Ocena sytuacji Grupy TP w 2007 r. przygotowana przez radę nadzorczą Telekomunikacji Polskiej:
Działalność operacyjna Grupy TP
W 2007 roku Grupa TP wdrożyła szereg innowacyjnych i konwergentnych produktów i usług w celu ograniczenia odejść klientów zarówno w telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej. Grupa TP znacząco zwiększyła dostępność usługi szybkiej transmisji danych, koncentrując się przy tym na promowaniu usług ADSL, a w szczególności na zachęcaniu do wyboru szybkich opcji tworząc podstawy do oferowania zawartości i usług multimedialnych.
Zaproponowano również kilka innych ważnych przedsięwzięć. Niektóre z nich zostały wdrożone przez Zarząd, w szczególności:
–Opracowanie i ogłoszenie kierunków strategicznych Grupy TP na lata 2007-2010;
–Przyspieszenie integracji operacyjnej TP i PTK Centertel;
–Program Motywacyjny dla kadry kierowniczej najwyższego szczebla Grupy TP;
–Realizacja programu wykupu akcji w roku 2007;
–Dalsza realizacja Umowy społecznej, która zawiera zasady dotyczące najważniejszych kwestii pracowniczych;
–Otwarcie projektów dotyczących nieruchomości w Warszawie, w tym ogłoszenie przetargu na zoptymalizowaną kosztowo i efektywną nową siedzibę Spółki - Miasteczko TP oraz korzystna sprzedaż niektórych nieruchomości;
–Zakończenie negocjacji i podpisanie wstępnej umowy zbycia akcji firmy Ditel.
Telefonia stacjonarna
W roku 2007 TP nadal prowadziła strategię rekompensowania spadku przychodów z telefonii stacjonarnej zwiększonymi przychodami ze sprzedaży usług internetowych. Zarząd Grupy wdrożył nowe plany lojalnościowe na usługi głosowe, które przełożyły się na utrzymanie udziału w rynku usług głosowych oraz średnie przychody na jedną linię. Mimo spowolnienia rynku w roku 2007 i presji na ceny spowodowanej realizacją kontraktów Bitstream Access TP obroniła swój udział w rynku szerokopasmowym, ilościowo i wartościowo. Zagadnienia te wymagają dalszych wysiłków ze strony Zarządu w roku 2008.
Telefonia komórkowa
Rada Nadzorcza ze szczególną uwagą monitorowała rozwój działalności Spółki w segmencie telefonii komórkowej, szczególnie w kontekście negatywnych tendencji w zakresie przychodów z usług telefonii stacjonarnej, analizując potencjalne przyszłe trendy odnośnie usług konwergentnych. Rada Nadzorcza z zadowoleniem zauważa, że w warunkach rosnącej konkurencji, PTK Centertel działając pod marką Orange utrzymał w 2007 roku pozycję lidera w zakresie nowoczesnych rozwiązań, konkurując z innymi operatorami przede wszystkim jakością produktów i usług oraz przejrzystością i elastycznością struktur taryfowych. Branża komórkowa zalicza rok 2007 do nadzwyczaj udanych. Orange wzmocnił swoją przewagę zarówno na rynku ilościowym, jak i wartościowym. W 2007 roku liczba przyłączeń do sieci ogółem przekroczyła wartość prognozowaną i ogłoszoną przez Zarząd.
Będąc liderem w dziedzinie technologii, Orange oferuje klientom szeroką gamę najnowocześniejszych usług koncentrując się na dalszym rozwoju komórkowej usługi transmisji danych w oparciu o technologię UMTS.
Sytuacja finansowa Grupy TP
W obliczu rosnącej konkurencji, główne cele strategiczne Grupy w 2007 roku – zgodne z wytycznymi zatwierdzonymi przez Radę Nadzorczą – obejmowały:
optymalizację kosztów operacyjnych poprzez dalszą racjonalizację działalności TP,
optymalizację nakładów inwestycyjnych poprzez przyznanie priorytetu projektom o krótszym okresie zwrotu, skutkujących wzrostem przychodów,
promowanie obszarów wzrostu (telefonia komórkowa, dostęp szerokopasmowy, zawartość),
wprowadzanie innowacyjnych ofert w segmencie telefonii komórkowej i stacjonarnej,
dalsze stosowanie zasady stawiania klienta w centrum działań,
dalsza koncentracja na poprawie wizerunku Grupy TP wśród klientów,
poprawa jakości pracy systemów informatycznych dających podstawę elastyczności Spółki,
zapewnienie akcjonariuszom zwrotu z inwestycji, który byłby odpowiednim odbiciem sytuacji finansowej Spółki oraz oczekiwań rynku,
wspieranie przewidywalnego systemu regulacyjnego zgodnego z ogólnymi regulacjami UE oraz porównywalnymi rozwiązaniami,
usprawnienie kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem,
optymalizację struktury zarządzania i procesu decyzyjnego poprzez zmniejszenie liczby szczebli w strukturze,
optymalizację portfela nieruchomości,
analizę strategiczną dalszego rozwoju Grupy,
ocenę potencjału wewnętrznego i zewnętrznego wzrostu przy odpowiednich kryteriach inwestycyjnych.
Założenia ogłoszone przez Zarząd w roku 2007 dotyczące liczby klientów telefonii komórkowej, wzrostu przychodów i zysku z działalności brutto (GOM) zostały zrealizowane. Wartość wskaźnika GOM wynosi 42,3% przychodów, mimo utworzenia w 2007 roku rezerw w wysokości 244 milionów złotych z tytułu roszczeń i spraw sądowych. Baza abonentów usług szerokopasmowych wzrosła o 25,8% i osiągnęła poziom 2 milionów 150 tysięcy, co pozostaje nieznacznie poniżej wytycznych Zarządu na rok 2007 w wysokości 2 milionów 200 tysięcy. Wydatki Capex kształtowały się na poziomie 20,2% przychodów, powyżej pierwotnie ustalonych celów pomiędzy 16-19%, co wynika z przyspieszenia programu inwestycyjnego w 4. kwartale na rok 2008. Wygenerowane środki pieniężne netto również osiągnęły wysoki poziom, tj. 3,3 miliarda zł, czyli 18,2% przychodów. Zarząd wywiązał się ze zobowiązań wdrożenia inicjatyw wspierających wzrost przy utrzymaniu kontroli kosztów i przeniesieniu środków, czyli przyspieszyły dostępność usług szerokopasmowych, zwiększył bazę klientów komórkowych, wprowadził nowe konwergentne produkty i przeniósł środki w obszary zapewniające wzrost. W roku 2007 Grupa TP wprowadziła szereg nowych produktów i usług oraz innych inwestycji, które złagodzą w przyszłości spadek przychodów ze stacjonarnych usług głosowych.
W 2007 roku, Zarząd działając na podstawie rekomendacji Rady Nadzorczej, stworzył szczegółową politykę wynagrodzenia akcjonariuszy w oparciu o politykę zaproponowania akcjonariuszom TP atrakcyjnego zysku, w której wzięto pod uwagę następujące czynniki:
–niepewność otoczenia regulacyjnego;
–intensyfikacja konkurencyjności na rynkach, na których działa TP;
–elastyczność środków w celu zapewnienia rentownego wzrostu w postaci kontroli nakładów kapitałowych oraz zakupów podnoszących wartość Grupy;
–dyscyplina finansowa konieczna do utrzymania oceny BBB+/Baa1.
Zarząd zaproponował dywidendę za rok 2007 w wysokości 2.053 mln zł, płatną w gotówce, w pierwszym półroczu 2008 roku oraz wykup akcji Spółki w celu ich umorzenia w wysokości 700 milionów zł. Propozycja ta uzyskała pozytywną opinię Rady Nadzorczej na posiedzeniu w dniu 27 marca 2008 r. i podlega zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy TP.
Wnioski i zalecenia na 2008 rok
Mimo rosnącej konkurencyjności we wszystkich branżach oraz nasilonej presji regulacyjnej, Grupa TP zdołała osiągnąć w roku 2007 zadowalające wyniki. Rada Nadzorcza jest zdania, że Zarząd TP dołożył odpowiednich starań, by zrealizować cele strategiczne na rok 2007. Co więcej, TP, dzięki zintegrowanym ofertom i inwestycjom poczynionym pod koniec 2007 roku jest w stanie tworzyć i wykorzystywać nowe możliwości otwierające się przed polskim rynkiem telekomunikacyjnym.
Zdaniem Rady Nadzorczej w roku 2008 Spółka powinna kontynuować wysiłki w kierunku wdrażania kluczowych celów strategicznych wyznaczonych na lata 2007-2010, a w szczególności:
–wzmocnić wzajemną sprzedaż usług w celu zwiększenia ARPU oraz zatrzymania klienta i zwiększenia jego satysfakcji,
–nadal integrować organizację stacjonarną i komórkową zapewniając korzyści płynące z integracji procesów biznesowych,
–zoptymalizować koszty działalności poprzez racjonalizację działalności i procesów,
–zoptymalizować wydatki kapitałowe w oparciu o racjonalne kryteria inwestycyjne wspierające wzrost,
–wygenerować środki pieniężne netto na poziomie 18%-20% przychodów,
–zoptymalizować bilans Grupy, zapewniając większy zwrot z aktywów, w tym z portfela nieruchomości,
–nadal modernizować systemy informatyczne i zintegrować je z systemem CRM dla zwiększenia jakości świadczonych usług oraz skrócenia czasu wprowadzania produktu na rynek,
–wzmacniać i budować pozycję Grupy w branżach pokrewnych poprzez połączenia i nabycia oraz odpowiednie kryteria inwestycyjne,
–zapewnić akcjonariuszom atrakcyjny zwrot z zainwestowanego kapitału zgodnie z ustanowioną polityką wynagrodzenia,
–promować przewidywalność regulacji zgodnie z założeniami Europejskiej Polityki Regulacyjnej oraz spójnej z regulacjami w porównywalnych jednostkach,
–kontynuować usprawnianie kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem.
Ocena kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w Grupie TP
Rada Nadzorcza odpowiada za nadzór nad efektywnością systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem opracowanego i wdrożonego przez Zarząd. System ten ma na celu zarządzać, bardziej niż eliminować, ryzyko nieosiągnięcia założonych celów, dlatego stanowi jedynie rozsądne, a nie absolutne zabezpieczenie przed znaczącym błędem lub stratą.
Następujące procedury należą do kluczowych elementów systemu:
Departament Audytu Wewnętrznego bezpośrednio podległy Zarządowi. Program audytu wewnętrznego podlega corocznej ocenie Komitetu Audytowego, który analizuje też raporty Departamentu Audytu Wewnętrznego Grupy. Dla zapewnienia niezależności Departamentu Audytu Wewnętrznego decyzja Zarządu o obsadzie i wynagrodzeniu szefa Departamentu Audytu Wewnętrznego wymaga od 2005 roku opinii Komitetów Audytowego i Wynagrodzeń.
Grupa prowadzi ciągłą ocenę jakości zarządzania ryzykiem i kontroli. Prowadzi się m.in. Mapę Ryzyk, która identyfikuje i klasyfikuje finansowe i niefinansowe ryzyka dotyczące Grupy. Mapa powstała jako efekt samooceny, jak również zawiera wnioski z projektu oceny ryzyka prowadzonego przy współpracy z ekspertami zewnętrznymi.
Wprowadzono procedury mające za zadanie identyfikację, raportowanie i monitorowanie znaczących ryzyk (tj. ryzyk prawnych, regulacyjnych, środowiskowych i operacyjnych). Są one podstawą pracy Departamentu Audytu Wewnętrznego w zakresie przeprowadzanych kontroli.
Komitet Audytowy z zadowoleniem stwierdza, że dalszy rozwój Mapy Ryzyk Grupy opracowanej przez Zarząd w 2007 roku. Zarząd powinien podjąć kroki w kierunku pełnego wykorzystania wyników tych prac w bieżącej działalności.
W roku 2007 Grupa ponownie przeprowadziła całościową ocenę kontroli wewnętrznej w zakresie raportowania finansowego w ramach Programu Sarbanes-Oxley, prowadzonego w ramach Grupy France Telecom. Stwierdzone słabości w zakresie zaprojektowania systemu wewnętrznej kontroli oraz jego wdrożenia zostały albo skorygowane albo został przygotowany plan naprawczy. Jako rezultat tej przeprowadzonej oceny Zarząd podsumował, iż żadna ze zidentyfikowanych słabości w systemie kontroli wewnętrznej nie ma materialnego wpływu na system kontroli wewnętrznej Grupy na dzień 31 grudnia 2007 roku. Zarząd powinien kontynuować wysiłki w tym zakresie również w roku 2008. Również biegli rewidenci Spółki zgłaszają Zarządowi oraz Komitetowi Audytowemu słabości systemu kontroli, które zauważyli podczas przeprowadzania badania sprawozdań finansowych. Ich rekomendacje są na bieżąco wdrażane.