Orange rozpoczął przy swojej siedzibie testy projektu Polska Winieta. To projekt realizowany przez konsorcjum o tej samej nazwie. Konsorcjum jest złożone z firm Comarch Polska, Orange Polska, Integrated Solutions oraz BT Signaal. Projekt uczestniczy w przetargu rozpisanym przez GDDKiA.
Polska Winieta ma być systemem automatycznego poboru opłat za autostrady oraz za wjazd i parkowanie w centrum polskich miast.
Każdy użytkownik systemu będzie mógł zarejestrować się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. Wystarczy, że wprowadzi dane rejestracyjne swojego samochodu oraz przeleje środki na swoje konto lub "podczepi" w systemie kartę kredytową.
Po uzupełnieniu tych informacji i uruchomieniu aplikacji, system automatycznie rozpozna auto wjeżdżające na autostradę, parking lub do centrum miasta i zweryfikuje w systemie wszystkie dane. Przy wyjeździe system ponownie rozpozna numer tablicy rejestracyjnej i na tej podstawie obciąży konto odpowiednią opłatą lub ściągnie należność z zarejestrowanej karty kredytowej. Użytkownik za każdym razem otrzyma w aplikacji wiadomość o czasie przejazdu, postoju oraz naliczonych opłatach. Z poziomu aplikacji można przeglądać historię swoich opłat.
W Warszawie zamontowano dwie testowe bramownice. Pierwsza z bramownic znalazła się przy Miasteczku Orange, druga za budynkiem obok głównego wjazdu do parkingu podziemnego.
Na bramownicy wjazdowej zamontowano kamerę ANPR. To dwuobiektywowa kamera pracująca w bardzo wysokiej rozdzielczości. Działa także w podczerwieni. Jej celem jest zapisanie danych samochodu, który właśnie przejechał przez bramkę. Potrafi ona także sklasyfikować rodzaj pojazdu. Kamera połączona jest poprzez sieć LAN i WAN z systemem centralnym, który zarządza „Polską Winietą”. Transmisja jest szyfrowana.
Do drugiej z kratownic również przymocowano kamerę ANPR oraz moduł DSRC (Dedicated Short Range Communication). Dzięki niemu możliwa jest obsługa dotychczasowej technologii pobierania opłat na polskich drogach. Umożliwia to szybkie, sprawne i bezbolesne przejście na technologię zaproponowaną przez nas. Na bramownicy wyjazdowej pojawi się także SICK - moduł, który umożliwi klasyfikację pojazdów, biorąc pod uwagę jego rozmiar, liczbę osi, oznaczenia oraz to czy posiada przyczepę. Wykorzystujemy do tego radar i technologię laserową. W efekcie dostajemy trójwymiarowy model pojazdu. Oczywiście wszystko łączy się z siecią poprzez sieć LAN i WAN.
Cały system ma także dwa moduły – system pozycjonowania GNSS (Global Navigation Satellite System) oraz system centralny. Pozycjonowanie GNSS to aplikacja, która umożliwia pobieranie opłat za zdefiniowane wirtualne odcinki płatne. Wykorzystuje systemy lokalizacji satelitarnej (GPS, Glonass czy też Galileo). Z kolei system centralny odpowiada za zbieranie, przechwytywanie danych z modułów ANPR oraz GNSS, a następnie naliczanie opłat.
Uzupełnieniem wspomnianego rozwiązania jest również technologia nawigacji na wolne miejsca parkingowe w czasie rzeczywistym.