Dziennik Rzeczpospolita opublikował najnowszy ranking najbardziej cennych polskich marek 2017.
Numerem 4 w rankingu jest marka Play, której wartość przez rok spadła o 8%.
Wartość marki Plus spadła przez rok o 10%, ale operator zdołał utrzymać swoją 5 pozycję z rankingu za 2016 r.
Podstawowym kryterium selekcji marek jest ich polskość, rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące dziś do polskiego kapitału, ale również mające zagranicznych właścicieli, np. Biedronkę (Jeronimo Martins), Wedla (Lotte) czy Winiary (Nestle).
Do obliczenia wartości marki skorzystano z metody zwolnienia z opłat licencyjnych (ang. royalty relief). Metoda ta polega na określeniu opłaty licencyjnej, która mogłaby być pobierana przez właściciela, gdyby zdecydował się on na oddanie praw do korzystania z danej marki innemu podmiotowi. Jest ona ustalana w relacji do przychodów netto ze sprzedaży.
L.p. | Nazwa marki | Wartość marki (mln zł) | Wartość marki (mln zł) | Zmiana wartości marki | Pozycja 2016 |
1 | Orlen | 4 713,3 | 3 935,0 | 20% | 1 |
2 | Biedronka | 3 848,3 | 3 821,0 | 1% | 2 |
3 | PKO Bank Polski | 2 745,4 | 3 240,1 | -15% | 3 |
4 | Play | 2 458,5 | 2 677,0 | -8% | 4 |
5 | Plus | 2 261,6 | 2 524,2 | -10% | 5 |
6 | PZU | 1 981,1 | 2 278,9 | -13% | 6 |
7 | Poczta Polska | 1 964,2 | 105,0 | 1771% | 114 |
8 | Mlekovita | 1 685,9 | 1 790,3 | -6% | 7 |
9 | Bank Zachodni WBK | 1 552,3 | 1 017,4 | 53% | 11 |
10 | Sokołów | 1 459,2 | 902,0 | 62% | 15 |