Według badania przeprowadzonego przez firmę Ericsson, statystyczny Polak rozmawia przez telefon komórkowy w ciągu dnia 15 minut – 11 w sprawach prywatnych i 4 minuty w zawodowych. Dla porównania, średnia długość połączeń przez telefon stacjonarny w ciągu dnia wynosi 14 minut (8 prywatnie i 6 zawodowo).Tymczasem na świecie średnia dla komórek wynosi 35 minut dziennie. Światowymi rekordzistami są Amerykanie, którzy co dzień rozmawiają 69 minut. W Europie prym wiodą Szwedzi ze średnią wynoszącą 44 minuty.
Z badań Ericssona wynika, że 66 proc. Polaków wykorzystuje telefony komórkowe zarówno do połączeń głosowych, jak i wysyłania SMS-ów. 11 proc. do tego zestawu dodaje również MMS-y. Kolejne 11 proc. używa ich tylko do połączeń głosowych. Dla firm telekomunikacyjnych najatrakcyjniejszymi klientami jest zaś grupa 12 proc. osób korzystających z usług bardziej zaawansowanych niż MMS. Zalicza się do nich m. in. dostęp do usług online przez portal operatora, poczta elektroniczna, internet przez WAP i komunikatory.
Średni miesięczny rachunek Polaka wynosi 66 zł, czyli 17 euro. Na tle Europy to niewiele. Na Węgrzech jest to 19 euro, w Niemczech 33 euro, w Wielkiej Brytanii 31 euro, a w USA – 48. 48 proc. użytkowników komórek opłaca rachunek w formie kart przedpłaconych (prepaid), a 45 proc. w formie abonamentu. 5 proc. deklaruje, że korzysta z obu tych form.
Jesteśmy raczej wierni swojemu operatorowi. W ostatnich 12 miesiącach przed przeprowadzeniem badania 11 proc. zmieniło operatora. Tylko 4 proc. deklaruje, że zrobi to w kolejnych 12 miesiącach. Lubimy za to nowe aparaty telefoniczne. Aż 16 proc. z nich ma mniej niż 6 miesięcy, a 25 proc. - mniej niż rok. 7 proc. klientów operatorów używa więcej niż jednego aparatu.
Badanie konsumenckie w Polsce zrealizował Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Badacze w kwietniu 2006 r. przeprowadzili 1500 wywiadów osób w grupach wiekowych od 15 do 69 lat. Posłużono się zarówno metodą ilościową jak i jakościową. Wybrana grupa jest reprezentatywna dla 28 mln mieszkańców Polski. Podobne badania Ericsson przeprowadza corocznie w 11 krajach na czterech kontynentach. W 17 innych, w tym w Polsce, badania prowadzone są nieregularnie. Wnioski z raportu, dotyczącego naszego kraju ważne są w wyznaczaniu tendencji i trendów rynkowych przez dwa lata.