Komisja Europejska zdecydowała dzisiaj o zawieszeniu postępowania przeciwko Polsce w sprawie funkcjonalności europejskiego numeru alarmowego 112. Sprawę skierowano do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w październiku 2006 r., oskarżając Polskę między innymi o brak możliwości lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer alarmowy 112.
W trakcie ostatnich miesięcy z inicjatywy MSWiA zostało znowelizowane prawo telekomunikacyjne oraz Ustawa o ratownictwie medycznym, wreszcie 25 stycznia 2008 r. podpisano porozumienie z przedstawicielami operatorów telekomunikacyjnych umożliwiające lokalizację osoby dzwoniącej pod numer alarmowy 112.
Deklarację współpracy z MSWiA podpisali przedstawiciele największych firm telekomunikacyjnych w kraju: Telekomunikacji Polskiej, P4 Sp. z o.o., Polkomtel S.A., Polskiej Telefonii Cyfrowej, Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o.
Tym samym spełniono kolejny wymóg dotyczący funkcjonalności systemu powiadamiania ratunkowego i Europejskiego Numeru Alarmowego 112. Już w połowie roku dzwoniąc po pomoc pod numer 112, w dowolnym miejscu kraju, służby ratunkowe otrzymają od operatora precyzyjną informację zawierającą współrzędne i wizualizację (na mapie) miejsca zdarzenia.
Polskie starania znalazły uznanie Komisji Europejskiej, która w nowej rundzie postępowań w sprawie naruszenia przepisów w dziedzinie telekomunikacji wstrzymała postępowanie przeciwko Łotwie i Polsce oraz zawiesiła wcześniejszą decyzję o skierowaniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Władze Polski powiadomiły Komisję, że zastosowały rozwiązanie tymczasowe w celu zapewnienia służbom ratunkowym dostępu do informacji o miejscu, w którym znajduje się rozmówca. Na pełne wdrożenie unijnej dyrektywy o Europejskim Numerze Alarmowym 112 Polska ma czas do 2010 r.
Informacja o miejscu, w którym znajduje się osoba dzwoniąca na numer alarmowy 112 nie jest jeszcze dostępna w pięciu państwach UE: w Holandii, na Litwie, w Rumunii, Słowacji i we Włoszech. Ponadto numer 112 nie jest w pełni operacyjny w Bułgarii.