Badanie DZIECI I KOMÓRKI przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia we współpracy z Fox Kids Polska i SFeRa modern media solutions i pokazało, że ponad 66% dzieci w wieku od 7 do 14 lat używa telefonów komórkowych, a tylko jedna czwarta młodych respondentów z nich nie korzysta.
Obecnie, najmłodsi klienci to segment rynku o wielkim i wciąż rosnącym potencjale - mówi Piotr Czyżewski, dyrektor do spraw badań w ARC Rynek i Opinia - jest więc o co walczyć. Producenci telefonów dostrzegli ten fakt już jakiś czas temu, jednak operatorzy komórkowi dopiero zaczynają kierować swoją ofertę do tego segmentu rynku.
TELEFON W TORNISTRZE
Telefony komórkowe stały się artykułem codziennego użytku, także dla dzieci. Używają ich na co dzień i są to zazwyczaj ich własne aparaty lub telefony rodziców. Ponad 68% dzieci używających telefonów komórkowych, zapytane o to, z czyjego aparatu dzwoni najczęściej, odpowiedziało, że ze swojego. Znacznie mniej - bo 30% dzieci - najczęściej używa telefonu komórkowego rodziców.
Czyjego telefonu komórkowego najczęściej używasz? (N=2906)
(Na pytanie odpowiadały dzieci, które zadeklarowały, że używają telefonu komórkowego)
Znakomita większość respondentów - (ponad 86 %), niezależnie czy z telefonu komórkowego korzystają czy też nie, zadeklarowała chęć posiadania własnego, nowego telefonu. Tylko niewiele ponad 9% ankietowanych dzieci nie chciałaby mieć własnego telefonu.
Czy chciałbyś/chciałabyś mieć swój własny, nowy telefon komórkowy? (N=4350)
(Na pytanie odpowiadali wszyscy respondenci)
Ponad 78% młodych respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatniego miesiąca chociaż raz używało telefonu komórkowego. Jeszcze więcej badanych dzieci - ponad 81% - w ciągu ostatniego miesiąca wysłała chociaż jednego SMS - a tylko 19 % respondentów z telefonu komórkowego w ostatnim miesiącu nie skorzystało.
SMS-Y TO JEST TO
Do czego, oprócz dzwonienia, dzieci używają telefonu komórkowego? Zdecydowana większość - aż 80 % wysyła SMS - y. Popularne jest też ściąganie dzwonków - robi to prawie 35% młodych użytkowników telefonów, oraz ściąganie logo i obrazków - do tego wykorzystuje telefon prawie 25% badanych.
Do czego, oprócz dzwonienia, używasz telefonu komórkowego? (N=2906)
(Na pytanie odpowiadały osoby, które zadeklarowały, że używają telefonu komórkowego)
Ponad 71% dzieci, które korzystają z telefonii komórkowej, ma swój własny telefon. Tylko niewiele ponad 27% własnego aparatu jeszcze nie ma. Te z dzieci, które mają już telefon komórkowy przywiązują dużą wagę do jego marki. Tylko pół procenta badanych respondentów nie zna firmy, która wyprodukowała jego telefon.
ULUBIONE MARKI I SIECI
Największą popularnością wśród młodych posiadaczy telefonów komórkowych cieszy się Nokia - aparat tej marki ma ponad 43% badanych dzieci. Na drugim miejscu są telefony wyprodukowane przez Siemens'a - ma je ponad 16% badanych. Na trzecim miejscu plasuje się Motorola - z której telefonów korzysta ponad 11% ankietowanych dzieci. Telefony Alcatela wskazało ponad 5% badanych.
Marka posiadanego telefonu komórkowego (N=2071)
(Na pytanie odpowiadały dzieci, które zadeklarowały, że posiadają swój własny telefon)
Wśród dzieci, które chciałyby mieć nowy telefon tylko niespełna 3% nie wie jakiej miałby on być marki. Ponad 53% ankietowanych wybrałoby Nokię. Drugą pod względem popularności marką jest Siemens - wskazało go ponad 12 % badanych, na trzecim miejscu plasuje się Sony Ericsson - prawie 10% wskazań, a niewiele za nim Motorola którą wybrałoby 9% młodych respondentów.
Najbardziej pożądana marka (N=3768)
(Na pytanie odpowiadały osoby, które zadeklarowały, ze chciałyby mieć nowy telefon)
Marki telefonów są dzieciom bardzo dobrze znane, o czym świadczy fakt, że tylko 2,5% respondentów nie umiało wymienić żadnej firmy produkującej telefony komórkowe. Ponad 95% wszystkich uczestników badania słyszało o firmie Nokia, ponad 87% respondentów wymieniło markę Motorola, a niewiele mniej bo ponad 86% markę Siemens.
Znajomość marek telefonów komórkowych - jakie marki telefonów komórkowych znasz, o jakich markach słyszałeś/słyszałaś? (N=4350)
(Na pytanie odpowiadali wszyscy respondenci)
A która z marek telefonów jest uważana przez dzieci za najfajniejszą? Niekwestionowanym zwycięzcą jest po raz kolejny Nokia, która zdobyła uznanie ponad 82% respondentów. Siemens jest uważany za najfajniejszą markę przez ponad 42% dzieci, a Motorola przez prawie 39%. Sympatią prawie 33% ankietowanych dzieci cieszą się telefony marki Sony Ericsson.
Najfajniejsza marka telefonu (N=4350)
A jaka jest Twoim zdaniem najfajniejsza marka telefonu?
(Na pytanie odpowiadali wszyscy respondenci)
Dzieci doskonale orientują się w markach telefonów i produktach z nimi związanych. Wiedzą czego używają i co jest na czasie. Mają też sprecyzowane preferencje i oczekiwania co do marek których chciałyby używać w przyszłości. Wśród nich bezkonkurencyjna jest Nokia, drugą grupę pod względem popularności tworzą Siemens, Sony Ericsson i Motorola. Zaskoczeniem może być dość słaba pozycja Alcatel'a, który obecnie jest jednym z najczęściej używanych aparatów, natomiast jeśli chodzi o sympatię młodych użytkowników i chęć używania go w przyszłości, znajduje się daleko poza czołówką. - mówi Piotr Czyżewski.
HEYAH NAJFAJNIEJSZA
Jeżeli chodzi o sieci telefonów komórkowych, to tu również dzieci mają zdecydowane preferencje- zdania na ten temat nie ma tylko 6,5% pytanych. Na pytanie o to, która sieć najbardziej lubią odpowiadają, że Heyah, którą za najfajniejszą uważa ponad 21% ankietowanych. Dotychczas niezagrożona Idea przesunęła się na drugie miejsce -wskazało ją ponad 19% dzieci, a trzecie Era Tak Tak - którą preferuje ponad 14% respondentów. Sieć Plus GSM przypadła do gustu prawie 10% ankietowanych.
Najfajniejsza sieć (N=4350)
Która sieć telefonów komórkowych jest twoim zdaniem najfajniejsza?
(Na pytanie odpowiadali wszyscy respondenci)
Heyah okazała się najbardziej spektakularnym sukcesem ostatniego czasu. Po kilku tygodniach kampanii wprowadzającej produkt na rynek udało się jej zbudować świadomość marki na poziomie 82% oraz zająć pierwsze miejsce wśród sieci najbardziej lubianych przez dzieci - komentuje Piotr Czyżewski.
Czy słyszałeś/słyszałaś o HEYAH?
((N=4350)Na pytanie odpowiadali wszyscy respondenci)
Informacje o badaniu:
Badanie jest kolejnym projektem z nowego cyklu badań typu On-Line Omnibus realizowanych co miesiąc na ogólnopolskiej próbie dzieci w wieku 7-14 lat,. Badanie przeprowadzono w dniach 17.03 - 1.04. 2004 roku, metodą CAWI (sondaż on-line), a jej uczestnicy dobierani są wśród zarejestrowanych użytkowników serwisu Fox Kids Polska Liczebność próby N=4350.
Badanie zostało zrealizowane wspólnie przez ARC Rynek Opinia, Fox Kids Polska oraz SFeRa modern media solutions. Celem badania jest poznanie opinii najmłodszych o produktach, nowych markach, reklamach do nich kierowanych i preferencjach w wyborze produktów.