UKE przestawiło wyniki badania przeprowadzonego wśród dzieci, rodziców oraz nauczycieli.
Blisko 57,8% rodziców wskazało, że dzieci samodzielnie instalują sobie aplikacje na telefon. Podobny odsetek dzieci wskazał, że instaluje sobie aplikacje (57,4%). Około 41% rodziców przyznaje, że ich dzieci wiedzą, jak zrobić zakupy przez aplikacje mobilne.
Najczęściej dzieci zaczynają korzystać z internetu w wieku 7-8 lat (36,2%), nieco rzadziej jest to 5-6 lat (27,6%). Zdecydowana większość dzieci (88,8%) korzysta z internetu poza edukacją online.
62,3% badanych rodziców deklaruje, że stosuje kontrolę rodzicielską w kontekście korzystania przez ich dziecko z internetu. Do 3 najczęstszych zagrożeń i niebezpiecznych zachowań, które mogą wynikać z korzystania z internetu przez dziecko, rodzice zaliczają: uzależnienie, kontakt z nieznajomymi (nieznajomy może nie być osobą, za którą się podaje), kontakt z nieodpowiednimi treściami takimi, jak: pornografia, przemoc, rasizm (odpowiednio 38,2%, 37,8% i 37,4%).
Blisko 53,2% rodziców wskazało, że zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne podczas pandemii wzrosło. Rozważając usługi, z których dzieci najczęściej korzystały podczas pandemii, najwięcej dzieci (40,5%) i rodziców wskazało (45,6%) na połączenia głosowe. Dzieci wskazały, że drugą najczęstszą aktywnością było granie w gry (39,9%). Blisko 43,0% rodziców wskazało, że granie było jedną z aktywności, którą ich dzieci podejmowały najczęściej.
W ocenie rodziców rola usług telekomunikacyjnych w życiu dzieci nieco zmieniła się. Blisko 75,4% (suma odpowiedzi: zdecydowanie ważną i raczej ważną) respondentów wskazało, że usługi telekomunikacyjne były ważne w życiu codziennym przed pandemią. Badani zapytani o ich rolę w życiu dzieci podczas pandemii wskazali, że są one ważne (86,4% suma odpowiedzi: zdecydowanie ważną i raczej ważną). Okres pandemii miał niewielki wpływ na wybór usług internetu przez rodziców (14,6% dla internetu stacjonarnego; 12,8% dla internetu mobilnego).
Przeprowadzane badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów są dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej bardzo ważne w kontekście naszych działań edukacyjnych. Dzięki uzyskanym wynikom możemy dopasować treści które przekazujemy między innymi w ramach kampanii „Klikam z głową” czy „Ja Online”.