UKE opublikowało swój cykliczny raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2022 r.
W 2022 r. przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej wyniosły 40,63 mld zł i tym samym były o 0,4% niższe w porównaniu do roku poprzedniego.
Wartość wydatków na inwestycje telekomunikacyjne wyniosła 11,24 mld zł, co stanowi wzrost w stosunku do 2021 r. o 26,3%.
Wartość infrastruktury na koniec 2022 r. wyniosła 47,84 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do poprzedniego roku sprawozdawczego o 10,7%.
Telefonia komórkowa w 2022 r. stanowiła 35,2% wartości rynku telekomunikacyjnego. Przychody z usług wzrosły o 7,6% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 14,40 mld zł. Łączna liczba kart SIM wzrosła o 4,8% i wyniosła 59,28 mln, z czego 11,3% stanowiły karty M2M.
Wzrosła liczba wiadomości RCS wysłanych w kraju (o 23,0%), podczas gdy liczba wysłanych wiadomości SMS spadła o 4,1%.
Po okresie pandemii SARS-CoV-2, wielkość usług roamingu wróciła do stanu sprzed jej wybuchu.
Internet mobilny (nie w smartfonie) używany był przez 8,75 mln użytkowników.
Najwyższe prędkości internetu mobilnego obejmowały przede wszystkim osiem największych aglomeracji miejskich, ale również większość miast powiatowych.
Liczba użytkowników telefonii VoIP wyniosła w ubiegłym roku 2,85 mln. 80,2% spośród nich stanowili użytkownicy indywidualni. W 2022 r. przy wzroście korzystających z usługi (2,59 mln w roku 2021), nastąpił spadek o 5,5% przychodów do wartości 0,32 mld zł. 94,1% całości przychodów z VoIP pochodziło od użytkowników, którym usługi świadczone były na podstawie abonamentu.
Z usług telefonicznych świadczonych w stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej skorzystało w 2022 r. 2,43 mln abonentów, o 10,7% mniej niż w roku poprzednim. Przychody ze świadczenia usług wyniosły 1,07 mld zł, o 12,6% mniej w porównaniu do roku 2021. Stale maleje penetracja usługami (łączami) telefonii stacjonarnej. W ubiegłym roku wskaźnik procentowy dla całego kraju wyniósł 6,8%. Całkowity czas trwania połączeń telefonicznych wyniósł 3,05 mld minut, o 28,9% mniej w porównaniu do poprzedniego roku. Rynek telefonii stacjonarnej w Polsce jest jednym z tańszych w Unii Europejskiej.
Penetracja usługami dostępu do internetu szerokopasmowego w Polsce kolejny rok z rzędu wzrosła. Z usług internetu stacjonarnego w 2022 r. korzystało 63,2% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 3,4 pp. wobec poprzedniego roku. Najpopularniejszą technologią stacjonarną były światłowody.
Internet stacjonarny w Polsce wciąż przyśpiesza, lecz wolniej niż w poprzednich latach.
Z internetu o przepustowości minimum 100 Mb/s skorzystało w 2022 r. 69,9% użytkowników internetu stacjonarnego.
Polska znajdowała się w czołówce krajów UE pod względem niskich cen usług dostępu do internetu stacjonarnego. Niższe ceny oferowały jedynie Węgry, Litwa i Łotwa.
Najwyższa penetracja budynkowa zasięgami internetu stacjonarnego o przepustowości co najmniej 30 Mb/s widoczna była w 2022 r. w województwach: podkarpackim (94%), śląskim (89%) i małopolskim (85%), a najniższa w pomorskim (61%), warmińsko-mazurskim (63%) i kujawsko-pomorskim (68%). Większość gmin, gdzie penetracja budynkowa nie przekraczała 5%, zlokalizowana była w północnej części kraju.
Najwyższą penetracją budynkową zasięgami internetu stacjonarnego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s charakteryzowały się województwa: podkarpackie (85%), śląskie (78%) i małopolskie (75%), a najniższą pomorskie (40%), warmińsko-mazurskie (43%) oraz zachodniopomorskie (46%).
Przychody z rynku usług wiązanych z roku na rok rosną, w ubiegłym roku wyniosły 11,93 mld zł. Liczba abonentów wzrosła do 13,92 mln. Natomiast popularność poszczególnych pakietów nie uległa zmianom. Podobnie jak w ubiegłych latach najpopularniejszymi pakietami spośród wszystkich usług wiązanych były „Telefonia ruchoma + Internet ruchomy” (45,2%) oraz „Internet stacjonarny + Telewizja” (15,2%). W 2022 r. 76,6% abonentów usług wiązanych skorzystało z pakietu 2 usług, tzw. double play. Operatorem posiadającym największą liczbę użytkowników usług wiązanych był P4, którego udział wyniósł 35,9%.
Liczba abonentów usług telewizyjnych w 2022 r. wyniosła 10,83 mln, pozostając na poziomie z 2021 r., a przychody z usług wzrosły o 0,04 mld zł do wartości 6,79 mld zł. Największe udziały w rynku, pod względem liczby abonentów, należały do Cyfrowego Polsatu (28,1%) oraz Canal+ Polska (19,5%). Najpopularniejszym typem dostępu do usług był dostęp satelitarny (47,6%). Telewizja IPTV zwiększyła swój udział do 16,0%.