Grupa TP ma 14.158 mln klientów telefonii komórkowej i 2.154 mln klientów broadband

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 2

Grupa TP poinformowała o wynikach za 2007 roku:

Kluczowe wskaźniki

(w mln zł), MSSF Rok do dnia 31 grudnia    
  2007 2006 Zmiana

Przychody ogółem

18.244

18.625

-2,0%

Przychody z usług telefonii stacjonarnej

10.914

11.869

-8,0%

Przychody z usług telefonii komórkowej

8.064

7.532

+7,1%

Marża operacyjna brutto (GOM)2

7.712

8.239

-6,7%

GOM (jako % przychodów)

42,3%

44,2%

-1,9 pp

GOM przed wydatkami komercyjnymi (jako % przychodów)

55,7%

56,5%

-0,8 pp

Zysk netto przypisany akcjonariuszom TP S.A.

2.273

2.094

+8,5%

Zysk na jedną akcję (w zł) (podstawowy i rozwodniony)

1.64

1.50

+9,3%

Wolne przepływy pieniężne netto przed opodatkowaniem

4.535

4.347

+4,3%

Wolne przepływy pieniężne netto po opodatkowaniu

3.329

4.132

-19,4%

Telefonia stacjonarna

Telefonia stacjonarna

Rok do dnia 31 grudnia

Zmiana rok do roku

Przychody (w mln zł)

10.914

-8,0%

Liczba łączy stacjonarnych (w tys.)

9.542

-5,8%

Liczba klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu (w tys.)

2.154

+25,8%

GOM przed oceną ryzyka5

44,1%

-3,0pp

GOM (jako % przychodów)

41,8%

-5,1pp

Telefonia komórkowa

Telefonia komórkowa

Rok do dnia 31 grudnia

Zmiana rok do roku

Przychody (w mln zł)

8.064

+7,1%

Liczba klientów (w tys.)

14.158

+13,1%

Liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowegodostępu do internetu (w tys.)

223

x 2,75

GOM przed wydatkami komercyjnymi

64,3%

+4,3 pp

GOM (jako % przychodów)

39,1%

+3,7 pp

Cele na 2008 r.

Cel całoroczny

Przychody (zmiana rok do roku)

ok. -1.0%

Marża GOM jako % przychodów

42-44%

Nakłady inwestycyjne jako % sprzedaży

14-16%

TP będzie nadal podawać dane o liczbie klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu, ale określanie celów w tym zakresie nie byłoby spójne z przyjętą przez Spółkę strategią, która zakłada ukierunkowanie wysiłków na zwiększanie wartości posiadanej bazy klientów.

Omówienie rynku usług w sieci stacjonarnej

Rynek usług głosowych telefonii stacjonarnej kurczył się szybciej niż w zeszłym roku, głównie w wyniku obniżenia stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych (MTR) i stawek w ofercie ramowej dotyczącej połączenia sieci (RIO), wprowadzenia hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) oraz wypierania telefonii stacjonarnej przez komórkową. Chociaż trudna sytuacja rynkowa i wprowadzenie w pierwszym kwartale usługi WLR miały wpływ na wielkość przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej, to w skali całego 2007 roku widoczne są pozytywne tendencje:

  • powstrzymano spadek udziału w rynku pod względem wielkości ruchu: na koniec 2007 roku, udział ten zmniejszył się jedynie o 0,4 punktów procentowych (rok do roku), co było efektem stymulacji ruchu poprzez wprowadzenie nowych planów taryfowych,

  • w segmencie usług głosowych, ograniczono spadek średnich przychodów na łącze do 5,1% (w porównaniu z 2006 rokiem); w czwartym kwartale, spadek ten wyniósł jedynie 1,7% (względem poprzedniego kwartału).

Zgodnie z szacunkami Grupy TP, w całym 2007 roku rynek usług szerokopasmowego dostępu do internetu zwiększył się jedynie o 5,7%, co było spowodowane następującymi czynnikami:

  • Spowolnienie wzrostu popytu w porównaniu z 2006 rokiem: wskaźnik penetracji dla gospodarstw domowych na koniec 2007 roku wyniósł 33,5%, co oznacza wzrost o 5,5 pp. W porównaniu z innymi krajami, wskaźnik ten jest jednak nadal stosunkowo niski.

  • Presja cenowa wynikająca z wprowadzenia w ofertach hurtowej odsprzedaży dostępów szerokopasmowych (BSA) schematu cenowego z upustem względem cen detalicznych. Operatorom, którzy podpisali umowy BSA i wprowadzili w 2007 roku swoje oferty udało się pozyskać około 132 tys. klientów (z czego 41 tys. w czwartym kwartale).

W 2007 roku, TP udało się skutecznie obronić udział w rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu pod względem aktywacji poprzez działania ukierunkowane na zwiększenie liczby przyłączanych klientów, które miedzy innymi obejmowały wprowadzenie sprzedaży usługi ADSL w połączeniu z możliwością zakupu laptopa na raty i pakietu MS Office po atrakcyjnej cenie. Przełożyło się to na wzrost liczby klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu TP do 2,15 mln, to jest o 26% (rok do roku), z czego 94% przypada na rynek detaliczny. Znaczny udział w sprzedaży miała także oferta „Orange Free dom”, wprowadzona na rynek pod koniec roku (sprzedaż usług szerokopasmowego dostępu do internetu w sieci Orange na podstawie umowy BSA zawartej z TP).
Średnie przychody na abonenta (ARPU) w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu zmniejszyły się w skali całego roku o 21,5%. Jednak wraz z upływem czasu następowała stabilizacja wskaźnika ARPU, co było efektem podjętych przez TP działań na rzecz zwiększenia wartości sprzedaży poprzez wprowadzenie do oferty szerokopasmowej usług telefonii internetowej (VoIP) i telewizji, a także zwiększanie szybkości w nowych ofertach pakietowych (typu triple play) z bogatym kontentem telewizyjnym.
W efekcie, przychody z usług szerokopasmowego dostępu do internetu zwiększyły się w 2007 roku o 5,1%, co oznacza znaczne spowolnienie w porównaniu z 2006 rokiem, kiedy wzrost przychodów wyniósł 20,3%. Jednak pod koniec roku, w czwartym kwartale, tempo wzrostu przychodów wzrosło do 7,6% (rok do roku).
Według szacunków Grupy TP, pomimo silnej konkurencji w pierwszym roku po wprowadzeniu oferty hurtowej (BSA), TP utrzymała udział w rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu pod względem wartości sprzedaży na prawie niezmienionym poziomie (51,0%).
Koszty operacyjne6 w segmencie telefonii stacjonarnej wzrosły tylko o 0,9%, mimo znacznego wzrostu stanu rezerw na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty (wykazanego już w wynikach za pierwsze półrocze 2007 roku). Bez uwzględnienia tych rezerw, koszty operacyjne spadły o 2,9% (dzięki obniżce stawek MTR i podejmowanym działaniom oszczędnościowym).
Pomimo wzrostu średniego kosztu na jednego pracownika o 6,0%, ograniczono wzrost kosztów wynagrodzeń pracowniczych do 1,8% rok do roku (jednak bez zmian w porównaniu do analogicznego okresu). Było to możliwe dzięki stopniowej realizacji postanowień Umowy Społecznej, zgodnie z którą w 2007 roku odeszło 2350 pracowników (przy zakładanym celu na poziomie 2200 osób).
W wyniku powyższych czynników, marża GOM spadła o 5,1 punktów procentowych, lecz tylko o 3,0 punktów procentowych wyłączając koszty związane z rezerwami na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty.

Omówienie rynku usług telefonii komórkowej

W porównaniu z 2006 rokiem, wzrost na rynku telefonii komórkowej był wolniejszy, co zostało spowodowane wspomnianą wyżej obniżką stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych oraz nasyceniem rynku (czego odzwierciedleniem jest wysoki poziom penetracji dla kart SIM, który na koniec 2007 roku osiągnął 109%).
Na sytuację na rynku polskim miało też wpływ wejście czwartego operatora z własną infrastrukturą (w pierwszym kwartale 2007 roku) oraz, w mniejszym stopniu, pierwszych trzech operatorów wirtualnych, którzy przystąpili do świadczenia usług.
W warunkach dużej konkurencji, Orange skutecznie obroniła wiodącą pozycję na rynku, utrzymując przy tym wysoką efektywność wydatków komercyjnych i marketingowych: położenie wyraźnego nacisku na wartość przyczyniło się do skutecznego pozyskania cenniejszych klientów z segmentu postpaid, a oferty dedykowane pomogły utrzymać klientów prepaid poprzez ich migrację do segmentu postpaid. Liczba aktywacji netto wyniosła 1,64 mln, z czego 46% przypadło na klientów postpaid – dzięki temu udział tego segmentu w strukturze klientów wzrósł na koniec 2007 roku do 39% (z 38% na koniec 2006 roku).
Do czynników powodujących wzrost przychodów w skali roku należała rosnąca liczba klientów oraz większy ruch (wzrost o 9,1%) – głównie w sieci Orange. Pomimo znacznej obniżki stawek za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych (MTR), średnie przychody na klienta (ARPU) spadły w całym roku tylko o 10%. Obniżenie stawek MTR wpłynęło na przychody z usług hurtowych; przychody z usług detalicznych wzrosły o 12,4%.
W czwartym kwartale, przychody wzrosły o 9,5%, a średnie przychodu na klienta spadły o 5%.
W skali roku, 91% wzrostu przychodów przełożyło się na wzrost GOM. Spółka PTK Centertel podejmowała jednocześnie inwestycje w przyszły wzrost: oszczędności z tytułu niższych stawek za połączenia międzysieciowe i roaming (spadek o 7%) zostały w całości zainwestowane w wydatki komercyjne (wzrost o 9%).
W wyniku powyższych czynników, marża GOM wzrosła o 486 mln zł (o 18,2%) do poziomu 3.155 mln zł.

Skonsolidowane przychody netto Grupy TP
 

(w mln zł) 12 miesięcy
do 31 grudnia 2007
12 miesięcy
do 31 grudnia 2006

Usługi telefonii stacjonarnej

7.616

8.716

Przychody z abonamentu

4.083

4.390

Przychody z ruchu głosowego

2.689

3.364

Przychody z oferty hurtowej, w tym połączeń międzyoperatorskich

783

885

Przychody z automatów telefonicznych

59

72

Inne

2

5

Usługi telefonii komórkowej

7.462

6.848

Przychody z ruchu głosowego

4.289

3.780

Przychody z połączeń międzyoperatorskich

1.863

1.902

Przychody z przesyłania wiadomości

1.277

1.163

Inne

33

3

Usługi przesyłu danych

2.255

2.227

Łącza dzierżawione

367

380

Transmisja danych

590

540

Komutowany dostęp do Internetu

63

132

Usługi szerokopasmowe

1.235

1.175

Komunikacja radiowa

207

244

Sprzedaż towarów i inne

704

590

Przychody razem, netto

18.244

18.625

Struktura kosztów operacyjnych Grupy TP

(w mln zł)
 
12 miesięcy
do 31 grudnia 2007
12 miesięcy
do 31 grudnia 2006

Koszty wynagrodzeń pracowniczych

2.399

2.352

Koszty międzyoperatorskie

2.518

2.835

Wydatki komercyjne

2.450

2.284

Koszty związane z utrzymaniem sieci i usługami informatycznymi

950

835

Usługi kontentowe

163

118

Inne usługi zewnętrzne

1.355

1.366

Inne koszty operacyjne, netto

458

558

Rezerwy na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty

262

18

Dodatnie (ujemne) operacyjne różnice kursowe, netto

-23

20

Koszty operacyjne razem

10.532

10.386

Struktura zatrudnienia w Grupie TP na koniec kolejnych kwartałów 2007 i 2006

(w przeliczeniu na pełne etaty)

1 kw. 2006

2 kw. 2006

3 kw. 2006

4 kw. 2006

1 kw. 2007

2 kw. 2007

3 kw. 2007

4 kw. 2007

TP S.A.

27 513

27 501

27 405

27 400

27 242

26 187

25 949

25 437

TP S.A. wraz ze spółkami wydzielonymi*

29 479

29 497

29 341

29 301

29 170

28 141

27 844

27 222

PTK Centertel

3 151

3 211

3 205

3 220

3 228

3 216

3 249

3 241

Pozostałe

900

856

855

900

896

930

964

885

Grupa TP

33 530

33 564

33 401

33 421

33 294

32 287

32 057

31 348

* Procesem wydzieleń objęto następujące podmioty: TP Emitel, TP Ditel, TP Teltech, TP Edukacja i Wypoczynek.

Opinie:

Opinie archiwalne (2):

Komentuj

Komentarze / 2

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: