Od dziś użytkownicy aplikacji mobilnej PKO BP (IKO) mogą płacić smartfonem zbliżeniowo. Zaktualizowana aplikacja IKO jest już dostępna w Google Play.
Z technologii HCEmogą korzystać właściciele smartofonów z systemem operacyjnym Android w wersji od 4.4. Usługa jest niezależna od operatora komórkowego.
Bank PKO wdrożył nowe rozwiązanie tylko dla kart Visa, ale deklaruje, że pracuje już nad udostępnieniem HCE także z MasterCardem.
Do HCE IKO można podpiąć kartę debetową lub kredytową. Aktywacja płatności kartami przez NFC w nowej wersji aplikacji jest bardzo wygodna i odbywa się bez najmniejszych problemów.
Aktualizacja: po trzech dniach kartę HCE aktywowało 20 tys. użytkowników IKO.
Oficjalny komunikat VISA w tej sprawie:
PKO Bank Polski udostępnił mobilne płatności zbliżeniowe Visa zintegrowane z aplikacją IKO
Warszawa, 18 stycznia 2016 r. – PKO Bank Polski udostępnił dziś swoim klientom mobilne płatności zbliżeniowe Visa oparte o chmurę i technologię HCE. Rozwiązanie zostało zintegrowane z aplikacją mobilną IKO. Dzięki nowej usłudze klienci banku mogą płacić zbliżeniowo smartfonem we wszystkich 366 tys. terminali zbliżeniowych w Polsce i 3 mln takich terminali w całej Europie. Usługa jest bezpłatna, a jej aktywacji dokonuje się bezpośrednio z poziomu aplikacji IKO.
„Staramy się dostarczać naszym klientom najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki którym codzienne bankowanie staje się łatwe, szybkie, a jednocześnie bezpieczne, dostępne w każdym miejscu i z użyciem nowoczesnych urządzeń. Wprowadzenie mobilnych płatności zbliżeniowych do IKO, we współpracy z Visa, to kolejny krok w tę stronę” – mówi Jacek Obłękowski, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, odpowiedzialny za obszar bankowości detalicznej.
„Gratulujemy PKO Bankowi Polskiemu udostępnienia klientom mobilnych płatności zbliżeniowych Visa. Liczymy na to, że wdrożenie usługi przez PKO Bank Polski wywrze na rynku podobny efekt, jak w przeszłości wprowadzenie przez ten bank kart zbliżeniowych, czyli tym razem upowszechnienie się na masową skalę mobilnych płatności zbliżeniowych” – komentuje Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe. „Cieszy nas ciągły rozwój aplikacji IKO i czekamy na dalszą rozbudowę jej funkcjonalności np. o możliwość mobilnego zarządzania kartami płatniczymi Visa” – podsumowuje Małgorzata O’Shaughnessy.
Z aplikacji IKO korzysta na swoich telefonach ponad 450 tys. użytkowników. Nowe rozwiązanie działa wyłącznie na smartfonach wyposażonych w funkcjonalność NFC (Near Field Communication) oraz system operacyjny Android w wersji 4.4 lub nowszej. Klienci PKO Banku Polskiego chcący korzystać z mobilnych płatności zbliżeniowych Visa muszą wskazać w aplikacji mobilnej IKO swoją debetową lub kredytową kartę Visa, dla której udostępnione zostaną takie płatności.
Transakcje do 50 zł są realizowane bez potwierdzenia kodem PIN, natomiast transakcje powyżej 50 zł wymagają potwierdzenia poprzez wpisanie na ekranie smartfona PIN-u przypisanego do aplikacji IKO. W momencie dokonywania płatności smartfon nie musi znajdować się w zasięgu sieci GSM.
Mobilnych płatności zbliżeniowych Visa za pomocą aplikacji IKO można dokonywać w 366 tys. terminali zbliżeniowych w Polsce (stanowią one już ponad 80% terminali działających w kraju) oraz w 3 mln takich terminali w Europie. Do końca 2017 r. w Polsce i do końca 2019 r. w Europie zbliżeniowo smartfonem będzie można zapłacić we wszystkich terminalach.
Rozwiązanie idealnie wpisuje się w potrzeby konsumentów. Jak wynika z badania Mobile Money 2020 zrealizowanego na zlecenie Visa Europe m.in. w Polsce, 60% badanych wyraża chęć korzystania z mobilnych płatności zbliżeniowych w sklepach, 55% w restauracjach i kawiarniach, a 48% przy płaceniu za transport.
Według badań Visa sukces mobilnych płatności zbliżeniowych, czyli powszechne regulowanie należności w ten sposób, wymaga zaoferowania rozwiązań z szerszą funkcjonalnością, wykraczających poza samą płatność. Wnioski z badań zaowocowały stworzeniem Przewodnika Projektowania Mobilnych Płatności Visa, w którym banki-wydawcy kart Visa znajdą m.in. zestaw wskazówek dotyczących tworzenia oczekiwanych przez konsumentów usług oraz propozycje konkretnych rozwiązań odpowiadających na ich potrzeby. PKO Bank Polski uczestniczył w projekcie, w rezultacie którego powstał Przewodnik.
„W naszej ocenie mobilne płatności zbliżeniowe będące bardzo istotną częścią strategii digitalizacji produktów organizacji Visa, staną się w niedługiej perspektywie powszechnym sposobem płacenia w punktach handlowo-usługowych. Udostępnienie przez PKO Bank Polski takiej funkcjonalności może w istotny sposób przyczynić się do szybszej popularyzacji innowacyjnych cyfrowych środków płatniczych w Polsce, z wszelkimi tego korzyściami dla polskiego konsumenta, akceptantów i gospodarki” – dodaje Małgorzata O’Shaughnessy, Visa Europe.
Oficjalny komunikat PKO BP w tej sprawie:
Ruszyły płatności zbliżeniowe z IKO!
Wystarczy zbliżyć do terminala telefon i już – płatność zrealizowana. W tak prosty sposób mogą od dziś płacić klienci PKO Banku Polskiego dzięki wzbogaceniu aplikacji mobilnej IKO o technologię HCE. To pierwsza z nowości zapowiadanych podczas uruchomienia nowej wersji aplikacji IKO w listopadzie ub. roku.
PKO Bank Polski dostarcza swoim klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne, dające im pełne możliwości bankowania przy użyciu telefonu. Chcemy, żeby były one proste i funkcjonalne, a jednocześnie bezpieczne i dostępne w każdym miejscu. Mobilne płatności zbliżeniowe z wykorzystaniem aplikacji IKO, uruchomione we współpracy z Visa, to kolejny krok w tę stronę – mówi Jacek Obłękowski, wiceprezes Zarządu odpowiedzialny za obszar detaliczny.
Korzystanie z mobilnych płatności zbliżeniowych w technologii HCE (Host Card Emulation) jest proste. Potrzebny jest telefon wyposażony w moduł NFC, z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Niezbędne jest też uaktualnienie lub zainstalowanie na telefonie najnowszej wersji aplikacji IKO, pobranej ze sklepu Google Play. Ostatni krok to wskazanie w IKO, z której karty debetowej lub kredytowej VISA realizowane będą płatności zbliżeniowe. Od tej chwili klient może szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona. Transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN w terminalu płatniczym. Przy płatności powyżej 50 zł konieczne jest potwierdzenie transakcji w IKO, z wykorzystaniem PIN do aplikacji mobilnej. Do realizacji płatności nie jest wymagany dostęp do internetu w telefonie.
HCE można płacić wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności zbliżeniowe, czyli w ponad 365 tys. terminali w Polsce. Technologia wykorzystuje chmurę obliczeniową, z którą łączy się aplikacja zainstalowana na smartfonie. W ten szybki sposób pobierane są dane niezbędne do przeprowadzenia transakcji. Pracujemy nad udostępnieniem tej funkcjonalności również posiadaczom kart MasterCard – tłumaczy Piotr Helbich,dyrektor Biura Kart i Płatności.
Możliwość mobilnych płatności zbliżeniowych to pierwsza z nowości zapowiadanych na ten rok dla użytkowników aplikacji IKO w PKO Banku Polskim. W kolejnych miesiącach planowane jest wdrożenie kolejnych jak złożenie wniosku o konto poprzez aplikację, przelewy na numer telefonu do osób korzystających z BLIKA w innych bankach, a także logowanie do IKO dzięki wykorzystaniu Touch ID.
Statystyki pokazują, że grono korzystających z aplikacji systematycznie rośnie. Dziś liczba jej użytkowników sięga 450 tys., z czego ponad 200 tys. korzysta z najnowszej wersji, udostępnionej w listopadzie ub. roku. Liczba unikatowych klientów mobilnych w PKO Banku Polskim, w czwartym kwartale 2015 roku wynosiła 1,67 mln i była o 11 proc. większa niż w trzecim kwartale. W każdym tygodniu użytkownicy IKO logują się do aplikacji około miliona razy, dokonując w tym czasie nawet 80 tys. transakcji. Najczęściej są to przelewy na numer rachunku bankowego i numer telefonu, a także wypłaty gotówki z bankomatów.
18 stycznia ruszyła kampania reklamowa aplikacji mobilnej IKO z funkcją płatności zbliżeniowych HCE. Kampania będzie realizowana w telewizji oraz Internecie. Hasło kampanii to „Zrób pierwszy krok do bankowości mobilnej. Ściągnij nową aplikację IKO i obsługuj swoje konto w telefonie”. Za proces planowania i zakupu kampanii telewizyjnej odpowiedzialny jest dom mediowy Universal McCann. Kampania w Internecie została zaplanowana i zakupiona przez interaktywny dom mediowy Value Media, natomiast kreacje do kampanii zostały przygotowane przez agencje DDB oraz OS3.