Grupa TP poinformowała o wynikach za 2007 roku:
Kluczowe wskaźniki
(w mln zł), MSSF | Rok do dnia 31 grudnia | ||
2007 | 2006 | Zmiana | |
Przychody ogółem | 18.244 | 18.625 | -2,0% |
Przychody z usług telefonii stacjonarnej | 10.914 | 11.869 | -8,0% |
Przychody z usług telefonii komórkowej | 8.064 | 7.532 | +7,1% |
Marża operacyjna brutto (GOM)2 | 7.712 | 8.239 | -6,7% |
GOM (jako % przychodów) | 42,3% | 44,2% | -1,9 pp |
GOM przed wydatkami komercyjnymi (jako % przychodów) | 55,7% | 56,5% | -0,8 pp |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom TP S.A. | 2.273 | 2.094 | +8,5% |
Zysk na jedną akcję (w zł) (podstawowy i rozwodniony) | 1.64 | 1.50 | +9,3% |
Wolne przepływy pieniężne netto przed opodatkowaniem | 4.535 | 4.347 | +4,3% |
Wolne przepływy pieniężne netto po opodatkowaniu | 3.329 | 4.132 | -19,4% |
Telefonia stacjonarna
Telefonia stacjonarna | Rok do dnia 31 grudnia | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 10.914 | -8,0% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) | 9.542 | -5,8% |
Liczba klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu (w tys.) | 2.154 | +25,8% |
GOM przed oceną ryzyka5 | 44,1% | -3,0pp |
GOM (jako % przychodów) | 41,8% | -5,1pp |
Telefonia komórkowa
Telefonia komórkowa | Rok do dnia 31 grudnia | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 8.064 | +7,1% |
Liczba klientów (w tys.) | 14.158 | +13,1% |
Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowegodostępu do internetu (w tys.) | 223 | x 2,75 |
GOM przed wydatkami komercyjnymi | 64,3% | +4,3 pp |
GOM (jako % przychodów) | 39,1% | +3,7 pp |
Cele na 2008 r.
Cel całoroczny | |
Przychody (zmiana rok do roku) | ok. -1.0% |
Marża GOM jako % przychodów | 42-44% |
Nakłady inwestycyjne jako % sprzedaży | 14-16% |
TP będzie nadal podawać dane o liczbie klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu, ale określanie celów w tym zakresie nie byłoby spójne z przyjętą przez Spółkę strategią, która zakłada ukierunkowanie wysiłków na zwiększanie wartości posiadanej bazy klientów.
Omówienie rynku usług w sieci stacjonarnej
Rynek usług głosowych telefonii stacjonarnej kurczył się szybciej niż w zeszłym roku, głównie w wyniku obniżenia stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych (MTR) i stawek w ofercie ramowej dotyczącej połączenia sieci (RIO), wprowadzenia hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) oraz wypierania telefonii stacjonarnej przez komórkową. Chociaż trudna sytuacja rynkowa i wprowadzenie w pierwszym kwartale usługi WLR miały wpływ na wielkość przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej, to w skali całego 2007 roku widoczne są pozytywne tendencje:
powstrzymano spadek udziału w rynku pod względem wielkości ruchu: na koniec 2007 roku, udział ten zmniejszył się jedynie o 0,4 punktów procentowych (rok do roku), co było efektem stymulacji ruchu poprzez wprowadzenie nowych planów taryfowych,
w segmencie usług głosowych, ograniczono spadek średnich przychodów na łącze do 5,1% (w porównaniu z 2006 rokiem); w czwartym kwartale, spadek ten wyniósł jedynie 1,7% (względem poprzedniego kwartału).
Zgodnie z szacunkami Grupy TP, w całym 2007 roku rynek usług szerokopasmowego dostępu do internetu zwiększył się jedynie o 5,7%, co było spowodowane następującymi czynnikami:
Spowolnienie wzrostu popytu w porównaniu z 2006 rokiem: wskaźnik penetracji dla gospodarstw domowych na koniec 2007 roku wyniósł 33,5%, co oznacza wzrost o 5,5 pp. W porównaniu z innymi krajami, wskaźnik ten jest jednak nadal stosunkowo niski.
Presja cenowa wynikająca z wprowadzenia w ofertach hurtowej odsprzedaży dostępów szerokopasmowych (BSA) schematu cenowego z upustem względem cen detalicznych. Operatorom, którzy podpisali umowy BSA i wprowadzili w 2007 roku swoje oferty udało się pozyskać około 132 tys. klientów (z czego 41 tys. w czwartym kwartale).
W 2007 roku, TP udało się skutecznie obronić udział w rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu pod względem aktywacji poprzez działania ukierunkowane na zwiększenie liczby przyłączanych klientów, które miedzy innymi obejmowały wprowadzenie sprzedaży usługi ADSL w połączeniu z możliwością zakupu laptopa na raty i pakietu MS Office po atrakcyjnej cenie. Przełożyło się to na wzrost liczby klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu TP do 2,15 mln, to jest o 26% (rok do roku), z czego 94% przypada na rynek detaliczny. Znaczny udział w sprzedaży miała także oferta „Orange Free dom”, wprowadzona na rynek pod koniec roku (sprzedaż usług szerokopasmowego dostępu do internetu w sieci Orange na podstawie umowy BSA zawartej z TP).
Średnie przychody na abonenta (ARPU) w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu zmniejszyły się w skali całego roku o 21,5%. Jednak wraz z upływem czasu następowała stabilizacja wskaźnika ARPU, co było efektem podjętych przez TP działań na rzecz zwiększenia wartości sprzedaży poprzez wprowadzenie do oferty szerokopasmowej usług telefonii internetowej (VoIP) i telewizji, a także zwiększanie szybkości w nowych ofertach pakietowych (typu triple play) z bogatym kontentem telewizyjnym.
W efekcie, przychody z usług szerokopasmowego dostępu do internetu zwiększyły się w 2007 roku o 5,1%, co oznacza znaczne spowolnienie w porównaniu z 2006 rokiem, kiedy wzrost przychodów wyniósł 20,3%. Jednak pod koniec roku, w czwartym kwartale, tempo wzrostu przychodów wzrosło do 7,6% (rok do roku).
Według szacunków Grupy TP, pomimo silnej konkurencji w pierwszym roku po wprowadzeniu oferty hurtowej (BSA), TP utrzymała udział w rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu pod względem wartości sprzedaży na prawie niezmienionym poziomie (51,0%).
Koszty operacyjne6 w segmencie telefonii stacjonarnej wzrosły tylko o 0,9%, mimo znacznego wzrostu stanu rezerw na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty (wykazanego już w wynikach za pierwsze półrocze 2007 roku). Bez uwzględnienia tych rezerw, koszty operacyjne spadły o 2,9% (dzięki obniżce stawek MTR i podejmowanym działaniom oszczędnościowym).
Pomimo wzrostu średniego kosztu na jednego pracownika o 6,0%, ograniczono wzrost kosztów wynagrodzeń pracowniczych do 1,8% rok do roku (jednak bez zmian w porównaniu do analogicznego okresu). Było to możliwe dzięki stopniowej realizacji postanowień Umowy Społecznej, zgodnie z którą w 2007 roku odeszło 2350 pracowników (przy zakładanym celu na poziomie 2200 osób).
W wyniku powyższych czynników, marża GOM spadła o 5,1 punktów procentowych, lecz tylko o 3,0 punktów procentowych wyłączając koszty związane z rezerwami na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty.
Omówienie rynku usług telefonii komórkowej
W porównaniu z 2006 rokiem, wzrost na rynku telefonii komórkowej był wolniejszy, co zostało spowodowane wspomnianą wyżej obniżką stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych oraz nasyceniem rynku (czego odzwierciedleniem jest wysoki poziom penetracji dla kart SIM, który na koniec 2007 roku osiągnął 109%).
Na sytuację na rynku polskim miało też wpływ wejście czwartego operatora z własną infrastrukturą (w pierwszym kwartale 2007 roku) oraz, w mniejszym stopniu, pierwszych trzech operatorów wirtualnych, którzy przystąpili do świadczenia usług.
W warunkach dużej konkurencji, Orange skutecznie obroniła wiodącą pozycję na rynku, utrzymując przy tym wysoką efektywność wydatków komercyjnych i marketingowych: położenie wyraźnego nacisku na wartość przyczyniło się do skutecznego pozyskania cenniejszych klientów z segmentu postpaid, a oferty dedykowane pomogły utrzymać klientów prepaid poprzez ich migrację do segmentu postpaid. Liczba aktywacji netto wyniosła 1,64 mln, z czego 46% przypadło na klientów postpaid – dzięki temu udział tego segmentu w strukturze klientów wzrósł na koniec 2007 roku do 39% (z 38% na koniec 2006 roku).
Do czynników powodujących wzrost przychodów w skali roku należała rosnąca liczba klientów oraz większy ruch (wzrost o 9,1%) – głównie w sieci Orange. Pomimo znacznej obniżki stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych (MTR), średnie przychody na klienta (ARPU) spadły w całym roku tylko o 10%. Obniżenie stawek MTR wpłynęło na przychody z usług hurtowych; przychody z usług detalicznych wzrosły o 12,4%.
W czwartym kwartale, przychody wzrosły o 9,5%, a średnie przychodu na klienta spadły o 5%.
W skali roku, 91% wzrostu przychodów przełożyło się na wzrost GOM. Spółka PTK Centertel podejmowała jednocześnie inwestycje w przyszły wzrost: oszczędności z tytułu niższych stawek za połączenia międzysieciowe i roaming (spadek o 7%) zostały w całości zainwestowane w wydatki komercyjne (wzrost o 9%).
W wyniku powyższych czynników, marża GOM wzrosła o 486 mln zł (o 18,2%) do poziomu 3.155 mln zł.
Skonsolidowane przychody netto Grupy TP
(w mln zł) | 12 miesięcy do 31 grudnia 2007 | 12 miesięcy do 31 grudnia 2006 |
Usługi telefonii stacjonarnej | 7.616 | 8.716 |
Przychody z abonamentu | 4.083 | 4.390 |
Przychody z ruchu głosowego | 2.689 | 3.364 |
Przychody z oferty hurtowej, w tym połączeń międzyoperatorskich | 783 | 885 |
Przychody z automatów telefonicznych | 59 | 72 |
Inne | 2 | 5 |
Usługi telefonii komórkowej | 7.462 | 6.848 |
Przychody z ruchu głosowego | 4.289 | 3.780 |
Przychody z połączeń międzyoperatorskich | 1.863 | 1.902 |
Przychody z przesyłania wiadomości | 1.277 | 1.163 |
Inne | 33 | 3 |
Usługi przesyłu danych | 2.255 | 2.227 |
Łącza dzierżawione | 367 | 380 |
Transmisja danych | 590 | 540 |
Komutowany dostęp do Internetu | 63 | 132 |
Usługi szerokopasmowe | 1.235 | 1.175 |
Komunikacja radiowa | 207 | 244 |
Sprzedaż towarów i inne | 704 | 590 |
Przychody razem, netto | 18.244 | 18.625 |
Struktura kosztów operacyjnych Grupy TP
(w mln zł) | 12 miesięcy do 31 grudnia 2007 | 12 miesięcy do 31 grudnia 2006 |
Koszty wynagrodzeń pracowniczych | 2.399 | 2.352 |
Koszty międzyoperatorskie | 2.518 | 2.835 |
Wydatki komercyjne | 2.450 | 2.284 |
Koszty związane z utrzymaniem sieci i usługami informatycznymi | 950 | 835 |
Usługi kontentowe | 163 | 118 |
Inne usługi zewnętrzne | 1.355 | 1.366 |
Inne koszty operacyjne, netto | 458 | 558 |
Rezerwy na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty | 262 | 18 |
Dodatnie (ujemne) operacyjne różnice kursowe, netto | -23 | 20 |
Koszty operacyjne razem | 10.532 | 10.386 |
Struktura zatrudnienia w Grupie TP na koniec kolejnych kwartałów 2007 i 2006
(w przeliczeniu na pełne etaty) | 1 kw. 2006 | 2 kw. 2006 | 3 kw. 2006 | 4 kw. 2006 | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 |
TP S.A. | 27 513 | 27 501 | 27 405 | 27 400 | 27 242 | 26 187 | 25 949 | 25 437 |
TP S.A. wraz ze spółkami wydzielonymi* | 29 479 | 29 497 | 29 341 | 29 301 | 29 170 | 28 141 | 27 844 | 27 222 |
PTK Centertel | 3 151 | 3 211 | 3 205 | 3 220 | 3 228 | 3 216 | 3 249 | 3 241 |
Pozostałe | 900 | 856 | 855 | 900 | 896 | 930 | 964 | 885 |
Grupa TP | 33 530 | 33 564 | 33 401 | 33 421 | 33 294 | 32 287 | 32 057 | 31 348 |
* Procesem wydzieleń objęto następujące podmioty: TP Emitel, TP Ditel, TP Teltech, TP Edukacja i Wypoczynek.