Orange podał swoje wyniki za II kw. 2014 r. Wiadomość będzie aktualizowana.
Podsumowanie 2 kw. 2014:
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF | 2 kw. 2014 | 2 kw. 2013 | Zmiana | 1 poł. 2014 | 1 poł. 2013 | Zmiana |
przychody Grupy | 3 084 | 3 261 | -5,4% | 6 079 | 6 513 | -6,7% |
z wyłączeniem wpływu regulacji | -2,2% | -3,6% | ||||
skorygowana EBITDA | 1 040 | 990 | +5,1% | 1 991 | 2 036 | -2,2% |
skorygowana EBITDA (jako % przychodów) | 33,7% | 30,4% | +3,3 pp | 32,8% | 31,3% | +1,5 pp |
zysk netto | 94 | 76 | +23,7% | 365 | 157 | +132% |
organiczne przepływy pieniężne | 325 | 189 | +72,0% | 482 | 399 | +20,8% |
Odnosząc się do wyników Grupy w 2 kw. 2014 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:
„W 2 kw. utrzymaliśmy w większości obszarów dobre wyniki komercyjne, osiągając jednocześnie solidne wyniki w zakresie przychodów, rentowności i przepływów pieniężnych. Oferta konwergentna Open nadal dobrze się sprzedaje, liczba klientów komórkowych w segmencie post-paid w dalszym ciągu rosła, a przy tym ograniczyliśmy utratę stacjonarnych łączy głosowych do zaledwie 1,1%. Aby zwiększyć dostępność smartfonów wprowadziliśmy możliwość ich zakupu na raty, co znacząco polepszyło dynamikę przychodów i rentowność. Jednak presja cenowa, zwłaszcza na rynku biznesowym, wpłynęła negatywnie na ARPU z usług mobilnych. Wyniki segmentu szerokopasmowego również pozostają niezadowalające. Program ścisłej optymalizacji kosztów ponownie przyniósł dobre wyniki, przyczyniając się pozytywnie do osiągniętych w tym kwartale wyników finansowych. W maju, krajowy regulator wystąpił z propozycją deregulacji rynku szerokopasmowego, która – jeżeli przebiegnie pomyślnie – może otworzyć przed nami nowe możliwości. W 2 kw. przyspieszyliśmy działania operacyjne: pokrycie siecią 3G zwiększyło się do 97% mieszkańców Polski, a pokrycie siecią 4G przekroczyło 50%.
Nie przewidujemy, żeby konkurencja na rynku miała osłabnąć, lecz uważamy, że dysponujemy właściwymi narzędziami, by skutecznie jej sprostać. Spodziewamy się także, że oferty wprowadzone w 2 kw. zyskają na dynamice.”
Wyniki finansowe
Skonsolidowane przychody w 2 kw. wyniosły 3 084 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 5,4%. Spadek odzwierciedla utratę przychodów (107 mln zł) w wyniku decyzji regulacyjnych, głównie obniżki stawek MTR . Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów został ograniczony do 70 mln zł, tj. 2,2% rok-do-roku, wobec 159 mln zł (5%) w poprzednim kwartale. Na poprawę wyników złożyły się przede wszystkim dwa czynniki. Po pierwsze, przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, wzrosły o 1,7% w ujęciu rocznym, do czego przyczyniło się wprowadzenie ratalnej sprzedaży urządzeń mobilnych, (co znacznie zwiększyło przychody ze sprzedaży sprzętu) oraz przyrost liczby klientów, co łącznie zrównoważyło presję cenową. Drugim czynnikiem pozytywnie oddziałującym na przychody był wzrost pozostałych przychodów o 16 mln zł rok-do-roku, który w większości wynikał z realizacji szerokopasmowych projektów infrastrukturalnych we współpracy z władzami samorządowymi.
Na koniec 2 kw. liczba klientów Orange Open osiągnęła 418 tys. Liczba przyłączeń netto utrzymała się na tym samym poziomie, co w poprzednim kwartale i wyniosła 66 tys. Potwierdzeniem potencjału tej oferty w zakresie dosprzedaży jest to, że w chwili zawierania umowy 60% klientów dokupiło dodatkowe usługi stacjonarne lub komórkowe, co korzystnie wpłynęło na łączne ARPU.
Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych utrzymało się na wysokim poziomie 3,4% rok-do-roku. W 2 kw. Orange Polska pozyskała netto 99 tys. klientów abonamentowych, co przełożyło się na wzrost liczby klientów w tym segmencie o 7% rok-do-roku. Kwartalny przyrost liczby klientów mobilnego dostępu do Internetu (+86 tys.) był najwyższy w historii. Utrzymująca się presja cenowa (głównie na rynku biznesowym) oraz rosnąca popularność ofert bez telefonu (SIMO) przyczyniły się do spadku ARPU o 9% rok-do-roku (przy czym względem 1 kw. wskaźnik ten był stabilny).
Na wskaźniki dotyczące segmentu stacjonarnego w dalszym ciągu pozytywnie wpływało łączenie produktów w pakiety oraz konwergencja. Ewolucja liczby klientów telefonii stacjonarnej uległa dalszej poprawie: utrata łączy netto została ograniczona do -52 tys. w 2 kw. 2014 wobec -56 tys. w 1 kw. 2014 oraz -95 tys. w 2 kw. 2013.
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) | 2 kw. 2014 | 2 kw. 2013 | Zmiana |
liczba klientów Orange Open | 418 | 125 | +234,4% |
liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) | 383 | 314 | +22,0% |
liczba klientów komórkowych | 15 461 | 14 947 | +3,4% |
post-paid | 7 459 | 6 970 | +7,0% |
pre-paid | 8 002 | 7 977 | +0,3% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 4 633 | 4 881 | -5,1% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 281 | 2 317 | -1,6% |
mobilne dostępy szerokopasmowe | 1 319 | 1 079 | +22,2% |
liczba klientów usług TV | 720 | 699 | +3,0% |
Skorygowana EBITDA za 2 kw. 2014 wyniosła 1 040 mln zł i wzrosła do 33,7% przychodów. W ujęciu rocznym, zwiększyła się o 50 mln zł. Do wzrostu przyczyniła się wspomniana wyżej poprawa ewolucji przychodów – niekorzystny wpływ zmiany przychodów, z wyłączeniem wpływu regulacji, na EBITDA wyniósł jedynie 70 mln zł. Innym ważnym czynnikiem, który przyczynił się do wzrostu EBITDA, był program optymalizacji kosztów, który przyniósł 78 mln zł oszczędności. Na wysokość EBITDA wpłynęły też pozytywnie: poprawa w zakresie innych kosztów (niższe koszty pracy z powodu korekty funduszu socjalnego o 32 mln zł) oraz spadek bezpośrednich kosztów komercyjnych o 31 mln zł, osiągnięty pomimo wzrostu liczby przyłączeń netto mobilnych klientów abonamentowych. Decyzje regulacyjne obniżyły EBITDA o 19 mln zł. Ponadto, zwiększony poziom ruchu przyczynił się do wzrostu kosztów międzyoperatorskich Grupy o 30 mln zł.
Zysk netto w 2 kw. 2014 zwiększył się do 94 mln zł wobec 76 mln zł w 2 kw. 2013 roku. Wzrost zysku odzwierciedla dodatnią różnicę w wykazanym podatku dochodowym w wysokości 46 mln zł, wynikającą z naliczonych w 2 kw. zwrotów podatku i ulgi na nowe technologie.
Zysk operacyjny zmniejszył się o 18 mln zł rok-do-roku w związku ze spadkiem EBITDA o 8 mln zł oraz wyższymi o 11 mln zł kosztami amortyzacji (z powodu jednorazowych odpisów wykazanych w 2 kw.). Na koszty finansowe w omawianym okresie niekorzystnie wpłynęła wycena instrumentów pochodnych do wartości rynkowej.
Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 2 kw. 2014 roku 325 mln zł wobec 189 mln zł rok wcześniej. Wzrost przepływów pieniężnych wynikał przede wszystkim z wyższych o 88 mln zł rok-do-roku środków pieniężnych z działalności operacyjnej (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego), na co z kolei złożyły się dwa czynniki: wyższa skorygowana EBITDA oraz niższe zapłacone odsetki netto. Jednocześnie, wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych zmniejszył się o około 40 mln zł. Ponadto, zapotrzebowanie na kapitał obrotowy zmniejszyło się o 19 mln zł rok-do-roku, głównie ze względu na korzystną zmianę stanu zobowiązań handlowych i zapasów.
Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2014 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:
„W ostatnim kwartale utrzymaliśmy solidną dynamikę działalności komercyjnej, a jednocześnie kontynuowaliśmy ścisłą kontrolę kosztów we wszystkich obszarach, co w omawianym okresie przyniosło blisko 80 mln zł oszczędności. W efekcie, w 2 kw. zwiększyliśmy skorygowaną marżę EBITDA do prawie 34%. Ponadto, tak jak zapowiadaliśmy w ubiegłym kwartale, zwiększyliśmy generowane środki pieniężne, dzięki czemu możemy potwierdzić nasz cel całoroczny w zakresie organicznych przepływów pieniężnych .”
Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy Orange Polska:
Prezentacja: