Odwiedziliśmy siedzibę Zeiss – partnera Nokii - widzieliśmy obiektywy za 75 000 euro

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 0

HMD Global, czyli Nokia, zaprosiła niewielką grupę dziennikarzy z Polski na przedpremierowy pokaz jednego ze swoich smartfonów. Pokaz był zorganizowany w siedzibie firmy Zeiss – strategicznego partnera Nokii.

O nowym smartfonie nie możemy na razie niczego Wam zdradzić (premiera jest zaplanowana na wrzesień), ale za to mamy dla Was krótką relację z fabryki legendarnego producenta optyki, który od wielu już lat współpracuje z Nokią przy projektowaniu aparatów wbudowanych w smartfony.

Rys historyczny

Zeiss został założony w 1846 roku przez Carla Zeiss ‘a, jako warsztat mechaniki precyzyjnej, który zajmował się początkowo wyłącznie optyką. Pierwszymi produktami Zeiss‘a były mikroskopy. 

Obecnie Zeiss produkuje szeroki zakres urządzeń optycznych i pomiarowych. Obiektywy, lunety, lornetki, teleskopy, mikroskopy, celowniki optyczne, okular i szkła kontaktowe to dział konsumencki. Co ciekawe, jest on najmniejszy - przynosi około miliard euro przychodu. Pozostałe trzy części firmy to odpowiednio sprzęt medyczny, sprzęt do kontroli jakości w warunkach przemysłowych oraz sprzęt do produkcji półprzewodników – każdy z tych działów odpowiada za ponad półtora miliarda przychodów dla firmy.

Nigdy nie przyszło mi do głowy, że to właśnie Zeiss produkuje maszyny niezbędne w procesie litografii procesorów. W tej chwili ogromna większość procesorów tworzonych w procesie 7 nm powstaje dzięki urządzeniom Zeiss ‘a, bez względu na producenta konkretnych układów.

Fotografia

Fotografia, jak już wspomniałem, to jeden z działów, z którego niemiecka firma jest najbardziej znana. Na przykład zzdjęcia na księżycu zostały wykonane obiektywami Zeiss’a. Obiektywy fotograficzne Zeiss znane są z bezkompromisowej jakości, ale i z wysokiej ceny. Jednak przy obiektywach dedykowanych kinematografii mogą uchodzić za wręcz tanie.

W ramach wyjazdu miałem okazję zwiedzać linię produkcyjną filmowych obiektywów z serii Master Anamorphic, Master Prime, Ultra Prime, Super Prime, Cinema Zoom, CP.2 i CP.3. Wszystkie obiektywy dedykowane filmowaniu są składane wyłącznie na zamówienie. Klient musi określić jaka ogniskowa go interesuje, jaki rodzaj bagnetu do jakiego systemu potrzebuje, a także czy na obudowie mają znaleźć się oznaczenia metryczne czy imperialne. Następnie takie zlecenie trafia do realizacji i jest kompletowane w ciągu pojedynczych dni. Oznaczenia na korpusie są wycinane laserowo i malowane ręcznie. Koszt takiego obiektywu może bez problemu sięgnąć 75 000 euro, czyli prawie 330 tysięcy złotych. Takich obiektywów nie kupują osoby prywatne, ani nawet studia produkcyjne. Najczęściej trafiają one do specjalnych wypożyczalni sprzętu, z których operator dobiera sprzęt do swojej wizji artystycznej danego ujęcia. Na koniec dodam, że płynność i kontrola z jaką można operować takim obiektywem zupełnie nie przypomina w żaden sposób nawet najlepszych obiektywów jakie miałem okazję testować. Wrażenie jest jak po przesiadce z niezłego Passata do Maybacha – trudno to nawet porównać.

Partnerstwo strategiczne

Zeiss podejmuje strategiczne współprace z innymi markami. Aby taka współpraca była owocna i miała sens powinna być długofalowa. Dlatego na rynku fotografii konsumenckiej Zeiss współpracuje z firmą Sony, a partnerem w świecie smartfonów jest Nokia. Odpowiednikiem podobnej współpracy u konkurencji będzie partnerstwo Huawei z Leica, o którym pisaliśmy obszernie tutaj. W tym przypadku współpraca jest również długofalowa i na wyłączność, a efekty są nie tylko wyraźne widoczne, ale zaprowadziły Huawei na sam szczyt fotografii mobilnej.

Na czym dokładnie polega współpraca Nokii z Zeissem

Zeiss ocenił, że produkcja najlepszych obiektywów fotograficznych nie jest dla nich aż tak ogromnym wyzwaniem, gdyż takie produkty nie mają ani ograniczonego czasu w fazie projektowania i produkcji, ani nie muszą przejmować się ich rozmiarem, wagą i ceną. Liczy się  jakość.

Dla kontrastu w produkcji smartfonów terminarz jest zawsze napięty, cena musi być niska, a rozmiar niewielki. Zeiss wydaje rocznie 11% swoich zysków na R&D. Pierwszy smartfon Nokii z obiektywem Zeiss ‘a pojawił się już w 2005 roku. Natomiast w 2017 roku powstał pierwszy smartfon przy współpracy z HMD Global.

Zeiss nie tylko odpowiada za współpracę z Nokią przy projektowaniu samych obiektywów aparatu, ale także przy opracowywaniu trybów rozmywających tło, naśladujących plastykę pełnowymiarowych obiektywów Zeiss’a. Więcej szczegółów będzie można poznać przy okazji premiery najnowszych urządzeń już we wrześniu.

W okresie, w którym Huawei boryka się z dużymi problemami z embargo Stanów Zjednoczonych, może się okazać, że Nokia będzie miała w najbliższych miesiącach szansę dużo mocniej zaistnieć na europejskim rynku. Utrzymanie współpracy z Zeiss jest bardzo dobrym strategicznym pomysłem. Zapewne dominuje w tej współpracy głównie marketing, a nie technologia, ale dla klientów końcowych nie ma to aż tak dużego znaczenia.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: