej transmisji danych oferta Play jest na razie nieatrakcyjna cenowo, brak jest też w niej usług dodanych skierowanych do biznesu. Przed podjęciem ostatecznych decyzji warto będzie jednak zaczekać na ofertę Play dedykowaną dla rynku korporacyjnego – można założyć, że nie będzie ona gorsza od oferty dla rynku konsumenckiego – oraz na odpowiedź operatorów konkurencyjnych.

Opinie:

Opinie archiwalne (44):

Komentuj

Komentarze / 44

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2007-03-22 14:39
    No i widzimy na czym stoimy! Czekam na ruch opozycji ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    MSzewczyk pisze: 2007-03-22 14:39
    O,coś takiego.Zero komentarzy??:)Ciekawe czemu?:)
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2007-03-22 14:39
    I w końcu mamy realne porównanie! Czekamy na ruch konkurencji ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    MacGod pisze: 2007-03-22 14:44
    Różnorodność ofert u poszczególnych operatorów daje możliwość dobrania takich próbek, że możliwe jest uzyskiwanie odpowiednio pożądanych wysokości słupków na wykresach (oczywiście nie ma 100% dowolności).
    0
  • Users Avatars Mini
    rcicho pisze: 2007-03-22 15:01
    dexter - realne porównanie pre-paidów bez Tak Taka, Popa i Simplusa - łechłe chłe chłe - g*wno a nie porównanie
    0
  • Users Avatars Mini
    makrela pisze: 2007-03-22 15:01
    Ja jestem w Plusie, jestem zadowolony i wolalbym sie nie przenosic.. Mam nadzieje ze Play wymusi obnizke stawek, bo wiekszosc znajomych jest w innych sieciach i tutaj jak widac Plus ma pole do obnizki, umowa mi sie konczy za kilka miesiecy wiec moze w Plusie bedzie juz cos ciekawego... (gadam ok.250 min mies i plus/stacj wieczorami tez ok 250 min)
    0
  • Users Avatars Mini
    matik pisze: 2007-03-22 15:23
    jzeeli chodiz o obce sieci to cen ajest dla mnei zadowlajaca ale nie ma cen na stacjonaren co dla mnei jets bardzo wazne i zebym si eprzenisl to musieli by niezle obinzyc napewno ponizej 15 groszy no i szkoda ze telekarty nei sa mniejsze lub nie maja dluzszych terminow
    0
  • Users Avatars Mini
    mapas pisze: 2007-03-22 15:36
    ciekawe czy będą jakieś ruchy innych opów- pewnie tak. fajnie byłoby gdyby coś zaczęło sie dziać jak najszybciej.
    0
  • Users Avatars Mini
    dobrywujo pisze: 2007-03-22 16:11
    tendencyjne porównanie, szczególnie jeżeli chodzi o klienów biznesowych, którzy po pierwsze otrzymują w tej chwili pakiety(2000 minut) lub nawet brak limitów jeżeli chodzi o połączenia w ramach konta za ryczałtową opłate(10-25 zł), a już nawet ptzy 10 sim w firmie to często znacząco wpływa na wysokość rachunków. po drugie nie uwzględniono warunków promocyjnych jakie każdy klient dostaje szczególnie >30 sim. Twierdzenie ze dla firm poniżej 50 kart jest to ciekawa oferta jest lekkim nieporozumieni
    0
  • Users Avatars Mini
    kasa pisze: 2007-03-22 16:24
    Słuchajcie to jest porównanie, które lada moment będzie nieaktualne, nie wierze żeby Orange i inni tak bez walki oddali klientów dla play. Ceny zaraz poleca u wszystkich.
    0
  • Users Avatars Mini
    NOVITEC pisze: 2007-03-22 16:24
    Najprawdopodobniej będziemy płacić mniej za połączenia do sieci komórkowych. Trzej operatorzy zgodzili się na obniżenie tzw. stawek międzyoperatorskich do 40 gr. W siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej odbyło się spotkanie z przedstawicielami środowiska telekomunikacyjnego w sprawie wprowadzenia płaskiej stawki (niezależnej od okresu taryfikacyjnego) w rozliczeniach międzyoperatorskich. Jakie były postanowienia? Polkomtel S.A., Polska Telefonia Cyfrowa i Polska Telefonia Komórkowa Ce
    0
  • Users Avatars Mini
    drmartens pisze: 2007-03-22 16:39
    Audytel ludzie wy nawet porównania nie umiecie zrobić sami sobie zaprzeczacie "Zgodnie z oczekiwaniami oferta Play jest skierowana głównie do rynku konsumenckiego," i dalej "Jeżeli założyć, że struktura połączeń głosowych przeciętnego użytkownika składa się w 50% z ruchu do obcych sieci GSM (co jest dobrym przybliżeniem dla większości odbiorców korporacyjnych)" to dla jakich odbiorców jest ta oferta i jak analizowano dane. Totalna porażka
    0
  • Users Avatars Mini
    NOVITEC pisze: 2007-03-22 16:51
    Najprawdopodobniej będziemy płacić mniej za połączenia do sieci komórkowych. Trzej operatorzy zgodzili się na obniżenie tzw. stawek międzyoperatorskich do 40 gr. W siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej odbyło się spotkanie z przedstawicielami środowiska telekomunikacyjnego w sprawie wprowadzenia płaskiej stawki (niezależnej od okresu taryfikacyjnego) w rozliczeniach międzyoperatorskich. Jakie były postanowienia? Polkomtel S.A., Polska Telefonia Cyfrowa i Polska Telefonia Komórkowa Ce
    0
  • Users Avatars Mini
    NOVITEC pisze: 2007-03-22 16:53
    ......Centertel wyrazili gotowość do wprowadzenia płaskiej stawki na poziomie 0,40 zł za minutę od kwietnia lub maja 2007 roku.
    0
  • Users Avatars Mini
    pocoloco pisze: 2007-03-22 17:04
    Tylko, że TakTak nie uwzglednia pakietów - tak jak w GO, przy standardowym pakiecie za 29gr mnie wychodzi że TT kosztuje 54,1 netto
    0
  • Users Avatars Mini
    mikey pisze: 2007-03-22 17:57
    a simplus w pre+paidzie to co? pies? robiłem sam kiedys klientom podobne porównania i proponowałem usługi mojej sieci. nie da się ukryć, że można tak rozłożyć ruch, aby dostać odpowiednie wyniki. ważna uwaga: klienci korpo mają masę usług obniżających koszta, czego oczywiście nie uzwględniono. druga sprawa: pakiety pre-paid. nie ma teraz OPA poza Playem(tu pewności nie mam), który by ich nie dawał. tak więc to całe porównanie można potraktować jako "artukuł sponsorowany". każdy niech liczy sam
    0
  • Users Avatars Mini
    mikey pisze: 2007-03-22 18:00
    a simplus w pre+paidzie to co? pies? robiłem sam kiedys klientom podobne porównania i proponowałem usługi mojej sieci. nie da się ukryć, że można tak rozłożyć ruch, aby dostać odpowiednie wyniki. ważna uwaga: klienci korpo mają masę usług obniżających koszta, czego oczywiście nie uzwględniono. druga sprawa: pakiety pre-paid. nie ma teraz OPA poza Playem(tu pewności nie mam), który by ich nie dawał. tak więc to całe porównanie można potraktować jako "artukuł sponsorowany". każdy niech liczy sam
    0
  • Users Avatars Mini
    klimaz pisze: 2007-03-22 18:02
    Wszyscy liczą na odpowiedź konkurencji i w związku z tym wstrzymują się z podpisaniem umowy. Dopóki do Play-a nie wypłynie kilka tysięcy abonentów to konkurencja oleje zmiany w cennikach. Oferta jest dość konkurencyjna jednak Play ma słabą kampanię reklamową zatem nie ma co liczyć na szybki sukces tej sieci i rewolucję na miarę Heyah. Chyba że zaczniemy masoko kupować startery :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    SX pisze: 2007-03-22 18:29
    Bzdura, Bzdura, Bzdura.... Ja mam za 120zł w Plusie 1080 minut, z tego 180 do wszystkich i 900 do swojaków... Niestety Play mi nie moze zaoferować lepszej oferty ze względu na brak usług dodanych takich jak np. tansze/darmowe numery w sieci itp. Raprt Audytela nie uwzględnia usług obniżajacych koszty połaczeń, dlatego PLAY wygrywa ze wszystkimi, oni takich usług niestety nie maja...
    0
  • Users Avatars Mini
    SX pisze: 2007-03-22 18:29
    Bzdura, Bzdura, Bzdura.... Ja mam za 120zł w Plusie 1080 minut, z tego 180 do wszystkich i 900 do swojaków... Niestety Play mi nie moze zaoferować lepszej oferty ze względu na brak usług dodanych takich jak np. tansze/darmowe numery w sieci itp. Raprt Audytela nie uwzględnia usług obniżajacych koszty połaczeń, dlatego PLAY wygrywa ze wszystkimi, oni takich usług niestety nie maja...
    0
  • Users Avatars Mini
    United pisze: 2007-03-22 18:31
    @pacoloco - raport nie uwzglednia pakietow, ale faktem jest, ze TYLKO ok 20 proc. uzytkownikow koryzzysta z pakietow...czyli relatywnie malo @NOVITEC - interkonekt nie ma w sumie nic do rzeczy jesli chodzi o ceny polaczen. Wydaje sie to dziwne ale tak wlasnie jest. Przewaznie to, co operator dostaje od innych za wpuszczenie ruchu do swojej sieci jest wydawane na to, co sam musi zaplacic. Czyli generalnie wszystko wychodzi na ZERO. Realny koszt minut dla opa to ok 10 gorszy (poza siec) .
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-03-22 18:49
    I co z tego, że około 20%. Ja korzystam. Faktem jest również to, że Bonus w Play jest ważny jedynie przez 1 miesiąc. Więc jeżeli nie zdążysz go wykorzystać, to cena minuty automatycznie rośnie. W TT nie ma takiego oszustwa. Zagwarantujesz mi, że 100% klientów Play wykorzysta Bonus w 1 miesiącu...?
    0
  • Users Avatars Mini
    Kordi pisze: 2007-03-22 19:03
    United - ale to jest kompletny bezsens. Raport ma na celu wskazanie optymalnych rozwiazan klientom biznesowym. Czyli jest wlasnie od tego, zeby wskazac im mozliwosc korzystania z pakietow. Sorry, ale porownanie cen dla Happy chyba robili po pijaku. Powiedz mi dlaczeg odla Orange Go uwzglednili tansze polaczenia w sieci a dla Happy nie. Przeciez to sie kupy nie trzyma. Mi wychodzi dla happy ok 48 zł a nie 72 zł ... bez komentarza.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kordi pisze: 2007-03-22 19:03
    United - ale to jest kompletny bezsens. Raport ma na celu wskazanie optymalnych rozwiazan klientom biznesowym. Czyli jest wlasnie od tego, zeby wskazac im mozliwosc korzystania z pakietow. Sorry, ale porownanie cen dla Happy chyba robili po pijaku. Powiedz mi dlaczeg odla Orange Go uwzglednili tansze polaczenia w sieci a dla Happy nie. Przeciez to sie kupy nie trzyma. Mi wychodzi dla happy ok 48 zł a nie 72 zł ... bez komentarza.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kordi pisze: 2007-03-22 19:03
    United - ale to jest kompletny bezsens. Raport ma na celu wskazanie klientom optymalnych rozwiazan klientom biznesowym. Czyli jest wlasnie od tego, zeby powiedziec, zeby wskazac im mozliwosc korzystania z pakietow. Sorry, ale porownanie cen dla Happy chyba robili po pijaku. Powiedz mi dlaczeg odla Orange Go uwzglednili tansze polaczenia w sieci a dla Happy nie. Przeciez to sie kupy nie trzyma. Mi wychodzi dla happy ok 48 zł a nie 72 zł ... bez komentarza.
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2007-03-22 21:19
    tak w happy sa pakiety i jest jeszcze happy taniej gdzie stawka jest 0,59 i 0,2 w sieci to daje 0,395 za minute średnio czyli 59zł (przy 150minutach) zakładając 50% do sieci i 50% poza
    0
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2007-03-22 22:14
    no i ten 1MB za 5 zł.. to już totalna porażka tego pleja..
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2007-03-22 22:19
    Uwzgledniono wylacznie bazowe stawki z cennika (w TT przyjeto Happy po 8 m-cach)... moze wlasciwsze byloby podanie przy tej okazji takze kalkulacji wykorzystujacych (stale) promocje na polaczenia wewnatrz wlasiej sieci i sieci stacjonarnej (np. pakiety)? Tak dla kontrastu...
    0
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2007-03-22 22:36
    1 MB za 5 zł... ha ha ha z tym to plej troche przesadził..
    0
  • Users Avatars Mini
    bananadj pisze: 2007-03-22 23:59
    a gdzie wybrane numery? sieć firmowa? Pakiety minut? umowa na 24 bez możliwości zmiany taryfy na mniejszą. A co z połączeniami międzynarodowymi?(drogo i nie schodzi z pakietu) ,Transmisją danych (tylko wap tani).Minuty nie przechodzące na następny miesiąc. Zrobili typową analizę pod ich taryfy 300 min i 600 minut, a co gdy minut będzie 1000 – 282,95 zł. I jeszcze jedno jakim cudem 50% rozmów wychodzi do obcego operatora? Nie mówię , że mają złą ofertę – tylko niekompletną, poza tym jakoś za ba
    0
  • Users Avatars Mini
    nik pisze: 2007-03-22 23:59
    Czy tu sie podniecac 49gr w erze jest 50gr za minute w abonamencie kwestia tylko taka aby tak dobrac abonament by go nie przekraczac.
    0
  • Users Avatars Mini
    bananadj pisze: 2007-03-23 00:09
    CD. ...za bardzo przypomina mi to ściemę Orange. Nie można tak ładować ludzi – czemu ani słowa o minusach, a jest ich trochę.To tak jakby porównywać zużycie paliwa malucha i mercedesa - nie wspominając o wyposażeniu mercedesa i puryźmie malucha.
    0
  • Users Avatars Mini
    Krzysiek pisze: 2007-03-23 11:37
    Taaaaaakkkk... Wszystko się zgadza tylko jeszcze nikt nie pomyslał o jednym szczegule w tym raporcie. W jaki sposób oni wymyślili, że przeciętny człowiek używający komórki, nawet jak mu coś odwali i weźmie aktywację w Play, będzie wykonywać POŁOWĘ połaczeń do własnej sieci?? To z kim będzie rozmawiać? Z garstką ludzi?? Odwracając zagadnienie - każdy z pozostałych trzech operatorów ma pakiety do własnej sieci i ci ludzie nie odejdą do Playa bo będzie to dla nich drożej. A to o ich mają pozyskać.
    0
  • Users Avatars Mini
    BACH pisze: 2007-03-23 12:57
    Z moich obliczeń wynikają trochę inne stawki ale coż jak PLAY ma być górą to niech tak bedzię.
    0
  • Users Avatars Mini
    MAX pisze: 2007-03-23 14:44
    Ludzie - przeciez do statystyk bierze sie określone dane. Wy to chcielibyście od razu wszystkie kombinacje i milion opcji uwzglednione tylko ze potem nikt nie umiałby sie w tym połapać...Te wykresy robią ludzie po statystyce itp., a jestem ciekaw czy wy chociaż skonczyliscie juz studia matematyczne, że juz wszystko tak krytykujecie. Proponuje więcej dystansu do samych siebie i komentować to co widzicie, a nie co by było gdyby uwzglednili xx lub yy, czy tam pakiety xx. Bez urazy, pozdrawiam!
    0
  • Users Avatars Mini
    MAX pisze: 2007-03-23 14:51
    ***Krzysiek Zanim cos napiszesz poczytaj troche - w play jest ta sama cena wewnątrz sieci co do pozostałych operatorów, więc nie ma znaczenia to co piszesz... CO do raportu to tez sie nie ciesze, ze moj operator jest 2 najdroższy w tym zestawieniu, ale nie szukam dziury w całym, bo tak po prostu jest i nic na to nie poradzimy...
    0
  • Users Avatars Mini
    Dzidzia pisze: 2007-03-23 18:27
    Można poradzić, przenieść się do najtańszego....Kto powiedział, że nie można szukać tanńszych rozwiązań...Kurcze najwyżej bede zmianiała numer telefonu co dwa lata. Staliśmy się chyba niewolnikami numerków. Zresztą pewnie za jakis czas przeniesienie numeru nie bedzie kosztowało i bedzie mozna sobie zmieniać operatorów i abo jak rękawiczki. Każdy z nas, wiem, jest przykuty do jednego numer i nie chce zmieniac...Dla mnie najważniejsze są oszczędności i nie chce żebydalej ze mnie doili kase....
    0
  • Users Avatars Mini
    slawki pisze: 2007-03-24 14:36
    No jak fajnie Kobieta to podsumowala :) Popieram :)
    0
  • Users Avatars Mini
    macabra pisze: 2007-03-26 12:54
    Powiem tak: miesiące bywają różne - raz przekroczenia abo raz niewykorzystane minuty. biorąc pod uwage te drugie to powodują one diametralny wzrost ceny polaczenia w Play.Play ma fajne plaskie taryfy i nie watpie że znajdzie swoich amatorów, często niezadowolonych z obslugi przez swojego opa, którzy pognają do empiku. Ja zaniedlugo podpisze 4 aneks do umowy w erze i nikt z obecnej konkurencji nei jest zbytnio w stanie tej oferty przebić. Oferta Play wcale nie jest taka różowa
    0
  • Users Avatars Mini
    es pisze: 2007-03-26 20:43
    Ludzie a zauważyliście może, że w ofercie Playa też nie uwzględniono wszystkich usług dodanych? Pamiętajcie, że za każde 2 min rozmowy odebranej (od dowolnego opa) dostajemy minute rozmowy wychodzącej. Jeśli założymy, że odbieramy tyle samo rozmów co wykonujemy (co jest dość realne, w końcu suma wszystkich połączeń wychodzących w Polsce jest równa sumie wszystkich połąćzeń przychodzących), dostaniemy dokładnie 75 darmowch minut a to obniży koszt o połowę. A teraz co wy na to?
    0
  • Users Avatars Mini
    es pisze: 2007-03-26 20:49
    Poza tym wszyscy jakbyście byli fanami ciemnogrodu... MMS po 15 groszy, minuta wideorozmowy po 49 gr z sekundowym... tego zdaje się nikt nie zauważać. Zróbcie porównanie dla wideorozmów! Na całym świecie te technologie są efektywnie wykorzystywane; u nas dotychczas była z tym tragedia. Ale teraz pewnie ktoś powie, że telefon służy do dzwonienia.. a ja mu powiem, że ma prawdziwie polskie podejście (w negatywnym znaczeniu tego słowa)
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-03-27 00:49
    "es", i masz rację. Tylko Ty też o pewnych sprawach nie wiesz (zapomniałeś). A chodzi mi konkrtnie o wady Play. To muszą być PEŁNE 2 minuty. Wystarczy, że będziesz miał 1.59 min i już nici z darmowej minuty. MMS w TT (co prawda w pakiecie i tylko do Ery - ale jednak) jest tańszy aż o 9 gr i kosztuje 6 gr! Tak się poniecasz 3G Playa - a gdzie Ty je masz. W paru powedzmy polskich "metropoliach". Play ma swoje zalety, jednak ma również i istotne wady. Tutaj wymieniłem tylko niektóre... ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    kokilka pisze: 2007-03-30 18:41
    jak już ktoś kiedyś zauważył...jeśli za dużo jest plusów to ludzie się gubia i szukają minusów. pakiety i pakiety. a ja nie mam obecnie pakietu i cierpie z powodu drożyzny. Play oferuje mi tyle samo do każdego. Muszą być pełne 2 min? a gdzie nie ma haczyka? halo. każdy op ma jakieś.
    0
  • Users Avatars Mini
    rafal pisze: 2007-04-07 14:41
    wymienne na ileś tam do orange, + Pani z infolini daje mi 10mb na poczte przez cały rok buhahaha. Byłem testerem Playa mieszkam poza metropolią i nie ma u mnie 3G jednak wszystko chodziło u mnie bez zarzutu tam za 150 zł abonamentu dostanę 612 minut do wszystkich:) nie korzystam z smsów wysyłam ich max 15 w miesiącu. Dlatego chyba przeniosę swój numer do Play czekam na otwarcie ich salonu w moim mieście - robią remont i mają być otwarci od kwietnia a tylko w salonie można załatwić przeniesieni
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: