Netia ogłosiła skonsolidowane wyniki finansowe za I kw. 2009 r.
1. NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA
1.1. Dane finansowe
Przychody z działalności kontynuowanej wzrosły do poziomu 375,7 mln PLN tj. o 64% w porównaniu do I kw. 2008 r. o 2% wobec IV kw. 2008 r.
EBITDA wyniosła 69,9 mln PLN co stanowiło wzrost o 107% w stosunku do I kw. 2008 r. oraz o 21% w porównaniu z IV kw. 2008 r. Skorygowana EBITDA, bez wstępnych kosztów restrukturyzacji w wysokości 1,6 mln PLN poniesionych w związku z wdrożeniem programu redukcji kosztów (projekt „Profit”), wyniosła 71,5 mln PLN.
Strata operacyjna wyniosła w I kw. 2009 r. 3,0 mln PLN w stosunku do straty operacyjnej odpowiednio 29,1 mln PLN za I kw. 2008 r. i 14,7 mln PLN za IV kw. 2008 r. Strata netto wyniosła 6,4 mln PLN w porównaniu do straty netto w kwocie 55,3 mln PLN odnotowanej w I kw. 2008 r. i 10,1 mln PLN w IV kw. 2008 r.
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty wykazane przez Netię na dzień 31 marca 2009 r. wyniosły 170,8 mln PLN. Dodatkowo, Netia posiadała obligacje skarbowe w kwocie nominalnej 20,0 mln PLN, a środki dostępne w ramach niewykorzystanej linii kredytowej wynosiły 375,0 mln PLN. W I kw. 2009 r. wypływy gotówkowe (cash burn) spadły do 1,9 mln PLN; Spółka przewiduje osiągnięcie w całym 2009 roku dodatnich przepływów środków pieniężnych, wyłączając potencjalne akwizycje.
Netia dysponuje środkami na pełne sfinansowanie realizacji planów rozwoju, co pozwala jej rozważać dalsze akwizycje w segmencie usług głosowych i szerokopasmowych polskiego rynku telekomunikacyjnego. W I kw. 2009 r. Netia rozpoczęła wdrażanie kompleksowego projektu redukcji kosztów mającego na celu obniżenie o 100,0 mln PLN rocznej bazy kosztów operacyjnych od 2010 r.
Netia podtrzymuje prognozę na 2009 r. zakładającą pozyskanie łącznie 525.000 klientów usług szerokopasmowych, 1.150.000 klientów usług głosowych oraz uwolnienie łącznie 300 węzłów LLU na koniec 2009 r. Prognoza nie uwzględnia bazy klientów możliwej do pozyskania w ramach kolejnych potencjalnych akwizycji spółek ethernetowych. Prognoza przychodów szacowana jest na poziomie 1.520,0 mln PLN, prognoza skorygowanego zysku EBITDA (z wyłączeniem jednorazowych kosztów restrukturyzacji w ramach projektu „Profit”) na poziomie 290,0 mln PLN, zysk EBITDA oczekiwany jest na poziomie 265,0 mln PLN, a przewidywane nakłady inwestycyjne wyniosą 260,0 mln PLN.
1.2. Dane operacyjne
Baza klientów usług szerokopasmowych zwiększyła się do 441.266 na dzień 31 marca 2009 r. co stanowiło wzrost o 7% z poziomu 413.645 na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz o 72% z poziomu 256.922 na dzień 31 marca 2008 r. Usługi dla 43% klientów szerokopasmowych świadczone są poprzez własną sieć miedzianą Netii oraz z wykorzystaniem infrastruktury Fast Ethernet i WiMAX. Wszyscy nowi klienci zostali pozyskani w I kw. 2009 r. poprzez działalność organiczną. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego dodatkowe 84.000 klientów, aby jej łączna baza klientów usług szerokopasmowych wyniosła do końca 2009 r. co najmniej 525,000, nie licząc klientów możliwych do pozyskania w ramach dalszych akwizycji sieci ethernetowych. Powyższe prognozy wzrostu bazy klientów usług szerokopasmowych uwzględniają możliwe spowolnienie tempa wzrostu rynku tych usług wynikające z sytuacji makroekonomicznej oraz większą koncentrację na pozyskiwaniu klientów usług głosowych i internetu jednocześnie (2play).
Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR) wyniosła 1.105.043 na dzień 31 marca 2009 r. co stanowiło wzrost o 4% z poziomu 1.065.516 na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz o 145% z poziomu 451.284 na dzień 31 marca 2008 r. Usługi dla 36% klientów usług głosowych świadczone są poprzez własną sieć miedzianą Netii oraz z wykorzystaniem infrastruktury WiMAX. Do końca 2009 r. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego łącznie ponad 1.150.000 klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU). Powyższa prognoza zostaje podtrzymana pomimo znaczącego wzrostu sprzedaży w I kw. 2009 r., z uwagi na wspomnianą koncentrację na pozyskiwaniu klientów usług głosowych i internetu (2 play) oraz możliwe spowolnienie gospodarcze. W chwili obecnej Spółka nie odnotowała jak dotychczas negatywnego wpływu sytuacji gospodarczej na swoją działalność, jednakże Zarząd jest zdania, że ze względu na obecne otoczenie rynkowe należy ostrożnie prognozować przyszłe wyniki operacyjne.
Netia niekwestionowanym liderem w rozwoju usług LLU w Polsce. Na dzień 31 marca 2009 r. Netia posiadała 137 uwolnionych węzłów z dostępem do około 1,37 mln klientów. W I kw. 2009 r. Spółka pozyskała organicznie 3.764 nowych klientów obsługiwanych w ramach LLU. W 2009 r. Netia zamierza pozyskiwać kolejnych klientów zarówno poprzez nowe podłączenia, jak i migrację obecnych klientów WLR/BSA na usługi LLU. Spółka planuje zmigrować do końca 2009 r. ponad 20.000 klientów BSA i BSA+WLR na LLU. Na dzień 7 maja 2009 r. Netia posiada 4.955 klientów LLU.
1.3. Struktura właścicielska
Znaczące zmiany w strukturze właścicielskiej Netii. W dniu 6 marca 2009 r. Novator Telecom Poland II S.a.r.l., ówcześnie największy udziałowiec Netii, zbył 30.33% pakiet posiadanych akcji w ramach transakcji pakietowych zawartych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje Spółki zostały następnie nabyte przez inwestorów instytucjonalnych, w tym podmioty polskie, tj. fundusz emerytalny ING Otwarty Fundusz Emerytalny (obecne łączne zaangażowanie: 9,49% akcji) oraz fundusz inwestycyjny Pioneer Pekao Investment Management SA (obecne łączne zaangażowanie: 8,83%).
Zmiany w składzie Rady Nadzorczej. W dniu 9 kwietnia 2009 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło, w skutek zmiany struktury właścicielskiej Spółki, uchwałę o zmianach w składzie Rady Nadzorczej Netii. Obecnie Rada Nadzorcza składa się z 9 członków, z których 6 zostało powołanych na ostatnim Zgromadzeniu Akcjonariuszy.
Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netii, powiedział: „Netia świetnie rozpoczęła 2009 r. osiągając w pierwszym kwartale bardzo dobre wyniki w ramach realizacji strategii wzrostu przez rozwój usług szerokopasmowych. Spółka odnotowała dalszy wzrost przychodów, m.in. z tytułu nabycia Tele2 Polska, oraz silną poprawę rentowności. Przychody z działalności kontynuowanej wzrosły do poziomu 375,7 mln PLN, tj. o 64% w porównaniu do I kw. 2008 r., zysk EBITDA wyniósł 69,9 mln PLN wykazując odpowiednio wzrost o ponad 100% w stosunku do I kw. 2008 r. oraz o 21% do IV kw. 2008 r.
Baza klientów szerokopasmowych Netii wzrosła do 441.266, a liczba klientów głosowych wyniosła 1.105.043, obejmując klientów obsługiwanych we własnej sieci Spółki oraz poprzez hurtowy dostęp WLR. Co istotne, jedna trzecia nowo pozyskanych klientów w I kw. 2009 r. to klienci, którzy zdecydowali się na dwie usługi: telefon i internet (2 play). Netia zamierza w dalszym ciągu koncentrować się na pozyskiwaniu klientów usług głosowych i internetowych (2 play) generujących wyższe marże niż klienci korzystający wyłącznie z jednej usługi (1 play). Spółka odnotowuje również znaczny postęp w rozwoju usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU), w świadczeniu nowych usług oraz rozbudowie portfolio usług opartych na LLU zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych. Miło mi poinformować również, że zakończyliśmy fazę testową poprzedzającą migrację klientów na usługi LLU generujące wyższą marżę. Począwszy od II kw. 2009 r. Spółka planuje zmigrować do końca 2009 r. ponad 20.000 klientów BSA i BSA+WLR na LLU, przyspieszając jeszcze tempo w 2010 r.
W kolejnych kwartałach 2009 r. zamierzamy skoncentrować się na inicjatywach strategicznych zapewniających wzrost w perspektywie długoterminowej tj. na rozbudowie bazy klientów 2 play generujących wyższe marże, dalszym rozwoju usług na bazie LLU oraz zakończeniu integracji Tele2 Polska. Jeśli chodzi o koszty, w I kw. 2009 r. rozpoczęliśmy wdrażanie projektu “Profit” - kompleksowego programu, którego celem jest redukcja począwszy od 2010 r. kosztów operacyjnych o 100 mln PLN w skali roku. Przewiduje się, że w 2009 r. inicjatywy oszczędnościowe pozwolą na uzyskanie około 20 mln PLN oszczędności. Tak jak wszystkie inicjatywy optymalizacji kosztów, wdrożenie programu „Profit” wymagało podjęcia pewnych trudnych decyzji, zwłaszcza w kwestii zatrudnienia dokonanych po analizie struktury organizacyjnej Spółki. Wprowadzamy te zmiany, jednak jesteśmy pewni że wysoce zaangażowany i doświadczony zespół pracowników pozwoli utrzymać najwyższą jakość obsługi klienta. Doświadczenia ze współpracy z takim zespołem z ostatnich dwóch lat utwierdzają mnie w przekonaniu, że podejmie on nowe wyzwania przewidziane w ramach programu redukcji kosztów i że razem zrealizujemy, a nawet przekroczymy założone cele oszczędnościowe.”
Jon Eastick, Główny Dyrektor Finansowy Netii, powiedział: „W I kw. 2009 r. odnotowaliśmy dalszy wzrost zysku EBITDA do poziomu 69,9 mln PLN, co stanowiło 21% wzrost w stosunku do IV kw. 2008 r. oraz wzrost marży skorygowanego zysku EBITDA odpowiednio z 15,6% do 19,0%. Wyniki te osiągnęliśmy dzięki efektywnej realizacji synergii z integracji Tele2 Polska oraz czasowemu ograniczeniu wydatków operacyjnych i kosztów reklamy i promocji. Przewidujemy, że powiększona baza klientów, wyższa liczba klientów usług szerokopasmowych i głosowych (2 play), klientów głosowych w ramach LLU oraz wstępne oszczędności z projektu „Profit” pozwolą na dalszą poprawę zysku EBITDA w 2009 r.
Z przyjemnością informuję, że utrzymujemy również doskonałą pozycję w kwestii płynności Netii. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty, łącznie z obligacjami skarbowymi w kwocie nominalnej 20,0 mln PLN, wyniosły w I kw. 2009 r. 190,8 mln PLN, przy spadku tej pozycji pomiędzy kolejnymi kwartałami na poziomie jedynie 1,9 mln PLN. Nie wliczając przepływów netto za nabyte w 2008 r. spółki oraz zbyte aktywa, Netia wygenerowała w I kw. 2009 r. dodatnie przepływy środków pieniężnych na poziomie 1,7 mln PLN. Ponadto Spółka dysponuje środkami dostępnymi w ramach niewykorzystanej linii kredytowej w kwocie 375,0 mln PLN. Jak już wspominaliśmy, Zarząd prowadzi rozmowy z konsorcjum banków dotyczące zwiększenia elastyczności w zakresie możliwości kolejnych przejęć i/ lub skupu akcji własnych.
Inicjatywy w ramach integracji operacyjnej oraz programu redukcji kosztów pozwoliły Spółce na podwyższenie prognozy zysku EBITDA na 2009 r. oraz podwyższenie średnioterminowych oczekiwań co do marży EBITDA na lata 2010 - 2012. Biorąc pod uwagę obecne tempo rozwoju Spółki oczekujemy, że już w 2009 r. będziemy blisko osiągnięcia zysku netto oraz dodatnich przepływów wolnych środków pieniężnych. Dzięki temu nie powinniśmy mieć problemów z ich osiągnięciem w 2010 r. zgodnie z naszą ostatnią prognozą. Chciałbym również zwrócić uwagę na fakt, że Spółka nie odnotowała jak dotychczas znaczącego wpływu globalnego spowolnienia gospodarczego na swoją działalność. Netia sukcesywnie realizuje dobre wyniki finansowe, jednakże Zarząd jest zdania, że ze względu na możliwe pogorszenie sytuacji ekonomicznej w dalszej części roku należy konserwatywnie planować i prognozować przyszłe wyniki operacyjne Spółki.”
2. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ
2.1 Usługi szerokopasmowe
Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 441.266 na dzień 31 marca 2009 r. z poziomu 413.645 na dzień 31 grudnia 2008 r. i 256.922 na dzień 31 marca 2008 r. Netia zamierza powiększyć do końca 2009 r. swoją bazę klientów usług szerokopasmowych do ponad 525.000 poprzez dalszy wzrost organiczny, z możliwością pozyskania wyższej liczby klientów w ramach kolejnych przejęć spółek ethernetowych.
Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:
Liczba portów szerokopasmowych | I kw. 2008 | II kw. 2008 | III kw. 2008 | IV kw. 2008 | I kw. 2009 |
xDSL i FastEthernet we własnej sieci stacjonarnej Netii | 120.209 | 132.398 | 134.311 | 171.933 | 174.874 |
WiMAX internet | 7.192 | 8.444 | 9.970 | 12.110 | 13.416 |
Bitstream | 128.499 | 150.641 | 201.522 | 227.441 | 248.455 |
LLU | - | - | 213 | 1.320 | 3.764 |
Inne | 1.022 | 987 | 923 | 841 | 757 |
Razem | 256.922 | 292.470 | 346.939 | 413.645 | 441.266 |
Baza klientów usług szerokopasmowych pozyskanych w I kw. 2009 r. obejmuje 27.621 klientów pozyskanych w ramach działalności organicznej. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku usług szerokopasmowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z 5,1% do 7,9%. W I kw. 2009 r. średnio 18% nowych klientów pozyskanych na rynku internetowym z działalności organicznej stanowili nowi klienci Netii.
ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 59 PLN w I kw. 2009 r. w porównaniu do 69 PLN w I kw. 2008 r. i 60 PLN w IV kw. 2008 r. Obniżenie ARPU w porównaniu z I kw. 2008 r. odzwierciedla wzrost udziału klientów indywidualnych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy indywidualnych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest dalszy spadkowy trend średniego ARPU z tych usług. Spółka przewiduje, że wraz z wyrównaniem się proporcji pomiędzy liczbą klientów biznesowych i indywidualnych miesięczne ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniesie w okresie średnioterminowym około 50 PLN – 60 PLN.
Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2009 r. 199 PLN z poziomu 187 PLN w I kw. 2008 r. i 196 PLN w IV kw. 2008 r. Wzrost ten spowodowany był strukturą kosztów przejęcia Tele2 Polska. Zarząd przewiduje, że w ramach integracji Tele2 Polska struktura kosztów zostanie dostosowana do standardów Netii, co pozwoli na ponowne obniżenie kosztu pozyskania klienta.
Najważniejsze wydarzenia w zakresie rozwoju usług szerokopasmowych:
Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). W I kw. 2009 r. Netia kontynuowała prace nad rozwojem usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Na dzień 31 marca 2009 r. liczba uwolnionych węzłów wyniosła 137, Netia zamierza uzyskać do końca tego roku dostęp do 300 węzłów oraz do około 2,7 miliona klientów. Na dzień 31 marca 2009 r. Netia obsługiwała 3.764 klientów usług LLU w stosunku do 1.320 klientów na dzień 31 grudnia 2008 r. Spółka odnotowuje dalszy wzrost liczby podpisanych umów przypadających miesięcznie na uwolniony węzeł. W marcu 2009 r. Netia uzupełniła dotychczasową ofertę usług głosowych i szerokopasmowych (2play) świadczoną poprzez LLU dla klientów z indywidualnych ofertą dostępu do internetu (1play) poprzez współdzielony dostęp LLU. W maju 2009 r. Spółka rozpoczęła także świadczenie usług głosowych i internetowych (2play) poprzez LLU klientom, którzy obecnie nie posiadają aktywnej linii telefonicznej w TP. Dodatkowo, od maja 2009 r. Netia świadczy komercyjnie poprzez LLU usługi klientom biznesowym, proponując podobną ofertę, jaka była dotychczas dostępna w ramach własnej sieci Spółki („Business Solution”).
W dniu 1 grudnia 2008 r. Prezes UKE ogłosiła nową ofertę ramową o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (RUO), która znacząco obniża opłaty miesięczne i aktywacyjne na rzecz TP za dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Oferta pozwala również na migrację klientów BSA/ WLR na usługi świadczone w oparciu o LLU w trakcie obowiązywania obecnych umów BSA/ WLR zawartych z TP.
Netia spodziewa się, że migracja istniejących klientów szerokopasmowego internetu (1play) i szerokopopasmowego internetu/ WLR (2play) na usługi LLU, generujące wyższą marżę, będzie możliwa począwszy od II kw. 2009 r., po pomyślnym zakończeniu przeprowadzanych obecnie testów migracji z TP. Spółka planuje zmigrować do końca 2009 r. ponad 20.000 klientów BSA i BSA+WLR na LLU.
Nabycia spółek internetowych. Na dzień 31 marca 2009 r. spółki internetowe nabyte przez Netię od połowy 2007 r. obsługiwały łącznie 91.656 klientów usług szerokopasmowych w porównaniu do 43.399 klientów obsługiwanych na dzień 31 marca 2008 r., w tym głównie klientów indywidualnych, i posiadały dostęp do około 304.000 gospodarstw domowych. Przejęcia sieci internetowych są elementem strategii Netii mającej na celu pozyskanie miliona klientów usług szerokopasmowych oraz dosprzedaż usług głosowych obecnym klientom każdej z nabytych spółek ethernetowych.
Postępy w realizacji projektu IPTV
W maju 2009 r. Netia razem z telewizją nowej generacji „n”, polską platformą HDTV należącą do Grupy ITI, zamierza wdrożyć pilotażowy projekt IPTV w Warszawie i Wrocławiu. Plany komercyjnego wdrożenia IPTV jesienią 2009 r. po zakończeniu projektu pilotażowego obejmują pełną ofertę programową telewizji nowej generacji „n”, w tym kanały nadawane w pełnej rozdzielczości HD, jak również nowe usługi i funkcjonalności oferowane dzięki technologii IPTV. Współpraca pomiędzy Netią a telewizją „n” ma na celu podział kosztów i ryzyka związanego z inwestycją w usługi IPTV, dając Netii dostęp do najwyższej jakości kontentu i dodatkowego kanału sprzedaży, a telewizji „n” dostęp do klientów, którzy nie zdecydowaliby się na zakup usług telewizyjnych w technologii satelitarnej. Netia i telewizja „n” omawiają obecnie umowę handlową oraz wstępny zakres usługi.
2.2. Usługi głosowe
2.2.1. Własna sieć + WLR
Liczba linii głosowych (we własnej sieci i WLR) wyniosła 1.105.043 na dzień 31 marca 2009 r. w porównaniu do 451.294 na dzień 31 marca 2008 r. i 1.065.516 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2008 r. Do końca 2009 r. Netia zakłada zdobycie łącznie ponad 1.150.000 klientów usług głosowych obsługiwanych we własnej sieci i WLR poprzez wzrost organiczny.
Wzrost liczby linii głosowych pomiędzy I kw. 2009 r. i I kw. 2008 r. był związany głównie ze wzrostem usług WLR. Netia rozpoczęła świadczenie usług WLR w IV kw. 2007 r., oferując je zarówno klientom korzystającym wyłącznie z usług głosowych, jak i w pakiecie z usługami szerokopasmowymi bitstreamu. We wrześniu 2008 r. Spółka nabyła Tele2 Polska dzięki czemu baza klientów WLR Netii wzrosła o kolejnych 504.007 klientów. Spółka zamierza dosprzedawać usługi szerokopasmowego dostępu do internetu nowo nabytym klientom głosowym Tele2 Polska oraz przenieść znaczącą część bazy klientów Tele2 Polska z WLR do własnej sieci Netii lub na LLU, podwyższając tym samym marżę brutto ze świadczonych usług.
Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:
Liczba linii głosowych | I kw. 2008 | II kw. 2008 | III kw. 2008 | IV kw. 2008 | I kw. 2009 |
Tradycyjne linie głosowe | 370.418 | 368.151 | 367.547 | 364.722 | 361.963 |
w tym ISDN | 116.262 | 119.312 | 123.186 | 127.304 | 129.810 |
w tym wąskopasmowy dostęp radiowy | 42.703 | 42.304 | 42.372 | 40.742 | 39.728 |
VoIP | 4.840 | 5.365 | 9.195 | 11.921 | 15.117 |
WiMAX głos | 11.695 | 13.510 | 14.383 | 15.904 | 17.330 |
Liczba linii głosowych we własnej sieci | 386.953 | 387.026 | 391.125 | 392.547 | 394.410 |
WLR | 64.341 | 102.002 | 642.081 | 672.969 | 710.633 |
Razem | 451.294 | 489.028 | 1.033.206 | 1.065.516 | 1.105.043 |
ARPU w odniesieniu do linii WLR wyniósł 51 PLN w I kw. 2009 r. w porównaniu do 32 PLN w I kw. 2008 r. oraz 56 PLN w IV kw. 2008 r. Wzrost ARPU rok-do-roku odzwierciedla początkową fazę organicznego wzrostu w Netii w ubiegłym roku oraz wyższe ARPU od przejętej, bardziej dojrzałej bazy klientów WLR Tele2 Polska. Spadek ARPU w stosunku do poprzedniego kwartału jest związany z przedłużeniem przez dotychczasowych klientów Tele2 Polska umów na promocyjnych warunkach zaoferowanych przez Netię.
ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci Netii wyniósł 66 PLN w I kw. 2009 r. w porównaniu do 75 PLN w I kw. 2008 r. i 67 PLN w IV kw. 2008 r. Spadek odzwierciedla ogólny trend obniżki taryf. Średni ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniósł 56 PLN w I kw. 2009 r. w porównaniu do 70 PLN w I kw. 2008 r. i 60 PLN w IV kw. 2008 r. odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w tym segmencie oraz większą wagę klientów WLR w kalkulacji średniego ARPU. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług głosowych. 2.2.2. Pośrednie usługi głosowe
Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 150.076 na dzień 31 marca 2009 r. w porównaniu do 25.518 na dzień 31 marca 2008 r. oraz 176.035 na dzień 31 grudnia 2008 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów Tele2 Polska korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych użytkowników tej usługi.
ARPU w odniesieniu do użytkowników korzystających z prefiksu wyniosło 40 PLN w I kw. 2009 r. w stosunku do 141 PLN w I kw. 2008 r. oraz 39 PLN w IV kw. 2008 r. w związku z włączeniem do bazy klientów Tele2 Polska, wśród których przeważają klienci indywidualni. Klienci korzystający z prefiksu nie zostali ujęci w łącznej liczbie klientów głosowych Netii, która na dzień 31 marca 2009 r. wyniosła 1.105.043. Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.609 etatów na dzień 31 marca 2009 r. w porównaniu do 1.467 etatów na dzień 31 marca 2008 r. oraz do 1.673 etatów na dzień 31 grudnia 2008 r. Wzrost zatrudnienia w stosunku do poprzedniego roku spowodowany był zatrudnieniem przez Netię pracowników Tele2 Polska oraz spółek ethernetowych nabytych w 2008 r. Spadek zatrudnienia w stosunku do IV kw. 2008 r. wynika z trwającego obecnie projektu restrukturyzacji „Profit”. W II kw. 2009 r. Netia przewiduje, w ramach dodatkowych działań zmierzających do optymalizacji kosztów Spółki, obniżenie zatrudnienia o 130 pełnych etatów. Oszczędności powstałe w związku z optymalizacją zatrudnienia będą widoczne w wynikach finansowych począwszy od III kw. 2009 r.
Zmiany zatrudnienia zostały przedstawione w poniższej tabeli
Zatrudnienie na dzień 31 marca 2008 r. | 1.467 |
Zatrudnienie w ramach akwizycji: | |
Tele2 Polska | 51 |
Sieci ethernetowe | 68 |
Umowy zlecenia (131) zmienione na umowy o pracę: | 119 |
Przyrost organiczny, netto | (96) |
Zatrudnienie na dzień 31 marca 2009 r. | 1.609 |
Liczba aktywnych klientów biznesowych Netii z sektora SOHO/SME wzrosła do 97.611 na dzień 31 marca 2009 r. z poziomu 85.113 na dzień 31 marca 2008 r. i z poziomu 97.204 na dzień 31 grudnia 2008 r. Większa koncentracja Spółki na klientach z sektora SOHO/SME oraz zmniejszenie uzależnienia od klientów korporacyjnych i ofert dopasowywanych do indywidualnych potrzeb poszczególnych klientów biznesowych stanowią ważny element strategii Netii.
Nakłady inwestycyjne
Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych (mln PLN) | I kw. 2008 | I kw. 2009 | Zmiana% |
Istniejąca sieć i IT | 17.5 | 25.3 | + 44% |
Sieci szerokopasmowe i projekt transmisji dla P4 | 17.7 | 44.5 | + 151% |
Razem | 35.2 | 69.8 | + 98% |
Wzrost nakładów inwestycyjnych w odniesieniu do poprzedniego roku spowodowany był głównie przesunięciem na 2009 r. terminów zakończenia projektów inwestycyjnych w ramach wygładzenia rocznego cyklu inwestycyjnego. Spółka przewiduje utrzymanie prognozowanego na 2009 r. poziomu nakładów inwestycyjnych w wysokości 260,0 mln PLN. W celu zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym w 2009 r. Netia zawarła transakcje forward zabezpieczające większą cześć tego ryzyka. PROGNOZA NA 2009 R. ORAZ PROGNOZA ŚREDNIOTERMINOWA NA LATA 2010-2012 PROGRAM REDUKCJI KOSZTÓW
W dniu 6 kwietnia 2009 r. Netia poinformowała o podwyższeniu prognozy Skorygowanej EBITDA (z wyłączeniem jednorazowych kosztów restrukturyzacji dotyczących projektu „Profit”) na rok obrotowy 2009 z kwoty 260 mln PLN do kwoty 290 mln PLN. Powyższa aktualizacja została dokonana w związku z dalszą istotną poprawą rentowności Spółki w pierwszym kwartale oraz w oparciu o przewidywane oszczędności w ramach programu redukcji kosztów “Profit”.
Przewiduje się, że jednorazowe koszty reorganizacji związane z projektem „Profit”, które zostaną poniesione w 2009 roku, wyniosą do 25 mln PLN. Tym samym, EBITDA za rok obrotowy 2009, po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji, oczekiwana jest na poziomie 265 mln PLN.
Prognoza na 2009 rok | Poprzednia | Zaktualizowana |
Liczba klientów usług szerokopasmowych (bez przejęć sieci ethernetowych) | 525.000 | 525.000 |
Liczba klientów usług głosowych (we własnej sieci i WLR) | 1.150.000 | 1.150.000 |
Liczba uwolnionych węzłów LLU | 300 | 300 |
Przychody (w milionach PLN) | 1.520 | 1.520 |
Skorygowana EBITDA (w milionach PLN) (bez kosztów restrukturyzacji w kwocie 25 mln PLN) | 260 | 290 |
EBITDA (w milionach PLN) (z uwzględnieniem kosztów restrukturyzacji w kwocie 25 mln PLN) | 260 | 265 |
Nakłady inwestycyjne (bez przejęć i akwizycji) (w milionach PLN) | 260 | 260 |
Spółka ogłosiła poprzednią prognozę na 2009 r. w dniu 10 lutego 2009 r.
Prognoza liczby klientów nie uwzględnia dalszych przejęć sieci ethernetowych, które stanowią ważny element strategii Grupy Netia, jednak są trudne do prognozowania w czasie i co do kwot.
Wdrożenie w 2009 roku programu redukcji kosztów zostało uwzględnione we wcześniej publikowanej prognozie średnioterminowej Spółki. Jednak z uwagi na fakt, że zakres obecnie realizowanego projektu jest większy o około 40 mln PLN w skali roku od wstępnie planowanego, Netia podwyższa średnioterminową prognozę marży EBITDA na rok obrotowy 2010 i 2012 o 3 punkty procentowe, tj. odpowiednio do 23% i 28%. Poniższa tabela zawiera zestawienie aktualnej wyceny wszystkich elementów prognozy średnioterminowej w porównaniu do wartości opublikowanych poprzednio:
Prognoza średnioterminowa na lata 2010-2012 | Poprzednia | Zaktualizowana |
Roczny wzrost przychodów (CAGR) | 5% - 10% | 5% - 10% |
Marża EBITDA w 2010 (%) Marża EBITDA w 2012 (%) | 20% 25% | 23% 28% |
Zysk netto w roku | 2010 | 2010 |
Dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych w roku | 2010 | 2010 |
Spadek relacji nakładów inwestycyjnych do przychodów do 15% w roku | 2011 | 2011 |
1 milion klientów usług szerokopasmowych w roku | 2012 | 2012 |