Orange podał swoje wyniki za II kw. 2016 r.
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF | 2 kw. 2015 | 2 kw. 2016 | Zmiana | 1 poł. 2015 | 1 poł. 2016 | Zmiana |
przychody | 3 013 | 2 903 | -3,7% | 5 943 | 5 706 | -4,0% |
skorygowane przychody1 | 3 008 | 2 903 | -3,5% | 5 933 | 5 706 | -3,8% |
EBITDA | 959 | 824 | -14,1% | 1 918 | 1 692 | -11,8% |
marża EBITDA | 31,8% | 28,4% | -3,4pp | 32,3% | 29,7% | -2,6pp |
skorygowana EBITDA1 | 959 | 824 | -14,1% | 1 919 | 1 692 | -11,8% |
skorygowana marża EBITDA1 | 31,9% | 28,4% | -3,5pp | 32,3% | 29,7% | -2,6pp |
zysk operacyjny | 232 | 142 | -38,8% | 478 | 357 | -25,3% |
zysk netto | 126 | 17 | -86,5% | 297 | 115 | -61,3% |
nakłady inwestycyjne | 419 | 480 | +14,6% | 740 | 4 025 | +443,9% |
skorygowane nakłady inwestycyjne1 | 419 | 480 | +14,6% | 740 | 857 | +15,8% |
organiczne przepływy pieniężne | 152 | 342 | +125,0% | 107 | -2 862 | nd. |
skorygowane organiczne przepływy pieniężne1 | 380 | 342 | -10,0% | 535 | 286 | -46,5% |
Podsumowanie 2 kw. 2016 roku:
spadek skorygowanych przychodów2 w 2 kw. o 3,5% rok-do-roku wobec -4,2% w 1 kw. 2016
wzrost przychodów komórkowych o 6,5% rok-do-roku, dzięki przychodom ze sprzedaży sprzętu
bardzo dobra dynamika działalności komercyjnej w usługach mobilnych:
przyrost o +11% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +222 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
przyrost o +3% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług przedpłaconych, +209 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
przyrost o +46% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +244 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
przyrost o +76% rok-do-roku liczby klientów VHBB, +43 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
przyrost o +27% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +33 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
niższa utrata liczby stacjonarnych łączy głosowych, na poziomie 61 tys. (wobec -74 tys. w 1 kw. 2016)
skorygowana marża EBITDA2 na poziomie 28,4% (spadek o 3,5 pp rok-do-roku), odzwierciedlająca wyższe koszty międzyoperatorskie i koszty sprzedaży; potwierdzony cel całoroczny skorygowanej EBITDA w przedziale 3,15-3,30 mld zł
skorygowane nakłady inwestycyjne2 w wysokości 480 mln zł (wzrost o 15% rok-do-roku), rosnące w związku z rozbudową sieci światłowodowej (127 mln zł)
ponad 1 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec 2 kw. (z czego 193 tys. objęto zasięgiem w 2 kw., a 295 tys. w 1 półroczu); potwierdzony cel całoroczny na poziomie dodatkowych 800 tys. gospodarstw domowych w zasięgu sieci
skorygowane organiczne przepływy pieniężne2 w wysokości 342 mln zł
Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2016 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:
„Po przyjeździe do Polski w celu objęcia nowego stanowiska natychmiast dostrzegłem, że Orange Polska ma wyjątkową pozycję na rynku telekomunikacyjnym, a także wszelkie zasoby potrzebne do realizacji nowej strategii. Całkowicie podpisuję się pod przedstawionym przez mojego poprzednika średniookresowym planem działań. Uzyskanie najwyższej jakości sieci mobilnej i stacjonarnej jest absolutnie kluczowe dla zapewnienia długofalowej przewagi konkurencyjnej – nawet jeżeli wiąże się czasowo z wysokimi nakładami inwestycyjnymi. Musimy być przygotowani na eksplozję ruchu w obszarze przesyłu danych, która dopiero się zaczyna. Dzięki temu w przyszłości będziemy w stanie zaspokoić rosnące potrzeby klientów w tym zakresie, a oni będą mogli odczuć rzeczywistą różnicę. Cieszę się, że pokieruję realizacją tej strategii, i jestem zdeterminowany, by doprowadzić do powrotu na ścieżkę wzrostu.
Wyniki drugiego kwartału stanowią potwierdzenie naszych silnych i słabych stron. Utrzymujemy doskonałą dynamikę działalności komercyjnej w usługach mobilnych, zarówno wśród klientów indywidualnych jak i biznesowych. W drugim półroczu, kluczowym elementem naszych działań będzie poprawa w segmencie usług stacjonarnych. Nasza usługa FTTH jest już dostępna dla ponad miliona gospodarstw domowych, ale świadomość korzyści technologii światłowodowej wśród polskich klientów jest nadal niska. Staramy się obecnie zmienić ten stan rzeczy poprzez komunikację marketingową. W połączeniu z innymi działaniami powinno się to przyczynić do znacznego przyspieszenia procesu pozyskiwania klientów. Będziemy także pracować nad udoskonalaniem oferty konwergentnej. Ponadto, dzisiaj wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji kart pre-paid. W tym zakresie dążymy przede wszystkim do tego, żeby cała procedura była jak najbardziej prosta i przyjazna dla klientów.”
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) | 2 kw. 2015 | 2 kw. 2016 | Zmiana |
liczba klientów usług konwergentnych | 627 | 799 | +27,4% |
liczba klientów komórkowych | 15 587 | 16 696 | +7,1% |
post-paid | 7 897 | 8 798 | +11,4% |
pre-paid | 7 690 | 7 898 | +2,7% |
liczba klientów Internetu mobilnego | 1 693 | 2 473 | +46,1% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 4 347 | 4 059 | -6,6% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 159 | 2 057 | -4,7% |
W 2 kw. całkowita liczba klientów mobilnych zwiększyła się o ponad 400 tys.; w ujęciu rocznym o 7%. W segmencie abonamentowym utrzymała się dynamika komercyjna: 222 tys. przyłączeń netto (trzeci kolejny kwartał, w którym przekroczony został poziom 200 tys.). Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: użytkowników telefonów komórkowych, mobilnego Internetu i telemetrii (M2M). W segmencie usług przedpłaconych utrzymała się dynamika z 1 kw., a przyłączenia netto osiągnęły 209 tys. (najwyższy poziom od wielu lat). Do wzrostu przyczyniło się uatrakcyjnienie ofert we wszystkich segmentach (wsparte skuteczną komunikacją) oraz akcja marketingowa zachęcająca klientów abonamentowych i klientów usług stacjonarnych do korzystania z usług przedpłaconych.
Liczba klientów korzystających z sieci LTE wyniosła 3,2 mln, co oznacza wzrost w drugim kwartale o blisko 32% względem 1 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych przekroczył 53%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.
Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się w 2 kw. o 8,2% rok-do-roku – znacznie więcej niż w poprzednim kwartale. Pogorszenie trendu dotyczyło głównie segmentu usług przedpłaconych: wskaźnik ARPU z tych usług spadł w ujęciu rocznym o 7,8%, wobec wzrostu o 2,5% (rok-do-roku) w poprzednim kwartale. Do zmiany dynamiki przyczyniło się głównie rozwodnienie wskaźnika ARPU w wyniku wspomnianej wyżej akcji marketingowej oraz niższy wzrost ruchu przychodzącego. Wskaźnik ARPU z usług abonamentowych obniżył się o 11,4% rok-do-roku (wobec spadku o 10,3% w 1 kw.), co miało związek głównie ze zmianą struktury klientów (rosnący udział umów tylko z kartą SIM i umów ratalnych) oraz utrzymującą się presją cenową (głównie w segmencie klientów biznesowych).
Liczba przyłączeń netto klientów ofert konwergentnych (33 tys.) była nieznacznie niższa niż w 2 kw. 2015 (36 tys.). Łączna liczba usług, z których korzystają ci klienci, wyniosła 3,4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
W segmencie stacjonarnego Internetu, utrata klientów netto (22 tys.) była niższa niż w ostatnich kilku kwartałach. Liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w 2 kw. poziom 43 tys. i była nieznacznie niższa niż w 1 kw. (50 tys.). Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 20% wobec 11% przed rokiem. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy, lecz zmniejszyła się jego dynamika: utrata łączy netto wyniosła 61 tys. wobec 74 tys. w 1 kw. 2016.