Orange Polska ogłosił wyniki finansowe i operacyjne za 2 kw. 2015 roku:
Podsumowanie 2 kw. 2015:
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF | 2 kw. 2015 | 2 kw. 2014 | zmiana | 1 poł. 2015 | 1 poł. 2014 | zmiana |
przychody Grupy | 3 013 | 3 084 | -2,3% | 5 943 | 6 064 | -2,0% |
z wyłączeniem wpływu regulacji | -1,6% | -1,3% | ||||
skorygowana EBITDA | 3 959 | 1 040 | -7,8% | 1 919 | 1 987 | -3,4% |
skorygowana EBITDA (jako % przychodów) | 31,8% | 33,7% | -1,9 pp | 32,3% | 32,8% | -0,5 pp |
zysk netto | 126 | 94 | +34,0% | 297 | 365 | -18,6% |
organiczne przepływy pieniężne (zgodnie z definicją celu całorocznego) |
379 | 325 | +16,6% | 531 | 482 | +10,2% |
Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2015 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:
Intensywne działania marketingowe w 2 kw. przełożyły się na znaczącą poprawę dynamiki działalności komercyjnej w segmencie mobilnych usług abonamentowych. Osiągnęliśmy wysoką liczbę przyłączeń netto we wszystkich grupach klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Jednak w obszarze usług stacjonarnych utrzymywała się duża presja na usługi głosowe i dostępu do Internetu w technologii ADSL. Przeciwdziałając tej sytuacji, w uzupełnieniu podjętych wcześniej działań, zadecydowaliśmy o obniżeniu cen Neostrady na obszarach regulowanych. W efekcie, w całej Polsce obowiązują obecnie jednolite stawki na wszystkie dostępne prędkości tej usługi. Ponadto, w celu dodatkowego wsparcia oferty konwergentnej, po raz pierwszy wprowadziliśmy dedykowane plany mobilne dostępne tylko dla użytkowników usług stacjonarnych.
Z uwagi na utrzymującą się dużą konkurencyjność rynku nasze plany na drugie półrocze obejmują kontynuację aktywnych działań marketingowych, w obszarze mobilnym i stacjonarnym. Zgodnie z naszymi założeniami, znacznie przyspieszy realizacja projektu budowy sieci światłowodowej.
Potwierdzamy ogłoszone w lutym cele w zakresie liczby gospodarstw domowych w zasięgu tej sieci oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Jesteśmy przekonani, że długofalowo przełoży się to na znaczne zwiększenie przewagi konkurencyjnej Orange Polska.
Wyniki finansowe
Skonsolidowane przychody w 2 kw. wyniosły 3 013 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 71 mln zł, tj. 2,3%. Wpływ decyzji regulacyjnych wyniósł 22 mln zł i był związany głównie z obniżkami stawek roamingowych w Unii Europejskiej. Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów wyniósł 49 mln zł, tj. 1,6% rok-do-roku, wobec 31 mln zł (1,0%) w poprzednim kwartale. To nieznaczne pogorszenie trendu wynikało z wolniejszego rok-do-roku wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu, które w 2 kw. zwiększyły się o 39 mln zł wobec wzrostu o 95 mln zł w poprzednim kwartale. Czynnik ten został zrównoważony przez wzrost pozostałych przychodów o 62 mln zł rok-do-roku, wynikający ze wzrostu przychodów z usług ICT oraz realizacji infrastrukturalnych projektów sieci szerokopasmowych we współpracy z władzami samorządowymi.
Całkowita liczba klientów mobilnych nie uległa znaczącej zmianie. Nastąpiła jednak istotna poprawa w segmencie mobilnych usług abonamentowych, w którym działania komercyjne w połączeniu z nowymi atrakcyjnymi planami taryfowymi przyczyniły się do osiągnięcia 170 tys. przyłączeń netto w 2 kw. Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Baza klientów usług przedpłaconych nadal się zmniejszała, lecz wolniej niż w poprzednim kwartale. Liczba klientów mobilnego internetu osiągnęła poziom 1,7 mln, przy prawierekordowym wzroście o 102 tys. w 2 kw. Liczba użytkowników sieci LTE osiągnęła blisko 1,27 mln, przy czym jej przyrost był szybszy niż w 1 kw. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w ujęciu rok do roku z 45% do 55%.
Dynamika zagregowanego wskaźnika ARPU nieznacznie się poprawiła względem poprzedniego kwartału i wyniosła -4,7% rok-do-roku. Korzystny wpływ na ten wskaźnik miał wzrost ruchu przychodzącego oraz dobre wyniki w segmencie przedpłaconym. Wskaźnik ARPU z usług mobilnego przesyłu danych zwiększył się o 20% rok-do-roku, w wyniku wzrostu ruchu na jednego klienta o ponad 100% rok-do-roku, a udział tego wskaźnika w zagregowanym ARPU wzrósł do 20% (z 16% rok wcześniej).
Liczba klientów rozwiązań Orange Open nadal rosła, zwiększając się w ujęciu rocznym o 50% (w tym 36 tys. przyłączeń netto w 2 kw.). Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, osiągnęła blisko 2,6 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypadają średnio ponad cztery usługi.
Wyniki komercyjne w obszarze usług stacjonarnych w 2 kw. odzwierciedlały dużą konkurencję rynkową. Utrata stacjonarnych łączy głosowych przyspieszyła do 88 tys. wobec 77 tys. w 1 kw. Pomimo wzrostu liczby klientów szybkiego dostępu do Internetu (o 25 tys. w 2 kw.), na całkowitą bazę klientów detalicznych usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego w dalszym ciągu niekorzystnie wpływał proces zastępowania tych usług przez mobilny dostęp do Internetu. Przełożyło się to na spadek liczby łączy ADSL o 52 tys. w 2 kw. Pozytywnym czynnikiem był wzrost ARPU z usług internetowych o blisko 2% rok-do-roku, wynikający z rosnącej penetracji pakietów usług. Stale rośnie liczba klientów oferty FunPack (3P), którzy stanowią już 21% całkowitej bazy klientów usług dostępu szerokopasmowego (wobec 17% w analogicznym okresie ubiegłego roku).
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) | 2 kw. 2015 | 2 kw. 2014 | Zmiana |
liczba klientów Orange Open | 627 | 418 | +50,0% |
liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) | 455 | 383 | +18,8% |
liczba klientów komórkowych | 15 587 | 15 461 | +0,8% |
post-paid | 7 897 | 7 459 | +5,9% |
pre-paid | 7 690 | 8 002 | -3,9% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 4 347 | 4 633 | -6,2% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 159 | 2 281 | -5,3% |
mobilne dostępy szerokopasmowe | 1 700 | 1 319 | +28,9% |
liczba klientów usług TV | 761 | 720 | +5,7% |
EBITDA za 2 kw. 2015 roku wyniosła 959 mln i w ujęciu rocznym była niższa o 81 mln, tj. 7,8%4. Spadek ten odzwierciedlał głownie niższe przychody, wyższe koszty międzyoperatorskie (w wyniku rosnącego udziału nielimitowanych planów mobilnych) oraz inwestycje w pozyskanie klientów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zwiększyły się o 39 mln zł rok-do-roku w wyniku wzrostu liczby pozyskanych i utrzymanych klientów, (co przyczyniło się do poprawy dynamiki działalności komercyjnej w komórkowym segmencie abonamentowym). Korzystny wpływ na EBITDA miały natomiast dwa czynniki: 85 mln zł oszczędności uzyskanych w wyniku programu optymalizacji kosztów oraz 43 mln zysku ze sprzedaży aktywów.
Zysk netto Orange Polska w 2 kw. 2015 roku wyniósł 126 mln zł i był o 32 mln zł wyższy niż w analogicznym okresie 2014 roku. Wzrost zysku odzwierciedlał niższą amortyzację (o 61 mln zł rok-doroku) oraz niższe koszty finansowe netto (o 42 mln w porównaniu z 2 kw. 2014 roku), które zmniejszyły się w wyniku refinansowania długu. Te korzystne czynniki zrównoważyły niższą wykazaną EBITDA oraz wyższy o 42 mln zł podatek dochodowy (w 2 kw. 2014 roku do jego obniżenia przyczynił się jednorazowy zwrot podatku oraz ulga na nowe technologie).
Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 2 kw. 2015 roku 379 mln zł wobec 325 mln zł rok wcześniej. Wzrost przepływów pieniężnych w ujęciu rocznym wynikał przede wszystkim z niższego o 46 mln zł wypływu środków pieniężnych na nakłady inwestycyjne oraz wyższych o 53 mln wpływów netto ze sprzedaży aktywów. Z drugiej strony, na przepływy pieniężne niekorzystnie wpłynął wzrost zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 47 mln ze względu na niższą korzystną zmianę stanu zobowiązań handlowych (co wynikało ze wzrostu rok-do-roku płatności za telefony komórkowe zakupione w 1 kw.).
Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2015 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:
W 2 kw. osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe. Niższy rok-do-roku wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telefonii komórkowej został w dużej mierze zrównoważony przez przychody z projektów infrastrukturalnych i usług ICT. Nasilone działania marketingowe odbiły się na EBITDA, ale przyczyniły się do wyraźnej poprawy wyników komercyjnych w segmencie mobilnym. Zgodnie z zapowiedziami z lutego, nasililiśmy również działania w zakresie zbycia nieużywanego majątku, co poprawiło generowane przepływy pieniężne. Ponieważ nie przewidujemy osłabienia konkurencji w drugim półroczu, utrzymamy dużą aktywność marketingową, co może wpłynąć na rentowność. Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok-do-roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej.