Polska pod względem wielkości wskaźnika penetracji rynku pozostaje w tyle za Czechami i Węgrami. Na koniec 2000 roku, w naszym kraju było 6 754,5 tys. użytkowników sieci komórkowych, co dawało wskaźnik penetracji na poziomie nieco ponad 17% (rok wcześniej było to ok. 10%). W tym samym czasie na Węgrzech zwiększył się on z 16% o 30%,
Praktycznie we wszystkich krajach trzeci operator aktywnie na rynku zaczął działać dopiero w roku ubiegłym. PTK Centertel w marcu 2000 r. zaczął świadczyć usługi w systemie GSM 900, węgierski Vodafone miał niespełna 1% rynku na koniec 1999 r., a Cesky Mobil (CM) w roku ubiegłym w ogóle rozpoczął działalność. Spośród tych trzech firm najagresywniejszą politykę cenową zastosował Cesky Mobil. W ciągu dziewięciu miesięcy dorównał on konkurencji, jeśli chodzi o pokrycie siecią kraju, a niższe ceny oraz przejrzysta polityka taryfowa spowodowały, iż CM w ub.r. przejął ponad 12% nowych klientów, a jego udział w rynku na koniec roku sięgnął zaś niemal 7%. Znacznie mniej agresywne było wejście na rynek węgierski koncernu Vodafone. W 2000 r. jego udział w rynku powiększył się do 6% wobec spodziewanych ok. 10%. W Polsce podział rynku wygląda następująco: w 2000 r. pod względem liczby nowo pozyskanych klientów netto (liczba klientów pozyskanych pomniejszona o klientów odłączonych) liderem na rynku była Era (ponad 1 mln abonentów). Na drugim miejscu uplasował się Plus (938 tys.), a na trzecim Idea (806 tys.). Na początku roku zaszła jednak poważna zmiana. Pierwsze miejsce utrzymała PTC (285 tys. klientów w pierwszym kwartale), jednak na drugim znalazł się Centertel, który pozyskał ponad 85 tys. abonentów więcej niż Polkomtel (265 tys. wobec 179 tys.). Operator sieci Plus dopiero w marcu br. dokonał znaczących zmian w polityce taryfowej, podczas gdy Era zrobiła to już w listopadzie minionego roku. Firma ta bardzo znacząco obniżyła wysokość abonamentu (najniższy wynosi obecnie 19,9 zł netto), co spowodowało, iż obecnie ma najniższy udział klientów korzystających z pre-paid (30% na koniec marca wobec 38% w Polkomtelu i 45% w Centertelu). Taka polityka znajduje odzwierciedlenie we wskaźniku ARPU (średnie miesięczne przychody na abonenta). Najwyższy na rynku wskaźnik ARPU utrzymuje Plus (wynosił on 119 zł wobec 105 zł w Erze i ok. 99 zł w Idei). Warto też zauważyć, iż PTC posiada najniższe na rynku ARPU wśród klientów płacących abonament. Na relatywnie duże ARPU Plusa wpływa jego historycznie dobra pozycja wśród klientów biznesowych. Konkurenci robią wszystko, by ten stan zmienić, a biorąc pod uwagę fakt, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku około 90% nowych klientów Polkomtelu to użytkownicy Simplusa, można przypuszczać, iż różnica między średnimi miesięcznymi przychodami generowanymi przez klienta będzie maleć. Będzie to szczególnie widoczne w przypadku Plusa i Ery. W Polsce z dostępnych analiz wynika, że specjaliści przewidują, iż w ciągu najbliższych lat Era utrzyma pozycję lidera na rynku. W miarę upływu czasu najsilniej swą pozycję umacniać ma Centertel i to właśnie kosztem PTC. Według prognoz RCI Polska, do 2003 r., udział w rynku operatora sieci Idea mierzony liczbą abonentów wzrośnie do ponad 30% (z 23,5% na koniec marca br.). W tym samym czasie udział Ery spadnie do 37% z 41,3%. Analitycy Wood & Co. przyjmują wersję jeszcze mniej optymistyczną dla Ery. Jej udział ma spaść do 36,6%, a Idei wzrosnąć do 28,8%. Wood zakłada też silniejszą niż RCI pozycję Polkomtelu. |