Netia ogłosiła dziś wyniki finansowe za 2007 rok i IV kwartał 2007 r.:
Pozycja: 2007 Wynik [2007 Pierwotna prognoza]
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 217.518 [ponad 200.000 ]
Liczba klientów usług głosowych (we własnej sieci i WLR): 421.752 [ponad 420.000]
Przychody (mln zł): 838,0 [830,0 - 865,0]
EBITDA (mln zł): 170,2 [130,0]
Nakłady inwestycyjne (mln zł): 244,4 [300,0]
Przychody w kwocie 222,5 mln zł (62,1 mln euro) odnotowane za IV kw. 2007 r. wykazują wzrost o 8% w porównaniu z III kw. 2007 r. i o 6% wobec IV kw. 2006 r.
Baza kliencka usług szerokopasmowych Netii powiększyła się do 217.518 portów na dzień 31 grudnia 2007 r. z poziomu 60.366 portów na dzień 31 grudnia 2006 r., wykazując wzrost o 260% w skali roku. Na dzień 26 lutego br. Netia obsługiwała ponad 244,000 portów. Spółka zamierza pozyskać łącznie ponad 400.000 klientów usług szerokopasmowych do końca 2008 r.
Na podstawie opublikowanych danych rynkowych spółka szacuje, że w ciągu 2007 r. pozyskała 19% nowych przyłączeń netto dla tych usług. Ponadto Netia szacuje, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy udział spółki w rynku klientów usług szerokopasmowych wzrósł ponad trzykrotnie do poziomu 4,6%. Netia ocenia, że od stycznia 2007 r. ok. 78% klientów Telekomunikacji Polskiej, którzy zdecydowali się skorzystać z usług bitstreamu wybrało jej usługi.
W IV kw. 2007 r. Netia uruchomiła w pełni usługi głosowe świadczone na sieci TP w oparciu o umowę hurtowego dostępu do abonamentu (WLR). Do dnia 31 grudnia 2007 r. pozyskano 31.128 klientów tych usług, co dało nowy impuls do rozwoju bazy klientów usług głosowych Netii.
Dane finansowe:
Przychody za 2007 r. wyniosły 838,0 mln zł (234,0 mln euro), wykazując spadek o 3% w stosunku do 2006 r. Przychody za IV kw. 2007 r. wyniosły 222,5 mln zł (62,1 mln euro). Jest to wzrost o 8%-9% w porównaniu z trzema poprzednimi kwartałami 2007 r. oraz wzrost o 6% wobec IV kw. 2006 r. Powodem obniżki przychodów za 2007 r. był spadek przychodów z tytułu usług hurtowych i rozliczeń międzyoperatorskich, a w szczególności niskomarżowych usług tranzytu ruchu głosowego. Przychody z transmisji danych za 2007 r. wzrosły do poziomu 242,2 mln zł (67,6 mln euro), tj. o 41% w porównaniu z 2006 r., natomiast kwartalne przychody z tego tytułu wzrosły o 12% w porównaniu z III kw. 2007 r. Powyższy wzrost przychodów z transmisji danych zrekompensował z nawiązką obniżkę przychodów ze sprzedaży bezpośrednich usług głosowych o 10% w porównaniu z 2006 r. – przychody z transmisji danych stanowią obecnie 29% przychodów ogółem wobec ich udziału na poziomie 20% rok temu.
EBITDA za 2007 r. przekroczyła podwyższoną prognozę i wyniosła 170,7 mln zł (47,7 mln euro), osiągając marżę EBITDA w wysokości 20,4%. W 2006 r. Skorygowana EBITDA wyniosła 221,3 mln zł, a jej marża wyniosła 25,7%. Niższa marża EBITDA w porównywanych okresach odzwierciedla koszty początkowe i wydatki na pozyskanie klientów poniesione w związku z rozwojem usług szerokopasmowych i WLR.
Udział Netii w początkowych stratach P4 wzrósł w roku 2007 do kwoty 165,2 mln zł (46,1 mln euro), głównie z powodu kosztów pozyskania klientów i wydatków na reklamę związanych z rozwojem bazy klientów P4. W 2006 r., który był okresem przygotowań do uruchomienia działalności komercyjnej P4, udział Netii w początkowych stratach P4 wyniósł 30,7 mln zł. Przypadający na czwarty kwartał sezonowy szczyt liczby pozyskiwanych klientów był powodem wzrostu straty netto P4 do 226,0 mln zł (63,1 mln euro) za IV kw. 2007 r. z poziomu 186,9 mln zł za III kw. 2007 r.
Strata netto za 2007 r. wyniosła 268,9 mln zł (75,1 mln euro) w porównaniu do straty netto w kwocie 378,4 mln zł (i skorygowanej straty netto w kwocie 88,2 mln zł) za 2006 r. Na poziom straty wykazanej w 2006 r. wpłynęły dwie istotne korekty księgowe: odpis aktualizujący wartość aktywów trwałych w wysokości 354,7 mln zł i zysk z umorzenia i przeszacowania wartości zobowiązań koncesyjnych El-Netu w kwocie 64,5 mln zł. Z kolei ujemny wpływ na poziom straty w 2007 r. miał wzrost straty Netii dotyczącej działalności P4, wynoszący 134,5 mln zł. Czynniki te mają wpływ w 74% na wzrost straty Netii pomiędzy tymi okresami, a na pozostały wzrost miały wpływ straty początkowe dotyczące rozwoju usług szerokopasmowych i WLR w kwocie 66,0 mln zł.
Zwiększenia środków trwałych i wartości niematerialnych wyniosły 244,4 mln zł (68,2 mln euro) w 2007 r. w porównaniu do 173,5 mln zł w 2006 r. Wydatki inwestycyjne wyniosły 235,4 mln zł (65,7 mln euro) w 2007 r. wobec 180,6 mln zł w 2006 r. Zadłużenie netto na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosło 37,3 mln zł (10,4 mln euro), przy czym z ogólnej kwoty 300,0 mln zł kredytu udzielonego Netii środki dostępne do wykorzystania w 2008 roku wynoszą 205,0 mln zł (57,2 mln euro). W 2007 r. Netia dokonała wpłat na kapitał spółki stowarzyszonej P4 w wysokości 136,3 mln zł (38,2 mln euro) oraz płatności związanych z nabyciem dwunastu spółek internetowych w kwocie 39,3 mln zł (11,0 mln euro).
Sprzedaż mniejszościowego pakietu udziałów Netii w P4 pozwoli sfinansować wdrożenie strategii Netii w latach 2008-2009. Zgodnie z ogłoszoną w kwietniu 2007 r. strategią Netii, dalszy wzrost liczby klientów usług szerokopasmowych i nakłady kapitałowe na uwolnienie pętli lokalnej w latach 2008-2009 wymagają pozyskania dodatkowego finansowania w trakcie 2008 r. Po szczegółowej analizie opcji dotyczących pozyskania finansowania, Zarząd Spółki uznał, że wcześniejsze, bardzo zyskowne wyjście z inwestycji w P4 jest lepszym rozwiązaniem niż nowa emisja akcji Spółki w celu sfinansowania zarówno rozwoju Netii na rynku usług szerokopasmowych, jak i dalszego finansowania projektu P4. W dniu 31 stycznia 2008 r. Netia podpisała list intencyjny, a w dniu 22 lutego 2008 r. wiążącą umowę z Novator Telecom Poland S.a.r.l (“Novator”) i Tollerton Investments Limited (“Tollerton”) na sprzedaż 23,4% pakietu udziałów Netii w P4 za cenę 130,0 mln euro, płatną gotówką przy zamknięciu transakcji przewidywanym do dnia 31 marca 2008 r. Niezależnie od zawarcia umowy sprzedaży pakietu udziałów Netii w P4 spółki zamierzają kontynuować współpracę operacyjną w ramach kluczowych umów handlowych, tj. umowy o świadczenie usług mobilnych oraz umowy w zakresie świadczenia usług transmisyjnych dla sieci UMTS P4. Umowy te zostaną jednakże odpowiednio zmodyfikowane, aby odzwierciedlić nowy status Netii jako partnera strategicznego, a nie udziałowca.
Netia zrealizuje na tej transakcji 63% zwrot z inwestycji kapitałowej w P4 (odpowiadający rocznej wewnętrznej stopie zwrotu w wysokości 25%) i pozyska środki finansowe do realizacji strategii wzrostu na rynku usług szerokopasmowych wystarczające do osiągnięcia pozytywnego przepływu środków pieniężnych.
Dane operacyjne Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 217.518 na dzień 31 grudnia 2007 r. z poziomu 171.368 na dzień 30 września 2007 r. i 60.366 na dzień 31 grudnia 2006 r. Zgodnie z informacjami opublikowanymi w kwietniu 2007 r., podstawowym celem strategicznym Netii jest zdobycie pozycji wiodącego dostawcy usług szerokopasmowych wśród operatorów alternatywnych i pozyskanie 1 miliona klientów usług szerokopasmowych do końca 2010 r. Netia zamierza powiększyć do końca 2008 r. swoją bazę klientów usług szerokopasmowych do ponad 400.000.
Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:
Liczba portów szerokopasmowych (*) | IV kw. 2007 | III kw. 2007 | II kw. 2007 | I kw. 2007 | IV kw. 2006 |
xDSL i FastEthernet we własnej sieci stacjonarnej Netii | 111.223 | 94.621 | 88.468 | 62.528 | 58.250 |
Bitstream | 99.346 | 70.945 | 40.770 | 35.836 | n/a |
WiMAX Internet | 5.861 | 4.658 | 3.516 | 2.192 | 836 |
Inne | 1.088 | 1.144 | 1.224 | 1.266 | 1.280 |
Razem | 217.518 | 171.368 | 133.978 | 101.822 | 60.366 |
(*) Dane od II kw. 2007 r. z uwzględnieniem Pro Futuro.
Wzrost liczby użytkowników usług szerokopasmowych w IV kw. 2007 r. został osiągnięty głównie dzięki bożonarodzeniowej kampanii promocyjnej „600 zł/1.500 zł do ręki”, adresowanej do klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm. Innym czynnikiem wzrostu w IV kw. 2007 r. (o 12.388 portów) były przejęcia ośmiu spółek internetowych. W ich wyniku Netia zwiększyła łączną liczbę przejętych spółek internetowych do dwunastu, a łączna liczba pozyskanych w ten sposób klientów wyniosła 35.935. Uwzględniając wzrost organiczny po dacie nabycia, na koniec 2007 r. liczba klientów spółek internetowych wzrosła do 37.362.
ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 75 zł (21 euro) w IV kw. 2007 r. w porównaniu do 128 zł w IV kw. 2006 r i 86 zł w III kw. 2007 r. Obniżka ARPU pomiędzy kolejnymi kwartałami odzwierciedla wzrost udziału klientów indywidualnych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy indywidualnych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest spadkowy trend ARPU z tych usług. Ze względu na fakt, ze Netia zmniejszyła różnicę cenową w stosunku do oferty TP oraz zwiększyła nakłady na promocję i reklamę swojej oferty średnie miesięczne opłaty za usługi świadczone nowym klientom w IV kw. 2007 r. były o około 20% wyższe w porównaniu z III kw. 2007 r. Spółka przewiduje, że wraz ze wyrównaniem się proporcji pomiędzy liczbą klientów biznesowych w stosunku do indywidualnych miesięczne ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniesie pomiędzy 50 – 60 zł w okresie średnioterminowym.
Na dzień 26 lutego 2008 r. baza klientów usług szerokopasmowych przekroczyła 244,000 portów.
Najważniejsze wydarzenia w zakresie rozwoju usług szerokopasmowych:
Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Netia jako pierwszy alternatywny operator w Polsce zaoferowała usługi oparte o dostęp do lokalnej pętli abonenckiej TP. Dzięki temu Spółka ma możliwość zaoferowania własnych usług, innych od oferty TP, klientom tego operatora. Pierwsze aktywacje usług LLU miały miejsce w grudniu 2007 r. w ramach programu pilotażowego w Warszawie, a komercyjny start usług nastąpił w I kw. 2008 r. Obecnie w ramach usług LLU Netia oferuje pakiety usług głosowych i internetowych po stawkach identycznych z ofertą dla usług WLR i BSA. W przyszłości Netia zamierza podwyższyć wartość klienta dzięki migracji usług BSA i WLR do LLU w miarę uzyskiwania dostępu do węzłów TP i poszerzeniu oferty o usługi kontentowe, konwergentne i głosowe. Oczekuje się, że tempo uwalniania węzłów LLU będzie wzrastać w ciągu 2008 r. i Netia planuje uzyskać dostęp do ponad 100 węzłów do końca br.
Współpraca w zakresie bitstream access. Spółka odnotowała znaczący postęp we współpracy z TP i regulatorem nad poprawą wskaźnika aktywacji usług BSA. W wyniku braku wywiązania się TP z jej obowiązków wynikających z umowy bitstreamu, Netia wystosowała do TP, po zakończeniu okresu karencji, wezwanie do zapłaty kar umownych o łącznej wartości 21,8 mln zł (6,1 mln euro). Zarząd Spółki zamierza wykorzystać wszelkie środki prawne w celu wyegzekwowania zapłaty ww. kar umownych, które zostaną ujęte w przychodach po ich wpłacie przez TP lub rozliczeniu w sposób uzgodniony z Netią.
Liczba linii głosowych (we własnej sieci i WLR) wyniosła 421.752 na dzień 31 grudnia 2007 r. w porównaniu do 398.276 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2006 r. oraz 394.440 na dzień 30 września 2007 r.
Wzrost liczby linii głosowych pomiędzy III kw. i IV kw. 2007 r. był związany z wprowadzeniem usług WLR, oferowanych zarówno klientom korzystającym jedynie z usług głosowych, jak i w pakiecie z usługami szerokopasmowymi BSA. Pierwsze linie WLR zostały aktywowane z dn. 1 listopada 2007 r., a ich liczba na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosła 31.128. Zarząd Spółki oczekuje wzrostu bazy klientów głosowych dzięki przyłączeniu nowych klientów usług WLR i stabilizacji przychodów z bezpośrednich usług głosowych w ciągu kilku najbliższych kwartałów.
Liczba głosowych linii dzwoniących we własnej sieci Netii (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 390.624 na dzień 31 grudnia 2007 r. w porównaniu do 398.276 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2006 r. oraz 394.440 na dzień 30 września 2007 r. Spadek w ilości głosowych linii dzwoniących wynika z dezaktywacji linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego (w paśmie 2,4 GHz), których użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX, gdzie minimalne opłaty abonamentowe są wyższe. Wyłączenie urządzeń pracujących dotychczas w tych systemach musi być dokonane w ciągu 2007 r. i 2008 r. przez wszystkich polskich operatorów na skutek decyzji regulatora. Z uwagi na fakt, że klienci generujący wyższe ARPU decydują się na zamianę stosowanej technologii na WiMAX, Zarząd nie oczekuje istotnego negatywnego wpływu powyższego procesu migracji klientów na przychody i EBITDA.
Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:
Liczba linii głosowych | IV kw. 2007 | III kw. 2007 | II kw. 2007 | I kw. 2007 | IV kw. 2006 |
Tradycyjne linie głosowe | 377.104 | 383.652 | 389.584 | 395.451 | 396.808 |
w tym ISDN | 113.704 | 111.962 | 110.352 | 106.800 | 104.280 |
IntegralNet | 2.495 | 2.169 | 1.340 | 1.120 | 689 |
WiMAX głos | 11.025 | 8.646 | 5.539 | 2.411 | 779 |
WLR * | 31.128 | n/d | n/d | n/d | n/d |
Razem | 421.752 | 394.440 | 396.463 | 398.949 | 398.276 |
ARPU w odniesieniu do usług głosowych zmniejszył się o 11% do kwoty 73 zł (20 euro) w IV kw. 2007 r. w porównaniu do 82 zł w IV kw. 2006 r. i o 4% w porównaniu do 76 zł w III kw. 2007 r., odzwierciedlając rok-do-roku ogólny trend obniżki taryf i wolumenów ruchu w tym segmencie oraz wprowadzenie w IV kw. 2007 r. do definicji APRU linii WLR.
Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.281 etatów na dzień 31 grudnia 2007 r. w porównaniu do 1.111 etatów na dzień 31 grudnia 2006 r. oraz do 1.237 etatów na dzień 30 września 2007 r. Wzrost był związany z zatrudnieniem dodatkowych pracowników, głównie w działach obsługi klienta i sprzedaży, a także zamianą umów samozatrudnienia na umowy o pracę wynikającą ze zmian przepisów prawa od 1 stycznia 2007 r. Poziom zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2007 r. uwzględniał 60 pracowników dwunastu spółek internetowych nabytych w 2007 r.
Liczba aktywnych klientów biznesowych Netii z sektora SME/SOHO wzrosła do 78.820 na dzień 31 grudnia 2007 r. Większa koncentracja Spółki na klientach z sektora SOHO/SME oraz zmniejszenie uzależnienia od klientów korporacyjnych i ofert dopasowywanych do indywidualnych potrzeb poszczególnych klientów biznesowych, stanowią ważny element strategii Netii.
Nakłady inwestycyjne wzrosły o 41% z kwoty 173,5 mln zł (48,4 mln euro) w 2006 r. do 244,4 mln zł (68,2 mln euro) w 2007 r. Koszty związane z istniejącą siecią i IT spadły o 18% z 150,0 mln zł (41,9 mln euro) w 2006 r. do 122,7 mln zł (34,3 mln euro) w 2007 r. Wzrost nakładów inwestycyjnych był spowodowany zwiększeniem wydatków na sieci szerokopasmowe z 23,5 mln zł (6,6 mln euro) w 2006 r do 81,4 mln zł (22,7 mln euro) w 2007 r., jak również pierwotnych inwestycji poniesionych w celu zapewnienia rozwiązań technicznych pozwalających na świadczenie usług transmisyjnych na rzecz P4 w wysokości 40,3 mln zł (11,3 mln euro).