Orange Polska - wyniki za 2014 r.

Newsy
Opinie: 5

Mamy ponad 17 mln odsłon na Youtube - SUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ! Mamy ponad 2 tys. fanów na Facebooku - POLUB NASZ PROFIL!

Wybrane dane finansowe i operacyjne dotyczące działalności Grupy Kapitałowej Orange Polska za czwarty kwartał i cały rok 2014. 

Podsumowanie 2014 roku:

    spadek przychodów ograniczony do -2,5%  rok-do-roku, z wyłączeniem wpływu regulacji  
    przychody z usług mobilnych w 2014 r. (z wyłączeniem wpływu regulacji) +1,4% rok-do-roku, dzięki przyrostowi bazy klientów, zwiększonemu ruchowi i wyższym przychodom ze sprzedaży sprzętu 
    utrzymanie dobrych trendów komercyjnych: 
    przyrost bazy klientów Orange Open o 253 tys. do 539 tys., korzystających z ponad 2,2 mln usług 
    przyrost całkowitej liczby klientów mobilnych o +2,0% rok-do-roku 
•    przyrost o 6,3% w segmencie post-paid (+458 tys.) 
•    przyrost o 31% w segmencie mobilnego dostępu do Internetu (+356 tys.)
•    liczba użytkowników usług LTE przekroczyła 600 tys. (~2x kwartał-do-kwartału) 
    wzrost liczby klientów szybkiego stacjonarnego dostępu do Internetu o 150% rok-do-roku (+96 tys.) 
    wolniejsza utrata liczby klientów stacjonarnych usług głosowych: -229 tys. w 2014 r. wobec -346 tys. w 2013 r. 
    skorygowana2 marża EBITDA na poziomie 32,1%, o 0,5 pp wyższa niż w 2013 r., dzięki 307 mln zł oszczędności kosztowych oraz niższym wydatkom komercyjnym  
    organiczne przepływy pieniężne w 2014 r. w wysokości 1,149 mln zł, osiągnięty cel całoroczny  
    w 2015 r. przewidziano znaczące inwestycje w światłowodową sieć dostępową: objęcie zasięgiem do 650 tys. gospodarstw domowych, nakłady do 450 mln zł 
    cel dla organicznych przepływów pieniężnych4 w 2015 r. na poziomie około 900 mln zł 
    Zarząd zaproponuje wypłatę dywidendy w 2015 r. w wysokości 0,50 zł na akcję (propozycja wymaga zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy) 

Odnosząc się do wyników Grupy w 2014 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził: 
„Jesteśmy zadowoleni z wyników komercyjnych, operacyjnych i finansowych, jakie uzyskaliśmy w 2014 roku. W szczególności, cieszy nas wyraźny sukces ofert mobilnych Orange, osiągnięty na bardzo wymagającym rynku. Znacząco poprawiliśmy nasze statystyki w zakresie przenoszenia numerów komórkowych, zwiększyliśmy bazę klientów abonamentowych o ponad 6%, a liczba klientów dedykowanych usług mobilnego dostępu do Internetu wzrasta co kwartał. Przedmiotem troski pozostaje stacjonarny dostęp do Internetu, lecz w 2015 roku zamierzamy podjąć w tym segmencie odpowiednie działania. Pierwsze rezultaty nowo wprowadzonej oferty Orange Finanse są obiecujące i jesteśmy przekonani, że w przyszłości korzystnie wpłynie na nasze wyniki. Postęp operacyjny w 2014 roku zaznaczył się przede wszystkim zakończeniem modernizacji sieci 3G oraz istotnym wzrostem pokrycia siecią 4G, która obsługuje już blisko 20% naszego ruchu w zakresie transmisji danych. 
Jesteśmy zadowoleni, że wreszcie rozpoczęła się długo oczekiwana aukcja na częstotliwości LTE. Oczekujemy, że proces przebiegnie płynnie i bez zakłóceń. 
Jak sygnalizowaliśmy trzy miesiące temu, deregulacja rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych otwiera przed nami nowe możliwości. W 2015 roku, zainwestujemy do 450 mln zł w światłowodową sieć dostępową, co pozwoli objąć do 650 tys. gospodarstw domowych dostępem do Internetu o prędkości powyżej 100 Mb/s. Równolegle, kluczowym priorytetem pozostaje dla nas satysfakcja klientów. Będziemy nadal budować wartość w oparciu o konwergencję. Planujemy jeszcze bardziej zwiększyć pokrycie siecią LTE. Ponadto, chcemy osiągnąć dalszy postęp w budowaniu bardziej zwartego i elastycznego modelu biznesowego, co pozwoli nam utrzymać zadowalające wskaźniki rentowności.” 

 
Wyniki finansowe 

Skonsolidowane przychody w 2014 roku wyniosły 12 212 mln zł i w porównaniu z 2013 rokiem zmniejszyły się o 574 mln zł, tj. 4,5%. Spadek ten w znacznej części (255 mln zł) wynikał z decyzji regulacyjnych: obniżek stawek MTR (wpływ na wyniki pierwszego półrocza) oraz obniżek stawek roamingowych w Unii Europejskiej. Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów został ograniczony do 319 mln zł, tj. 2,5% rok-do-roku, wobec 525 mln zł (3,7%) rok wcześniej, i wynikał wyłącznie z niższych przychodów z usług stacjonarnych. Zarówno przychody z usług mobilnych jak i pozostałe przychody były w 2014 roku wyższe. Do wzrostu przychodów z usług mobilnych przyczyniła się ratalna sprzedaż telefonów komórkowych (co znacznie zwiększyło przychody ze sprzedaży sprzętu) oraz przyrost liczby klientów, co łącznie zrównoważyło presję cenową. 
W samym 4 kw., przychody (z wyłączeniem wpływu regulacji) były niemal stabilne w ujęciu rocznym, co było najlepszym wynikiem kwartalnym w całym 2014 roku. Złożyły się na to dobre wyniki w segmencie komórkowym (wzrost przychodów z wyłączeniem wpływu regulacji o 41 mln zł) oraz znaczący wzrost sprzedaży usług ICT, który przyczynił się do wzrostu kategorii pozostałych przychodów. 

W 2014 roku, liczba klientów naszej oferty konwergentnej zwiększyła się o blisko 90%, do 539 tys., osiągając poziom blisko jednej czwartej wszystkich klientów detalicznych stacjonarnego dostępu do Internetu. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, przekroczyła 2,2 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypadają średnio ponad cztery usługi. Rozwiązanie konwergentne przyczynia się do budowania lojalności klientów, gdyż znacząco ogranicza wskaźnik ich utraty w porównaniu z ofertą pojedynczych usług. 

Liczba klientów komórkowych Orange Polska zwiększyła się w 2014 roku o ponad 300 tys., co oznacza wzrost o 2% w ujęciu rocznym. Chociaż liczba klientów usług na kartę spadła, liczba przyłączeń netto w segmencie abonamentowym wyniosła 458 tys., czyli znacznie więcej niż w 2013 roku. Wzrost ten wynikał z atrakcyjności rynkowej ofert mobilnych Orange (o czym świadczy poprawa w statystykach przenoszenia numerów), migracji z segmentu prepaid wskutek znacznie większej dostępności cenowej ofert abonamentowych, a także rosnącej popularności mobilnego dostępu do Internetu. 
Całkowita liczba klientów usług mobilnego Internetu zwiększyła się w 2014 roku o 31% (wobec wzrostu o 18% w poprzednim roku), co było konsekwencją szybkiego wzrostu liczby urządzeń do mobilnej transmisji danych oraz znaczącej poprawy w zakresie sieci 3G i 4G. 
Wskaźnik ARPU z usług detalicznych spadł w ubiegłym roku o około 9% w wyniku utrzymującej się presji cenowej (głównie na rynku biznesowym), rosnącej popularności ofert bez telefonu (w zakresie usług głosowych i dostępu do Internetu) oraz efektu rozwodnienia ARPU po wprowadzeniu sprzedaży ratalnej. 

Na kluczowe wskaźniki dotyczące segmentu stacjonarnego w dalszym ciągu pozytywnie wpływało łączenie produktów w pakiety oraz konwergencja. Nastąpiła poprawa w ewolucji liczby klientów stacjonarnych łączy głosowych: utrata łączy netto wyniosła 229 tys. wobec 346 tys. w 2013 roku. Liczba klientów usług TV zwiększyła się w 2014 roku o 41 tys., co oznacza wzrost o blisko 6% rok-do-roku. Pomimo spadku łącznej liczby klientów stacjonarnego dostępu do Internetu, utrzymywał się duży popyt na szybki Internet: liczba klientów usług świadczonych w technologii VDSL zwiększyła się w 2014 roku o 150%, a ich udział w całej bazie klientów xDSL osiągnął 8%. 

Skorygowana EBITDA za 2014 rok wyniosła 3 921 mln zł, przy marży na poziomie 32,1% przychodów. W porównaniu z 2013 rokiem, EBITDA zmniejszyła się o 125 mln zł, ale marża wzrosła o 0,5 pp. Do spadku EBITDA (z wyłączeniem wpływu regulacji) przyczyniły się głównie niższe przychody (o 319 mln zł) oraz wzrost kosztów międzyoperatorskich o 171 mln zł , który z kolei był związany ze wzrostem ruchu wskutek rosnącej popularności nielimitowanych komórkowych planów taryfowych oraz przyrostu liczby klientów. Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez spadek bezpośrednich kosztów komercyjnych o 138 mln zł (w konsekwencji efektywniejszych inwestycji w pozyskanie i utrzymanie klientów) oraz trwający program optymalizacji kosztów, który przyniósł 307 mln zł trwałych oszczędności (wobec 223 mln zł w 2013 roku). 
W samym 4 kw., skorygowany zysk EBITDA wyniósł 861 mln zł i był o 10 mln zł wyższy niż w 4 kw. 2013 roku. Do wzrostu przyczyniły się oszczędności kosztowe, niższe bezpośrednie koszty komercyjne oraz zysk ze sprzedaży aktywów. Z drugiej strony, wyższe koszty działalności ICT oraz wyższe koszty międzyoperatorskie wpłynęły na obniżenie EBITDA. 

Zysk netto Orange Polska w 2014 roku wyniósł 535 mln zł, wobec 294 mln zł w 2013 roku. Ten znaczący wzrost zysku w ujęciu rocznym wynikał przede wszystkim z wyższego wykazanego zysku EBITDA, który obejmował 191 mln zł zysku ze sprzedaży Wirtualnej Polski. Do wzrostu zysku przyczyniły się też nieznacznie niższe odpisy amortyzacyjne (o 34 mln zł rok-do-roku) oraz niższe koszty finansowe netto (o 73 mln zł w porównaniu z 2013 rokiem), które zmniejszyły się w wyniku zakończonego w maju 2014 roku procesu refinansowania długu. Podatek dochodowy był o 30 mln zł wyższy niż w 2013 roku, kiedy do obniżenia efektywnej stopy podatku przyczyniła się wyższa ulga na nowe technologie oraz niższe koszty nie wpływające na podstawę opodatkowania. 

Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 2014 roku 1 149 mln zł (wzrost o 44 mln zł względem 2013 roku) i były zgodne z założonym celem całorocznym Grupy8. Na przepływy pieniężne generowane w 2014 roku wpłynęły niekorzystnie dwa czynniki. Po pierwsze, środki pieniężne z działalności operacyjnej netto (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego oraz z wyłączeniem ugody z Netią) zmniejszyły się o 125 mln zł, głównie w wyniku skurczenia się skorygowanego zysku EBITDA. Po drugie, wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy był o ponad 300 mln zł wyższy, ze względu na znaczny wzrost stanu należności w związku z wprowadzeniem sprzedaży ratalnej. Jednak te dwa niekorzystne czynniki zostały w całości zrównoważone przez znacznie niższy wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych, a także niższy zapłacony podatek dochodowy oraz zyski ze sprzedaży aktywów. 

Odnosząc się do wyników za 2014 rok, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził: 
„W 2014 roku, pomimo utrzymującej się presji konkurencyjnej na przychody, udało się nam nieznacznie zwiększyć organiczne przepływy pieniężne. Dzięki stałej dyscyplinie finansowej, wygenerowaliśmy znaczące oszczędności kosztowe oraz wydatkowaliśmy znacznie mniej środków pieniężnych na inwestycje, przy jednoczesnej istotnej poprawie jakości sieci. Przewidujemy, że 2015 rok będzie znów pełen wyzwań, a spadek cen w segmencie B2B zwiększy presję na przychody i EBITDA. Nowe inicjatywy po stronie kosztów oraz dalsze obniżanie nakładów inwestycyjnych (z wyłączeniem projektu rozbudowy światłowodowej sieci dostępowej) powinny pomóc w ograniczeniu tego niekorzystnego trendu. Zachęceni dużym popytem rynkowym na szybki Internet, korzystnymi zmianami w środowisku regulacyjnym oraz obiecującymi wynikami projektu pilotażowego FTTH, planujemy znaczące inwestycje w światłowodową sieć dostępową. Przewidujemy, że w 2015 roku organiczne przepływy pieniężne  (z uwzględnieniem nowego projektu inwestycyjnego) wyniosą około 900 mln zł. Niedawno rozpoczęta aukcja na częstotliwości LTE skłania do ostrożności co do szacowania naszych przyszłych przepływów pieniężnych. Jednak jesteśmy nadal zdeterminowani, by zapewnić odpowiednie wynagrodzenie akcjonariuszom, i zaproponujemy wypłatę w 2015 roku dywidendy w wysokości 0,5 zł na akcję.”

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Marc pisze: 2015-02-12 18:17
    Czemu nie ma komentarzy od mondrych ludzi ? . Zaraz się zacznie -co to za badziewiarski operator. Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    Wojtek pisze: 2015-02-12 20:04
    Przepraszam, a co mnie obchodzą wyniki finansowe Orange !!! Czy GSM Online jest serwisem giełdowym ?! Coraz mniej Was czytam ! Tracicie to coś...
    -7
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Szewczak pisze: 2015-02-13 09:12
    @up ty tak na poważnie? Wyniki finansowe telekomów publikujemy nieprzerwanie od kilkunastu lat. A jeśli chodzi o wyniki pomarańczowych to całkiem nieźle im poszło. Można zaobserwować dość znaczny wzrost sprzedaży oferty łączonej. W sumie się nie dziwię, bo mocno to promują (przy każdym telefonie do orange proponowano mi Open).
    4
  • Users Avatars Mini
    nana pisze: 2015-02-13 13:22
    @up, a dlaczego tłumaczycie się jakiemuś pokemonowi, który czyta to co go nie obchodzi? Pewnie za długi tekst i gimbus miał problem z ogarnięciem
    2
  • Users Avatars Mini
    3paw pisze: 2016-08-18 15:41
    A ja bardzo dziękuję za ten tekst, świetnie zestawione kluczowe dla mnie informacje.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: