Mobilking narusza Kodeks Etyki Reklamy

Newsy
Żródło: Rada Reklamy
Opinie: 8

Komisja Etyki Reklamy 6 maja 2008 roku, po rozpatrzeniu skarg przeciwko Mobile Entertainment Company postanowiła uznać, że reklama tej firmy narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy. Zespół orzekający uznał, że dopuszczalne jest pokazywanie w reklamie, zwłaszcza w żartobliwej formie, zarówno mężczyzn jak kobiet, którym wykonywanie pewnych zadań nie wychodzi (przykład Jasia Fasoli). Jednakże, w skarżonej reklamie kobiety nieudolnie wykonujące prace „stereotypowo zarezerwowane dla mężczyzn” ilustruje wygłaszany przez lektora tekst (m.in.: kobiety chcą dorównać nam mężczyznom, (…) niektóre rzeczy zawsze były i będą tylko dla nas – mężczyzn), ewidentnie mający na celu dyskryminację płci, co jest niedopuszczalne.

Zespół Orzekający zaznaczył, że wiele kobiet z sukcesem wykonuje przedstawione w reklamie prace strażaka, mechanika, drwala. Reklama może obrażać zarówno kobiety wykonujące te zawody, jak również kobiety uprawiające pokazane w reklamie trudne sporty – np. boks, piłkę nożną. Jednocześnie zespół orzekający podkreślił, iż użyte w reklamie sformułowania wygłaszane przez lektora, nie mają na celu pokazania odmienności płci, tylko przedstawienie płci żeńskiej jako gorszej. Podsumowując, zespół orzekający stwierdził, że na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, nie godzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.


Przedmiotem skarg była reklama telewizyjna sieci telefonii komórkowej Mobilking. W reklamie użyte zostały m.in. następujące sformułowania:

  • „Coraz częściej kobiety chcą dorównać nam mężczyznom”;

  • „Spójrzmy prawdzie w oczy”;

  • „Niektóre rzeczy zawsze były i będą tylko dla nas – mężczyzn”;

  • „Pewne rzeczy są tylko dla prawdziwych facetów”.

Skarżony nie złożył odpowiedzi na skargi i nie uczestniczył w posiedzeniu.

Opinie:

Opinie archiwalne (8):

Komentuj

Komentarze / 8

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    croolick pisze: 2008-05-15 00:27
    A reklama Mr Popper jak wychudzony koles w okularkach (typ intelektualisty - onanisty) nie moze doszorowac okien, to juz nie naruszal etyki?
    0
  • Users Avatars Mini
    JarekM pisze: 2008-05-15 09:51
    wiesz... równouprawnienie dotyczy wyłącznie kobiet, a nie facetów :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Alcek pisze: 2008-05-15 11:22
    A ja myślę, że spece od reklamy zanim przygotowali ją do emisji, sprawdzili, czy narusza Kodeksw Etyki Reklamy, by dzięki temu mieć większy oddźwięk spotu.
    0
  • Users Avatars Mini
    krs pisze: 2008-05-15 11:52
    Alcek: to jest dość oczywiste. Woda na młyn dla takich firm.
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2008-05-15 12:57
    Wiem, ze przygotowujac kampanie za 'ciezkie' pieniadze, z gory zaklada sie co moze byc 'problematyczne' w danym spocie, co moze zostac oprotestowane, co moze generowac spory - i przygotowuje sie argumentacje, linie obrony, itp. To jest wliczone w koszty...
    0
  • Users Avatars Mini
    goral-1 pisze: 2008-05-15 14:37
    Interesujace jak postrzegana bylaby reklama w realiach lat 50-tych XX w. w okresie odbudowywania PRL, przodownikow pracy i wyrabiania norm czyli czasow z haslem "kobiety na traktory" ehhe
    0
  • Users Avatars Mini
    Justin pisze: 2008-05-15 14:53
    Nie wiem o cała ta afera reklama to reklama...
    0
  • Users Avatars Mini
    coco pisze: 2008-05-15 18:24
    „Pewne rzeczy są tylko dla prawdziwych facetów” przeciez to prawda :) nie chcialbym miec kobiety ktora chce rabac drzewo, gasic pozary albo nie daj boze po szkole wojskowej :D
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: