Siemens Communications podpisał umowę o przystąpieniu do inicjatywy eCall (Emergency Call — połączenie ratunkowe). Inicjatywa ta zrzesza przedstawicieli świata przemysłu oraz polityki z całej UE i propaguje wprowadzenie europejskiego systemu połączeń ratunkowych (eCall) na drogach. Celem inicjatywy jest wyposażenie do 2009 roku każdego pojazdu w Europie w uruchamiany ręcznie lub automatycznie system połączeń ratunkowych, który w razie wypadku wyśle sygnał awaryjny do pogotowia ratunkowego, policji i straży pożarnej. Siemens angażując się w ten projekt będzie służył swoją wiedzą z zakresu mobilnych systemów oraz modułów radiowych.
System połączeń ratunkowych (eCall) będzie uruchamiany albo ręcznie przez osoby znajdujące się w pojeździe, albo automatycznie przez czujniki zainstalowane w samochodzie. Natychmiast po wysłaniu alarmu wbudowany system nawiąże bezpośrednie połączenie głosowe z odpowiednim centrum ratunkowym i prześle ważne dane o wypadku, między innymi jego dokładną lokalizację. „Wbudowany system w standardzie GSM może skrócić czas przyjazdu służb ratunkowych” — dodaje Costa e Silva.
Normy i specyfikacje systemu eCall powinny być gotowe do końca 2005 roku. Testy będą się odbywać w 2006 roku, a od roku 2009 wszystkie nowe samochody będą wyposażane w technologię eCall. Jednolity, europejski system połączeń ratunkowych (E-112) powinien wtedy umożliwiać także przesyłanie dodatkowych danych lokalizacyjnych. Pionierzy eCall podkreślają jednak, że system będzie mógł funkcjonować tylko wtedy, gdy służby ratunkowe krajów członkowskich tak skonfigurują swoje centra telefoniczne, by mogły przetwarzać minimalne zestawy danych eCall, i to najpóźniej od 2007 roku. Oznacza to także, że kraje członkowskie muszą ze sobą współpracować w tej dziedzinie.
Założycielami Konsorcjum eCall są Komisja Europejska wraz z ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles — Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) i ERTICO — organizacją zrzeszającą przedstawicieli sektora prywatnego i publicznego, działającą na rzecz wprowadzania w Europie inteligentnych systemów i usług transportowych. Umowa o współpracy podpisana przez Siemensa i 29 innych udziałowców dotyczy koordynacji opracowywania i instalacji eCall, a także określa normy jakościowe, terminy i sposoby finansowania.