Bauc: zrywanie umów ma marginalne znaczenie

Newsy
Żródło: Parkiet
Opinie: 14

Dziennik Parkiet przeprowadził wywiad z prezesem Polkomtela, Jarosławem Baucem.

Konkurencja jest zdziwiona wynikami Polkomtela. EBITDA nnych sieci w I kwartale spadła o kilkadziesiąt procent, licząc rok do roku, a Plusa – tylko o 8 proc. Jak Pan to wyjaśni?

Wiem, dlaczego nasza EBITDA spadła i dlaczego akurat o tyle. Z czego bierze się różnica między nami a konkurencją – mogę tylko domniemywać. Po pierwsze, przygotowując plan finansowy i działania sprzedażowe na ten rok uwzględniliśmy w znacznie większym stopniu, jak sądzę, efekt kryzysu niż inni operatorzy. Po drugie, zapewne także jako pierwsi, już na początku roku podjęliśmy odpowiednie działania w spółce: wprowadziliśmy trzy programy dostosowujące ją jeszcze bardziej do nowych okoliczności. Chodzi o programy redukcji kosztów bieżących, wydatków inwestycyjnych i przemodelowania biznesu, który od lat przyzwyczajał klientów do coraz tańszych i coraz lepszych telefonów. Myślę więc, że to nie przychody stanowiły problem naszych konkurentów, ale że w większej mierze niż nas obciążyły ich koszty, zwłaszcza wyrażone w walutach obcych. Wszystkie telekomy są dosyć mocno narażone na ryzyko kursowe. Wszyscy kupujemy telefony i infrastrukturę za euro bądź dolary. Wszyscy też mamy różnego rodzaju nieruchomości, a w Polsce czynsze są zwyczajowo określone w walutach obcych. Ponieważ złoty osłabił się średnio o 50 proc. w porównaniu ze stanem sprzed kryzysu, to oczywiste jest, że wydatki telekomów znacząco wzrosły. Wydaje mi się, że Polkomtel szybciej zareagował – zaczął się wcześniej dostosowywać do nowych realiów. Zobaczymy, jakie będą różnice w wynikach po drugim kwartale.

Jakie znaczenie dla przychodów Polkomtela mają wpływy z tytułu umowy o roamingu krajowym z P4?

Coraz mniejsze: zarówno jeśli chodzi o procentowy udział w przychodach Polkomtela, jak i wartości bezwzględne. Powód jest następujący. Play otrzymał od prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej częstotliwość z zakresu 900 MHz, która jest najbardziej predestynowana do tego, aby budować sieć mobilnego dostępu do internetu na terenach wiejskich. Play tymczasem wykorzystuje ją do usług głosowych w miastach, gdzie akurat infrastruktury nie brakuje, co powoduje przeniesienie ruchu i przychodów do sieci Play. Tak więc współpraca z tym operatorem staje się dla nas coraz bardziej marginalnym biznesem. W stosunku do szczytowego okresu, spadek ruchu Playa – i proporcjonalnie przychodów z tytułu współpracy z nim – w naszej sieci jest kilkudziesięcioprocentowy.

A czy Polkomtel utrzyma pozycję jeśli chodzi o liczbę klientów?

Liczba klientów nie spadnie. Sprzedaż większości produktów idzie – jak na warunki rynkowe, w których działamy – naprawdę dobrze. Zmniejszyło się nieco zainteresowanie usługami pre-paid i transmisji danych, ale być może dlatego, że w tym drugim przypadku świadomie kładziemy mniejszy nacisk na najniższe segmenty rynku. Nie chcemy sprzedawać naszego i-Plusa za bezcen i konkurować za wszelką cenę m.in. z Playem. To pierwsza rzecz. Po drugie – rynek już nieco dojrzał. Na każdym rynku jest tak, że w miarę jak dojrzewa, dynamika jego wzrostu spada. To naturalny cykl. Natomiast jeśli chodzi o sprzedaż usług przedpłaconych, to mniejszy wolumen jest rzeczą oczywistą w warunkach spowolnienia gospodarczego. To są naturalne trendy rynkowe. Nie spada nam natomiast liczba aktywnych użytkowników. Migracja między sieciami nieco zwolniła. To – jak sądzę – dobrze dla rynku.

A jak zachowują się klienci kontraktowi? Polkomtel przechodzi zawirowania związane ze zmianą regulaminu świadczenia usług...

Ta sprawa ma marginalne znaczenie, jeśli chodzi o bazę klientów. 22 czerwca mieliśmy 6 691 374 klientów kontraktowych, razem z użytkownikami oferty typu mix, których było 2 327 731. W sumie prawo do korzystania z naszych usług ma 14 454 963 klientów.

Pełna treść obszernego wywiadu znajduje się tutaj

Opinie:

Opinie archiwalne (14):

Komentuj

Komentarze / 14

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Simplusowiec pisze: 2009-06-25 12:22
    Brawo Plus! Plus is the best! Nie rozumiem tylko że nie chca tanio sprzedawać iPlusa... Dali przeciez szereg pakietów internetowych które im proponowałem i to w prepaidzie;) Więc nie jest źle. Jest całkiem dobrze. Jeszcze tylko połączenie profili w Simplusie by się przydało:)
    0
  • Users Avatars Mini
    hmm pisze: 2009-06-25 12:52
    simplusowiec - Ty tutaj także?? Lepiej zamiast zachwalać tak tego plusa (staje się to już nudne) jak tak jeździsz po tej europie i jeździsz (mam nadzieje że nie jako kierowca tira...(bo tak to bym zapytał jakie są ceny "tirówek" w różnych krajach;-))To napisałbyś jakie są cenniki różnych usług telefonii komórkowych w różnych krajach. (te najdroższe i te najtańsze) Np w Polsce obecnie najtańszą ofertą typu prepaid jest limitowana wersja mbank mobile z 19gr/min do wszystkich sieci i 50MB za free
    0
  • Users Avatars Mini
    o pisze: 2009-06-25 14:22
    "Bauc: zrywanie umów ma marginalne znaczenie" wobec tego nie rozumiem biadolenia jakie bylo wczesniej z ust prezesa ze po reklamach playa wzrosla liczba rezygnacji.. skoro ma marginalne znaczenie to po co taki placz byl wczesniej?
    0
  • Users Avatars Mini
    goral-1 pisze: 2009-06-25 14:29
    Jezeli Plusowi udalo sie zatrzymac czesc klientow, ktorzy zlozyli wypowiedzenia to na pewno wplywy z nich beda mniejsze i wyniki finansowe rowniez (przewaznie wycofanie wypowiedzenia=nowa tansza umowa).
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2009-06-25 18:58
    "Zmniejszyło się nieco zainteresowanie usługami pre-paid" - ciekawe dlaczego?! Wcześniejsze oferty Simplus wydawały się bardziej atrakcyjne... Przez większość 'starych' Użytkownikow, najnowsza oferta uznana została za realne droższą.
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2009-06-25 19:01
    Trudno dziwić się, że wchodzący na rynek nowi użytkownicy, zainteresowani ofertami pre-paid, wybierają ostatnio bardziej przejrzyste i tańsze oferty ... (vide Play Fresh i Orange Go).
    0
  • Users Avatars Mini
    wakiki pisze: 2009-06-25 23:29
    To skoro maja takie podejscie to po co robili tyle krzyku o podkradaniu im klientow? Zreszta jak sie robi takie zmianki w regulaminie co tu sie dziwic ze ludzie odchodza. Druga sprawa tak czy owak ich oferta abonamentowa jest taka sobie. Nic nadzwyczajnego nie ma.
    0
  • Users Avatars Mini
    Simplusowiec pisze: 2009-06-26 02:00
    Ad.hmm : w vodafone.nl jest w prepaidzie nielimitowany internet za 9,50EUR miesięcznie. I co? Szcżęka opadła? Ciekawe kiedy w Simplusie.... :)
    0
  • Users Avatars Mini
    TrustNoOne pisze: 2009-06-26 09:37
    @ Simplusowiec - wow widac, ze na zarobek do NL jezdzisz... Uwazaj na kontrole.. ;) a tak serio to uwazasz, ze jak Plusa przejmie Vodafone to bedzie tak dobrze? Patrz Orange a Orange PL.. Pozdr
    0
  • Users Avatars Mini
    Mv pisze: 2009-06-26 10:02
    Ludzi zrezygonawala cala masa... Jeszcze sie okazalo, ze te super oferty na zatrzymanie co mialy byc minutami do wszystkich sieci to tylko wewnatrz Plus sa i ci co nie zrezygnowali zostali zrobieni w trabe...
    0
  • Users Avatars Mini
    fakier pisze: 2009-06-26 11:03
    plus ma najlepszy mobilny internet i to zawsze będzie drogie bo za jakość się płaci. Co do oferty; przeszedłem na abonament i ze względu na iPlusa dostałem pakiet 500MB do numeru głosowego za free na całą umowe. a biorąc po uwagę 220min do wszystkich i 600min do plusa i 5800 za 99zł .. nie znam lepszej oferty. Pozdr
    0
  • Users Avatars Mini
    sdkskdj pisze: 2009-06-26 17:17
    plus-96-100.polkomtel.com.pl Fajne adresy DHCP ci na IPlusa przypisuje ;D
    0
  • Users Avatars Mini
    TrustNoOne pisze: 2009-06-27 00:55
    @ fakier - jakosc... jasne... coraz gorsza... Zrywanie polaczen tam gdzie tego nie bylo, zanik glosu tam gdzie tego nie bylo, znieksztalcanie glosu tam gdzie tego nie bylo.... Szkoda gadac... A zasieg Plusa 3G... :/ z 200 m od BTS... :/ Pozdr Jednak dodam, ze no tak zasieg maja najwiekszy, choc cos chyba zaczelo im sie psuc od jakiegos czasu, JAKOS nie JAKOsC.
    0
  • Users Avatars Mini
    random pisze: 2009-06-27 17:34
    Dobrze, że nie obniżają cen w iPlusie czy simdacie. Bo bym miał dylemat gdyby tak uczynili. A tymczasem moje pieniążki idą do Playa i wcale nie jest mi przykro z tego tytułu :-)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: