PLAY przygotowuje się do projektu rejestracji kart SIM w ofertach na kartę. Przedstawiciele operatora przyznają, że większość kart jest niezarejestrowanych. Zarząd konkurencyjnego Orange twierdzi, że takich kart w bazie u każdego operatora jest 80-90%.
Nieoficjalny termin konieczności rejestracji to 2 styczeń 2017 r. Po tym terminie PLAY będzie musiał wyłączyć niezarejestrowane karty.
Operator obeserwuje przypadki z innych rynków, na których również rejestracja kart została wprowadzona po pewnym czasie od wprowadzenia na rynek prepaida. Jest to m.in. Grecja, Meksyk, Chile. Bartosz Dobrzyński, szef marketingu, podczas dzisiejszej prezentacji wyników zdradził, że na tych rynkach najlepiej do rejestracji motywowały komunikaty wprost informujące, że w przypadku nie zgłoszenia się do punktu sprzedaży w odpowiednim czasie klient straci na zawsze swój numer telefonu. Tego typu SMS-y będą wysyłane do użytkownków niezarejestrowanych kart SIM.
W Polsce na razie nie ma przepisów wykonawczych do ustawy antyterrorystycznej (jej samej zresztą także nie ma), ale na razie wiadomo, że klient fizycznie będzie musiał się pojawić w punkcie sprzedaży i przedstawić swój dowód osobisty. Alternatywą może być rejestracja przez systemy bankowe (tam klient jest już znany) oraz przez systemy obsługi dla segmentu postpaid (klient postpaid rejestruje karty prepaid, które posiada).
W procesie rejestracji problemem może być zakaz skanowania dowodów osobistych. Przy kartach, które nie zostaną zarejestrowane pozostanie problem zwrotu kwot doładowań, które nie zostaną wykorzystane.
PLAY optymistycznie prognozuje (w oparciu o dane z innych rynków), że 90-95% aktywnych kart prepaid zostanie zarejestrowanych.
Rynek prepaid w przyszłym roku bardzo się zmieni. Nie będzie już tzw. martwych dusz, a klienci "na kartę" staną się bardziej lojalni. Radykalnie zmniejszy się także sieć sprzedaży starterów. Teraz jest to kilkadziesiąt tysięcy punktów w całej Polsce. Przestawiciele największych sieci detalicznych już zgłaszają się do PLAY proponując alternatywne rozwiązania, w tym uczestniczenie w pracochłonnych procesie rejestrowania kart. PLAY spodziewa się także, że w tym roku jeszcze bardziej wzmocni się trend migacji prepaid - postpaid.
Prepaid w Polsce generuje 20% całości przychodów na rynku mobilnym.
CHURN na rynku prepaid to kilkanaście procent kwartalnie.
Bartosz Dobrzyński na razie nie potwierdził nam, że sam proces rejestracji kart może być dobrą okazją do przejęcia części bazy konkurentów.