Subsydiowanie sprzedaży telefonów u poszczególnych operatorów - zasady rozliczeń

Newsy
Opinie: 6

Grupa Tell w swoim raporcie okresowym wyjaśniła sposoby subsydiowania sprzedaży telefonów komórkowych przez poszczególnych operatorów:

ORANGE – PTK Centertel Sp. z o.o.

Spółka Tell S.A. nabywa telefony od Operatora po cenach rynkowych. Z tytułu tego zakupu powstaje zobowiązanie Spółki w kwocie równej rynkowej cenie telefonu. Jednocześnie w aktywach Spółki powstaje zapas magazynowy wyceniony według ceny rynkowej telefonu. Spółka dokonuje sprzedaży ww. telefon w dwóch wariantach:

sprzedaż telefonu bezpośrednio klientowi w punkcie sprzedaży (salonie firmowym)

W przypadku tym, sprzedaż następuje według ceny promocyjnej (z uwzględnieniem ustalonego przez Operatora poziomu subsydium). Spółka ponosi więc chwilową stratę na tej konkretnej transakcji. Jednak niezwłocznie po dokonaniu promocyjnej sprzedaży, zgodnie z procedurami ustalonymi w umowie z Operatorem, na podstawie faktury korekty, Operator umniejsza pierwotną cenę zakupu telefonu przez Spółkę, do wysokości ceny promocyjnej (uwzględniającej wysokość subsydium). Tak więc w efekcie końcowym, dla Spółki transakcja ma neutralny wpływ na wynik finansowy.

sprzedaż telefonu sub-agentowi, który następnie sprzedaje go klientowi w punkcie sprzedaży

W przypadku tym, sprzedaż następuje według pierwotnej ceny zakupu od Operatora, a następnie proces przebiega analogicznie jak w przypadku pierwszym, przy czym to Spółka wystawia sub-agentowi fakturę korygującą pierwotną cenę sprzedaży.  

T-Mobile Polska S.A.

Do końca czerwca 2011r. przychody i koszty związane ze sprzedażą telefonów komórkowych były ewidencjonowane w cenach promocyjnych.

Od 1 lipca 2011r. do marca 2013r. w Spółce obowiązywał system identyczny jak w przypadku rozliczeń Spółki Tell S.A. z PTK Centertel Sp. z o.o.

System ten został zmieniony w marcu 2013r. Obecnie Spółka otrzymuje od Operatora telefony w powierzenie i ma 28 dni na ich sprzedaż. W przypadku braku sprzedaży w ciągu 28 dni następuje automatyczny wykup telefonu i zostaje wystawiona faktura na Euro-Phone Sp. z o.o. Jeżeli następnie telefon (wykupiony przez Spółkę po upływie 28 dni) zostanie sprzedany klientowi w punkcie sprzedaży, następuje zwrot różnicy pomiędzy ceną zakupu, a ceną promocyjną w postaci faktury korygującej, czyli tak jak to miało miejsce przed zmianą systemu. Transakcje z sub-agentami są powieleniem operacji odbywających się pomiędzy Spółką a operatorem, tylko z tą różnicą, iż stroną jest tutaj Spółka, a nie Operator.

PLUS – Polkomtel Sp. z o.o.

Spółka PTI Sp. z o.o. nabywa telefony od operatora po cenach rynkowych. Z tytułu tego zakupu powstaje zobowiązanie Spółki w kwocie równej rynkowej cenie telefonu. Jednocześnie w aktywach Spółki powstaje zapas magazynowy wyceniony według ceny rynkowej telefonu. Spółka dokonuje sprzedaży ww. telefonów w dwóch wariantach:

sprzedaż telefonu bezpośrednio klientowi w punkcie sprzedaży (salonie firmowym)

W przypadku tym, sprzedaż następuje według ceny promocyjnej (z uwzględnieniem ustalonego przez operatora poziomu subsydium). Spółka ponosi więc stratę na tej konkretnej transakcji. Jednak niezwłocznie po dokonaniu promocyjnej sprzedaży, zgodnie z procedurami ustalonymi w umowie z operatorem, operator przyznaje spółce prowizję w kwocie równej wartości poniesionej straty na danej transakcji. W efekcie, dla Spółki transakcja ma neutralny wpływ na wynik finansowy, jednak Spółka wykazuje znacznie wyższy przychód i koszt niż pozostałe Spółki Grupy z analogicznej transakcji.

sprzedaż telefonu sub-agentowi, który następnie sprzedaje go klientowi w punkcie sprzedaży

W przypadku tym, sprzedaż następuje według pierwotnej ceny zakupu od operatora, a następnie proces przebiega analogicznie jak w przypadku pierwszym, przy czym to Spółka kompensuje sub-agentowi stratę na transakcji sprzedaży telefonu klientowi w cenie promocyjnej w postaci odpowiedniej prowizji (uzyskanej uprzednio od operatora).

Opinie:

Opinie archiwalne (6):

Komentuj

Komentarze / 6

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    szewczyk pisze: 2013-08-28 14:52
    a jak jest w play? zapomniałem. Nie ma dostępnych telefonów to i brak info. Chyba, że mówimy o wykupie za ser feta od akcjonariuszy,
    1
  • Users Avatars Mini
    kkb pisze: 2013-08-28 17:06
    Jeżeli chodzi o Orange to sub-agent jest obciążany po 60 dniach wartością terminala katalogową operatora , refundacja następuje po sprzedaży terminala klientowi i jest zwrot kasy za obciążenie-choć z tym różnie bywa...........
    0
  • Users Avatars Mini
    wysior pisze: 2013-08-28 18:01
    Czy z dokumentów przedkładanych klientowi wynika że aparat nabywa od podmiotu innego niż Operator? Przecież klient zawiera umowę jedynie z Operatorem i do niego zgłasza roszczenia z tytułu gwarancji i rękojmi/względnie z ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Nie pamiętam abym u któregokowiek Operatora zawierał odrębną umowę sprzedaży aparatu i to z podmiotem innym niż Operator. Dodatkowo w T-mobile wyodrębnionym elementem każdej faktury za świadczenie usług telekomunikacyjnych jest rata za sprzedany aparat... Czy ktoś zgłebiał może temat od tej strony?
    -1
  • Users Avatars Mini
    marian paździoch pisze: 2013-08-29 14:52
    a co w t-mobile jeśli telefon nie znajdzie klienta w ciągu tych 28dni? (sub)agent ma zapłacić fakturę czyli dwa razy tyle ile telefon jest wart? ponoć tak to działa...
    0
  • Users Avatars Mini
    Tylko ja pisze: 2013-08-29 22:23
    Dokładnie tak to działa....
    0
  • Users Avatars Mini
    KKB pisze: 2013-09-06 08:59
    Sprzedaż ratalna to inna bajka wychodzi sprzęt kurierem z magazynów operatora i operator fv. całość, a nestępnie ściąga raty.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: