Play oficjalnie ogłosił zamiar wejścia na giełdę w Warszawie. Oto oficjalny komunikat w tej sprawie:
19 czerwca 2017 r.
PLAY COMMUNICATIONS S.A. OGŁASZA ZAMIAR WEJŚCIA NA GIEŁDĘ PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH W WARSZAWIE
PLAY COMMUNICATIONS S.A. („Spółka”) będąca właścicielem 100% udziałów w P4 sp. z o.o. („PLAY”), która jest operatorem sieci telefonii komórkowej PLAY, jednej z najszybciej rozwijających się firm telekomunikacyjnych w Europie, ogłosiła dziś zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji („Oferta”). PLAY Communications S.A. zamierza ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji zwykłych Spółki do obrotu na rynku regulowanym (podstawowym) prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Komentując dzisiejsze ogłoszenie, Jørgen Bang-Jensen, Prezes Zarządu P4, powiedział:
„PLAY to wyjątkowa firma na tle europejskiego sektora telekomunikacyjnego. Dzięki przemyślanej strategii i temu, że jesteśmy marką telekomunikacyjną numer jeden w Polsce, wyprzedzamy porównywalne spółki giełdowe pod względem tempa wzrostu przychodów i rentowności. Stworzyliśmy model biznesowy, który pozwolił nowemu operatorowi na osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku w ciągu zaledwie kilku lat, a przy tym na generowanie wolnych przepływów pieniężnych na poziomach, jakie wypracowują najlepsi operatorzy w branży na świecie. Sukces PLAY jest wspierany przez trwały wzrost polskiej gospodarki, jak również rosnące wykorzystanie transmisji danych przez naszych klientów, co pozwala nam sądzić, że możemy zaoferować inwestorom bezkonkurencyjne w naszej branży połączenie wzrostu wartości oraz rentowności inwestycji".
Informacje o PLAY
PLAY jest operatorem drugiej co do wielkości i najszybciej rosnącej sieci telefonii komórkowej w Polsce pod względem raportowanej liczby klientów (14,3 mln klientów na 31 marca 2017 r.). PLAY zwiększył swój udział rynkowy w liczbie klientów w Polsce z poziomu około 4,6% na koniec 2008 r. do około 27,6% na 31 marca 2017 r. PLAY oferuje szeroki zakres usług telekomunikacyjnych opartych na technologii komórkowej, w tym: usługi głosowe, usługi transmisji danych, wiadomości tekstowe, usługi wideo (PLAY NOW), a także usługi dodane oraz sprzedaż telefonów komórkowych i innych urządzeń klientom indywidualnym oraz biznesowym w Polsce.
Główne powody atrakcyjności PLAY
Polska jest jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków telefonii komórkowej w Europie, charakteryzującym się stabilnym poziomem konkurencji
PLAY to jeden z najszybciej rozwijających się operatorów telefonii komórkowej w Polsce i Europie
Optymalna struktura kosztów wspiera dalszy wzrost rentowności dzięki efektowi skali
Strategia budowy i utrzymania sieci wspiera dalszy wzrost bazy klientów
Imponujący, stały wzrost przychodów operacyjnych i rentowności, wspierany przez kontrolowane i efektywne nakłady inwestycyjne, prowadzące do dynamicznego wzrostu konwersji generowanych przepływów pieniężnych
Doświadczony zespół zarządzający spółką
Polityka dywidendowa po Ofercie
Główne informacje dotyczące Oferty
Akcjonariusz Sprzedający uważa, że w chwili obecnej, po okresie znacznego wzrostu, nadszedł odpowiedni moment, aby spieniężyć część posiadanego pakietu akcji i wesprzeć Spółkę poprzez Ofertę, przez co Spółka zwiększy elastyczność w zakresie przyszłego finansowania i strategii korporacyjnej.
J.P. Morgan, BofA Merrill Lynch oraz UBS Investment Bank działają jako Globalni Koordynatorzy i Współprowadzący Księgę Popytu. Bank Zachodni WBK S.A. oraz Dom Maklerski PKO Banku Polskiego działają jako Współprowadzący Księgę Popytu i Współoferujący.
Oferta jest uzależniona od uzyskania wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń odpowiednich organów rejestrowych i regulacyjnych.
Struktura akcjonariatu
Spółka obecnie pośrednio należy do i jest kontrolowana przez Tollerton Investments Limited oraz Telco Holdings S. à r.l., które posiadają odpowiednio 50,3% i 49,7% kapitału zakładowego.
Wybrane dane finansowe
Rok kończący się w dn. 31 grudnia | |||
2014 r. | 2015 r. | 2016 r. | |
(w milionach złotych) |
|||
Przychody operacyjne | 4.590 | 5.437 | 6.118 |
% wzrostu | - | 18% | 13% |
Skorygowana EBITDA | 1.436 | 1.786 | 2.035 |
Marża skorygowanej EBITDA (w %) | 31,3% | 32,8% | 33,3% |
Łączne nakłady inwestycyjne* | 449 | 429 | 486 |
Skorygowana EBITDA pomniejszona o nakłady inwestycyjne* | 987 | 1.357 | 1.549 |
% skorygowanej EBITDA | 69% | 76% | 76% |
% przychodów operacyjnych | 21% | 25% | 25% |
* Łączne nakłady inwestycyjne z wyłączeniem płatności związanych z nabyciem rezerwacji częstotliwości.
W okresie trzech miesięcy zakończonych 31 marca 2017 r. Spółka wygenerowała przychody operacyjne na poziomie 1.581 mln PLN, co stanowi wzrost o 9,6% w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r. Skorygowana EBITDA za okres trzech miesięcy zakończonych 31 marca 2017 r. wyniosła 564 mln PLN, odnotowując wzrost o 20,8% w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.
Polityka finansowa Spółki zakłada jednocyfrowy roczny wzrost przychodów operacyjnych w średnim terminie. Celem Spółki jest również dalsze zwiększanie marży skorygowanej EBITDA w wyniku korzyści płynących z dźwigni operacyjnej oraz zakończenia procesu budowy ogólnokrajowej infrastruktury sieci komórkowej spółki. Spółka zakłada, że stosunek nakładów inwestycyjnych (z wyłączeniem płatności leasingowych) do przychodów operacyjnych wyniesie w średnim terminie około 8% rocznie. W konsekwencji przyśpieszonej rozbudowy własnej sieci komórkowej, w roku 2017 Spółka planuje nakłady inwestycyjne na poziomie poniżej 700 mln PLN; ponadto Spółka przewiduje dodatkowe, łączne nakłady inwestycyjne na poziomie 500 mln PLN w latach 2018-2020, ponad poziom około 8% rocznych przychodów operacyjnych. W zakresie polityki zadłużenia spółki, celem PLAY jest osiągnięcie skonsolidowanego wskaźnika raportowanego długu netto w stosunku do skorygowanej EBITDA za ostatnie 12 miesięcy (LTM) na poziomie 2,5-krotności.
Informacje nt. PLAY
Pod względem zarejestrowanej liczby klientów , PLAY jest drugim co do wielkości operatorem telefonii komórkowej w Polsce - na koniec marca 2017 r. posiadał ponad 14,3 mln klientów. PLAY jest również telekomunikacyjną marką numer 1 w Polsce na podstawie badań rynku przeprowadzonych przez SMARTSCOPE. PLAY jest także liderem w liczbie przyłączeń kontraktowych netto w Polsce: na koniec kwartału zakończonego 31 marca 2017 r. ponad 48% wszystkich przyłączeń kontraktowych netto dotyczyło przyłączeń do sieci PLAY. Sukces PLAY znajduje również potwierdzenie w badaniach SMARTSCOPE, które uznało PLAY za operatora z najwyższym wskaźnikiem świadomości reklamy wśród czterech głównych operatorów telefonii komórkowej w Polsce. Ponadto, PLAY utrzymuje wzrost liczby klientów kontraktowych, co widać w rosnącym udziale abonentów kontraktowych w całej bazie klientów operatora, z poziomu 47,3% na 31 grudnia 2014 r. do poziomu 60,5% na 31 marca 2017 r.; klienci kontraktowi PLAY generowali 77,1%, 77,3% i 78,1% łącznych przychodów z usług mobilnych odpowiednio w latach 2014, 2015, 2016 r. oraz 80,5% w okresie trzech miesięcy zakończonych 31 marca 2017 r. PLAY uważa, że będzie nadal zwiększać swój średni przychód na klienta i utrzymywać lub dalej obniżać już i tak niski wskaźnik odłączeń klientów, który konsekwentnie utrzymuje się poniżej średnich poziomów obserwowanych wśród rynkowych konkurentów. Ponadto klienci kontraktowi zapewniają stabilność i bezpieczeństwo przychodów ze sprzedaży, dzięki zagwarantowanym okresom trwania umów.
Informacje na temat polskiego sektora telekomunikacji bezprzewodowej
Polski rynek telefonii komórkowej jest zrównoważony w kontekście udziału w rynku wszystkich czterech największych operatorów sieci komórkowych oraz zbliżonego sposobu ich działania, w szczególności w porównaniu z rynkiem telefonii stacjonarnej, który jest bardziej rozdrobniony. W roku 2016 to właśnie polski rynek telefonii komórkowej wygenerował najwyższe przychody operacyjne spośród wszystkich segmentów polskiego rynku telekomunikacyjnego w wysokości ok. 26,3 mld PLN, wg publicznie dostępnych danych o przychodach pochodzących od czterech największych polskich operatorów telefonii komórkowej (przychody te stanowiły w przybliżeniu pięciokrotność przychodów rynku stacjonarnego). Jeżeli chodzi o całkowitą liczbę użytkowników w Polsce, na 31 marca 2017 r. zarejestrowano ok. 52 mln kart SIM, co było równoważne z penetracją rynku komórkowego na poziomie 135,3%. Łączne przychody operacyjne czterech największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce wzrastały od 2014 r. do 2016 r. o 4,2% rocznie (pod względem skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu (CAGR)), natomiast liczba klientów kontraktowych w tym samym okresie wzrosła z poziomu 28,3 mln do 32,9 mln. PLAY nadal dostrzega szanse na dalszy wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej w Polsce, szczególnie dzięki rosnącemu udziałowi smartfonów na rynku, co powinno wspierać dalszy wzrost wykorzystania usług związanych z transmisją danych oraz mobilnych usług szerokopasmowych, jak również dzięki wzrostowi segmentu klientów biznesowych.
Obecne ceny usług i struktura rynku wspierają pakietyzację usług opartych o mobilną platformę technologiczną, podczas gdy historycznie wiązanie (ang. bundling) usług stacjonarnych i komórkowych było ograniczone. Pakietyzacja usług w Polsce sprowadza się przede wszystkim do łączenia w pakiety dwóch usług mobilnych (stanowią one obecnie 77% usług łączonych wg danych UKE), głównie usług telefonii komórkowej i szerokopasmowych usług transmisji danych. Historycznie, łączenie w pakiety usług stacjonarnych i komórkowych nie odniosło na polskim rynku dużego sukcesu ze względu na stosunkowo niską prędkość transmisji danych w przeważającej części infrastruktury stacjonarnej (warunki topograficzne w regionach o niższej gęstości zaludnienia są korzystniejsze dla technologii mobilnej niż dla technologii stacjonarnych) oraz ze względu na rozdrobniony rynek operatorów szerokopasmowych usług stacjonarnych oraz telewizji kablowej. Wg danych Analysys Mason, operatorzy usług komórkowych obejmują ponad 99% populacji, podczas gdy rynek stacjonarnych usług szerokopasmowych w Polsce jest rozdrobniony i obejmuje tylko 53% polskich gospodarstw domowych mających dostęp do wysokiej jakości usług szerokopasmowego Internetu. Z tych powodów platforma telefonii komórkowej w Polsce odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu ogólnokrajowego dostępu do szerokopasmowych usług transmisji danych, a według firmy PMR, właśnie dzięki temu mobilne usługi szerokopasmowe stanowią 52% usług wszystkich abonentów internetowych w Polsce. Zgodnie z tabelą wyników UE w sprawie agendy cyfrowej 2016, Polska osiągnęła szóstą pozycję w UE pod względem nasycenia rynku mobilnymi usługami szerokopasmowymi. Na dzień 30 czerwca 2016 r. nasycenie to kształtuje się w Polsce na poziomie 114,6%, podczas, gdy średnia dla 28 państw Unii Europejskiej wynosiła na ten dzień 84,7% (liczona jako poziom subskrypcji na 100 osób).