Rozpoczęły się testy telewizji interaktywnej wchodzącej w skład potrójnej usługi DIALOG media. Pilotaż systemu będzie trwał do 15 czerwca i obejmie kilkudziesięciu wybranych klientów operatora. Docelowo użytkownicy uzyskają możliwość stworzenia własnego pakietu łączącego dedykowaną ofertę telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu oraz usługi przewodowej telewizji cyfrowej (IPTV). Na etapie testowym w ofercie programowej pojawią się: Podróże TV, Jetix, Jetix Play, Zone CLUB, Zone Romantica, Zone Reality, Zone Europa, Discovery Chanel, Animal Planet, 4 FUN, Eurosport, Eurosport 2.
Oferta komercyjna pojawi się już jesienią tego roku. Dialog liczy, że do końca 2007 roku skorzysta z niej ok. 20 tysięcy klientów.
Uruchomienie komercyjnej spersonalizowanej wersji IPTV w ramach usługi DIALOG media na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo i najwyższą jakość jest możliwe dzięki podjęciu współpracy z dostawcą – Nokią Siemens Network. Zainstalowana właśnie we Wrocławiu platforma multimedialna będzie czwartym wdrożeniem tego systemu na świecie. Aktualnie korzystają z niej użytkownicy największych operatorów telekomunikacyjnych w Belgii (Belgacom), Holandii (ADC) i Słowacji.
„Robimy właśnie milowy krok w multimedialną rzeczywistość” – podkreśla Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii DIALOG.
„Pilotaż systemu Nokia Siemens Network ma na celu dostosowanie go do potrzeb polskich odbiorców. Zarówno Elektroniczny Przewodnik Programowy, jak i sposób nawigacji i obsługi systemu muszą idealnie odpowiadać potrzebom klientów Dialogu” - mówi Andrzej Sobczak, prezes Tele Video Media, spółki należącej do Dialogu, obsługującej platformę multimedialną AVISTA.
Jesienią oferta w wersji dedykowanej do obecnych i potencjalnych abonentów Telefonii Dialog trafi na rynek. Potrójna usługa DIALOG media składać się będzie z już oferowanych usług telefonu stacjonarnego i szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz nowości: przewodowej telewizji cyfrowej IPTV (IPTV – Internet Protocol Television) z rozbudowanymi możliwościami interakcji oraz dodatkowymi usługami „na żądanie” jak Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand), TV Pauza (TS – Time Shift), Cyfrowy Magnetowid (PVR – Personal Video Recorder).
Jako medium transmisyjne będzie ona wykorzystywać posiadaną przez Dialog sieć szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas wykorzystywaną przede wszystkim przez usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii ADSL – DialNet DSL, przy czym będzie ona korzystać z wydzielonej części tej sieci. Z usługi będzie można korzystać mając telewizor podłączony do sieci za pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej STB (set-top-box).
Użytkownik usługi DIALOG media będzie miał szerokie możliwości kreowania własnego zestawu programów telewizyjnych, dostępnych w formie pakietów tematycznych i premium oraz pojedynczych kanałów telewizyjnych dostępnych a la carte. Wyjątkiem będzie jedynie podstawowa usługa telewizyjna, przewidziana jako ograniczony zbiór wybranych kanałów telewizyjnych (Pakiet Podstawowy). Wszystkie funkcje telewizji cyfrowej IPTV, a tym samym usługi telewizyjnej dostępnej w ramach DIALOG media, użytkownik będzie obsługiwał bezpośrednio z ekranu telewizora za pośrednictwem interfejsu graficznego – Elektronicznego Przewodnika Programowego (EPG – Electronic Program Guide).
Ofercie towarzyszyć będzie także nowatorska konstrukcja rozliczania opłat z klientem, korzystna z uwagi na elastyczność i łatwość w skonfigurowaniu oferty – abonent będzie mógł w każdym nowym okresie rozliczeniowym stworzyć swój niepowtarzalny układ usługowy.
Wszystkie usługi telewizyjne dostępne w ramach DIALOG media, abonent będzie aktywował, dezaktywował lub zamawiał bezpośrednio z ekranu telewizora. Pakiet Podstawowy będzie zestawem wybranych 18 polsko- i obcojęzycznych kanałów telewizyjnych (w tym: 3 kanałów TVP oraz programów regionalnych). Ponadto oferta obejmować będzie listę 40 – 50 dodatkowo płatnych kanałów telewizyjnych z różnych zakresów tematycznych w tym również udostępnionych w formie „a la carte”, co będzie oznaczać dla abonenta możliwość wyboru i korzystania z każdego kanału telewizyjnego osobno.
Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii DIALOG: „W Dialogu mamy zupełnie inne - nowatorskie spojrzenie na telewizję. Pozostajemy operatorem telekomunikacyjnym i nadal wyznaczamy standardy usługowe w telekomunikacji, a w odniesieniu do DIALOG media - strategię rozwoju tej usługi. Podmioty współpracujące z nami będą zaś działać według naszych standardów i potrzeb tak, by klienci nadal rekomendowali kompleksowo dialogowe usługi innym”.