Cyfrowy Polsat i Polkomtel w 2014 r. - wyniki finansowe i operacyjne

Newsy
Opinie: 11

Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat opublikowała wyniki operacyjne i finansowe za IV kwartał i cały 2014 r. W roku 2014 w ujęciu pro forma przychody przekroczyły 9,7 mld zł, a wynik EBITDA osiągnął niemal 3,8 mld zł, skutkując silną marżą EBITDA na poziomie 39%. W samym IV kwartale przychody wyniosły 2,521 mld zł, a wynik EBITDA kształtował się na poziomie 837 mln zł. Grupa w dalszym ciągu odnotowywała bardzo szybki wzrost liczby świadczonych usług mobilnego dostępu do Internetu oraz organiczny wzrost liczby usług płatnej TV, podczas gdy segment telefonii komórkowej wyraźnie się ustabilizował.

Pozwoliło to Grupie Cyfrowy Polsat utrzymać pozycję lidera na kluczowych dla niej rynkach:

  • Nr 1 na rynku płatnej telewizji, z udziałem szacowanym na 32%,
  • Nr 1 na rynku telefonii komórkowej w segmencie usług świadczonych w modelu kontraktowym (telefonia mobilna plus Internet) – udział szacowany na 28,1%,
  • Nr 1 na rynku telewizyjnym z łączną oglądalnością 24,5% w grupie komercyjnej i udziałem w rynku reklamy telewizyjnej na poziomie 24,8% w IV kwartale 2014 r.

Grupa Cyfrowy Polsat w 2014 r.:

  • łączna liczba aktywnych usług generujących przychód wzrosła do 16,5 mln, z czego:
    • 75% to usługi świadczone w modelu kontraktowym, co gwarantuje wyższą stabilność przychodów w przyszłości oraz wyższą lojalność klientów,
  • doskonałe wyniki sprzedaży w ramach programu smartDOM:
    • 569 tys. klientów programu,
    • liczba aktywnych usług (RGU) posiadanych przez tę grupę klientów wynosi 1,753 mln,
    • tylko w IV kwartale 2014 r. klienci programu smartDOM dokupili 394 tys. dodatkowych usług,
    • komunikacja programu ma pozytywny wpływ na sprzedaż pojedynczych usług w standardowych ofertach,
    • program ma pozytywny wpływ na ARPU klienta kontraktowego,
  • stabilna baza klientów kontraktowych, wynosząca 6,1 mln:
    • liczba usług (RGU) kontraktowych wzrosła do 12,3 mln,
    • ARPU klienta kontraktowego wzrosło w IV kwartale do 87,2 zł,
    • systematycznie rosnący wskaźnik nasycenia aktywnymi usługami generującymi przychód (RGU) wzrósł do 2,01/klient,
    • niski wskaźnik churn 9,1%,
  • dzięki sukcesowi oferty Power LTE, liczba usług dostępu do mobilnego Internetu wzrosła do 1,6 mln, czyniąc Grupę Cyfrowy Polsat niekwestionowanym liderem tego rynku:
    • 86% usług dostępu do Internetu świadczonych w modelu kontraktowym,
  • w 2014 r. kanał POLSAT z wynikiem 13,3% był liderem oglądalności w grupie komercyjnej, a łączne udziały Telewizji Polsat w oglądalności wyniosły 23,7%; o 1,5 pkt. proc. do 25,1% urósł rok do roku udział Telewizji Polsat w rynku reklamy telewizyjnej, a jej przychody do 958 mln zł, w tempie znacznie szybszym niż cały rynek,
  • średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wyniosła około 4,3 mln,
  • solidne wyniki finansowe (pro forma uwzględniająca roczną obecność spółki Polkomtel w Grupie):
    • przychody: 9,705 mld zł,
    • EBITDA: 3,787 mld zł,
    • marża EBITDA: 39%,
    • wolne przepływy pieniężne po spłacie odsetek od kredytów i obligacji: 1,173 mld zł,
    • dług netto/EBITDA: 3,0x,
  • wyniki finansowe uwzględniające konsolidację Polkomtel począwszy od 7 maja 2014 r.:
    • przychody: 7,410 mld zł,
    • EBITDA: 2,738 mld zł,
    • marża EBITDA: 37%,
    • zysk netto: 292 mln zł,
  • zakup kluczowych praw sportowych: rozgrywki PlusLigi i Orlen Ligi w piłce siatkowej, Mistrzostwa Europy w 2015 i 2017 r. w siatkówce mężczyzn i kobiet, Liga Światowa w piłce siatkowej mężczyzn,
  • wprowadzenie w usługach głosowych technologii HD Voice oraz udane testy technologii: LTE Broadcast, Voice over LTE, LTE-Advanced oraz usługi wielokamerowej w IPLI,
  • Zgoda NWZA Cyfrowego Polsatu na ewentualne uruchomienie Programu Emisji Obligacji Korporacyjnych w kwocie do 1 mld zł,
  • przedterminowa, dodatkowa spłata części kredytu terminowego spółki Polkomtel w wysokości 200 mln zł,
  • nowa marka Plush – w opcji na kartę i mix z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami, kierowana do młodych odbiorców,
  • przystąpienie spółki Polkomtel do aukcji na rezerwację częstotliwości 800 i 2600 MHz,
  • renegocjacja umowy z Grupą Midas skutkująca uzyskaniem nowej stawki rozliczeniowej za usługi transmisji danych – w wysokości 2,4 zł/GB, obowiązującej od 1 stycznia 2015 r.

– W 2014 r. konsekwentnie realizowaliśmy strategię, co potwierdzają uzyskane wyniki operacyjne i finansowe. Nie byłoby to możliwe bez udanej integracji operacyjnej spółek Cyfrowy Polsat i Polkomtel. Mamy lojalną bazę klientów kontraktowych, systematycznie rosnącą liczbę usług kontraktowych oraz pierwsze sukcesy w sprzedaży usług zintegrowanych w ramach programu smartDOM, do którego w niespełna rok przystąpiło blisko 600 tys. klientów i który miał bardzo pozytywny wpływ na wzrost wskaźnika nasycenia usługami oraz ARPU. Po raz kolejny, jako lider technologiczny rynku, zaprezentowaliśmy testowo nowe rozwiązania – LTE Broadcast, Voice over LTE, LTE-Advanced o szybkości do 300 Mb/s oraz usługę wielokamerową w IPLI. W styczniu tego roku w zasięgu naszego LTE znalazło się już 80% Polaków – mówi Tomasz Gillner-Gorywoda, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Dyrektor Generalny, Polkomtel Sp. z o.o.

Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych w IV kwartale 2014 r.

– W segmencie usług dla klientów indywidualnych i biznesowych dzięki programowi smartDOM efektywnie dosprzedawaliśmy nasze podstawowe usługi – telewizja, Internet, telefon – obecnym klientom kontraktowym, czego efektem jest wzrost wskaźnika nasycenia usługami do 2,01 oraz wzrost ARPU do 87,2 zł. Nie bez znaczenia dla wzrostu ogólnej liczby usług kontraktowych pozostawała dynamicznie rosnąca baza Internetu mobilnego i wzmożone zainteresowanie usługą Multiroom – podsumowuje Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Polkomtel Sp. z o.o. i Wiceprezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A.

W IV kwartale 2014 r. Grupa Cyfrowy Polsat:

  • posiadała stabilną bazę klientów kontraktowych, wynoszącą 6,1 mln:
    • liczba usług (RGU) kontraktowych wzrosła do 12,3 mln (6,6 mln usług telefonicznych, 4,4 mln usług telewizyjnych, 1,4 mln usług internetowych),
    • ARPU klienta kontraktowego wzrosło do 87,2 zł,
    • systematycznie rosnący wskaźnik nasycenia aktywnymi usługami generującymi przychód (RGU) wzrósł do 2,01/klient,
    • niski wskaźnik churn 9,1%,
  • baza aktywnych usług przedpłaconych wyniosła 4,1 mln, z czego:
    • 3,8 mln usług telefonicznych,
    • 0,1 mln usług telewizyjnych,
    • 0,2 mln usług internetowych,
    • ARPU klienta usług przedpłaconych wyniosło 18,2 zł,

– Na wzrost przychodów, kosztów i EBITDA całego segmentu miała wpływ konsolidacja wyników grupy Metelem, jednak, co ważne, przychody rosły także w sposób organiczny, dzięki wyższym przychodom telekomunikacyjnym – głównie dzięki świetnej sprzedaży usługi mobilnego Internetu – oraz z usług płatnej telewizji. Dynamika wzrostu kosztów po wyłączeniu efektu konsolidacji Metelem była konsekwencją dużego zainteresowania programem smartDOM oraz przyrostu liczby użytkowników mobilnego Internetu – komentuje Tomasz Szeląg, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za IV kwartał 2014 r.

mln PLN IV kwartał 2014 zmiana r/r
Przychody  2.213 347%
Koszty* 1.489 340%
EBITDA 723 351%
Marża EBITDA 32,7% 0,3 p.p.
Zysk netto (64) n/d

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat za IV kwartał i cały 2014 r.

mln PLN IV kwartał 2014 zmiana r/r 2014 zmiana r/r
Przychody 2.521  215% 7.410 155%
Koszty* 1.682 221% 4.681 146%
EBITDA 837 204% 2.738 162%
Marża EBITDA 33,2% (1,2 p.p.) 37% 1,1 p.p.
Zysk netto 14 (92%) 292 (44%)

* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji

– Wyniki finansowe naszej Grupy zarówno w IV kwartale, jak i całym 2014 r. były zgodne z naszymi oczekiwaniami i były efektem konsekwentnie realizowanej strategii. Wzrost głównych pozycji rachunku wyników spowodowany był głównie konsolidacją wyników Grupy Metelem od 7 maja 2014 r., ale przychody rosły także po wyłączeniu tego efektu. Dzięki wyważonej polityce inwestycyjnej mamy pod kontrolą koszty i odnotowaliśmy wysokie marże EBITDA. Silną pozycję stanowią wysokie wolne przepływy pieniężne. Pozytywny wpływ na nasze przyszłe wyniki będzie miała nowa stawka rozliczeniowa z Grupą Midas. Naszym celem na ten rok jest utrzymanie wysokich marż, dalsza optymalizacja bazy kosztowej oraz konsekwentne obniżanie zadłużenia Grupy, wsparte stabilnym poziomem wolnych przepływów pieniężnych – komentuje Tomasz Szeląg.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (11):

Komentuj

Komentarze / 11

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    nickmam pisze: 2015-03-04 13:45
    Plus sprytnie ogranicza zasięg LTE i jest wolniejszy niż w PLAY niby dziwne ale prawdziwe telewizja Polsat i wszystko co związane z człowiekiem gdzie tylko prawdziwe i znane jest imię zawsze kojarzyło mi sie z tandetą i kiczem dajmy na to dekodery przebił w badziewiu chinoli.
    1
  • Users Avatars Mini
    LTE pisze: 2015-03-04 13:57
    Po co komu LTE skoro wszyscy operatorzy firewallem robią z publicznego adresu prywatny? Chcesz oglądać obraz kamer w firmie? Przez LTE się nie da. Dziękujemy Wam serdecznie.
    -1
  • Users Avatars Mini
    stałe IP pisze: 2015-03-04 15:12
    do LTE: zweryfikuj swoją wiedzę :)
    1
  • Users Avatars Mini
    dudek pisze: 2015-03-04 15:43
    wszystko zależy gdzie kto mieszka i jaki ma zasięg. i każdy wybiera co jest tańsze i dla niego lepsze. prosty przykład. miasto Łódź pełny pakiet Polsatu za 89zł do tego dostałem tablet i 10gd internetu na rok gratis. w programie smart dom 50% na abonament w plusie 50zł i jest wszsyko bez limitu internet? nie ma sensy za 42 zł jest 50/50 MB/s na światłowodzie. gdzie LTE w plusie to góra 21MB/s a o plaju już nie piszę. W mieście lte będzie zawsze gorszy od stacjonarnych czy światłowodowych łączy - inaczej jest poza miastem i tam wszystko zależy jak wiatr zawieje. raz jest a raz nie. Krościenko nad Dunajcem plus w lte ma 57MB/s na 19MB/s a play połowy tego nawet nie ma choć się chełpi że w szcawnicy ma nadajnik. o orange nie wspominam bo tylko jest 3G. nie mam nic do playa ale wk..... mnie ich reklamy w TV aż żygacz się chce jak widzę tą blondyne i tego chudzielca a o innych muchach nie wpomnę!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2015-03-04 21:28
    zapytaj o apn 'vpn.static.pl' u operatora Orange a doznasz olsnienia w sprawie stałego publicznego IP dostepnego przez połaczenie LTE
    0
  • Users Avatars Mini
    Mikołaj pisze: 2015-03-04 22:44
    Dobry mają net, i udział w rynku już sam o tym świadczy. Cyferek się nie oszuka, więc w necie można pisać, co się chce, a i tak najwięcej ludzi będzie mieć ten net w plusie.
    0
  • Users Avatars Mini
    eee pisze: 2015-03-05 09:07
    Ale jeśli chodzi o telefon to żegnam się z plusem po 15 latach, oferta nie przystaje do realiów dzisiejszego świata. Za to co mogę mieć w Play lub t-mobile w Plusie muszę zapłacić ponad 50% więcej, żegnam.
    0
  • Users Avatars Mini
    Roland pisze: 2015-03-09 06:50
    Polkomtel zdeklasował konkurencję swoim LTE, to jedna z najlepszych uslug na rynku, nawet niedawno dostali nagrodę za najlepszy mobilny internet. Stąd dobre wyniki finansowe i wzrost sprzedaży, to prawda, że są numerem 1, jeśli chodzi o telefonię komórkową z internetem.
    -1
  • Users Avatars Mini
    utracjusz pisze: 2015-03-09 07:15
    Cyfrowemu Polsatowi wyjatkowo udal sie smartDom, takiego kombajnu multimedialnego nie ma na rynku - telewizja, internet, telefon, prad, nawet uslugi finansowe podlaczane w jednym abonamencie, z ogromna znizka, ze sprzetem do wyboru.
    -1
  • Users Avatars Mini
    Barth pisze: 2015-03-09 21:55
    Co do tego, że LTE Plusa/Polsatu najlepsze na rynku, to zgoda. Ale nie wzięło się to z niczego. Trzeba pamiętać, że to Cyfrowy Polsat jako pierwszy z 5 chyba lat temu zaczął budować sieć LTE. Wtedy inni operatorzy patrzyli na to jak na jakieś dziwactwo, ale okazało się, że to CP miał rację. No i to procentuje do tej pory, bo wciąż mają najlepszy ten net.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gumball pisze: 2015-03-10 17:38
    CP rozwija się znakomicie i Plus z pewnością z tego skorzysta, bo w dzisiejszych czasach o tak stabilnego inwestora trudno. Plus traci w telefonii w stosunku do konkurencji, ale zystkuje w internecie mobilnym LTE i innych usługach.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: