Orange Polska podał swoje dane finansowe i operacyjne za 1 kw. 2016 roku.
Podsumowanie 1 kw. 2016 roku:
2,421k LTE unique active users in Mar 2016, up 2.7x yoy
63% smartphone penetration in post-paid voice (vs 53% in 1Q’15)
>200 base stations on 800/2600 MHz launched
Kluczowe wskaźniki(w mln zł), MSSF |
1 kw. 2016 |
1 kw. 2015 |
Zmiana |
przychody Grupy |
2 803 |
2 925 |
-4,2% |
skorygowana EBITDA |
868 |
960 |
-9,6% |
skorygowana EBITDA (jako % przychodów) |
31,0% |
32,8% |
-1,8 pp |
zysk netto |
98 |
171 |
-42,7% |
organiczne przepływy pieniężne |
-58 |
152 |
nd. |
Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2016 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:
„Zgodnie z niedawno przedstawioną strategią, kontynuowaliśmy w 1 kw. intensywne działania komercyjne, osiągając duże sukcesy, zwłaszcza w usługach komórkowych. Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2%. Był to kolejny z rzędu okres bardzo dużego wzrostu w segmencie abonamentowym, a jednocześnie ten kwartał przyniósł również dobre wyniki w segmencie usług przedpłaconych. Wynikało to z wprowadzenia nowych, atrakcyjnych dla klientów ofert, wspartych skuteczną komunikacją. Na rynku stacjonarnym, cieszy nas wzrost w usługach szybkiego dostępu do Internetu. W 1 kw. osiągnęliśmy najwyższą w historii liczbę przyłączeń netto w tym obszarze, do czego przyczynił się w szczególności stopniowy przyrost liczby klientów usług światłowodowych. W pierwszym kwartale objęliśmy zasięgiem sieci FTTH ponad 100 tys. nowych gospodarstw domowych. Potwierdzamy cel całoroczny w tym zakresie na poziomie około 800 tys. gospodarstw domowych.
Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym). Ponadto, liczba smartfonów w dalszym ciągu zwiększa się o około 20% rocznie. Aby obsłużyć gwałtownie rosnący ruch, zwiększamy zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90% na zewnątrz i 70% wewnątrz budynków.
Co do perspektyw drugiego kwartału, sądzimy, że nasze oferty mobilne będą się nadal cieszyć dużą popularnością. Musimy jeszcze bardziej poprawić wyniki w segmencie stacjonarnym, czemu powinny sprzyjać atrakcyjniejsze oferty wsparte działaniami marketingowymi, lokalne podejście oraz rosnące doświadczenie naszych sprzedawców.
To był mój ostatni kwartał w Orange Polska. Z końcem bieżącego miesiąca przekażę obowiązki Prezesa Zarządu panu Jean-François Fallacher. Pragnę podziękować pracownikom Orange Polska za ich oddanie dla klientów, a akcjonariuszom za ich zaufanie i wsparcie.”
Wyniki finansowe
Skonsolidowane przychody w 1 kw. wyniosły 2 803 mln zł i zmniejszyły się o 122 mln zł, tj. 4,2% rok-do-roku. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją łączy stacjonarnych i przychodów z usług hurtowych) oraz spadku pozostałych przychodów w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych i niższych przychodów z usług ICT. Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wzrost przychodów z usług mobilnych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu (dzięki dużej popularności ofert ratalnych) oraz znacznego przyrostu liczby klientów.
Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła o 4,8% rok-do-roku oraz o 2,3% względem stanu na koniec ubiegłego roku. W segmencie abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 214 tys. przyłączeń netto (wobec 48 tys. w 1 kw. 2015 roku). Wzrost ten ponownie rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). 1 kwartał był również dobry dla segmentu usług przedpłaconych, gdzie przyłączenia netto wyniosły 144 tys. Ten wzrost do którego przyczyniła się przede wszystkim submarka Nju Mobile oraz internet mobilny, wynikał z wprowadzenia atrakcyjniejszych ofert, wspartych skuteczną komunikacją.
Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 1 kw. o blisko 20%, przekraczając 2,4 mln. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych zbliżył się do 50%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.
Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się w 1 kw. o 4,3% rok-do-roku. Dynamika spadku była wyższa niż w poprzednich kilku kwartałach, co wynikało z niższego wzrostu ARPU z ruchu przychodzącego, zmian w strukturze klientów oraz utrzymującej się presji cenowej (głównie w segmencie klientów biznesowych). W strukturze klientów, stopniowo zwiększa się udział umów tylko z kartą SIM (przede wszystkim w wyniku dużej popularności ofert “Rodzinnych”) i klientów z umowami ratalnymi, jak również mobilnego Internetu. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do rozwadniania wskaźnika ARPU.
Liczba klientów ofert konwergentnych nadal się zwiększa: w ujęciu rocznym wzrosła o 30% (38 tys. przyłączeń netto w 1 kw.). Łączna liczba usług, z których korzystają ci klienci, przekroczyła 3,3 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
W segmencie stacjonarnego Internetu, liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w 1 kw. rekordowy poziom 50 tys. Jednak całkowita baza klientów zmniejszyła się o 26 tys. (podobnie jak w 4 kw.), na co wpływ miała konkurencja dla usług ADSL ze strony mobilnego dostępu do Internetu oraz dalsza utrata klientów tradycyjnej technologii CDMA. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 18% wobec 10% przed rokiem. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy, a utrata łączy netto utrzymała się na tym samym poziomie co w poprzednim kwartale.
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) |
1 kw. 2016 |
1 kw. 2015 |
Zmiana |
liczba klientów usług konwergentnych |
766 |
591 |
+29,6% |
liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) |
531 |
441 |
+20,4% |
liczba klientów komórkowych |
16 264 |
15 518 |
+4,8% |
post-paid |
8 575 |
7 727 |
+11,0% |
pre-paid |
7 689 |
7 791 |
-1,3% |
internet mobilny |
2 229 |
1 590 |
+40,2% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) |
4 120 |
4 435 |
-7,1% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) |
2 079 |
2 198 |
-5,4% |
liczba klientów usług TV |
797 |
756 |
+5,4% |
Skorygowana EBITDA za 1 kw. 2016 roku wyniosła 868 mln zł i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku była niższa o 92 mln zł. Marża EBITDA zmniejszyła się o 1,8 pp rok-do-roku, do poziomu 31,0%. Spadek EBITDA był niższy od erozji przychodów. Koszty całkowite do poziomu EBITDA zmniejszyły się o 30 mln zł rok-do-roku, gdyż wzrost kosztów bezpośrednich został z nadwyżką zrównoważony przez spadek kosztów pośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący ruch komórkowy. Pomimo znacznie większej niż przed rokiem liczby przyłączeń netto, bezpośrednie koszty sprzedaży były niższe, dzięki dużemu udziałowi umów bez telefonu (tylko z kartą SIM) w aktach sprzedaży.
Zysk netto Orange Polska w 1 kw. 2016 roku wyniósł 98 mln zł wobec 171 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku. Spadek ten wynikał z niższej EBITDA oraz wzrostu kosztów finansowych netto o 38 mln zł rok-do-roku (po wniesieniu opłat za nowe częstotliwości w lutym). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez niższe o 57 mln zł odpisy amortyzacyjne. Amortyzacja nowych częstotliwości (tylko za jeden miesiąc pierwszego kwartału) została zrównoważona przez korzystny wpływ wydłużenia okresu użytkowania niektórych środków trwałych związanych z siecią.
Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 1 kw. 2016 roku -58 mln zł wobec 152 mln zł w 1 kw. 2015 roku, na co złożyły się dwa czynniki. Po pierwsze, środki pieniężne z działalności operacyjnej netto (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się o 137 mln zł, głównie w wyniku spadku EBITDA. Po drugie, wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych zwiększył się o 185 mln zł, w dużej mierze ze względu na płatności z tytułu znaczących nakładów inwestycyjnych zrealizowanych w 4 kw. 2015 roku. Na przepływy pieniężne pozytywnie wpłynęło natomiast niższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, związane przede wszystkim ze spadkiem należności od jednego z klientów-operatorów.
Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2016 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:
“W 1 kw. osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe. Korzystny wpływ na przychody z usług mobilnych miał wzrost sprzedaży sprzętu w związku z rosnącą popularnością ratalnej sprzedaży telefonów komórkowych, co odzwierciedla ogólną tendencję na rynku. W segmencie stacjonarnym, kluczowe trendy nie uległy zmianie, zaś na wysokość pozostałych przychodów wpłynął brak projektów infrastrukturalnych oraz sezonowy spadek przychodów z usług ICT. Spadek EBITDA był niższy niż spadek przychodów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zmniejszyły się pomimo znacznie wyższej liczby przyłączeń netto (rok-do-roku) w usługach mobilnych. Jak wcześniej sygnalizowaliśmy, bardzo duże inwestycje zrealizowane w 4 kw. 2015 roku wpłynęły na wysokość wygenerowanych w 1 kw. środków pieniężnych. Wyniki pozostają jednak zgodne z planem, dzięki czemu możemy potwierdzić cel całoroczny w zakresie EBITDA i dźwigni finansowej.”
Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy | ||||||
baza klientów (w tys.) | 2014 | 2015 | 2016 | |||
4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | |
Klienci konwergentni | 539 | 591 | 627 | 667 | 728 | 766 |
Stacjonarne usługi głosowe | ||||||
POTS, ISDN i WLL | 3 974 | 3 880 | 3 780 | 3 681 | 3 580 | 3 487 |
VoIP jako linia główna | 538 | 555 | 567 | 587 | 614 | 633 |
Razem łącza główne – rynek detaliczny | 4 512 | 4 435 | 4 347 | 4 268 | 4 194 | 4 120 |
Dostępy szerokopasmowe | ||||||
ADSL | 1 959 | 1 902 | 1 850 | 1 794 | 1 734 | 1 669 |
VHBB (VDSL+FTTH) | 174 | 207 | 232 | 271 | 316 | 366 |
CDMA | 108 | 89 | 77 | 66 | 55 | 44 |
Rynek detaliczny – łącznie | 2 241 | 2 198 | 2 159 | 2 131 | 2 105 | 2 079 |
Baza klientów usług TV | ||||||
IPTV | 143 | 150 | 156 | 169 | 184 | 200 |
DTH (telewizja satelitarna) | 605 | 606 | 605 | 605 | 603 | 597 |
Liczba klientów usług TV | 748 | 756 | 761 | 774 | 787 | 797 |
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' | 150 | 158 | 158 | 164 | 182 | 190 |
3P usługi (TV+BB+VoIP) | 423 | 441 | 455 | 478 | 507 | 531 |
Liczba klientów telefonii komórkowej | ||||||
Post-paid | 7 679 | 7 727 | 7 897 | 8 087 | 8 361 | 8 575 |
- w tym klienci biznesowi | 2 498 | 2 496 | 2 561 | 2 601 | 2 688 | 2 754 |
Pre-paid | 7 950 | 7 791 | 7 690 | 7 606 | 7 545 | 7 689 |
Razem2 | 15 629 | 15 518 | 15 587 | 15 693 | 15 906 | 16 264 |
- w tym abonenci dedykowanych usług mobilnego dostępu szerokopasmowego | 1 521 | 1 590 | 1 693 | 1 806 | 2 001 | 2 229 |
Liczba klientów usług hurtowych | ||||||
WLR | 1 046 | 991 | 933 | 886 | 832 | 780 |
BSA | 280 | 263 | 261 | 254 | 245 | 234 |
LLU | 152 | 146 | 141 | 136 | 131 | 125 |
1 Klienci konwergentni zawierają się w stacjonarnych usługach głosowych, dostępach szerokopasmowych oraz w liczbie klientów telefonii komórkowej 2 wszystkie karty SIM, włączając głos, M2M i dostęp szerokopasmowy |
||||||
kwartalne ARPU w zł na miesiąc | 2014 | 2015 | 2016 | |||
4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | |
detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej | 40,0 | 40,4 | 40,2 | 40,0 | 39,3 | 39,2 |
ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP | 60,4 | 60,8 | 61,4 | 61,2 | 61,2 | 60,3 |
ARPU z usług telefonii komórkowej | ||||||
Post-paid | 51,4 | 50,5 | 50,0 | 49,1 | 47,1 | 45,3 |
- w tym klienci biznesowi | 57,2 | 57,1 | 55,0 | 53,9 | 49,8 | 48,8 |
Pre-paid | 12,8 | 12,1 | 12,9 | 13,2 | 12,7 | 12,4 |
Zagregowane | 30,7 | 30,2 | 30,6 | 30,6 | 29,8 | 28,9 |
ARPU z usług detalicznych | 26,2 | 25,6 | 25,7 | 25,6 | 24,5 | 23,6 |
ARPU z usług hurtowych | 4,5 | 4,6 | 4,9 | 5,0 | 5,3 | 5,3 |
ARPU z usług głosowych | ||||||
Post-paid | 30,7 | 30,0 | 29,3 | 28,0 | 26,2 | 23,9 |
Pre-paid | 8,0 | 7,8 | 8,4 | 8,8 | 8,2 | 7,9 |
Zagregowane | 18,5 | 18,3 | 18,4 | 18,1 | 17,1 | 15,9 |
ARPU z usług przesyłu danych | ||||||
Post-paid | 10,4 | 10,7 | 11,2 | 12,1 | 12,0 | 12,8 |
Pre-paid | 1,5 | 1,0 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,7 |
Zagregowane | 5,6 | 5,6 | 6,0 | 6,5 | 6,7 | 7,3 |
ARPU z SMS/MMS i innych usług | ||||||
Post-paid | 10,3 | 9,8 | 9,5 | 9,0 | 8,9 | 8,6 |
Pre-paid | 3,4 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,1 | 2,8 |
Zagregowane | 6,6 | 6,3 | 6,2 | 6,0 | 6,0 | 5,7 |
Statystyki rynkowe | 2014 | 2015 | 2016 | |||
4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | |
Rynek telefonii stacjonarnej | ||||||
Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1 | 44,9% | 44,1% | 43,6% | 42,6% | 42,1% | 41,4% |
Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln) | 8,5 | 8,4 | 8,3 | 8,1 | 8,0 | 7,9 |
Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2 | 53,2% | 52,9% | 52,5% | 52,4% | 52,1% | 51,8% |
Wartościowy udział w rynku1 | 59,3% | 59,0% | 58,8% | 58,7% | 58,1% | 57,8% |
Rynek dostępu szerokopasmowego1 | ||||||
B2C penetracja (w % gospodarstw domowych)1 | 46,2% | 46,1% | 45,9% | 45,7% | 45,6% | 45,5% |
Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1 | 7 272 | 7 266 | 7 253 | 7 238 | 7 246 | 7 248 |
Ilościowy udział w rynku (w %)1 | 30,9% | 30,4% | 29,9% | 29,6% | 29,3% | 28,9% |
Wartościowy udział w rynku (w %)1 | 38,7% | 38,4% | 38,2% | 37,5% | 36,9% | 36,4% |
Rynek telefonii komórkowej | ||||||
Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych | 149,6% | 150,9% | 152,0% | 153,4% | 146,2% | 149,1% |
Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej | 27,3% | 26,8% | 26,8% | 26,7% | 28,4% | 28,5% |
1 Szacunki Spółki Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) |
||||||
pozostałe statystyki operacyjne telefonii komórkowej | 2014 | 2015 | 2016 | |||
4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | |
Klienci operatorów wirtualnych (MVNO) (w tys.) | 22 | 11 | 8 | 8 | 7 | 7 |
Liczba smartfonów (w tys.) | 4 581 | 4 768 | 4 965 | 5 256 | 5 470 | 5 809 |
Ruch i wskaźnik odejść | ||||||
AUPU (w minutach) | ||||||
Post-paid | 334,3 | 335,6 | 345,0 | 341,3 | 342,5 | 345,0 |
Pre-paid | 97,4 | 100,0 | 106,0 | 107,8 | 107,5 | 105,3 |
Zagregowane | 207,3 | 210,9 | 220,1 | 221,1 | 223,9 | 225,3 |
Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w danym kwartale (w %) | ||||||
Post-paid | 3,5 | 3,7 | 3,2 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Pre-paid | 16,8 | 16,7 | 16,1 | 17,0 | 16,9 | 15,7 |
Subsydia | ||||||
SAC post-paid (zł) | 368,0 | 375,1 | 320,8 | 306,8 | 336,4 | 265,7 |
SRC post-paid (zł) | 297,3 | 292,3 | 259,0 | 214,6 | 277,6 | 221,1 |
Pokrycie sieci | ||||||
Pokrycie dla sieci 4G (w % ludności) | 60,9% | 72,0% | 78,8% | 79,0% | 83,7% | 89,2% |
Pokrycie dla sieci 3G (w % ludności) | 99,4% | 99,4% | 99,4% | 99,6% | 99,6% | 99,6% |
Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane (w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu) |
2014 | 2015 | 2016 | |||
4 kw. | 1 kw. | 2 kw. | 3 kw. | 4 kw. | 1 kw. | |
Orange Polska | 18 047 | 17 887 | 17 393 | 16 871 | 16 599 | 16 497 |
50% pracowników Networks | 395 | 369 | 354 | 356 | 368 | 349 |
Razem | 18 442 | 18 256 | 17 747 | 17 227 | 16 967 | 16 846 |