Grupa Tell w swoim raporcie okresowym wyjaśniła sposoby subsydiowania sprzedaży telefonów komórkowych przez poszczególnych operatorów:
ORANGE – PTK Centertel Sp. z o.o.
Spółka Tell S.A. nabywa telefony od Operatora po cenach rynkowych. Z tytułu tego zakupu powstaje zobowiązanie Spółki w kwocie równej rynkowej cenie telefonu. Jednocześnie w aktywach Spółki powstaje zapas magazynowy wyceniony według ceny rynkowej telefonu. Spółka dokonuje sprzedaży ww. telefon w dwóch wariantach:
sprzedaż telefonu bezpośrednio klientowi w punkcie sprzedaży (salonie firmowym)
W przypadku tym, sprzedaż następuje według ceny promocyjnej (z uwzględnieniem ustalonego przez Operatora poziomu subsydium). Spółka ponosi więc chwilową stratę na tej konkretnej transakcji. Jednak niezwłocznie po dokonaniu promocyjnej sprzedaży, zgodnie z procedurami ustalonymi w umowie z Operatorem, na podstawie faktury korekty, Operator umniejsza pierwotną cenę zakupu telefonu przez Spółkę, do wysokości ceny promocyjnej (uwzględniającej wysokość subsydium). Tak więc w efekcie końcowym, dla Spółki transakcja ma neutralny wpływ na wynik finansowy.
sprzedaż telefonu sub-agentowi, który następnie sprzedaje go klientowi w punkcie sprzedaży
W przypadku tym, sprzedaż następuje według pierwotnej ceny zakupu od Operatora, a następnie proces przebiega analogicznie jak w przypadku pierwszym, przy czym to Spółka wystawia sub-agentowi fakturę korygującą pierwotną cenę sprzedaży.
T-Mobile Polska S.A.
Do końca czerwca 2011r. przychody i koszty związane ze sprzedażą telefonów komórkowych były ewidencjonowane w cenach promocyjnych.
Od 1 lipca 2011r. do marca 2013r. w Spółce obowiązywał system identyczny jak w przypadku rozliczeń Spółki Tell S.A. z PTK Centertel Sp. z o.o.
System ten został zmieniony w marcu 2013r. Obecnie Spółka otrzymuje od Operatora telefony w powierzenie i ma 28 dni na ich sprzedaż. W przypadku braku sprzedaży w ciągu 28 dni następuje automatyczny wykup telefonu i zostaje wystawiona faktura na Euro-Phone Sp. z o.o. Jeżeli następnie telefon (wykupiony przez Spółkę po upływie 28 dni) zostanie sprzedany klientowi w punkcie sprzedaży, następuje zwrot różnicy pomiędzy ceną zakupu, a ceną promocyjną w postaci faktury korygującej, czyli tak jak to miało miejsce przed zmianą systemu. Transakcje z sub-agentami są powieleniem operacji odbywających się pomiędzy Spółką a operatorem, tylko z tą różnicą, iż stroną jest tutaj Spółka, a nie Operator.
PLUS – Polkomtel Sp. z o.o.
Spółka PTI Sp. z o.o. nabywa telefony od operatora po cenach rynkowych. Z tytułu tego zakupu powstaje zobowiązanie Spółki w kwocie równej rynkowej cenie telefonu. Jednocześnie w aktywach Spółki powstaje zapas magazynowy wyceniony według ceny rynkowej telefonu. Spółka dokonuje sprzedaży ww. telefonów w dwóch wariantach:
sprzedaż telefonu bezpośrednio klientowi w punkcie sprzedaży (salonie firmowym)
W przypadku tym, sprzedaż następuje według ceny promocyjnej (z uwzględnieniem ustalonego przez operatora poziomu subsydium). Spółka ponosi więc stratę na tej konkretnej transakcji. Jednak niezwłocznie po dokonaniu promocyjnej sprzedaży, zgodnie z procedurami ustalonymi w umowie z operatorem, operator przyznaje spółce prowizję w kwocie równej wartości poniesionej straty na danej transakcji. W efekcie, dla Spółki transakcja ma neutralny wpływ na wynik finansowy, jednak Spółka wykazuje znacznie wyższy przychód i koszt niż pozostałe Spółki Grupy z analogicznej transakcji.
sprzedaż telefonu sub-agentowi, który następnie sprzedaje go klientowi w punkcie sprzedaży
W przypadku tym, sprzedaż następuje według pierwotnej ceny zakupu od operatora, a następnie proces przebiega analogicznie jak w przypadku pierwszym, przy czym to Spółka kompensuje sub-agentowi stratę na transakcji sprzedaży telefonu klientowi w cenie promocyjnej w postaci odpowiedniej prowizji (uzyskanej uprzednio od operatora).