Polkomtel oficjalnie przedstawił swoje wyniki za zeszły rok. Według prezesa firmy, Adama Glapińskiego, był to najlepszy rok tej firmy w jej historii. Zysk netto spółki urósł o 21%, przychody o 6%. Po wykluczeniu wpływu rozliczeń międzyoperatorskich (duży spadek cen interkonektu w 2007 r. ) przychody firmy miały większą dynamikę - na poziomie 12%. EBITDA urosła o 14%. Dynamikę na podobnym poziomie Polkomtel chce zachować także w 2008 r. Glapiński przewiduje, że dynamiczny wzrost uda się także zachować jeszcze w 2009 r. Zadłużenie firmy wynosiło na koniec 2007 r. około 1.6 mld zł. Firma w zeszłym roku zainwestowała około 1.5 mld zł. W tym roku taki poziom inwestycji ma być powtórzony.
Średnie ARPU spadło o 13.6%, a średni koszt pozyskania wzrósł o 1%.
Polkomtel chce pozostać liderem technologicznym i prezes Glapiński twierdzi, że jego sieć ma największy zasięg 3G (38% populacji). Firma wierzy także w usługę mobilnej telewizji. Glapiński twierdzi jednak, że potrzebny będzie 3-letni okres "ochronny" dla inwestoró, a abonament raczej nie będzie kosztował 10 zł - będzie to kwota około 20 zł. Droższe będą abonamenty, w których klienci nie będą musieli oglądać reklam.
Plusowi nie udało się w zeszłym roku uzyskać pozycji lidera pod względem ilości kart SIM. Duża fala odłączeń w prepaidzie nastąpiła w IV kw. 2007 r. Jacek Kuźnieców, dyrektor ds. sprzedaży w Plusie tłumaczy to bardzo wysoką sprzedażą prepaida rok wcześniej (w IV kw. 2006 r.) oraz wprowadzeniem zmian w ofercie, które zmniejszyły opłacalność stosowania kart prepaid Plusa w farmach FCT. Farm FCT, to według Kuźniecówa, około 100 tys. aktywacji miesięcznie.
Plus zapowiedział na drugą połowę bieżącego roku dużą niespodziankę dla konkurentów. Jacek Kuźnieców zdradził tylko, że jego firma jest już liderem na rynku postpaid, więc w tym roku przygotuje sporą niespodziankę dla drugiego segmentu rynku.
Plus na razie nie jest widoczny na rynku usług WLR i BSA. Kuźnieców zapowiedział, że jeśli ten rynek zacznie się dynamicznie rozwijać to Plus na pewno na nim będzie obecny.
Plus w 2007 r. pozyskał brutto 5.85 mln klientów. Sprzedaż brutto klientów abonamentowych wzrosła w porównaniu rok do roku o:
klienci indywidualni (bez mix) - o 19%
klienci biznesowi - o 16%
transmisja danych - o 88%
Wyniki finansowe za 2007 rok
Statystyki | 4Q'06 | 4Q'07 | Zmiana (%) | Rok 2006 | Rok 2007 | Zmiana (%) |
ARPU (PLN) | 49,8 | 46,1 | -7,4 | 53,5 | 46,2 | -13,6 |
Koszt pozyskania abonenta SAC (PLN) | 106,6 | 109,8 | 3,8 | 111,6 | 112,4 | 1,0 |
Liczba klientów ('000) | 12 008,2 | 13 454,4 | 12,0 | 12 008,2 | 13,454,4 | 12,00 |
Liczba klientów kontraktowych ('000) | 4 834,5 | 5 803,9 | 20,1 | 4 834,5 | 5 803,9 | 20,1 |
Liczba klientów bez kontraktu ('000) | 7 173,7 | 7 650,5 | 6,6 | 7 173,7 | 7 650,5 | 6,6 |
Wyniki finansowe PLN mln
Przychody ogółem | 1 886,1 | 2 036,8 | 8,0 | 7 359,0 | 7 799,0 | 6,0 |
EBIDA | 614,9 | 692,5 | 12,6 | 2 477,5 | 2 823,4 | 14,0 |
Zysk netto | 284,8 | 340,6 | 19,6 | 1 121,7 | 1 356,9 | 21,0 |