PKO Bank Polski podsumował rozwój swoich usług mobilnych w 2015 r. i przedstawił swoje plany w tym obszarze na rok bieżący.
Najważniejszym wydarzeniem ubiegłego roku było dla banku uruchomienie nowej wersji aplikacji IKO. Powstała w marcu 2013 roku aplikacja przechodziła kolejne zmiany, by w czerwcu 2015 roku zyskać nowe udogodnienia: doładowania telefonu na kartę, podgląd szczegółów zleceń stałych, kart i kredytów, a także możliwość wysyłania próśb o przelew do innego użytkownika aplikacji. W listopadzie ukazała się jej nowa wersja, która jest kolejnym krokiem prowadzącym do udostępnienia klientom pełnej bankowości w standardzie mobilnym. Nowe IKO to nawigacja zgodna z najnowszymi trendami oraz możliwość korzystania z rachunku i salda przed zalogowaniem czy wykonywania operacji bezpośrednio z głównego ekranu.
Spośród 435 tysięcy użytkowników IKO 85 proc. stanowią klienci PKO Banku Polskiego, 10 proc. - klienci Inteligo, zaś 5 proc. to osoby korzystające z portmonetki IKO. Od momentu wdrożenia IKO na rynek, użytkownicy wykonali za pomocą telefonów 4,7 miliona operacji i założyli blisko 45 tys. lokat mobilnych. W ciągu 1,5 miesiąca nową wersję IKO pobrało prawie 200 tys. użytkowników. W 2015 roku klienci wykorzystali 33 tys. czeków o wartości ponad 16 mln zł. Liczba unikalnych użytkowników bankowości mobilnej w trzecim kwartale wyniosła 1,5 mln i była o 18 proc. większa niż w drugim kwartale. Liczba unikatowych klientów wzrosła o 29 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału. Unikalni klienci IKO logujący się w trzecim kwartale stanowili 66 proc. wszystkich użytkowników IKO. W każdym tygodniu użytkownicy IKO dokonali średnio ok. 610 tysięcy logowań do aplikacji, dokonując w tym czasie nawet 56 tysięcy transakcji. Najczęściej są to przelewy na numer rachunku bankowego i numer telefonu, a także wypłaty gotówki z bankomatów.
W 2016 roku planujemy wdrożenie w IKO kolejnych funkcji, jak sprzedaż produktów kredytowych, a także możliwość złożenia wniosku o ROR z poziomu aplikacji. Aplikacja mobilna staje się dla wielu klientów pierwszym i najważniejszym kanałem dostępu do banku. Dlatego dużą uwagę kładziemy, aby podstawowe operacje można było wykonać łatwo i szybko. W najbliższym czasie umożliwimy jeszcze większą personalizację aplikacji i wprowadzimy szybkie skróty do najważniejszych funkcji IKO. Udostępnimy klientom płatności w technologii HCE czy przelewy na numer telefonu do osób korzystających z BLIKA w innych bankach. Planujemy również ułatwienie logowania dzięki wykorzystaniu Touch ID. Z innych planów na 2016 rok pojawi się nowa funkcja czasowego blokowania kart płatniczych, czy znane z SKO i Juniora skarbonki pomagające oszczędzać na wybrany cel. Dużą uwagę zwracamy również na zwiększenie funkcjonalności całej aplikacji, tak by jak najwięcej operacji można było zrobić z poziomu komórki – ustawić stałe zlecenie, wysłać przelew do ZUS czy US, zintegrować listę odbiorców płatności, etc. Zmiany te przybliżają nas do kompleksowego bankowania mobilnego – podkreśla Michał Macierzyński, Zastępca Dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej.
W styczniu 2015 roku wykorzystywany dotąd w aplikacji IKO system płatności mobilnych został udostępniony w kilku największych bankach w Polsce jako międzybankowy standard płatności mobilnych BLIK.