Grupa Polsat Plus pokazała dziś swój wodorowy autobus NesoBus. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Marka Neso to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
W kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.
Technologia
- wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego – 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
- nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym
- ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
- silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
- zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
- szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut
Komfort pasażera
- do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
- 3 pary szerokich drzwi
- panoramiczne okna
- wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
- instalacja WiFi i dostęp do 5G
- 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
- 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
- 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
- przystosowany dla osób niepełnosprawnych
- system nagłaśniający
- monitoring autobusu 360˚
- maksymalne wyciszenie autobusu
Bezpieczeństwo
- zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
- zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
- połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.