Orange Polska - wyniki w I kw. 2016 r.

Newsy
Opinie: 3

Orange Polska podał swoje dane finansowe i operacyjne za 1 kw. 2016 roku.

Podsumowanie 1 kw. 2016 roku:

  • spadek przychodów w 1 kw. o 4,2% rok-do-roku wobec -5,1% w 4 kw. 2015
  • wzrost przychodów z usług mobilnych o 1,7% rok-do-roku, dzięki przychodom ze sprzedaży sprzętu i rosnącej liczbie klientów
  • przyrost o +11% rok-do-roku liczby mobilnych klientów abonamentowych, +214 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • przyrost o +40% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +228 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • przyrost o +77% rok-do-roku liczby klientów VHBB, +50 tys. przyłączeń netto w 1 kw. (usługi ADSL pod presją, utrata 65 tys. klientów netto – częściowo w wyniku migracji do usług VHBB i LTE)
  • przyrost o +30% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +38 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • stabilna utrata liczby stacjonarnych łączy głosowych na poziomie 74 tys. (wobec -74 tys. w 4 kw. 2015)
  • skorygowana marża EBITDA na poziomie 31,0% (spadek o 1,8 pp rok-do-roku), odzwierciedlająca niższe rok-do-roku wydatki komercyjne i dalsze oszczędności kosztowe; cel całoroczny skorygowanej EBITDA w przedziale 3,15-3,30 mld zł potwierdzony
  • nakłady inwestycyjne w wysokości 377 mln zł (wzrost o 17% rok-do-roku), z czego 66 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
  • 818 tys. gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej, z czego 102 tys. podłączono w 1 kw.
  • organiczne przepływy pieniężne w wysokości -58 mln zł, pod wpływem płatności za nakłady inwestycyjne zrealizowane w 4 kw. 2015

2,421k LTE unique active users in Mar 2016, up 2.7x yoy
63% smartphone penetration in post-paid voice (vs 53% in 1Q’15)
>200 base stations on 800/2600 MHz launched

 

Kluczowe wskaźniki(w mln zł), MSSF

1 kw. 2016

1 kw. 2015

Zmiana

przychody Grupy

2 803

2 925

-4,2%

skorygowana EBITDA

868

960

-9,6%

skorygowana EBITDA (jako % przychodów)

31,0%

32,8%

-1,8 pp

zysk netto

98

171

-42,7%

organiczne przepływy pieniężne

-58

152

nd.

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2016 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Zgodnie z niedawno przedstawioną strategią, kontynuowaliśmy w 1 kw. intensywne działania komercyjne, osiągając duże sukcesy, zwłaszcza w usługach komórkowych. Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2%. Był to kolejny z rzędu okres bardzo dużego wzrostu w segmencie abonamentowym, a jednocześnie ten kwartał przyniósł również dobre wyniki w segmencie usług przedpłaconych. Wynikało to z wprowadzenia nowych, atrakcyjnych dla klientów ofert, wspartych skuteczną komunikacją. Na rynku stacjonarnym, cieszy nas wzrost w usługach szybkiego dostępu do Internetu. W 1 kw. osiągnęliśmy najwyższą w historii liczbę przyłączeń netto w tym obszarze, do czego przyczynił się w szczególności stopniowy przyrost liczby klientów usług światłowodowych. W pierwszym kwartale objęliśmy zasięgiem sieci FTTH ponad 100 tys. nowych gospodarstw domowych. Potwierdzamy cel całoroczny w tym zakresie na poziomie około 800 tys. gospodarstw domowych.
Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym). Ponadto, liczba smartfonów w dalszym ciągu zwiększa się o około 20% rocznie. Aby obsłużyć gwałtownie rosnący ruch, zwiększamy zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90% na zewnątrz i 70% wewnątrz budynków.
Co do perspektyw drugiego kwartału, sądzimy, że nasze oferty mobilne będą się nadal cieszyć dużą popularnością. Musimy jeszcze bardziej poprawić wyniki w segmencie stacjonarnym, czemu powinny sprzyjać atrakcyjniejsze oferty wsparte działaniami marketingowymi, lokalne podejście oraz rosnące doświadczenie naszych sprzedawców.
To był mój ostatni kwartał w Orange Polska. Z końcem bieżącego miesiąca przekażę obowiązki Prezesa Zarządu panu Jean-François Fallacher. Pragnę podziękować pracownikom Orange Polska za ich oddanie dla klientów, a akcjonariuszom za ich zaufanie i wsparcie.”


Wyniki finansowe

Skonsolidowane przychody w 1 kw. wyniosły 2 803 mln zł i zmniejszyły się o 122 mln zł, tj. 4,2% rok-do-roku. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją łączy stacjonarnych i przychodów z usług hurtowych) oraz spadku pozostałych przychodów w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych i niższych przychodów z usług ICT. Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wzrost przychodów z usług mobilnych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu (dzięki dużej popularności ofert ratalnych) oraz znacznego przyrostu liczby klientów.

Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła o 4,8% rok-do-roku oraz o 2,3% względem stanu na koniec ubiegłego roku. W segmencie abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 214 tys. przyłączeń netto (wobec 48 tys. w 1 kw. 2015 roku). Wzrost ten ponownie rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). 1 kwartał był również dobry dla segmentu usług przedpłaconych, gdzie przyłączenia netto wyniosły 144 tys. Ten wzrost do którego przyczyniła się przede wszystkim submarka Nju Mobile oraz internet mobilny, wynikał z wprowadzenia atrakcyjniejszych ofert, wspartych skuteczną komunikacją.

Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 1 kw. o blisko 20%, przekraczając 2,4 mln. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych zbliżył się do 50%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.

Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się w 1 kw. o 4,3% rok-do-roku. Dynamika spadku była wyższa niż w poprzednich kilku kwartałach, co wynikało z niższego wzrostu ARPU z ruchu przychodzącego, zmian w strukturze klientów oraz utrzymującej się presji cenowej (głównie w segmencie klientów biznesowych). W strukturze klientów, stopniowo zwiększa się udział umów tylko z kartą SIM (przede wszystkim w wyniku dużej popularności ofert “Rodzinnych”) i klientów z umowami ratalnymi, jak również mobilnego Internetu. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do rozwadniania wskaźnika ARPU.

Liczba klientów ofert konwergentnych nadal się zwiększa: w ujęciu rocznym wzrosła o 30% (38 tys. przyłączeń netto w 1 kw.). Łączna liczba usług, z których korzystają ci klienci, przekroczyła 3,3 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.

W segmencie stacjonarnego Internetu, liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w 1 kw. rekordowy poziom 50 tys. Jednak całkowita baza klientów zmniejszyła się o 26 tys. (podobnie jak w 4 kw.), na co wpływ miała konkurencja dla usług ADSL ze strony mobilnego dostępu do Internetu oraz dalsza utrata klientów tradycyjnej technologii CDMA. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 18% wobec 10% przed rokiem. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy, a utrata łączy netto utrzymała się na tym samym poziomie co w poprzednim kwartale.

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.)

1 kw. 2016

1 kw. 2015

Zmiana

liczba klientów usług konwergentnych

766

591

+29,6%

liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP)

531

441

+20,4%

liczba klientów komórkowych

16 264

15 518

+4,8%

post-paid

8 575

7 727

+11,0%

pre-paid

7 689

7 791

-1,3%

internet mobilny

2 229

1 590

+40,2%

stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny)

4 120

4 435

-7,1%

stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny)

2 079

2 198

-5,4%

liczba klientów usług TV

797

756

+5,4%

Skorygowana EBITDA za 1 kw. 2016 roku wyniosła 868 mln zł i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku była niższa o 92 mln zł. Marża EBITDA zmniejszyła się o 1,8 pp rok-do-roku, do poziomu 31,0%. Spadek EBITDA był niższy od erozji przychodów. Koszty całkowite do poziomu EBITDA zmniejszyły się o 30 mln zł rok-do-roku, gdyż wzrost kosztów bezpośrednich został z nadwyżką zrównoważony przez spadek kosztów pośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący ruch komórkowy. Pomimo znacznie większej niż przed rokiem liczby przyłączeń netto, bezpośrednie koszty sprzedaży były niższe, dzięki dużemu udziałowi umów bez telefonu (tylko z kartą SIM) w aktach sprzedaży.

Zysk netto Orange Polska w 1 kw. 2016 roku wyniósł 98 mln zł wobec 171 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku. Spadek ten wynikał z niższej EBITDA oraz wzrostu kosztów finansowych netto o 38 mln zł rok-do-roku (po wniesieniu opłat za nowe częstotliwości w lutym). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez niższe o 57 mln zł odpisy amortyzacyjne. Amortyzacja nowych częstotliwości (tylko za jeden miesiąc pierwszego kwartału) została zrównoważona przez korzystny wpływ wydłużenia okresu użytkowania niektórych środków trwałych związanych z siecią.

Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 1 kw. 2016 roku -58 mln zł wobec 152 mln zł w 1 kw. 2015 roku, na co złożyły się dwa czynniki. Po pierwsze, środki pieniężne z działalności operacyjnej netto (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się o 137 mln zł, głównie w wyniku spadku EBITDA. Po drugie, wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych zwiększył się o 185 mln zł, w dużej mierze ze względu na płatności z tytułu znaczących nakładów inwestycyjnych zrealizowanych w 4 kw. 2015 roku. Na przepływy pieniężne pozytywnie wpłynęło natomiast niższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, związane przede wszystkim ze spadkiem należności od jednego z klientów-operatorów.

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2016 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:

“W 1 kw. osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe. Korzystny wpływ na przychody z usług mobilnych miał wzrost sprzedaży sprzętu w związku z rosnącą popularnością ratalnej sprzedaży telefonów komórkowych, co odzwierciedla ogólną tendencję na rynku. W segmencie stacjonarnym, kluczowe trendy nie uległy zmianie, zaś na wysokość pozostałych przychodów wpłynął brak projektów infrastrukturalnych oraz sezonowy spadek przychodów z usług ICT. Spadek EBITDA był niższy niż spadek przychodów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zmniejszyły się pomimo znacznie wyższej liczby przyłączeń netto (rok-do-roku) w usługach mobilnych. Jak wcześniej sygnalizowaliśmy, bardzo duże inwestycje zrealizowane w 4 kw. 2015 roku wpłynęły na wysokość wygenerowanych w 1 kw. środków pieniężnych. Wyniki pozostają jednak zgodne z planem, dzięki czemu możemy potwierdzić cel całoroczny w zakresie EBITDA i dźwigni finansowej.”

Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy            
baza klientów (w tys.) 2014 2015   2016
4 kw. 1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw.
             
Klienci konwergentni  539 591 627 667 728 766
             
Stacjonarne usługi głosowe            
POTS, ISDN i WLL 3 974 3 880 3 780 3 681 3 580 3 487
VoIP jako linia główna 538 555 567 587 614 633
Razem łącza główne – rynek detaliczny 4 512 4 435 4 347 4 268 4 194 4 120
             
Dostępy szerokopasmowe            
ADSL 1 959 1 902 1 850 1 794 1 734 1 669
VHBB (VDSL+FTTH) 174 207 232 271 316 366
CDMA 108 89 77 66 55 44
Rynek detaliczny – łącznie 2 241 2 198 2 159 2 131 2 105 2 079
             
 Baza klientów usług TV             
IPTV  143 150 156 169 184 200
DTH (telewizja satelitarna) 605 606 605 605 603 597
Liczba klientów usług TV 748 756 761 774 787 797
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' 150 158 158 164 182 190
             
3P usługi (TV+BB+VoIP) 423 441 455 478 507 531
             
Liczba klientów telefonii komórkowej            
Post-paid 7 679 7 727 7 897 8 087 8 361 8 575
- w tym klienci biznesowi 2 498 2 496 2 561 2 601 2 688 2 754
Pre-paid 7 950 7 791 7 690 7 606 7 545 7 689
Razem2 15 629 15 518 15 587 15 693 15 906 16 264
- w tym abonenci dedykowanych usług mobilnego dostępu szerokopasmowego 1 521 1 590 1 693 1 806 2 001 2 229
Liczba klientów usług hurtowych            
WLR 1 046 991 933 886 832 780
BSA 280 263 261 254 245 234
LLU 152 146 141 136 131 125
1 Klienci konwergentni zawierają się w stacjonarnych usługach głosowych, dostępach szerokopasmowych oraz w liczbie klientów telefonii komórkowej
2 wszystkie karty SIM, włączając głos, M2M i dostęp szerokopasmowy
 
           
             
kwartalne ARPU w zł na miesiąc 2014 2015   2016
4 kw. 1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw.
             
detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej 40,0 40,4 40,2 40,0 39,3 39,2
             
ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP 60,4 60,8 61,4 61,2 61,2 60,3
             
ARPU z usług telefonii komórkowej            
Post-paid 51,4 50,5 50,0 49,1 47,1 45,3
- w tym klienci biznesowi 57,2 57,1 55,0 53,9 49,8 48,8
Pre-paid 12,8 12,1 12,9 13,2 12,7 12,4
Zagregowane 30,7 30,2 30,6 30,6 29,8 28,9
             
ARPU z usług detalicznych 26,2 25,6 25,7 25,6 24,5 23,6
ARPU z usług hurtowych 4,5 4,6 4,9 5,0 5,3 5,3
             
ARPU z usług głosowych            
Post-paid 30,7 30,0 29,3 28,0 26,2 23,9
Pre-paid 8,0 7,8 8,4 8,8 8,2 7,9
Zagregowane 18,5 18,3 18,4 18,1 17,1 15,9
             
ARPU z usług przesyłu danych            
Post-paid 10,4 10,7 11,2 12,1 12,0 12,8
Pre-paid 1,5 1,0 1,3 1,3 1,4 1,7
Zagregowane 5,6 5,6 6,0 6,5 6,7 7,3
             
ARPU z SMS/MMS i innych usług            
Post-paid 10,3 9,8 9,5 9,0 8,9 8,6
Pre-paid 3,4 3,2 3,2 3,1 3,1 2,8
Zagregowane 6,6 6,3 6,2 6,0 6,0 5,7
Statystyki rynkowe 2014 2015   2016
4 kw. 1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw.
             
Rynek telefonii stacjonarnej            
Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1 44,9% 44,1% 43,6% 42,6% 42,1% 41,4%
Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln) 8,5 8,4 8,3 8,1 8,0 7,9
Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2 53,2% 52,9% 52,5% 52,4% 52,1% 51,8%
Wartościowy udział w rynku1 59,3% 59,0% 58,8% 58,7% 58,1% 57,8%
             
Rynek dostępu szerokopasmowego1            
B2C penetracja (w % gospodarstw domowych)1 46,2% 46,1% 45,9% 45,7% 45,6% 45,5%
Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1 7 272 7 266 7 253 7 238 7 246 7 248
             
Ilościowy udział w rynku (w %)1 30,9% 30,4% 29,9% 29,6% 29,3% 28,9%
Wartościowy udział w rynku (w %)1 38,7% 38,4% 38,2% 37,5% 36,9% 36,4%
             
Rynek telefonii komórkowej            
Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych  149,6% 150,9% 152,0% 153,4% 146,2% 149,1%
Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej 27,3% 26,8% 26,8% 26,7% 28,4% 28,5%
             
1 Szacunki Spółki
Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR)
           
             
pozostałe statystyki operacyjne telefonii komórkowej 2014 2015   2016
4 kw. 1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw.
             
Klienci operatorów wirtualnych (MVNO) (w tys.) 22 11 8 8 7 7
             
Liczba smartfonów (w tys.) 4 581 4 768 4 965 5 256 5 470 5 809
Ruch i wskaźnik odejść            
AUPU (w minutach)            
Post-paid 334,3 335,6 345,0 341,3 342,5 345,0
Pre-paid 97,4 100,0 106,0 107,8 107,5 105,3
Zagregowane 207,3 210,9 220,1 221,1 223,9 225,3
Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w danym kwartale (w %)            
Post-paid 3,5 3,7 3,2 3,0 3,0 3,0
Pre-paid 16,8 16,7 16,1 17,0 16,9 15,7
Subsydia            
SAC post-paid (zł) 368,0 375,1 320,8 306,8 336,4 265,7
SRC post-paid (zł) 297,3 292,3 259,0 214,6 277,6 221,1
Pokrycie sieci            
Pokrycie dla sieci 4G (w % ludności) 60,9% 72,0% 78,8% 79,0% 83,7% 89,2%
Pokrycie dla sieci 3G (w % ludności) 99,4% 99,4% 99,4% 99,6% 99,6% 99,6%
             
Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane
(w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu) 
2014 2015   2016
4 kw. 1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw. 1 kw.
Orange Polska 18 047 17 887 17 393 16 871 16 599 16 497
50% pracowników  Networks 395 369 354 356 368 349
Razem 18 442 18 256 17 747 17 227 16 967 16 846

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    OrangeToDziadostwo pisze: 2016-04-26 01:03
    ale czy mnie się wydaje czy Bruno Duthoit już nie jest prezesem Orange....?
    -3
  • Users Avatars Mini
    ASX pisze: 2016-04-26 12:12
    Zobaczymy czym pochwali się po Q1 Sawicki z T-Mobile (on jeszcze jest) Prezesem (;-)). Zapewne po publikacji wyników T zostanie "nadPrezesem" (;-)).
    1
  • Users Avatars Mini
    banio pisze: 2016-05-12 16:59
    Ciekawe jak jest u innych czyli np. w Sferii czy to rośnie. Ostatnio uruchomili nową stronę i sa już w całej PL, więc na tym polu widoczny kp do przeodu, a ciekawi mnie to bo to polska firma/
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: