Od czasu uruchomienia pierwszej sieci GSM minie niedługo 10 lat. Były to lata przełomowe jeśli chodzi o komunikację mobilną. Telefony komórkowe stały się dobrem powszechnym w większości krajów europejskich. Taką samą karierę jak GSM zrobiły też SMSy. Miliardy krótkich wiadomości tekstowych są dziś codziennie wysyłane na całym świecie. Służą zabawie, informacji czy reklamie i trudno znaleźć dziedzinę w której nie mogłyby być zastosowane. Są one także ważnym źródłem dochodów operatorów.
Jednakże 10 lat to w dzisiejszym, szybko mknącym do przodu świecie, bardzo długi okres. Choć GSM i SMSy przeżywają swój "złoty wiek", to coraz częściej zdajemy sobie sprawę z ich ograniczeń. Większość z nich ma wyeliminować UMTS. Jednak już dziś niektóre bardziej zaawansowane usługi mogą być wdrażane w środowisku GSM dając nam przedsmak możliwości sieci trzeciej generacji.
Taką usługą jest na przykład EMS (Enhanced Messaging Service), który ma zastąpić standard SMS, pozwalając na przesyłanie wiadomości zaopatrzonych w dźwięk i grafikę. Tchnie to trochę życia w "stary" SMS, lecz przesyłanie naprawdę multimedialnych wiadomości umożliwi dopiero standard MMS (w MMSie wiadomości będą kodowane w znanym z internetu standardzie MIME).
Właśnie niedawno na rynku pojawiły się pierwsze telefony wyposażone w obsługę standardu EMS. Pierwsze były Ericssony, ponieważ to właśnie ta firma była inicjatorem stworzenia nowego standardu. W jego tworzenie zaangażowali się producenci telefonów i infrastruktury sieciowej. Pozwoliło to na stworzenie jednego uniwersalnego standardu, zamiast wielu rozwijanych przez poszczególnych producentów rozwiązań przesyłania obrazków i dźwięków. Formalnie EMS został włączony do standardu SMS przez 3rd Generation Partnership Project (3GPP) i już niedługo wszystkie nowe na rynku telefony będą go obsługiwać. Sam standard dotyczy tylko samych telefonów, ponieważ wiadomości między nimi wymieniane są w formie tradycyjnych SMS\'ów. Nie wymaga on zatem inwestycji w infrastrukturę sieci, co jest korzystne dla operatorów.
Wiadomości EMS są również kompatybilne z SMSami. Jeśli prześlemy wiadomość EMS do kogoś, kogo telefon nie obsługuje go, będzie on mógł odczytać tekst zawarty w wiadomości, natomiast wszystkie pozostałe elementy zostaną pominięte. Jest to związane ze strukturą budowy SMSów jak i EMSów. Na początku wiadomości znajduje się nagłówek który zawiera takie informacje jak: nr telefonu nadawcy czy czas nadania. Właśnie po nagłówku w wiadomości SMS znajduje się obszar nazwany User Data Header, który w tradycyjnych SMSach nie jest wykorzystywany. W nim umieszczone zostają wszystkie dane dotyczące melodii, obrazków, animacji czy formatowania tekstu EMS, a dopiero za nimi w trzeciej części znajduje się tekst wiadomości. W telefonie bez EMS druga część wiadomości zostaje zignorowana.
Wiadomość EMS tworzy się tak samo jak SMS, tylko że w każdym momencie można do tekstu wstawić ikonę, animację lub dźwięk a tekst wiadomości może zostać sformatowany.
W ramach standardu wyróżnia się dwa rodzaje dźwięków: Sounds i Melodies. Sounds to 10 dźwięków które zostały fabrycznie włączone do standardu i są one zaimplementowane w każdym telefonie. Gdy załączymy taki dźwięk w wiadomości, to fizycznie nie zostanie on przesłany w całości. W wiadomości znajdzie się tylko oznaczenie, że telefon odbiorcy ma umieścić w tym miejscu konkretny dźwięk. Standaryzacja podstawowych dźwięków pozwala na bardziej ekonomiczne korzystanie z wiadomości, możliwe staje się włączenie do każdej wychodzącej wiadomości dźwięku bez obawy, że zapłacimy za to jak za 2, 3, 4 lub więcej SMSów. 10 Sounds to: Chimes - low, Chimes - high, Chords - low, Chords - high, Ding, TaDa, Clap, Drum, Notify i Fanfare. Jednakże melodie te mogą odrobinę różnić się od siebie w telefonach różnych producentów.
Melodies to dźwięki które przesyłane są w całości między telefonami. Mogą to być dźwięki fabrycznie zapisane w telefonie, odebrane wcześniej lub skomponowane przy użyciu kompozytora w telefonie. Są one zapisywane i w każdym czasie mogą być załączone do dowolnej wiadomości. Melodie mogą być tez zamawiane poprzez internet lub WAP i być w formie krótkiej wiadomości dostarczone do telefonu. Zapisana melodia może być wykorzystana jako dźwięk nadejścia połączenia lub wiadomości tekstowej.
Melodie są zakodowane w wiadomości w formacie iMelody stworzonym przez Infrared Data Association, a maksymalna wielkość każdej z nich to 128 bajtów.
Między telefonami można również wymieniać obrazki (Pictures) - czarno-białe ikony i loga oraz animacje (Animations) czyli sekwencje obrazów tworzące klipy. Obrazy i animacje są podobnie jak dźwięki magazynowane w telefonie i mogą być nie tylko przesyłane dalej ale użyte jako np. logo użytkownika.
Niektóre telefony, np. Ericssony, pozwalają na tworzenie przez użytkownika własnych obrazów w telefonie przy użyciu specjalnej funkcji.
Przesyłane obrazy nie mogą składać się z maksimum 1024 pikseli z 1 bitowym kodowaniem koloru (czarno-białe). Taki obrazek zajmuje również 128 bajtów. Obrazy mogą występować w różnych rozdzielczościach, tak jednak by nie przekroczyć dopuszczalnej wartości. Najczęściej występujące rozdzielczości to 16x16 i 32x32.
Animacje także występują w dwóch wersjach. Jedna to animacje zaimplementowane do standardu, które w całości nie są przesyłane między telefonami i teoretycznie mogą mieć nieograniczoną wielkość. Standard jednak ogranicza ją do 6 ramek po 32x32. Animacje tworzone przez użytkownika i normalnie przesyłane mogą mieć 4 ramki po 16x16 (znowu max. rozmiar to 128 bajtów).
Nowością w EMSach jest także możliwość formatowania tekstu. Pozwala to na całkiem nowe możliwości, szczególnie w połączeniu z obrazkami i muzyką. Obsługiwane tryby formatowania to: wyrównanie do lewej i prawej strony oraz centrowanie. Możliwe jest korzystnie z 3 wielkości używanych fontów oraz stosowanie pisma pogrubionego, pochyłego, podkreślonego i przekreślonego.
Opisane wyżej funkcje opierają się na wersji 4 standardu EMS, która obecnie jest stosowana w telefonach. Oczekuje się natomiast, że pod koniec tego roku, zostanie wypracowana 5 wersja tego standardu. W tej wersji spodziewane jest wprowadzenie dodatkowych standardów obrazów w 4 odcieniach szarości oraz w 64 pełnych kolorach.
EMS pozwala na tworzenie wiadomości, które oddziaływuja bardziej na ludzką wyobraźnię. Wiadomości zaopatrzone w muzykę oraz ikony i animacje są o wiele bardziej atrakcyjne od zwyczajnych SMSów. Zawarcie niektórych w melodii i animacji w standardzie EMS powoduje natomiast, że ich wysyłanie nie będzie dużo kosztowniejsze od wysyłki SMSów. EMS\'y miały zostać wdrożone w sieciach 3G. Problemy z UMTS\'em, opóźnienia w jego wprowadzeniu, brak odpowiednich terminali przyczyniły się do szybszej premiery tej technolgii , którą zaadaptowano do wykorzystania w sieciach 2G i 2.5G. Bez wątpienia jest jednak, że EMSy są technologią przejściową pomiędzy SMS\'em a pocztą elektroniczną (wysyłaną z urządzeń bezprzewodowych) i MMS\'ami.