Robert Niczewski, rzecznik prasowy Ery GSM tak ocenił szanse rynkowe "rozmów sponsorowanych": "Przeprowadzone przez nas badania rynkowe dowodzą, że w Polsce jest bardzo duże zainteresowanie tego typu usługą, zarówno ze strony reklamodawców, jak i klientów. Rzecznik powiedział to gazecie Dziennik Polski. Przypomnijmy, że sprawa dotyczy tajemniczej usługi AHA 242, którą zamierza świadczyć Era GSM. Jeśli Era zdąży operator będzie pierwszy w Polsce i zaledwie 8 na świecie. W wyścigu uczestniczy także Idea, która jako pierwsza umieściła w swoim menu głosowym POP'a "ślepą" opcję rozmów sponsorowanych. Sieć Idea prowadzi obecnie test FUT (Friendly User Test) tego typu usługi. Według informacji Media i Marketing Polska brokerem reklam w nowym medium Ery będzie agencja Capitol. Współwłaściciel i creative director agencji Piotr Malinowski tak wyjaśnił zasadę działania usługi: "Wejście do systemu następuje poprzez wprowadzenie przed numerem docelowym specjalnego kodu. Oznacza to, że rozmowa będzie w pewnych odstępach przerywana spotami reklamowymi, nie dłuższymi jednak niż 15 sekund. Każda minuta darmowej rozmowy "kosztuje" użytkownika odsłuchanie 15 sekund reklam. Na razie wyznaczono limit 10 darmowych minut tygodniowo." Limit darmowych minut może się zwiększyć w przypadku dużego zainteresowania reklamodawców. Software dostarcza firmą Iquity mająca licencję na tego typu usługi w Europie. System ma zacząć funkcjonować na początku kwietnia, początkowo obejmować będzie testową grupę 50 rys. użytkowników. Jeśli po okresie 3-5 miesięcy projekt okaże się sukcesem, system obejmie kolejnych 100 tys. abonentów, aż do nasycenia. Z przeprowadzonych badań wynika, że zainteresowanych tą usługą jest 92 % wszystkich abonentów Ery. Aby skorzystać z usługi trzeba będzie jednak wcześniej podać operatorowi większość skrzętnie ukrywanych, osobistych danych marketingowych. SMS'em otrzymuje się bardzo szczegółową ankietę dotyczącą danych osobowych (wiek, zawód, stanowisko itp.), mieszkania i domu, posiadanych dóbr (określenie kwot wydawanych na poszczególne dobra), konsumpcji (planowanych zakupów kont, kredytów), konsumpcji mediów, zdrowia, sposobów spędzania wolnego czasu itp. Przedstawiciele Capitolu tłumaczą to oczywiście potrzebą trafniejszego doboru słuchanych spotów reklamowych. Jeśli rozmówca uczestnika systemu również bierze w nim udział - w tym czasie przeznaczonym na reklamy odsłuchuje "własne" spoty. Jeśli nie - słucha tych samych. W przyszłości system najprawdopodobniej będzie bardziej interaktywny, np. informacja o promocji zakończona będzie komunikatem: "Jeśli cię to interesuje, wciśnij 5., wyślij SMS'a lub połącz się z witryną reklamodawcy. Capitol planuje również stworzenie klubu użytkowników, dla których drukowany będzie specjalny katalog, a dzięki systemowi będą mogli oni dokonywać zakupów z rabatem. Opracowaniem pierwszych spotów zajmą się agencje D'Arcy i J. Walter Thompson/Parintex. Także te agencje po pomyślnym zakończeniu fazy próbnej zajmą się kampanią reklamową systemu. Najpierw rozmowy o akcesie do systemu będą prowadzone z reklamodwacami posiadającymi duże budżety (od 200-300 tys. zł). Później współpraca może dotyczyć nawet mniejszych firm np. lokalnych sklepów z budżetem do 40 tys. zł. Według informacji Media i Marketing Polska formalna umowa pomiędzy Erą GSM a Capitolem nie została podpisana, więc oficjalne rozmowy z potencjalnymi reklamodawcami nie są prowadzone. W Erze GSM wprowadzanie systemu koordynuje Joanna Ptaszyńska. (Media i Marketing Polska, Dziennik Polski) |