Grupa Kapitałowa Multimedia Polska opublikowała wyniki za III kw. 2008 r.
Dane operacyjne
Na dzień 30 września 2008 r. Grupa posiadała łącznie 1.081.888 jednostek generowania przychodu (RGU), z czego 602.472 stanowiły RGU telewizji kablowej (w tym 4.236 to RGU IPTV a 55.442 to RGU telewizji cyfrowej DTV), 260.182 RGU szerokopasmowego dostępu do Internetu, 178.488 RGU usług telefonii, 27.722 RGU programów Premium, 12.313 stanowiły pośrednie usługi głosowe, a 711 aparaty wrzutowe.
Na dzień 30 września 2008 r. Grupa posiadała ponad 249.000 abonentów, którzy korzystali z więcej niż jednej usługi, w tym ok. 63.500 abonentów pakietu Triple Play.
W trzecim kwartale 2008 r. Grupa odnotowała wzrost RGU netto (po uwzględnieniu utraty klientów) w łącznej ilości 40.220, w tym:
- 13.861 RGU telewizji kablowej (w tym wzrost ilości RGU analogowej telewizji kablowej o 4.688, RGU telewizji cyfrowej w technologii IPTV o 406 RGU i DTV o 8.767 RGU),
- 15.556 RGU szerokopasmowego dostępu do Internetu,
- 6.824 RGU usług telefonii (w tym wzrost o 5.931 RGU w technologii VoIP po sieciach kablowych oraz
wzrost o 893 RGU w sieciach PSTN),
- 3.256 RGU programów Premium, oraz
- 723 RGU pośrednich usług głosowych.
Grupa oczekuje kontynuacji trendu wzrostu ilości klientów korzystających z usług pakietowych, co może wpłynąć na obniżenie wskaźnika utraty klientów i zapewnić ważne źródło wzrostu przychodów. W trzecim kwartale 2008 r. w dalszym ciągu obserwujemy tendencję spadkową relacji średnich przychodów na RGU (ARPU na RGU).
Wskaźnik ten wyniósł 35,38 zł w III kwartale 2008 r. wobec 36,16 zł w II kwartale 2008 r. Główne przyczyny spadku tego wskaźnika w III kwartale 2008 r. to promocje pakietów Premium, spadek ARPU na segmencie usług telefonicznych oraz dostępowych oraz wzrost udziału w ogólnej liczbie RGU usług telewizji cyfrowej. ARPU na RGU dla telewizji cyfrowej, która ma charakter usługi dodatkowej, kształtuje się poniżej ARPU z telewizji analogowej.
W przypadku usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, jak również usług głosowych, relacja średnich przychodów na RGU w naszej opinii wciąż może wykazywać niewielki trend spadkowy, jednakże spadek ten w odniesieniu do wielkości przychodów może zostać skompensowany szybkim wzrostem liczby klientów korzystających z usług pakietowych. Ponadto, Grupa oczekuje dalszego wzrostu przychodów z telewizji kablowej w wyniku dynamicznego rozwoju usługi telewizji cyfrowej w sieciach kablowych.
Wskaźnik utraty klientów (ang. churn), definiowany jako stosunek liczby odłączeń odnotowanych na danej usłudze do liczby jednostek generowania przychodu (RGU) na początek danego okresu, wyniósł za dziewięć miesięcy 2008 r. 9,2% (1,03% średniomiesięcznie) w stosunku do 9,9% za dziewięć miesięcy 2007 r. (1,10% średniomiesięcznie).
Wskaźnik ilości usług (RGU) na jednego abonenta zwiększył się z poziomu 1,47 na koniec III kwartału 2007 r. do 1,67 na koniec III kwartału 2008 r. Średni miesięczny przychód na jednego abonenta (ARPU/HC) za dziewięć miesięcy 2008 r. wyniósł 58,78 zł i wzrósł w stosunku do analogicznego okresu 2007 r. o 6,7%.
Przychody ze sprzedaży
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 42,6 mln zł, tj. 13,8%, z poziomu 307,6 mln zł w 2007 r. do poziomu 350,2 mln zł w 2008 r. Główne czynniki wzrostu to wzrost bazy abonentów i rosnąca popularność nowych usług telewizji kablowej (wzrost przychodów o 21,2 mln zł, łącznie z IPTV, DTV i programami Premium) oraz powiększenie bazy abonentów szerokopasmowego Internetu (wzrost przychodów o 20,8 mln zł).
Kontynuacja trendu spadkowego w telefonii PSTN została niemal całkowicie skompensowana przez dynamiczny wzrost liczby użytkowników telefonii VoIP. Przychody z usług głosowych ogółem wzrosły o 1,9 mln zł głównie za sprawą wzrostu w segmencie interkonektu hurtowego oraz usług pośrednich.
Pozostałe przychody ze sprzedaży spadły o 1,3 mln zł w związku z niższymi przychodami z tytułu dzierżaw infrastruktury.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, Grupa odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 3,3 mln zł, tj. 2,8%, z poziomu 116,0 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 119,2 mln zł w trzecim kwartale 2008 r.
Telewizja kablowa
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost przychodów z telewizji kablowej, wliczając również przychody z DTV, VoD, IPTV i programów premium, o 21,2 mln zł, tj. 14,1%, z poziomu 150,1 mln zł w 2007 r. do poziomu 171,3 mln zł w 2008 r. Wzrost przychodów z usług telewizji kablowej był wynikiem wzrostu RGU telewizji kablowej o 12,3% oraz podwyżki cen wprowadzonej w końcu 2007 r., a także migracji klientów do wyższych pakietów, a co za tym idzie wyższych opłat abonamentowych. Wprowadzone nowe usługi telewizji cyfrowej, zarówno w technologii IPTV, jak i DTV, przyniosły łączne przychody w wysokości 6,7 mln zł w okresie 9 m-cy 2008 r. wobec jedynie 0,8 mln zł w analogicznym okresie 2007 r. Na dzień 30 września 2008 r.
Grupa posiadała ok. 59,700 abonentów korzystających z usług telewizji cyfrowej w obu technologiach. W związku z wprowadzeniem nowych produktów, takich jak VoD, HDTV itp., Spółka spodziewa się znacznego przyrostu liczby klientów korzystających z usługi DTV, jak i przychodów z tych usług w kolejnych kwartałach.
Churn na usłudze telewizji kablowej w okresie 9 m-cy 2008 r. wyniósł 6,4% (0,71% średniomiesięcznie), zaś w analogicznym okresie 2007 r. wyniósł 7,7% (0,86% średniomiesięcznie). Wskaźnik ten jest w ocenie Zarządu kontrolowany dzięki wzrastającej pakietyzacji usług, która zwiększa lojalność klientów korzystających z dwóch lub więcej usług. Jednocześnie w trzecim kwartale 2008 r. Grupa odnotowała wzrost churnu w porównaniu do drugiego kwartału 2008 r. odpowiednio z poziomu 0,65% do poziomu 0,73% średniomiesięcznie.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, Grupa odnotowała wzrost przychodów z telewizji kablowej o 1,2 mln zł, tj. 2,1%, z poziomu 57,2 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 58,4 mln zł w trzecim kwartale 2008 r.
Internet
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost przychodów z usług dostępu do Internetu o 20,8 mln zł, tj. 32,7%, z poziomu 63,7 mln zł w 2007 r. do poziomu 84,5 mln zł w 2008 r. Głównym czynnikiem wzrostu przychodów był dynamiczny wzrost ilości klientów (RGU) szerokopasmowego dostępu do Internetu o 37%. Dodatni wpływ na przychody wynikający ze zwiększenia bazy RGU został częściowo zniwelowany na skutek spadku cen tej usługi na przestrzeni 2008 roku oraz wprowadzenia szeregu promocji.
Kampanie promocyjne miały na celu zarówno pozyskiwanie nowych abonentów, jak i ograniczenie churnu. W wyniku tych działań średni miesięczny przychód na jednostkę generowania przychodów (ARPU) spadł o 5,8% w porównaniu z okresem 9 m-cy 2007 r.
Porównując dane za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa ogranicza wielkość churnu na usłudze dostępu do internetu. Za dziewięć miesięcy 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 8,4% (0,93% średniomiesięcznie) wobec 12,3% (1,37% średniomiesięcznie) za dziewięć miesięcy 2007 r., spadek o 31,8%.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, Grupa odnotowała wzrost przychodów z usług dostępu do Internetu o 0,9 mln zł, tj. 3,1%, z poziomu 28,4 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 29,2 mln zł w trzecim kwartale 2008 r.
Telefonia
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost przychodów z telefonii o 1,9 mln zł, tj. 2,2%, z poziomu 85,9 mln zł w 2007 r. do poziomu 87,8 mln zł w 2008 r.
W segmencie telefonii stacjonarnej Grupa świadczyła usługi w dwóch technologiach: VoIP oraz tradycyjnej telefonii świadczonej po sieciach PSTN. Na generowane wyniki nakładają się dwa przeciwstawne trendy – silny trend wzrostowy w zakresie technologii VoIP oraz trend spadkowy w telefonii PSTN.
W obszarze telefonii VoIP Grupa odnotowała znaczący wzrost przychodów o kwotę 4,3 mln zł, tj. 22,7%, z poziomu 19,1 mln zł za dziewięć miesięcy 2007 r. do poziomu 23,4 mln zł za dziewięć miesięcy 2008 r. głównie za sprawą wzrostu liczby RGU o 22,7 tys. z 54,5 tys. na koniec III kwartału 2007 r. do 77,1 tys. na koniec III kwartału 2008 r. tj., 41,6%. W segmencie tym wskaźnik ARPU spadł z poziomu 43,12 zł za dziewięć miesięcy 2007 r. do poziomu 38,09 zł za dziewięć miesięcy 2008 r., tj. o 11,7%.
W obszarze telefonii stacjonarnej PSTN Grupa odnotowała spadek przychodów o 4,6 mln zł, tj. 8,4%. Przychody te spadły z poziomu 55,2 mln zł za dziewięć miesięcy 2007 r. do 50,6 mln zł za dziewięć miesięcy 2008 r. Spadek przychodów był wynikiem zarówno spadku cen, jak i spadku ilości RGU o 2,8 tys. z 104,2 tys. na koniec III kwartału 2007 r. do 101,4 tys. na koniec III kwartału 2008 r., tj. 2,7%. ARPU z tej usługi spadło o 5,0% z 57,25 zł za dziewięć miesięcy 2007 r. do 54,36 zł za dziewięć miesięcy 2008 r.
Z tytułu świadczenia usług interkonektu hurtowego Grupa uzyskała w okresie 9 m-cy 2008 r. przychody od innych operatorów w wysokości 11,2 mln zł. Przychody z tej usługi były wyższe o 1,6 mln zł, tj. 16,5%, w stosunku do 9 m-cy 2007 r., kiedy wyniosły 9,6 mln zł.
W segmencie telefonii churn wzrósł z poziomu 9,4% (1,05% średniomiesięcznie) za dziewięć miesięcy 2007 r. do poziomu 11,6% (1,29% średniomiesięcznie) za dziewięć miesięcy 2008 r. Stosunkowo wysoki churn w telefonii spowodowany był przede wszystkim rezygnacją w II kwartale 2008 r. klientów korzystających z technologii radiowej w wyniku konieczności ich przełączania na nowe częstotliwości. Porównując III kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, zjawisko churnu na tej usłudze zostało znacząco zredukowane i churn spadł z poziomu 1,64% w II kwartale 2008 r. do poziomu 0,85% w III kwartale 2008 r.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, przychody z telefonii pozostały na niezmienionym poziomie (wzrost o 0,03 mln zł, tj. 0,1%) i wyniosły 29,5 mln zł.
Zysk z działalności operacyjnej
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost zysku z działalności operacyjnej o 1,6 mln zł, tj. 2,4%, z poziomu 68,5 mln zł za trzy kwartały 2007 r. do poziomu 70,2 mln zł za trzy kwartały 2008 r.
Wzrost zysku z działalności operacyjnej za dziewięć miesięcy 2008 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2007 r. wynikał z następujących czynników:
+ wzrost przychodów z telewizji kablowej o 21,2 mln zł głównie z powodu poszerzenia bazy abonentów i podwyżki cen usług,
+ wzrost przychodów z internetu o 20,8 mln zł w wyniku większej liczby abonentów internetowych, pomimo spadku cen tej usługi,
+ wzrost przychodów z usług głosowych świadczonych po sieciach kablowych (VoIP) o 4,3 mln zł dzięki pakietyzacji usług,
- spadek przychodów z usług głosowych świadczonych po sieciach PSTN o 4,6 mln zł w efekcie spadku cen i liczby abonentów,
+ wzrost przychodów z pozostałych usług głosowych (tj. usług pośrednich, interkonektu, przychodów od innych operatorów) oraz pozostałych przychodów (np. z tytułu dzierżaw itp.) o 0,9 mln zł,
- wzrost kosztów stałych o 16,1 mln zł,
- wzrost kosztów programmingu o 1,3 mln zł,
- wzrost kosztów związanych z dzierżawą przepływności na potrzeby Internetu o 2,0 mln zł,
- wzrost kosztów interkonektu o 1,6 mln zł,
- spadek salda pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych o 0,5 mln zł, oraz
- wzrost kosztów amortyzacji o 19,4 mln zł.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, Grupa odnotowała wzrost zysku z działalności operacyjnej o 3,2 mln zł, tj. 14,5%, z poziomu 21,8 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 24,9 mln zł w trzecim kwartale 2008 r.
EBITDA i Skorygowana EBITDA
Porównując wyniki za dziewięć miesięcy rok do roku, Grupa odnotowała wzrost EBITDA o 21,1 mln zł, tj. 13,9%, z poziomu 152,0 mln zł za 9 m-cy 2007 r. do poziomu 173,1 mln zł za 9 m-cy 2008 r. Na wzrost poziomu zysku EBITDA miały wpływ te same czynniki, które zadecydowały o poziomie zysku z działalności operacyjnej opisanego powyżej, za wyjątkiem amortyzacji.
W analogicznych okresach zanotowano wzrost Skorygowanej EBITDA o 21,0 mln zł, tj. 13,7%, z poziomu 153,6 mln zł za dziewięć miesięcy 2007 r. do 174,6 mln zł za dziewięć miesięcy 2008 r. Marża na Skorygowanej EBITDA utrzymywała się na zbliżonym poziomie w obu omawianych okresach i wyniosła 49,9%. Przy wyliczeniu skorygowanej EBITDA, zgodnie z definicją stosowaną przez Spółkę, od wielkości EBITDA odjęte/dodane zostały wydarzenia o charakterze jednorazowym. Dokładna definicja sposobu obliczania wskaźnika EBITDA znajduje się w rozdziale „Wybrane historyczne dane finansowe” prospektu emisyjnego (str. 54-55). Korekty za dziewięć miesięcy 2008 r. wyniosły 1,6 mln zł.
Porównując wyniki za trzeci kwartał 2008 r. do kwartału poprzedzającego, EBITDA wzrosła o 4,3 mln zł, tj. 7,7%, z poziomu 56,3 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 60,6 mln zł w trzecim kwartale 2008 r., podobnie Skorygowana EBITDA wzrosła o 3,4 mln zł, tj. 5,9%, z poziomu 57,3 mln zł w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 60,7 mln zł w trzecim kwartale 2008 r. Marża na Skorygowanej EBITDA wzrosła z 49,4% w drugim kwartale 2008 r. do poziomu 50,9% w trzecim kwartale 2008 r. Z punktu widzenia porównywalności wyników finansowych lepszym miernikiem, w opinii Zarządu Spółki, jest Skorygowana EBITDA.
Zatrudnienie
Na dzień 30 września 2008 r. zatrudnienie w Grupie MMP wyniosło 1.756 osób, wliczając współpracowników. Zatrudnienie w strukturach terenowych wynosiło 942 osób (w tym pracownicy serwisu, obsługa BOK, PH, kierownicy sprzedaży, dyrektorzy regionów itd.), zaś w centrali 814 osoby. Zatrudnienie w porównaniu do stanu na koniec kwartału poprzedzającego, tj. na dzień 30 czerwca 2008 r., wzrosło o 10 osób, tj. 0,5%. Wzrost zatrudnienia związany jest ze zmianami organizacyjnymi w Grupie Multimedia Polska.